Gå til innhold

Salwan Momika skutt og drept i Sverige.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
KalleKanin skrev (14 minutter siden):

Ja, jeg synes det var ganske spesielt at PST sa HAN var en risiko for rikets sikkerhet.

Politikerne våre er de eneste som er en enorm risiko for kongeriket Norge sin sikkerhet. I dette slaget over mange 10 år, og det skorter ikke på mennesker som har sagt i fra. Før ble de bare kansellert og frosset ut av samfunnet. 30 år etterpå blir de drept.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Jeg kjenner ikke godt til denne personen, men det er uansett forferdelig trist at det ender slik. Jeg ser NRK bare omtaler ham som ‘koranbrenner’, andre bruker det litt mer positivt ladede ‘aktivist’, og en velvillig tolkning er kanskje at han brant for de menneskerettighetene han opplevde ble nektet ham i sitt islamske fødeland.

Så tror jeg vi etterhvert bør reflektere over hvor vi står ytringsfrihetsmessig i forhold til Islam. Noen vil si at islamistene vant karikaturstriden, og med tanke på etterspillet der tegnere, humorister og andre som ellers ikke er redde for kontroverser holder seg unna Islam tenderer jeg til å være enig. Ytringsrommet vi for et par tiår siden opplevde å ha oppnådd rundt «vår egen» Kristendom har vi åpenbart mistet i forhold til «vår nye» religion Islam. Så får en spørre seg om en ønsker det tilbake. 

Endret av herzeleid
  • Liker 9
Lenke til kommentar
KalleKanin skrev (27 minutter siden):

Ja, jeg synes det var ganske spesielt at PST sa HAN var en risiko for rikets sikkerhet. Det er jo å snu ting fullstendig på hodet. Klart det han gjør provoserer, men nå ser vi jo nok et bevis på hva som er den egentlige risikoen.

Synes ikkje det er så spesielt. PST skal vurdere kva som vil utgjere ein fare for Norge både politisk, materielt og for allmenheita. PST skal gjere disse vurderingane utan tanke for kven som er ansvarlege. Det å henge opp ei skyteskive på husveggen er både lovleg og beskytta av ytringsfriheita, det aukar likevel faren for at nokon ender opp med å skyte mot nemnte skyteskive.

Det er objektivt sett tryggare å ikkje huse personar som provoserer, og då særleg personar som provoserer grupper som er tilbøyelege for å bruke vold.

Det at dette no har skjedd understreker viktigheita av å kunne kritisere islam, men det har ingenting med PST sin sikkerheitsvurdering å gjere. Strengt tatt beviser dette at PST vurderte rett, hadde Momika vært i Norge så kunne denne skytinga skjedd i ei norsk leilegheit med den faren det medfører for dei andre i blokka. At Norge burde gitt han asyl og beskyttelse er i så måte ei heilt anna sak.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
rozon skrev (26 minutter siden):

Gitt @The Avatar sin utredning om PST, så burde vi vel kunne bruke samme resonering mtp Koranen. 

Ja, det er jo det som er litt spesielt. Da er det MANGE andre personer vi burde kaste på hue og ræva ut av Norge, og PST burde da være mye mer tydelige på hva som er den underliggende trusselen.

Ja, isolert sett var han nok en trussel, men den underliggende trusselen er mye større, og mye mer viktig å ta tak i. Dette  blir å oppfordre til å rette baker for smed.

Edit:
Dette blir jo litt samme resonnement som Russland bruker. Det at Ukraina ønsker å bruke sin frihet til å knytte seg nærmere Europa er en trussel mot Russland og en årsak til at de angrep.
Men da er det feil å skylde på Ukraina. At Russland mente Ukraina "provoserte" er ikke et gyldig argument.

Endret av KalleKanin
  • Liker 4
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Markiii said:

Asyl/innvandringspolitikken er ren idioti. Vi masseimporterer krigsskadde menn, mens det er nesten umulig for f.eks. arbeidssomme kvinner fra Filippinene eller Thailand å komme hit. De mest ufarlige, uskyldige menneskene er de som hindres fra å komme, mens de farligste masseimporteres.

Vet du hva? Det plager meg ikke om kvinner fra fattige land kommer og jobber litt her. Eller velger å bli her. Det plager meg veldig at livsfarlige menn masseimporteres.

Enig. Jeg mener all invandring må skje til vår fordel. At vi trenger arbeidskraft og kan få denne utenfra er positivt for BNP og landet. Å sitte med "skadde mennsker" som kun blir en utgift er ikke til vår fordel - da kan vi heller yte bistand der de er.

• Liker 9
Lenke til kommentar
MrL skrev (6 timer siden):

Hans død beviser i det minste akkurat hvorfor disse bøkene bør brennes. 

Det demonstrerer kanskje heller (om motivet viser seg å være koranbrenningen) at Islam er en religion det er særlig farlig å harselere med eller ‘aksjonere’ mot. Det var for så vidt ikke noe nytt.

Så er jeg ikke med på at en av den grunn bør brenne bøker eller gjøre andre ting som risikerer å støte vår muslimske befolkning lenger bort. ‘Systemfeilen’ tror jeg ligger i å ikke ha vært klar på hva som ‘gjelder’ i Norden fra begynnelsen av, og å over så kort tid få en så enorm økning av mennesker med en til dels svært fremmed kultur. 

Endret av herzeleid
  • Liker 4
Lenke til kommentar
rozon skrev (3 timer siden):

Enig. Jeg mener all invandring må skje til vår fordel. At vi trenger arbeidskraft og kan få denne utenfra er positivt for BNP og landet. Å sitte med "skadde mennsker" som kun blir en utgift er ikke til vår fordel - da kan vi heller yte bistand der de er.

Hvordan fungerte det for jødiske flyktninger .?

• Liker 3
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (4 timer siden):

Synes ikkje det er så spesielt. PST skal vurdere kva som vil utgjere ein fare for Norge både politisk, materielt og for allmenheita. PST skal gjere disse vurderingane utan tanke for kven som er ansvarlege. Det å henge opp ei skyteskive på husveggen er både lovleg og beskytta av ytringsfriheita, det aukar likevel faren for at nokon ender opp med å skyte mot nemnte skyteskive.

Det er objektivt sett tryggare å ikkje huse personar som provoserer, og då særleg personar som provoserer grupper som er tilbøyelege for å bruke vold.

Det at dette no har skjedd understreker viktigheita av å kunne kritisere islam, men det har ingenting med PST sin sikkerheitsvurdering å gjere. Strengt tatt beviser dette at PST vurderte rett, hadde Momika vært i Norge så kunne denne skytinga skjedd i ei norsk leilegheit med den faren det medfører for dei andre i blokka. At Norge burde gitt han asyl og beskyttelse er i så måte ei heilt anna sak.

Det er nettopp disse menneskene som har rett på asyl, det handler ikke om vi liker ytringene eller ei, men om de er i fare eller ei pga sine ytringer og meninger. Norge har en historie med å avvise mennesker som opplagt har rett på asyl. Vi burde skamme oss!

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Markiii skrev (3 timer siden):

Dette virker perverst:

https://www.nrk.no/urix/svenske-medier_-koranbrenner-skutt-og-drept-under-direktesending-1.17239206

Som eks-muslim (etnisk muslim?) så ble han tiltalt for hat mot muslimer? For å angripe ondskapens religion islam?!

Han var ikke eks-muslim, han hadde kristen assyrer-bakgrunn fra Nord-Irak. Og ja, han spredte hat mot muslimer.

«Etnisk muslim» finnes forøvrig ikke, muslim er ikke en etniskreligiøs gruppe.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Må skille mellom arbeidsinnvandring og asylsøkere. Vi har en restriktiv politikk for arbeidsinnvandring fra land utenfor EU, og det er fornuftig. Det betyr at ikke hele Thailand kan komme hit.

Men: nesten hvem som helst fra muslimske land er per definisjon sårbar og trangbodd, og har derfor rett på asyl i Norge. Det er noe helt annet enn arbeidsinnvandring.

Om vi har behov for flere voldtektsmenn og gjengkriminalitet er underordnet. De har rett på asyl, og da må vi gi dem gratis leilighet og trygd.

Det er asylpolitikken som er problemet. Vi kunne sikkert tatt imot en og annen muslimsk asylsøker. Men ikke dusinvis. Og de skal ikke ha statsborgerskap. De skal ut igjen så snart det er mulig.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...