Capitan Fracassa Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Wall Dorf skrev (31 minutter siden): Jeg tror på de sannferdige profetene Hvilke grunner har du for å hevde at disse profetene er sannferdige? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Capitan Fracassa skrev (3 timer siden): Hvilke grunner har du for å hevde at disse profetene er sannferdige? Jeg hadde liksom ingen grunn for å skrive at jeg tror at djevelen skulle komme seirende ut som sannferdig ut fra skriftens nyansering, og at fra nå av skulle verden tilhøre ham... en slags forsvarsmekanisme som inntrer kan man jo si... 😁 Lenke til kommentar
Capitan Fracassa Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar (endret) Wall Dorf skrev (2 timer siden): Jeg hadde liksom ingen grunn for å skrive at jeg tror at djevelen skulle komme seirende ut som sannferdig ut fra skriftens nyansering, og at fra nå av skulle verden tilhøre ham... en slags forsvarsmekanisme som inntrer kan man jo si... 😁 Rett meg hvis jeg misforstår, men sier du egentlig at du ikke har noen som helst bevis for at profetene er sannferdige, men du du håper det? Jeg antar jeg ikke var tydelig nok i mitt forrige spørsmål, men når jeg spør om hvilke grunner du har til å hevde at de er sannferdige, så tenker jeg ikke på grunner til at du ønsker at de skal være sannferdige, men grunner som gjør at det tyder på at de er sannferdige, Endret 10. februar av Capitan Fracassa Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar Capitan Fracassa skrev (8 timer siden): Hvilke grunner har du for å hevde at disse profetene er sannferdige? Min feil, siden bibelteksten opererer med å "ta profetene som forbilde" så tenkte jeg på disse som i følge skriften "støtter Herren" altså ikke de falske, som ble til sannferdige, nå rettet til de autentiske. Lenke til kommentar
harme Skrevet 10. februar Forfatter Del Skrevet 10. februar Wall Dorf skrev (8 timer siden): Jeg tror på de autentiske profetene (Jak.5.10: Ta profetene til forbilde - - - de som talte i Herrens navn. / Luk.16.16-17: Loven og profetene hadde sin tid fram til Johannes. Fra da av forkynnes det gode budskapet om Guds rike, og alle trenger på for å komme inn. Før skal himmel og jord forgå, før en eneste prikk i loven faller bort./ Åp.1.9-10) Dette er jo fortsatt profetier. Åp.22.6-9: Engelen sa til meg: «Disse ordene er troverdige og sanne. Herren, den Gud som gir profetene sin Ånd, har sendt sin engel for å vise sine tjenere det som snart skal skje. Og se, jeg kommer snart. Salig er den som tar vare på de profetiske ordene i denne boken.» Jeg, Johannes, er den som hørte og så alt dette. Da jeg hadde hørt og sett det, kastet jeg meg ned for føttene til engelen som hadde vist meg dette, og ville tilbe ham. Men han sa til meg: «Gjør ikke det! Jeg er en tjener som du og dine søsken profetene og de som tar vare på ordene i denne boken. Gud skal du tilbe!» ( Jehova) Gud skal du tilbe) Matt 4:10: Da sa Jesus til ham: Bort fra meg, Satan. For det er skrevet: Herren ( Jehova) din Gud skal du tilbe og bare ham skal du tjene. Joh 8:54: Jesus svarte ( jødene) Hvis jeg ærer meg selv, er min ære ingen ting verd. Men det er min Far som ærer meg, han som dere kaller deres Gud. De hebraiske skrifter klart at Jehova var den Gud som jødene hevdet at de tilbad. Jesus sa ikke at han var Jehova, men at Jehova var hans Far. Jesus gjorde det her helt klart at han og hans Far var to atskilte enkeltvesener. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 10. februar Del Skrevet 10. februar harme skrev (9 minutter siden): De hebraiske skrifter klart at Jehova var den Gud som jødene hevdet at de tilbad. Jesus sa ikke at han var Jehova, men at Jehova var hans Far. Jesus gjorde det her helt klart at han og hans Far var to atskilte enkeltvesener. Fil.2.5-6: La samme sinnelag være i dere som også var i Kristus Jesus, Han var i Guds skikkelse og så det ikke som et rov å være Gud lik. Åp.16.22: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen. (Jes.14.12) Lenke til kommentar
harme Skrevet 10. februar Forfatter Del Skrevet 10. februar Wall Dorf skrev (19 minutter siden): Fil.2.5-6: La samme sinnelag være i dere som også var i Kristus Jesus, Han var i Guds skikkelse og så det ikke som et rov å være Gud lik. Åp.16.22: Jeg, Jesus, har sendt min engel for å vitne om dette for dere i menighetene. Jeg er Davids rotskudd og ætt, den klare morgenstjernen. (Jes.14.12) Treenighet ?? Noen prøver å illustrere det ved å bruke triangler, trekløver eller figurer med tre hoder på samme hals. Men gudfryktige mennesker som ønsker å lære Jehova å kjenne og tjene ham, finner det ikke desto mindre en smule vanskelig å elske og tilbe en slik innviklet, trehodet, vanskapt Gud. Etter at prestene har innpodet slike ideer i menneskene, motsier de selv i neste åndedrag ved å hevde at Gud skapte mennesket i sitt bilde. Men det er iallfall sikkert at ingen noen gang har sett et menneske med tre hoder. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 11. februar Del Skrevet 11. februar harme skrev (15 timer siden): Treenighet ?? Noen prøver å illustrere det ved å bruke triangler, trekløver eller figurer med tre hoder på samme hals. Men gudfryktige mennesker som ønsker å lære Jehova å kjenne og tjene ham, finner det ikke desto mindre en smule vanskelig å elske og tilbe en slik innviklet, trehodet, vanskapt Gud. Etter at prestene har innpodet slike ideer i menneskene, motsier de selv i neste åndedrag ved å hevde at Gud skapte mennesket i sitt bilde. Men det er iallfall sikkert at ingen noen gang har sett et menneske med tre hoder. ???????? DEN BERØMMELIGE FORTAPELSENS SØNN Nå er du langt ut på sidelinjen av hva som er normale forklaringer. Særlig de som produseres som tankegods er mest egnet som tankespinn. Det er jo ingen andre enn de invidde som skal tjene Herren, sitt eget folk. (Rom.11.1-12) Det er mye bedre å diskutere det som skjer innenfor bibelens to permer, enn å lete på utsiden av disse, det gir ingen mening. Satan har mange navn, hos 2.Tess. 2.3 blir han kalt for den lovløse og fortapelsens sønn. Fortellingene deler seg og er spredt rundt omkring slik at man taper oversikten, men et sted står det at ingen skal gå fortapt, for det er derfor Jesus kommer for å oppheve dette utsagnet. Man finner det hos Jer.50.6: «Fortapte får var mitt folk, deres hyrder hadde ført dem vill, til fjellene hadde de drevet dem bort; fra fjell til haug gikk de, de glemte sitt hvilested.» I Matt.15.24 får vi bekreftet dette: Men han svarte og sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus. - Det er disse som er fortapelsens sønn, eller arving om du vil. I Joh.17.12 finner man igjen fortapelsens sønn som fortapt (Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg. Jeg passet på dem, og ingen av dem gikk fortapt unntatt fortapelsens sønn, så Skriften skulle bli oppfylt.) Her går jeg ut fra at også han får en redning når han gjennom navnet Beelsebul tar et oppgjør med seg selv? I Matt.12.26-28: Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da riket hans bli stående? Og om det er ved Beelsebul jeg driver ut de onde åndene, hvem er det da deres egne folk driver dem ut ved? Derfor skal deres egne dømme dere. Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde åndene, da har jo Guds rike nådd fram til dere. Jeg går ut fra at det er en redning selv for Satan som jo selv blir til redning for andre? : 1.Kor.5.4-5: Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden og vår Herre Jesu kraft er med oss, da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag. Men dette er jo bare en snedig forklaringsmetode for å gjøre dette opplegget vanskelig for uinnvidde å forstå, for ingen som frelses har med seg sin jordiske kropp eller sitt tankegods? (= forvandling; 1.Kor.15.51-57) Luk.15.1-7 har en konstruksjon over hvordan en eneste sau/får som går seg bort blir reddet av sin eier: Jeg sier dere: På samme måte blir det større glede i himmelen over én synder som vender om, enn over nittini rettferdige som ikke trenger omvendelse. Noen direkte innrømmelser for en redning for Satan finnes ikke, men det finnes her en indirekte mening for at det er slik det er; Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus. Dette står også i Jesu fødselshoroskop i Matt.1.21 du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.» (De fortapte får i Jer.50.6 - De lovløse i 2.Tess.2.3) Lenke til kommentar
harme Skrevet 11. februar Forfatter Del Skrevet 11. februar Wall Dorf skrev (9 timer siden): ???????? DEN BERØMMELIGE FORTAPELSENS SØNN Nå er du langt ut på sidelinjen av hva som er normale forklaringer. Særlig de som produseres som tankegods er mest egnet som tankespinn. Det er jo ingen andre enn de invidde som skal tjene Herren, sitt eget folk. (Rom.11.1-12) Det er mye bedre å diskutere det som skjer innenfor bibelens to permer, enn å lete på utsiden av disse, det gir ingen mening. Satan har mange navn, hos 2.Tess. 2.3 blir han kalt for den lovløse og fortapelsens sønn. Fortellingene deler seg og er spredt rundt omkring slik at man taper oversikten, men et sted står det at ingen skal gå fortapt, for det er derfor Jesus kommer for å oppheve dette utsagnet. Man finner det hos Jer.50.6: «Fortapte får var mitt folk, deres hyrder hadde ført dem vill, til fjellene hadde de drevet dem bort; fra fjell til haug gikk de, de glemte sitt hvilested.» I Matt.15.24 får vi bekreftet dette: Men han svarte og sa: Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus. - Det er disse som er fortapelsens sønn, eller arving om du vil. I Joh.17.12 finner man igjen fortapelsens sønn som fortapt (Da jeg var hos dem, bevarte jeg dem i ditt navn, det navnet du har gitt meg. Jeg passet på dem, og ingen av dem gikk fortapt unntatt fortapelsens sønn, så Skriften skulle bli oppfylt.) Her går jeg ut fra at også han får en redning når han gjennom navnet Beelsebul tar et oppgjør med seg selv? I Matt.12.26-28: Om nå Satan driver ut Satan, er han kommet i strid med seg selv. Hvordan kan da riket hans bli stående? Og om det er ved Beelsebul jeg driver ut de onde åndene, hvem er det da deres egne folk driver dem ut ved? Derfor skal deres egne dømme dere. Men er det ved Guds Ånd jeg driver ut de onde åndene, da har jo Guds rike nådd fram til dere. Jeg går ut fra at det er en redning selv for Satan som jo selv blir til redning for andre? : 1.Kor.5.4-5: Når dere samles i vår Herre Jesu navn, når jeg er til stede i ånden og vår Herre Jesu kraft er med oss, da skal dette mennesket overgis til Satan slik at kroppen hans blir ødelagt, men ånden kan bli frelst på Herrens dag. Men dette er jo bare en snedig forklaringsmetode for å gjøre dette opplegget vanskelig for uinnvidde å forstå, for ingen som frelses har med seg sin jordiske kropp eller sitt tankegods? (= forvandling; 1.Kor.15.51-57) Luk.15.1-7 har en konstruksjon over hvordan en eneste sau/får som går seg bort blir reddet av sin eier: Jeg sier dere: På samme måte blir det større glede i himmelen over én synder som vender om, enn over nittini rettferdige som ikke trenger omvendelse. Noen direkte innrømmelser for en redning for Satan finnes ikke, men det finnes her en indirekte mening for at det er slik det er; Jeg er ikke utsendt til andre enn de fortapte får av Israels hus. Dette står også i Jesu fødselshoroskop i Matt.1.21 du skal gi ham navnet Jesus, for han skal frelse sitt folk fra deres synder.» (De fortapte får i Jer.50.6 - De lovløse i 2.Tess.2.3) ???????? Mener du at Jesus er Gud ? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar harme skrev (15 timer siden): Mener du at Jesus er Gud ? Nei, men Gud opererer gjennom ham. 1Tim.2.5 Gud er én, og én mellommann er det mellom Gud og mennesker. I Joh.11.7 får en likevel denne beskjeden: Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham. (Ordet «NÅ» er i fremskutt posisjon og betyr på Herrens dag som også er frelsens dag [2.Kor.6.2] ) Men Filip sa da: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: ‘Vis oss Far’? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Dette er en versjon, en annen finner man i 1.Kor.15.22-28 – ikke noe som er godt forståelig, eller har kunnskap nok til å utdype. Det finnes jo også en fortelling om Guds medarbeidere og tjenere i 1.Kor.3 hvor Guds tempel var medarbeiderne og Guds Ånd bodde inne i dem... Hopper man over til GT og 1.Sam.9.9 (dette verset er tatt bort fra og med 2024 utgaven 2011og 1978-85 utgaven i nettbibelen, bare i 1930 utgaven står verset der – helt merkelig!) Teksten vet jeg har stått i til og med 2011 utgaven, så her har oversetterne støtt på et større problem, teksten i 1930 utg, jeg siterer fra v6-9: Men tjenestegutten svarte: «Hør nå, i byen der bor en høyt ansett gudsmann. Alt han sier, slår til. La oss gå dit! Kanskje han kan si oss hvilken vei vi skal gå.» Saul sa til tjenestegutten: «Ja, la oss gå, men hva skal vi ha med til mannen? Brødet i sekkene våre er det slutt på, og vi har ingen gave vi kan gi gudsmannen. Hva har vi vel med oss?» Tjenestegutten tok til orde igjen og sa til Saul: «Her har jeg en kvart sjekel sølv; den kan jeg gi gudsmannen, så sier han oss nok hvilken vei vi skal gå.» 9 (verset som mangler i alle oversettelser unntatt 1930) Før i tiden sa folk i Israel når de gikk av sted for å få vite Guds vilje: Kom, la oss gå til seeren! For den som nå kalles profet, kaltes før i tiden seer. Her er jo Gud en seer som også betyr et øyenvitne, men også en profet som legger frem hva som skal skje i fremtid. Verset minner om da Jesus var alene med sine displer hvor han spør dem; «Hvem sier folk at jeg er?» «Døperen Johannes», svarte de, «men noen sier Elia og andre at en av de gamle profetene er stått opp.» (Luk.9,18) Lenke til kommentar
harme Skrevet 12. februar Forfatter Del Skrevet 12. februar Wall Dorf skrev (8 timer siden): Nei, men Gud opererer gjennom ham. 1Tim.2.5 Gud er én, og én mellommann er det mellom Gud og mennesker. I Joh.11.7 får en likevel denne beskjeden: Har dere kjent meg, skal dere også kjenne min Far. Fra nå av kjenner dere ham og har sett ham. (Ordet «NÅ» er i fremskutt posisjon og betyr på Herrens dag som også er frelsens dag [2.Kor.6.2] ) Men Filip sa da: «Herre, vis oss Far, det er nok for oss.» Jesus svarer: «Kjenner du meg ikke, Filip, enda jeg har vært hos dere så lenge? Den som har sett meg, har sett Far. Hvordan kan du da si: ‘Vis oss Far’? Tror du ikke at jeg er i Far og Far i meg? De ord jeg sier til dere, har jeg ikke fra meg selv: Far er i meg og gjør sine gjerninger. Tro meg: Jeg er i Far og Far i meg. Om ikke for annet, så tro det for selve gjerningenes skyld. Dette er en versjon, en annen finner man i 1.Kor.15.22-28 – ikke noe som er godt forståelig, eller har kunnskap nok til å utdype. Det finnes jo også en fortelling om Guds medarbeidere og tjenere i 1.Kor.3 hvor Guds tempel var medarbeiderne og Guds Ånd bodde inne i dem... Hopper man over til GT og 1.Sam.9.9 (dette verset er tatt bort fra og med 2024 utgaven 2011og 1978-85 utgaven i nettbibelen, bare i 1930 utgaven står verset der – helt merkelig!) Teksten vet jeg har stått i til og med 2011 utgaven, så her har oversetterne støtt på et større problem, teksten i 1930 utg, jeg siterer fra v6-9: Men tjenestegutten svarte: «Hør nå, i byen der bor en høyt ansett gudsmann. Alt han sier, slår til. La oss gå dit! Kanskje han kan si oss hvilken vei vi skal gå.» Saul sa til tjenestegutten: «Ja, la oss gå, men hva skal vi ha med til mannen? Brødet i sekkene våre er det slutt på, og vi har ingen gave vi kan gi gudsmannen. Hva har vi vel med oss?» Tjenestegutten tok til orde igjen og sa til Saul: «Her har jeg en kvart sjekel sølv; den kan jeg gi gudsmannen, så sier han oss nok hvilken vei vi skal gå.» 9 (verset som mangler i alle oversettelser unntatt 1930) Før i tiden sa folk i Israel når de gikk av sted for å få vite Guds vilje: Kom, la oss gå til seeren! For den som nå kalles profet, kaltes før i tiden seer. Her er jo Gud en seer som også betyr et øyenvitne, men også en profet som legger frem hva som skal skje i fremtid. Verset minner om da Jesus var alene med sine displer hvor han spør dem; «Hvem sier folk at jeg er?» «Døperen Johannes», svarte de, «men noen sier Elia og andre at en av de gamle profetene er stått opp.» (Luk.9,18) Rom 10:9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at ( Jehova) Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 12. februar Del Skrevet 12. februar harme skrev (1 time siden): Rom 10:9: For dersom du med din munn bekjenner at Jesus er Herre og i ditt hjerte tror at ( Jehova) Gud oppvakte ham fra de døde, da skal du bli frelst Driver du med forkynnelse? Jo, visst – du er jo prest! Men prester får jo en opplæring i trosspørsmål noe som hindrer en til å utvikle sin egen kunnskap om hvordan Bibelen fungerer. Frelsen er jo ikke noe som forskuddteres på forhånd hvis du leser deg opp på akkurat den, f.eks. Matt.24.21-22, men disse 2 versene har egentlig bare relevans for de som skal utføre frelsen. Blir ikke disse dagene under trengselstiden forkortet, ja da skjer det ingen frelse uansett hvem som på forhånd forkynner slikt tøv. Hele Bibelen handler om de som fortellingene der handler om, merk deg det! Det heter seg at når dommen kommer så begynner den først med Guds hus. (1.Pet.4.17) Men hvorfor har slike som skal forkynne Guds frelse en tendens til å plukke ut enkelt vers som egentlig ikke sier mer enn akkurat det Rom.10.9 forteller? Hva med å starte med Rom.5.17-18? Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus. 18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. Rom.10.1 starter med «mine søsken» (Jesus snakker til sin mor og sine disipler i dette kapittelet. (se Matt.12.49-50) Så det er ikke bare å gi seg ut på kirsebærplukking. Les heller fra Joh.17.6- 12 så ser du hvor idiotisk det høres ut med slike forkynnelser. For det heter som sagt i Joh.6.45: Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. - Husk også at aller kommer til dommen før en er frelst. Åp.20.11f. Resultatet er at alle er skrevet opp i livets bok dersom dette skulle vise seg å være sant! (Salm.87.5-7) Lenke til kommentar
harme Skrevet 14. februar Forfatter Del Skrevet 14. februar Wall Dorf skrev (På 13.2.2025 den 0.11): Driver du med forkynnelse? Jo, visst – du er jo prest! Men prester får jo en opplæring i trosspørsmål noe som hindrer en til å utvikle sin egen kunnskap om hvordan Bibelen fungerer. Frelsen er jo ikke noe som forskuddteres på forhånd hvis du leser deg opp på akkurat den, f.eks. Matt.24.21-22, men disse 2 versene har egentlig bare relevans for de som skal utføre frelsen. Blir ikke disse dagene under trengselstiden forkortet, ja da skjer det ingen frelse uansett hvem som på forhånd forkynner slikt tøv. Hele Bibelen handler om de som fortellingene der handler om, merk deg det! Det heter seg at når dommen kommer så begynner den først med Guds hus. (1.Pet.4.17) Men hvorfor har slike som skal forkynne Guds frelse en tendens til å plukke ut enkelt vers som egentlig ikke sier mer enn akkurat det Rom.10.9 forteller? Hva med å starte med Rom.5.17-18? Døden fikk herredømme på grunn av ett menneskes fall. Hvor mye mer skal da ikke de som tar imot Guds store nåde og rettferdighetens gave, eie livet og få herredømme ved den ene, Jesus Kristus. 18 Altså: Som ett menneskes fall ble til fordømmelse for alle mennesker, slik fører ett menneskes rettferdige gjerning til frifinnelse og liv for alle. Rom.10.1 starter med «mine søsken» (Jesus snakker til sin mor og sine disipler i dette kapittelet. (se Matt.12.49-50) Så det er ikke bare å gi seg ut på kirsebærplukking. Les heller fra Joh.17.6- 12 så ser du hvor idiotisk det høres ut med slike forkynnelser. For det heter som sagt i Joh.6.45: Det står skrevet hos profetene: Alle skal være opplært av Gud. Den som hører på Far og lærer av ham, kommer til meg. - Husk også at aller kommer til dommen før en er frelst. Åp.20.11f. Resultatet er at alle er skrevet opp i livets bok dersom dette skulle vise seg å være sant! (Salm.87.5-7) Frelse ved egen hjelp eller egen rettferdighet umulig, en falsk lære Rom 3:10: Det finnes ikke en rettferdig, enn ikke en. Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar (endret) harme skrev (1 time siden): Frelse ved egen hjelp eller egen rettferdighet umulig, en falsk lære Rom 3:10: Det finnes ikke en rettferdig, enn ikke en. Hvem har sagt det til deg? Forresten bra kirsebærplukking igjen! Du vet vel at Johannes skulle delta i trengselene på Herrens dag? (Åp.1.9-10) Du støter på ham også i Luk.3.1-6 da kom Guds ord til Johannes, Sakarjas sønn, i ødemarken. 3 Og han dro rundt i hele landet omkring Jordan og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene, 4 som det står skrevet i boken med profeten Jesajas ord: En røst roper i ødemarken: Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette! Hver dal skal fylles, hvert fjell og hver haug skal senkes. De krokete veier skal bli rette, de steinete stier jevne. Og alle mennesker skal se Guds frelse. (viser til Luk.2.(25- ) 30 (Simons lovsang; For mine øyne har sett din frelse som du har gjort i stand like for ansiktet på alle folk,32 et lys til åpenbaring for folkeslagene) = Jes.42.6-7: ... Jeg har formet deg og gjort deg til en pakt for folket, til et lys for folkeslagene for å åpne blindes øyne og føre fanger ut av fengselet, dem som sitter i mørke, ut fra fangehullet. Snublesteinen er endelig sluppet fri, sauene som gikk seg vill er nå helbredet (1.Pet.2.) For det er disse frelsen handler om, har du ikke lest om dette i Matt.9.12-13? «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. Gå og lær hva dette betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere.» Og det er dette som er frelsen.... ser du virkelig ikke dette? Les deg opp i teksten til Rom.11! (Frelse for hedninger frelse for Israel – her er snublesteinen blitt til snublestokk i v9) v11: Så spør jeg: Snublet de for at de skulle falle? Slett ikke! Nei, deres fall gjorde at frelsen kom til de andre folkene..... v15: Er det blitt til forsoning for verden at de ble forkastet, hva må det ikke da føre til at de blir godtatt? Jo, liv av død! Den siste fiende er nå tilintetgjort slik du kan lese det i 1.Kor.15.26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. Etter denne tid kommer oppstandelsen. Endret 14. februar av Wall Dorf Lenke til kommentar
harme Skrevet 15. februar Forfatter Del Skrevet 15. februar Wall Dorf skrev (22 timer siden): Hvem har sagt det til deg? Forresten bra kirsebærplukking igjen! Du vet vel at Johannes skulle delta i trengselene på Herrens dag? (Åp.1.9-10) Du støter på ham også i Luk.3.1-6 da kom Guds ord til Johannes, Sakarjas sønn, i ødemarken. 3 Og han dro rundt i hele landet omkring Jordan og forkynte en omvendelsesdåp som ga tilgivelse for syndene, 4 som det står skrevet i boken med profeten Jesajas ord: En røst roper i ødemarken: Rydd Herrens vei, gjør hans stier rette! Hver dal skal fylles, hvert fjell og hver haug skal senkes. De krokete veier skal bli rette, de steinete stier jevne. Og alle mennesker skal se Guds frelse. (viser til Luk.2.(25- ) 30 (Simons lovsang; For mine øyne har sett din frelse som du har gjort i stand like for ansiktet på alle folk,32 et lys til åpenbaring for folkeslagene) = Jes.42.6-7: ... Jeg har formet deg og gjort deg til en pakt for folket, til et lys for folkeslagene for å åpne blindes øyne og føre fanger ut av fengselet, dem som sitter i mørke, ut fra fangehullet. Snublesteinen er endelig sluppet fri, sauene som gikk seg vill er nå helbredet (1.Pet.2.) For det er disse frelsen handler om, har du ikke lest om dette i Matt.9.12-13? «Det er ikke de friske som trenger lege, men de syke. Gå og lær hva dette betyr: Det er barmhjertighet jeg vil ha, ikke offer. Jeg er ikke kommet for å kalle rettferdige, men syndere.» Og det er dette som er frelsen.... ser du virkelig ikke dette? Les deg opp i teksten til Rom.11! (Frelse for hedninger frelse for Israel – her er snublesteinen blitt til snublestokk i v9) v11: Så spør jeg: Snublet de for at de skulle falle? Slett ikke! Nei, deres fall gjorde at frelsen kom til de andre folkene..... v15: Er det blitt til forsoning for verden at de ble forkastet, hva må det ikke da føre til at de blir godtatt? Jo, liv av død! Den siste fiende er nå tilintetgjort slik du kan lese det i 1.Kor.15.26 Den siste fienden som blir tilintetgjort, er døden. Etter denne tid kommer oppstandelsen. ?????? Jesu død på en pel eller et tre, ikke et kors, var nødvendig for å oppfylle skriften og frigjøre jødene fra Loven. Jesus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse, idet han ble en forbannelse for oss for det er skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. ( Gal: 3:13) Kristsus utslettet skyldbrevet mot oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot og det tok han bort idet han naglet det til korset ( torturpelen) Kol 2:14) Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar (endret) harme skrev (23 timer siden): Jesu død på en pel eller et tre, ikke et kors, var nødvendig for å oppfylle skriften og frigjøre jødene fra Loven. Jesus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse, idet han ble en forbannelse for oss for det er skrevet: Forbannet er hver den som henger på et tre. ( Gal: 3:13) Kristsus utslettet skyldbrevet mot oss, som var skrevet med bud, det som gikk oss imot og det tok han bort idet han naglet det til korset ( torturpelen) Kol 2:14) Det tror jeg svært lite på er oppfylt ennå. Gal.3.19 Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd, helt til den ætten kom som løftet gjaldt. Loven ble gitt ved engler, gjennom en mellommann. Nå har jeg presisert når tid denne ætten* skulle komme, men du fortsetter å hevde at verden er kjøpt fri. (????? Matt.24.6?) For et kaos av religionsforståelse! Hva sier Bibelen om det mon tro? - Men når det blir forkynt at Kristus er reist opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde? For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus reist opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. (1.Kor.15.12-14) Kan du bekrefte noen oppstandelse ut fra mitt forrige innlegg/svar? (den siste fiende er døden) Dersom loven er et tillegg gitt av engler, så finner du frem til deres tid her i Matt.13.38-41: Åkeren er verden. Det gode kornet er de som er *rikets barn, ugresset er den ondes barn. Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. Og slik som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. (*rikets barn, de som også kalles snublesteinen/ hjørnesteinen og ble kastet ut i mørket) PS Gal.3.13 som du henviser til, viser også til en fortsettelse hos Rom.8.3 som du visst ikke har fått med deg; Det som var umulig for loven, siden den sto maktesløs på grunn av kjøttet, det gjorde Gud. Han sendte sin egen Sønn – i samme skikkelse som syndig kjøtt og på grunn av synden – og holdt dom over synden i kjøttet. (legemet – 1.Kor.15.56: Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven.) - Du må få med deg alt og ikke plukke ut bare det du mener er hele meningen, hele Bibelen har sammenhenger, den er bare ikke redigert ennå i sammenheng. Ingen i dette liv er kjøpt fri fra synd, det har aldri skjedd, og vil aldri komme til å skje fordi død og synd henger sammen. (Adam er stikkordet 1. Kor.15.22 & 48) Å bli kjøpt fri er en sammenligning med slaver som blir kjøpt fri, se Kol.1.9-15. (Igjen de som sitter i mørket) Jeg tror ikke du har fått med deg så mye av det jeg har skrevet tidligere, så jeg gidder ikke å svare deg lengre med denne kirsebærplukkingen du holder på med. Du må sette deg inn i det du presterer å overbevise folk om! Jeg ser ingen som er kjøpt fri fra synden... jeg tror du bare skal fortsette å lese på skriftstedet du sendte meg i forrige svar: harme skrev (På 14.2.2025 den 15.30): Rom 3:10: Det finnes ikke en rettferdig, enn ikke en. Rom.3.9 Hva så? Har vi jøder noe fortrinn? Nei, på ingen måte! Vi har jo allerede anklaget både jøder og grekere for at de alle er under synden. 10 For det står skrevet: Det finnes ikke én som er rettferdig ikke en eneste. 11 Det finnes ikke én som forstår, ikke én som søker Gud. (Når du utelater hvem dette er skrevet om, kaller man det for kirsbærplukking, bare de ordene du selv har bruk for når det trengs) Vi kan jo ikke være kjøpt fri fra noen forbannelse så lenge vi fortsatt lever i synden. Dette kan du jo lese deg opp på i 1.Kor.15.56 - eller tror du Gud gir deg forskudd på lønn? Se heller 1.Joh.3.9 / 1.Pet.1.23 ? Tillegg En gang til: Harme skrev: Jesus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse... Rom.5.20-21: Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre. Rom.4.15: Loven fremkaller vrede, men der det ikke finnes noen lov, finnes det heller ikke noe lovbrudd. Dette er i tråd med tiden for Jesu tilstedeværelse. Endret 16. februar av Wall Dorf Tillegg Lenke til kommentar
harme Skrevet søndag kl 14:01 Forfatter Del Skrevet søndag kl 14:01 Wall Dorf skrev (15 timer siden): Det tror jeg svært lite på er oppfylt ennå. Gal.3.19 Hva så med loven? Den ble gitt som et tillegg på grunn av våre lovbrudd, helt til den ætten kom som løftet gjaldt. Loven ble gitt ved engler, gjennom en mellommann. Nå har jeg presisert når tid denne ætten* skulle komme, men du fortsetter å hevde at verden er kjøpt fri. (????? Matt.24.6?) For et kaos av religionsforståelse! Hva sier Bibelen om det mon tro? - Men når det blir forkynt at Kristus er reist opp fra de døde, hvordan kan noen blant dere da si at det ikke finnes noen oppstandelse fra de døde? For hvis de døde ikke står opp, er heller ikke Kristus stått opp. Men er ikke Kristus reist opp, da er vårt budskap tomt, og deres tro er også tom. (1.Kor.15.12-14) Kan du bekrefte noen oppstandelse ut fra mitt forrige innlegg/svar? (den siste fiende er døden) Dersom loven er et tillegg gitt av engler, så finner du frem til deres tid her i Matt.13.38-41: Åkeren er verden. Det gode kornet er de som er *rikets barn, ugresset er den ondes barn. Fienden som sådde ugresset, er djevelen. Høsten er verdens ende, de som høster inn, er englene. Og slik som når ugresset blir sanket sammen og brent på ilden, slik skal det gå ved verdens ende: Menneskesønnen skal sende ut sine engler, og de skal sanke sammen og ta bort fra hans rike alt som fører til fall, og alle som gjør urett. (*rikets barn, de som også kalles snublesteinen/ hjørnesteinen og ble kastet ut i mørket) PS Gal.3.13 som du henviser til, viser også til en fortsettelse hos Rom.8.3 som du visst ikke har fått med deg; Det som var umulig for loven, siden den sto maktesløs på grunn av kjøttet, det gjorde Gud. Han sendte sin egen Sønn – i samme skikkelse som syndig kjøtt og på grunn av synden – og holdt dom over synden i kjøttet. (legemet – 1.Kor.15.56: Dødens brodd er synden, og syndens kraft er loven.) - Du må få med deg alt og ikke plukke ut bare det du mener er hele meningen, hele Bibelen har sammenhenger, den er bare ikke redigert ennå i sammenheng. Ingen i dette liv er kjøpt fri fra synd, det har aldri skjedd, og vil aldri komme til å skje fordi død og synd henger sammen. (Adam er stikkordet 1. Kor.15.22 & 48) Å bli kjøpt fri er en sammenligning med slaver som blir kjøpt fri, se Kol.1.9-15. (Igjen de som sitter i mørket) Jeg tror ikke du har fått med deg så mye av det jeg har skrevet tidligere, så jeg gidder ikke å svare deg lengre med denne kirsebærplukkingen du holder på med. Du må sette deg inn i det du presterer å overbevise folk om! Jeg ser ingen som er kjøpt fri fra synden... jeg tror du bare skal fortsette å lese på skriftstedet du sendte meg i forrige svar: Rom.3.9 Hva så? Har vi jøder noe fortrinn? Nei, på ingen måte! Vi har jo allerede anklaget både jøder og grekere for at de alle er under synden. 10 For det står skrevet: Det finnes ikke én som er rettferdig ikke en eneste. 11 Det finnes ikke én som forstår, ikke én som søker Gud. (Når du utelater hvem dette er skrevet om, kaller man det for kirsbærplukking, bare de ordene du selv har bruk for når det trengs) Vi kan jo ikke være kjøpt fri fra noen forbannelse så lenge vi fortsatt lever i synden. Dette kan du jo lese deg opp på i 1.Kor.15.56 - eller tror du Gud gir deg forskudd på lønn? Se heller 1.Joh.3.9 / 1.Pet.1.23 ? Tillegg En gang til: Harme skrev: Jesus kjøpte oss fri fra lovens forbannelse... Rom.5.20-21: Loven kom til for at fallet skulle bli stort. Men der synden ble stor, ble nåden enda større. For slik som synden hersket gjennom døden, skal nåden herske gjennom rettferdigheten og gi evig liv ved Jesus Kristus, vår Herre. Rom.4.15: Loven fremkaller vrede, men der det ikke finnes noen lov, finnes det heller ikke noe lovbrudd. Dette er i tråd med tiden for Jesu tilstedeværelse. Bibelens lære om gjenløsningen går ut på at Jehova Gud ved å sende sin Sønn Kristus Jesus til jorden skaffet til veie en gjenløsningsbetaling gjennom ham og hans død. De menneskene som har tro på gjenløsningen, kan da bli forlikt med ham og om de tjener ham trofast, kan de få livets gave og fra evig død som er følgen av synd. Derfor står det skrevet i Romerne 6:23: For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig i kristus Jesus, vår Herre. At menneskene trenger til en gjenløsning, framgår av den kjensgjerning at alle mennesker er født ufullkomme og som syndere. Hvis noen av de syndige menneskene skal kunne få evig liv, må det komme en redning fra syndens og dødens fordømmelse og den må komme fra Skaperen, for menneskene selv var og er hjelpeløse i denne henseende. Jehova har også erklært at det er hans hensikt at menneskene skal få liv som Jesus Kristus uttrykte det i Johannes 17:3: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du utsendte, Jesus Kristus. Den som skaffet til veie løsepengen, var Jehova Gud, livets kilde, Skaperen. Jesus sa selv Johannes 3:16-17: For så har Gud elsket verden at han ga.. Gud sendte ( løsepengen) Rettferdigheten var skjedd fyldest ved at menneskeslekten måtte lide den rettferdige straffen for synd og den straffen er døden. Derfor er gjenløsningen et utsalg av Jehova Guds barmhjertighet og miskunnhet, hans ufortjente nådegave til menneskeslekten. Fantes det noe som var så verdifullt at Gud kunne ha behag i å bruke det til å gjenløse dem som verdsetter hans miskunnhet ? Lenke til kommentar
Wall Dorf Skrevet søndag kl 23:11 Del Skrevet søndag kl 23:11 harme skrev (9 timer siden): Bibelens lære om gjenløsningen går ut på at Jehova Gud ved å sende sin Sønn Kristus Jesus til jorden skaffet til veie en gjenløsningsbetaling gjennom ham og hans død. De menneskene som har tro på gjenløsningen, kan da bli forlikt med ham og om de tjener ham trofast, kan de få livets gave og fra evig død som er følgen av synd. Derfor står det skrevet i Romerne 6:23: For den lønn som synden gir, er døden, men Guds nådegave er evig i kristus Jesus, vår Herre. At menneskene trenger til en gjenløsning, framgår av den kjensgjerning at alle mennesker er født ufullkomme og som syndere. Hvis noen av de syndige menneskene skal kunne få evig liv, må det komme en redning fra syndens og dødens fordømmelse og den må komme fra Skaperen, for menneskene selv var og er hjelpeløse i denne henseende. Jehova har også erklært at det er hans hensikt at menneskene skal få liv som Jesus Kristus uttrykte det i Johannes 17:3: Dette er det evige liv at de kjenner deg, den eneste sanne Gud og ham du utsendte, Jesus Kristus. Den som skaffet til veie løsepengen, var Jehova Gud, livets kilde, Skaperen. Jesus sa selv Johannes 3:16-17: For så har Gud elsket verden at han ga.. Gud sendte ( løsepengen) Rettferdigheten var skjedd fyldest ved at menneskeslekten måtte lide den rettferdige straffen for synd og den straffen er døden. Derfor er gjenløsningen et utsalg av Jehova Guds barmhjertighet og miskunnhet, hans ufortjente nådegave til menneskeslekten. Fantes det noe som var så verdifullt at Gud kunne ha behag i å bruke det til å gjenløse dem som verdsetter hans miskunnhet ? Omtrent enig i alt her – ufullkomme er det Rom.8.20 kaller forgjengeligheten; Det skapte ble underlagt forgjengeligheten, ikke frivillig, men fordi han ville det slik. Likevel var det håp, 21 for også det skapte skal bli frigjort fra slaveriet under forgjengeligheten og få den frihet som Guds barn skal eie i herligheten. Siste avsnitt: Løsepenger er ikke nevnt i forbindelse med Joh.3.16-17, derimot heter det: i Jes.43.1-3: Og nå, så sier Herren, som skapte deg, Jakob, som formet deg, Israel: Vær ikke redd! Jeg har løst deg ut, jeg har kalt deg ved navn, du er min. 3 For jeg er Herren din Gud, Israels Hellige, som frelser deg. Jeg gir Egypt som løsepenge for deg, Kusj og Seba i stedet for deg. Ganske i tråd med profeten Joel 3.24 Ufullkomne mennesker, de forgjengelige (som oss) er ikke verdsatt høyere enn dyrene hos Fork.3.19, begge skal dø. At syndens lønn er døden er i så måte ingen straff i seg selv, men et bytte mellom forgjengelighet til uforgjengelighet, på en måte det samme som uttrykket «løsepenge/r» (1.Kor.15.48-53) Døden er også nevnt med søvn (Dan.12.2) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå