Gå til innhold

Hvordan er det å jobbe som key account manager?


Gjest 00a1c...ef2

Anbefalte innlegg

Gjest 00a1c...ef2

Hva innebærer dette EGENTLIG i en vanlig hverdag? Kan noen som har jobben fortelle.

Jeg har vært på 10 intervjuer, fått tilbud på alle stillingene, men lønna er altfor lav og jeg vet de peiler seg inn på nyutdannende som kanskje er mer desperate og er villige til å ta 550-600k i året.

Men jo! det egentlige poenget.. Når jeg spør hva er typiske arbeidsoppgaver er, så sier de ting som 
- Svare på mail, ringe nåværende kunder.
- Skape mer salg
- Holde kundene i hånda ( gjøre de fornøyd)

For meg høres dette ut som en glorifisert telefonselger som har fordelen med at mottageren er allerede en kunde.

Er det slik hverdagen er eller forenkler jeg det ?

Anonymous poster hash: 00a1c...ef2

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det vil nok variere svært mykje. Særleg i bedrifter som tilbyr denne stilliga til nyutdanna så er nok dette meir ei stilling som kunderådgiver med fancy tittel.

Ein "ekte" key account manager har ansvaret for å følge opp bedriftens aller viktigaste kundar, altså dei kundane som har ei nøkkelrolle i bedrifta. Det er nok ingen bedrifter som vil legge denne jobben til ein uerfaren arbeidstaker ettersom ein risikerer å tape store inntekter om kunden ikkje er fornøgd.

Dei fleste stadar vil du nok få din mistanke bekrefta ved at du hovudsakleg blir satt til å ringe dei som står på kundelista for å prøve å selge dei fleire tenester, og at du sekundert svarer på spørsmål frå kundane som ringer inn.

 

Etter mitt syn (og det er sjølvsagt subjektivt) så meiner eg at det er meir korrekt å bruke ein tittel som "account manager" om jobben består i å serve alle eller ein stor andel av kundane.
For å fortene tittelen som "key account manager" så meiner eg at det typisk bør være at du har ein kundeportefølje på berre ein handfull med kundar som representerer svært viktig inntekt for firmaet, der det då lønner seg å betale deg for at du skal være tilgjengeleg når denne nøkkelkunden treng oppfølging. Ein nøkkelkunde som kanskje åleine står for 50% av all inntekta til firmaet skal sjølvsagt sleppe å bli så irritert over å stå i telefonkø at han/ho går over til konkurrenten i staden for.

Lenke til kommentar
Gjest 00a1c...ef2
Gjest 4a2aa...b44 skrev (29 minutter siden):

Google is your friend, sa man på internettet for 20 år siden. Det gjelder fortsatt

 

https://karrierestart.no/yrke/key-account-manager-account-manager/2415-key-account-manager-yrket-pa-to-minutter-hva-gjor-en-key-account-manager-

Anonymous poster hash: 4a2aa...b44

Har lite til overs for slike intervjuer. De som stiller til slike intervjuer har alltid en agenda, og det er å fremstå viktigere enn de egentlig er og at jobben de gjør alltid er noe "mer" enn hva det faktisk er også.

Anonymous poster hash: 00a1c...ef2

Lenke til kommentar

Det kommer jo mye an på bedriften og kundene. Det kan være å reise rundt i butikker for å introdusere nye produkter, reise på kundens messer i Europa, være ansvarlig for at kunden når målet dere har satt for hvor mye de skal kjøpe for osv.

Vil jo være veldig forskjellig - er dere en produsent og kunden er en forhandlerkjede? Er dere en butikk og kunden er en bedrift? Er dere en leverandør og kunden er en produsent?

Endret av Phantom Software
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...