Gå til innhold

Undersøkelse om kjøp eller ikke kjøp av Tesla


Simen1

Ville du kjøpt en Tesla..  

86 stemmer

  1. 1. .. hvis du skulle ha fabrikkny bil i den prisklassen? (kun ett kryss er mulig)

    • For et år siden ja - nå ja
      21
    • For et år siden ja - nå nei
      12
    • For et år siden nei - nå ja
      4
    • For et år siden nei - nå nei
      49
  2. 2. Din begrunnelse for et ja nå: (flere kryss er mulig)

    • Tesla er bra biler (rekkevidde, komfort, utseende, praktisk etc etc)
      22
    • Tesla har gode priser
      23
    • Tesla har gode betingelser, garanti etc
      9
    • Jeg støtter filosofien / praksisen til selskapet
      8
    • Jeg støtter filosofien / praksisen til Elon Musk
      2
    • Svarte nei
      60
  3. 3. Din begrunnelse for et nei nå: (flere kryss er mulig)

    • Tesla er dårlige biler
      25
    • Tesla har dårlige priser
      3
    • Tesla har dårlige betingelser, garanti etc
      15
    • Jeg støtter ikke filosofien / praksisen til selskapet
      23
    • Jeg støtter ikke filosofien / praksisen til Elon Musk
      52
    • Svarte ja
      22


Anbefalte innlegg

Penny skrev (4 timer siden):

Dersom Tesla skulle begynne å lage ok biler skulle jeg vurdert å kjøpe en gitt at disse andre kriteriene også er oppfylt: 

- Tesla tar imot fagforeninger med åpne armer, samt respekterer forbrukerrettigheter og ellers oppfører seg som et anstendig selskap.

- Elon Musk enten er permanent ute av ledelsen, eller kommer med en beklagelse som oppleves troverdig. 

Ingen ansatte i dagens tyske bilgiganter har noensinne jobbet for naziregimet, og selskapene har beklaget hva de var med på.

Bra oppsummert. Tror virkelig musk er den som hindrer tesla i å vokse. Han er mest opptatt av oppmerksomhet og heder og ære. Det er derfor han glemmer det originale målet til Tesla, og fokuserer heller på å lage et veldig nisje produkt som cybertruck. Derfor han skrotet billig tesla til fordel fordel for selvkljørende biler. Gir han mer oppmerksomhet hvis de får det til. Men strategisk helt idiotisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg svarte nei før og nei nå. Men det er vidt forskjellige årsaker.

Tesla har ikke vært aktuelt fordi deres modeller ikke har passet inn i familiens behov og de har hatt endel utfordringer med omdømmet, men jeg har vært interessert i den teknologiske tilnærmingen og ikke minst deres rolle i omveltingen/tilrettelegging av elbilmarkedet. Model S, Leaf og e-golf regner jeg som historiske satsninger.

Og det samme kan jeg si om teknologi-investoren Musk slik som han framsto. Han har som personlighet og investor vært med på eller frontet framdrift i flere stagnerte bransjer. Enten vi snakker Paypal, Tesla, SpaceX, Boring Company eller persontransport på vacuumtuber, så er det satsning (eller publisitet/frigjøring uten satsning) på spennende ideer der ting ellers ikke hadde så mye omveltning. Og kanskje er det dette han har sett etter som investor. Objektivt sett er det vanskelig å si det ikke er noe genialt over å som teknologi-investor kunne trekke fram så mange prosjekter, bygge verdi og krabbe opp til å bli verdens rikeste mann før han er åtti.

Men på ett eller annet tidspunkt ble galskapen umulig å overse. Han kræsja med økonomilovgivningen og gikk i krig i stedet for å korrigere seg etter loven, røyka ett eller annet rart på kamera-radio, og etter det var det som maska falt av. Både måten han bruker familiemedlemmene sine for å forklare hva han mener er galt i samfunnet, hele Greia Med Twitter, som han kjøpte etter en poll, sa han skulle fjerne sensur på men sensurerer alle han legger merke til selv og skifta navn og logo til tegnet for å forlate programmet... Satsningen på krypto, AI og nå den plutselige massive satsningen på politikk er mer av det samme. Det som er skremmende er at han her gjør det samme som han har gjort i andre bransjer. Han har identifisert en bransje - politikk og makt - som han kan disrupte og han har satt igang. Nå er det ikke bilmerker som skal veltes, men nasjoner og styresett.

Hvis de geniale trekkene som har gjort ham til en av verdens rikeste menn og også en av verdens mektigste ikke er overskygget av galskapen, så kommer han til å gjøre massiv skade på alle samfunn. Og med Trump og ham i midlertidig tospann har han kommet opp på et nivå av støtte i befolkningen og ressurser som østerikeren i Tyskland aldri hadde til rådighet da han startet sitt politiske prosjekt. Over 50% av stemmene i USA. Over 25% av stemmene i Norge går denne veien. Tyskland, Danmark, og mange andre land i Europa knaker eller har allerede bygget ned den demokratiske styreformen.

Det er som alle landene i verden har blitt undergravet og destabilisert over tid, og nå har han begynt å puffe på dem. Det er ikke Musk som jobbet med internasjonal politikk og støtte av oppviglere i alle land i over tjue år for å sette den politiske verden i denne destabiliserte ustabile formen, men han har hoppet på med betydelig kraft for å velte den, og har langt mer kraft å legge bak også. Jeg kan ikke se at situasjonen i mellomkrigstiden var på langt nær så farlig som den er nå. Verden var et bedre sted i 2015 enn i 2025, og kommer tilsynelatende til å være bedre i 2025 enn i 2035.

Så årsaken til at jeg ikke vil støtte Tesla nå er en helt annet nå enn før han kjøpte seg inn som propagandaminister. Jeg hadde "Likegyldighet" og "Til ungdommen" på pensum. Nå handler dette ikke lengre om bil eller teknologi. Jeg kan ikke støtte dette.

Endret av tommyb
OSK-typos
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men biler ifra land som Japan og Sør-Korea er ok da, eller? Altså erkekonservative land som ikke tillater innvandring overhode, bare så lenge det ikke er i fra vestlige land som USA?

Hva med kinesiske biler? Eller biler som er produsert i Tsjekkia? Er dette innenfor det moralske kompasset?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (5 timer siden):

Hva med kinesiske biler? Eller biler som er produsert i Tsjekkia? Er dette innenfor det moralske kompasset?

Jeg ville vært veeeeldig forsiktig med å kjøpe en kinesiskprodusert eller -designet bil av samme grunner som jeg er skeptisk til Tesla:

Jeg ville vært skeptisk til:

-Hvilken informasjon bilen samler og rapporterer om meg og min adferd

-Hvordan bilen overstyrer mine kontroller i gitte situasjoner basert på prioriteringer som er gitt av produsent eller opprinnelsesland, eller

- At softwareoppdateringer underveis i min eiertid er så omfattende at jeg i realiteten ikke lenger eier det samme produktet som jeg kjøpte.

Jeg vil anse en europeisk bil som vesentlig tryggere når det kommer til disse kriteriene, men som denne artikkelen viser, er det god grunne til å være skeptisk til alle moderne biler:

https://agendamagasin.no/kommentarer/bilen-din-er-et-overvakingsverktoy/
 

Grunnen til at jeg likevel ville vurdert  en bil produsert i EU, er EUs vilje og evne til å lovregulere tech-giganter og til å sette makt bak personvernreguleringer.

Endret av Orion666
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, freedomseeker said:

Men biler ifra land som Japan og Sør-Korea er ok da, eller? Altså erkekonservative land som ikke tillater innvandring overhode, bare så lenge det ikke er i fra vestlige land som USA?

Hva med kinesiske biler? Eller biler som er produsert i Tsjekkia? Er dette innenfor det moralske kompasset?

Japan og Sør-Korea tillater innvandring, så din påstand er feil. 

Biler produsert i Kina er ikke av interesse for meg, jf kinesisk overvåkning og deres mangel på blant annet demokrati.

Tsjekkia er uproblematisk.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Trestein skrev (18 timer siden):

Tviler på om ABB hadde solgt bra med produkter om han hadde sluppet ut av forvaring og startet bilsalg?

Nei straffedømte kriminelle sliter der. Er vel derfor de straffedømte tidligere topplederne i VW også måtte fratre sine stillinger.

Noen flere straffedømte kriminelle du vil nevne?

Lenke til kommentar

Jeg svarte ja før, og svarer ja nå.

Jeg orker generelt ikke å være med på å redde verden. Ei heller med tingene jeg kjøper. Så lenge det er lovlig i salg i Norge, så kjøper jeg det som er best for meg. 

Kunne kjøpt Kinesiske også, men stoler ikke nok på ettermarkedet demmes enda. 

Hvis Porsche, BMW, Mercedes eller Audi som er de merkene jeg har vært mest fornøyd med opp igjennom begynner å levere bra elbiler som jeg har råd til (typisk aldri hatt råd før de merkene før de er 3 år gamle), så går jeg tilbake til de.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Hvis Porsche, BMW, Mercedes eller Audi som er de merkene jeg har vært mest fornøyd med opp igjennom begynner å levere bra elbiler som jeg har råd til (typisk aldri hatt råd før de merkene før de er 3 år gamle), så går jeg tilbake til de.

Man får masse bra premium elbil med OK/god rekkevidde for under 250kNOK nå. De fleste som kjøper elbil gjør det jo av hensyn til lommeboka, og nå kommer mange av disse bilene som rimelig og velutstyrte bruktbiler med gode prestasjoner.

Lenke til kommentar
Myriad skrev (3 minutter siden):

Ser flere vurderer kjøp om Musk droppes av Tesla. Vær obs på at han da trolig fortsatt vil sitte på uhorvelig mange aksjer og vil dermed fortsette å tjene penger på eventuelle salg.

95% av aksjekursen er basert på en Elon Musk som veiver med arma og lover roboter og selvkjøring til neste uke. Om han slutter så vil Tesla falle som en stein.

Aksjen har nå en P/E på helt ville 186(man betaler 186 kroner for hver krone i overskudd) for et selskap med synkende salg og marginer. Vanlig i bilbransjen er mellom 5-10. Et rakettselskap som NVIDIA har en P/E på under 50.

image.png.b97c6bc92ec76b92a87e4e6f4246635f.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, bzzlink said:

Kunne kjøpt Kinesiske også, men stoler ikke nok på ettermarkedet demmes enda. 

Ryktes jo nå at Volkswagen skal la kinesiske bilprodusenter bruke deres fabrikker siden de utnytter dem så lite selv. Kan jo hjelpe litt på deler til kinesiske merker at de produseres i Europa.

Men så kan det jo diskuteres om det er bra eller ikke å la kineserne overta helt.

For min del håper jeg alt oppstyret gjør at Model Y blir enda billigere.
Andre bilmerker jeg kunne vurdert å kjøpe er Rivian og Lucid som vel også er amerikanske og kansje ikke så mye bedre? 

Ellers leverer jo alle de de fleste andre bilmerkene dårlig software som automatisk gjør de uaktuelle for meg.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det var egentlig aktuelt for meg å bytte bil for noen år siden da jeg kjørte en sliten 20 år gammel stasjonsvogn som hadde nesten gjennomrustet, så det ble en del servicekostnader hvert år, og jeg ønsket å skifte til elbil, men den tid var det egentlig bare Tesla på markedet i den bilklassen jeg så for meg, jeg ønsket ikke SUVer og mindre biler ble for små.

Jeg fikk prøvekjøre en Tesla av fetteren min som disponerte en gjennom jobben sin. Jeg ble ikke imponert over kjørefølelsen, interiøret eller stilen (Teslaer er ikke stygge sånn sett, men ikke den type bil jeg egentlig ønsket meg).

Så var det bare å sjekke på serviceklager og reklamasjonsproblemer folk har hatt og jeg visste å styre unna Tesla. Beholdt bilen min i 5 år til og nå har jeg en ny 2025 elbil som jeg er meget fornøyd med.

Jeg har i tillegg aldri likt Musks personlighet, men det gjelder mange milliardærer. Jeg tenkte han var PR kåt og hadde hørt litt for mange ganger at han var virkelighetens Tony Stark og trodde på det. Men jeg kunne ikke fordra mannen etter hendelsen i Thailand hvor han kalte dykkeren "pedo". Det har jo bare gått verre med ham siden og nå er han direkte farlig involvert i verdenspolitikken. 

Jeg kommer aldri til å kjøpe eller benytte meg av noe Musk er involvert i.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Det har jeg gjort mer enn nok allerede. Hvis du ikke har fått det med deg så går det sikkert bra det også.

Er det dieselgate og ww2 du mener? Alle i tråden kjører vw? Ww2 var for over 80 år siden, MaGa er idag.

 

Og angående "ekkokammer", like ekkokammer som den dedikerte tråden der all slags negativitet blir elegant filtrert bort?

Endret av Duriello
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...