Gjest b64ad...2ec Skrevet torsdag kl 08:14 Del Skrevet torsdag kl 08:14 Jeg overveier juridisk bistand,og er i gang med å undersøke mange saker i forbindelse med min fars bortgang. Min søster eier halvdelen af boligen, og bor i den. Hvis jeg velger å beholde ( forutsatt at jeg ikke kjøpes ut eller eiendommen selges ) min del, kan jeg oppkreve husleie ( som tilsvarer min eierandel ) fra min søster? Anonymous poster hash: b64ad...2ec Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet torsdag kl 08:20 Del Skrevet torsdag kl 08:20 (endret) Jeg sliter litt med å se hvorfor søsteren din skal være interessert i å leie fra deg, i steden for å bruke de samme pengene på å betjene et lån for å kjøpe deg ut. Men jeg er faktisk usikker på om du kan nekte en medeier å benytte husrommet, gitt at medeieren bidrar likt på alle utgifter og vedlikehold. Endret torsdag kl 08:21 av Zepticon 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet torsdag kl 08:49 Del Skrevet torsdag kl 08:49 Nei du kan ikke kreve husleie, men dere kan jo avtale hva dere vil. Eide din søster 50% og far 50% av leiligheten hver før hans bortgang? Eller eide din far leiligheten 100% før sin bortgang? 1 Lenke til kommentar
Utflytter1998 Skrevet torsdag kl 10:40 Del Skrevet torsdag kl 10:40 bzzlink skrev (1 time siden): Nei du kan ikke kreve husleie, men dere kan jo avtale hva dere vil. Eide din søster 50% og far 50% av leiligheten hver før hans bortgang? Eller eide din far leiligheten 100% før sin bortgang? Det er en 50/50 fordeling, hvor begge eier en del av hele eiendommen, så min andel innebærer faktisk også en del av hele eiendommen, ikke leilighetene separat.... Lenke til kommentar
Utflytter1998 Skrevet torsdag kl 10:40 Del Skrevet torsdag kl 10:40 bzzlink skrev (1 time siden): Nei du kan ikke kreve husleie, men dere kan jo avtale hva dere vil. Eide din søster 50% og far 50% av leiligheten hver før hans bortgang? Eller eide din far leiligheten 100% før sin bortgang? Er det noe du vet, rent juridisk ? Lenke til kommentar
Rune_says Skrevet torsdag kl 11:04 Del Skrevet torsdag kl 11:04 (endret) Høres ut som om skifte ikke er foretatt ennå. Du kan kreve skifte - dvs at boligen selges. (Hvis faren var eneste eier) Kan gjøres i minnelighet (det vanlige) der det undersøkes om en eller flere arvinger vil forhandle om å kjøpe og gjøre opp via avtale/advokat. Alternativt ut på åpne marked og netto salgsfortjeneste (dvs minus evt lån, omkostninger) fordeles på arvingene. Kompliserende faktorer er evt særkullsbarn, tidligere avtaler/uskiftet bo etter ektefelle, tinglyste rettigheter din søster eventuelt har til å kunne bo der så lenge hun lever o.l. Mange muligheter og mange fallgruber, så noen kr på advokat kan være vel anvendte penger. Endret torsdag kl 11:08 av Rune_says Lenke til kommentar
krikkert Skrevet torsdag kl 15:24 Del Skrevet torsdag kl 15:24 Utgangspunktet er at den som bruker en større andel av en eiendel enn det han eier selv (eier 50 % og bruker 100 %) plikter å svare markedsleie av den andelen vedkommende ikke bruker. Dette kan man se på som et utslag av sameigelova § 3 - hun har ikke krav på å bruke mer enn 50 % av boligen, skal hun bruke mer enn det må hun ha en avtale med deg om det. Ofte er det slik at den som bruker boligen også bærer 100 % av drifts- og vedlikeholdsutgifter. De 50 % av drift og vedlikehold som faller på din eierandel kan hun trekke fra i husleien. La oss ta et regneeksempel. Boligen har en markedsleie på 20k og har samlede drifts- og vedlikeholdsutgifter på 18k. Hun skal da i utgangspunktet betale deg 10k for sin andel, og du skal betale halvparten av utgiftene på til sammen 9k. Hvis hun bærer samtlige utgifter på 18k skal hun i stedet betale deg 1k. Merk at du vil kunne bli skattepliktig for leieinntekter. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Men søsteren kan vel komme unna alle krav ved å bare bo i og bruke bare halvparten av leiligheten, og i prinsipp la den andre halvparten stå tom og til disposisjon for den som eier den andre halvparten?! Hun har vel ikke boplikt i den delen av leiligheten som hun ikke eier, eller ..?! Har sett annonser for slike halve eierretter på finn.no. Skal tro om man da oppnår noen form for borett, hvis man kjøper halvparten, eller en eller annen brøk av en bolig? Tror faktisk jeg har sett 1/5 av eierrettighetene til en enebolig med 3 soverom til salgs. Quote § 3. Kvar av sameigarane har rett til å nytta sameigetingen til det han er etla eller vanleg brukt til, og til anna som høver med tida og tilhøva. Ingen må nytta tingen i større mon enn det som svarar til hans part, eller såleis at det uturvande eller urimeleg er til meins for nokon medeigar. Følger det virkelig med en borett, hvis man kjøper for eksempel halvparten av en eindom som allerde er bebodd?? Endret 4 timer siden av arne22 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå