Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Godt voksne/eldre damer som oppfører seg som rassh*l (👀 🙄 😆 🤔 😡)

Anbefalte innlegg

Ja, så er den et faktum -- den store (?) tråden om kvinner over 55 eller deromkring som åpenbart aldri har lært noe særlig om oppførsel og selvkontroll, eller som har kvittet seg med det de måtte ha lært om slike temaer i løpet av de fem til seks tiårene de utrolig nok har tilbrakt på denne kloden.

Jeg får framheve at jeg overhodet ikke har noe imot kvinner generelt, hverken eldre eller yngre. 💓 Tvert imot, jeg elsker dem, og for alt dere vet, kan det hende jeg er kvinne selv, eller har tenkt å bli det i framtiden. 😉

Grunnen til at jeg lager et ny tråd om akkurat dette temaet, er at jeg i løpet av de siste årene er blitt en smule sjokkert (selv om det egentlig ikke er noe som sjokkerer meg lengre) over oppførselen til en del veldig godt voksne kvinner, inkludert damer som ser ut som de er i 60-årene eller begynnelsen av 70-årene. En kan akseptere og tilgi veldig mye hva tenåringer og jenter i 20-årene og begynnelsen av 30-årene angår, for de har jo ikke så mye livserfaring, og det er jo blitt en kultur i vår tid for å "slå ut håret" blant damer som er unge, eller som ennå har noe av ungdommen i behold. Men når det gjelder damer som er gamle nok til å ha 25 eller 30 år gamle "barn", og som åpenbart ikke er unge i noen som helst forstand lengre, hverken aldersmessig eller biologisk, ja, da venter man på en måte litt mer.

Det gjør i hvert fall jeg. Man venter litt modenhet, litt selvbeherskelse, litt intelligens og refleksjon, litt kvinnelighet, litt eleganse, litt visdom. Derfor hever øyebrynene seg uvergelig noen ekstra hakk når en ser eller kommer ut for eldre damer som oppfører seg som "gærne" ungjenter, og som tydeligvis ikke har så mye som et snev av folkeskikk og selvkontroll.

Jeg tenker ikke spesielt på dating-situasjoner eller nære relasjoner her. Jeg tenker rett og slett på slikt som man kan observere når man er ute blant folk, som i byen.

Det er ikke så mange av slike personer, heldigvis, men de gjør inntrykk, og dermed virker det fort som om de er flere enn de egentlig er.

Jeg legger for eksempel merke til at en del eldre damer lever på og for "ryktebørsen", og stadig skravler høylytt seg imellom om hva det nå måtte være de har hørt, eller hva som er siste utvikling i en "sak", uten å kvie seg det minste for å videreformidle det som ofte er sludder og vås eller store overdrivelser eller helt ensidige framstillinger, og uten å stille et eneste virkelig kritisk spørsmål.

Burde de ikke ha lært litt om hvordan slarv fungerer i løpet av sitt lange liv, og burde de ikke tenke over hvordan de selv var da de var unge, og at man ikke kan ta alt som sies for god fisk?

Et annet eksempel er eldre damer som bare hoster og nyser rett ut i lufta når de er syke, selv midt blant folk, som i travle butikker, og et tredje eksempel er godt voksne kvinner som opptrer heller rått og aggressivt (ord, kroppsspråk, ansiktsuttrykk).

Det kunne være fristende å si til dem at de skulle ha fått en mye strengere oppdragelse -- da hadde det kanskje blitt "folk" av dem. Eller kanskje det heller var for lite kjærlighet der de vokste opp, og at de derfor er blitt sure og bitre. Eller kanskje radial feminisme har fylt dem med et agg mot status quo.

Jeg tror i hvert fall det var mye mindre av slikt før, for en del år siden. Eller det var mindre synlig.

Del gjerne erfaringer!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...