Gå til innhold

Undersøkelse om kjøp eller ikke kjøp av Tesla

Simen1

Ville du kjøpt en Tesla..  

85 stemmer

1. 1. .. hvis du skulle ha fabrikkny bil i den prisklassen? (kun ett kryss er mulig)

• For et år siden ja - nå ja
      20
    • For et år siden ja - nå nei
      12
    • For et år siden nei - nå ja
      4
    • For et år siden nei - nå nei
      49
  2. 2. Din begrunnelse for et ja nå: (flere kryss er mulig)

• Tesla er bra biler (rekkevidde, komfort, utseende, praktisk etc etc)
      22
    • Tesla har gode priser
      23
    • Tesla har gode betingelser, garanti etc
      9
    • Jeg støtter filosofien / praksisen til selskapet
      8
    • Jeg støtter filosofien / praksisen til Elon Musk
      2
    • Svarte nei
      59
  3. 3. Din begrunnelse for et nei nå: (flere kryss er mulig)

• Tesla er dårlige biler
      25
    • Tesla har dårlige priser
      3
    • Tesla har dårlige betingelser, garanti etc
      15
    • Jeg støtter ikke filosofien / praksisen til selskapet
      22
    • Jeg støtter ikke filosofien / praksisen til Elon Musk
      51
    • Svarte ja
      22

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Eg kjøpte TMY for 1 1/2 år sidan. Musk var tidvis på bærtur den gang òg, men ikkje like mykje som i dag, i alle fall politisk. Det var sjølvsagt ja for 1 1/2 år sidan, men eg stemte nei for eit år sidan og nei i dag.

Ein hovedgrunn er Musk. Ikkje fordi eg er bekymra over kva andre meiner om meg og mine val, men fordi eg ikkje vil ha noko med han å gjere.

Bilane vil eg ikkje påstå er dårlege, dei er gode på veldig mange områder, men det er fleire detaljar ved dei eg ikkje er så begeistra over og som andre bilar er betre på.

Så årsaken til nei i dag er ein kombinasjon av Musk og bilane.

Hadde det ikkje vore for kostnad og styr ved å skifte ut bilen så hadde eg nok gjort det. Blir det endå meir ekstreme medieoppslag om Musk så går det kanskje den veien uansett, for å få det ut av systemet.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Jeg hadde svart nei for mer enn et år siden. Musk kjøpte Twitter i 2022, og det tok ikke lang tid før han tok av seg masken. 

Hvis man svarte "For et år siden ja, nå nei", bør man stille spørsmålstegn ved hvor flink man er til å følge med, og hvor opplyst man egentlig er. Det kan virke som om rikdom og karisma får en til å senke guarden, og at man har en blindsone for søppel så lenge det er pakket inn i dyrt papir, og kommer med et smil.

Eller, kanskje man synes det er helt innafor å drive med utnyttelse av arbeidskraft, promotere nazister på twitter, promotere konspirasjonsteorier og russisk propaganda på twitter, så lenge man får kjørt den føkkings teslaen sin, og at Musk sin nazi hilsen gjorde at valgte "nå nei" rett og slett fordi man ikke lenger hadde noe valg. Det gjør jo sitt for å styrke fordommene mot tesla eiere, at de er bortskjemte egoister og de minst sympatiske menneskene i verden. Og at sykkel-twitter har rett. 

Føkk Tesla, føkk Elon Musk. 

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Svarte "Tesla er dårlige biler" i mangel på et mer passende alternativ, men det mener jeg ikke. Så mange som det finnes av dem, og hvor populære dem er tyder jo på at det ikke er dårlige biler. Nærmeste kunne kanskje ha vært "ha dårlige priser" siden jeg vil ikke betale så mye for en Tesla? Men igjen, det er jo ikke akkurat dårlige priser heller på dem hvis man sammenligner med direkte konkurrenter.

Jeg har bare aldri likt Tesla noe særlig. Egentlig bare på samme måte som det er andre merker/modeller jeg ikke syntes noe om heller uten at det foreligger en markant grunn for det - rein smaksak. 

Syntes Elon er en tulling, men det hadde ikke stoppa meg fra å fortsette å handle Tesla om det hadde vært en bil jeg hadde vært fornøyd med.

Lenke til kommentar

Vurderte seriøst Tesla når vi kjøpte ny bil til familien for et par-tre år siden. På det tidspunktet var det visjonære tanker og positivitet mot fremtiden (samt god pris). Nå er Musk blitt en drittsekk, attpåtil farlig med sin innblanding i politikk, og det vil for alltid være uaktuelt å kjøpe noe som helst fra Tesla før Musk er ute av selskapet. Blir han kastet ut vil dette virke tillitsvekkende ovenfor selskapet, og da igjen mitt syn på deres produkter. 

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Krig og fred skrev (2 minutter siden):

Har du forvillet deg inn på wikipedia du da? 

Nei. Jeg lurer bare på om folk som tar avstand fra musk sine politiske syn også tar avstand fra andre som hadde samme synspunkt, eller om dette kun gjelder musk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Just now, Iki said:

Nei. Jeg lurer bare på om folk som tar avstand fra musk sine politiske syn også tar avstand fra andre som hadde samme synspunkt, eller om dette kun gjelder musk.

Ok, så designer Boss naziuniformer i dag? Eller er det noe jeg har oversett med argumentet ditt? Hvis det er tilfellet, så beklager jeg på det sterkeste. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Iki skrev (10 minutter siden):

Tviler på om ABB hadde solgt bra med produkter om han hadde sluppet ut av forvaring og startet bilsalg?

Lenke til kommentar
Trestein skrev (31 minutter siden):

Tviler på om ABB hadde solgt bra med produkter om han hadde sluppet ut av forvaring og startet bilsalg?

Ser ut som folk her mener at det er greit så lenge det var i fortiden, så da er det vel fritt frem for dette? Eller at Tesla blir aktuelt igjen om Elon forandrer mening?

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Ser ut som folk her mener at det er greit så lenge det var i fortiden, så da er det vel fritt frem for dette? Eller at Tesla blir aktuelt igjen om Elon forandrer mening?

Man gir ikke penger til en man som kan finne på å gjøre grusomme ting. 

ABB har gjort noe helt forferdelig. Hva Musk og Trump kan finne på er det ingen som vet. Til nå er det verste å legalisere tanken om å overta nærliggende landområder. Bra for russland og Kina men ikke så bra for Europas sikkerhet. 

Hva de ellers kan finne på er det ingen som vet ennå. Tviler på om klima og miljø kommer høyt opp på listen deres?

Verdens rikeste mann har sagt at CO2 ikke er noe problem for menneskeheten før lufta blir dårlig å puste i ved ca 1000ppm. Trump kommer nok til å tro han!

Endret av Trestein
  • Liker 3
Lenke til kommentar
4 hours ago, Iki said:

Dersom Tesla skulle begynne å lage ok biler skulle jeg vurdert å kjøpe en gitt at disse andre kriteriene også er oppfylt: 

- Tesla tar imot fagforeninger med åpne armer, samt respekterer forbrukerrettigheter og ellers oppfører seg som et anstendig selskap.

- Elon Musk enten er permanent ute av ledelsen, eller kommer med en beklagelse som oppleves troverdig. 

Ingen ansatte i dagens tyske bilgiganter har noensinne jobbet for naziregimet, og selskapene har beklaget hva de var med på.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...