Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Beste måten å selge/bli kvitt bilen?


Deechon

Anbefalte innlegg

Jeg har en BMW som jeg har bestemt meg for at jeg ikke orker å ha lenger da den sliter veldig med veigrep og at den setter seg fast på vinterføre og jeg lurer på hva som er den beste måten å selge/bli kvitt den på.

 

Siden den er hovedbilen min må jeg jo ha en ny, så jeg sitter egentlig og lurer på om det er best å prøve å selge privat eller via forhandler eller evt bytte den inn i en annen bil.

 

Det som gjør det litt vanskelig for meg å bestemme meg er at bilen har et par skavanker som jeg helst ikke vil fikse før jeg selger den. Den har en knekt fjær på baksiden + at det ene baklyset ikke lenger lyser. Det lokale verkstedet tilbydde seg å fikse det for 20300kr, men jeg vil helst ikke betale det og bare selge bilen som den er.

 

Hva ville dere gjort? Kan jeg prøve å bytte bilen inn i en forhandlerbil selv med overnevnte problemer eller tror dere ikke de vil ta inn en innbytte bil før jeg har fikset problemene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du får mest hvis du selger privat, men da også mulig mest problemer i etterkant, da du på en måte må gi 2års garanti på sin som det ikke ble nevnt kunne være galt, og normalt burte være ok. Det er ikke lov å selge "som den er" lenger. Så selger du til feil person, så får man fort mye problemer i ettertid hvor de krever at du skal betale for alt mulig.

Selger du med innbytte eller direkte til en forhandler, så får du mindre, men trenger ikke å tenkte på bilen i ettertid. Jeg solgte min egen for mange år siden rett til en som kjøpte brukt biler, og ble kvitt alt på en gang, hadde nettopp måtte byttet 2 ventiler pga. lite bruk (Diesel bil), og tenkte det var beste løsningen, selv om jeg tapte 30 tusen. Men slapp masete kjøpere, og alt slikt, bruke evigheter på å få solgt, og masse henvendelser uten å bli kvitt den. Mange sliter i måendsvis. De jeg solgte til kikket på bilen i 2 minutter, jeg nevnte ventil byttet, og skrev kontrakt og lot bilen stå igjen. Pengene på konto etter ett par dager. Hadde gjort det samme i dag, selv med feil fri bil. (Min bil var ca. 1 år over garantiperioden)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
oddeh skrev (22 minutter siden):

Hvilken modell er det?

Det er en BMW 7 Serie fra 2009. Egentlig en ganske fin bil, men de er helt håpløse å ha på vinteren da det kun er bakhjulstrekk og siden "all" vekten ligger i fronten så får man nesten 0 veigrep på snø.

Det er forresten ikke snakk om en pære, men hele led lykta som må byttes som bidrar til at det blir over 20k å fikse. Burde kanskje nevnt det i åpningsinnlegget.

Lenke til kommentar

Bør nok sjekke pris på lykten flere steder. Verksted er det dyreste stedet å handle deler.

Finnes no brukte lykter og sikkert noe kina-kopier til rundt 1000,- stykket også om man ønsker å gjøre det enkelt. Ikke sikkert uorginale lykter har så mye å si for verdien på bilen iom at den begynner å bli noen år gammel.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Det vil uansett ikkje være hensiktsmessig å reparere bilen før eit salg. Selger du den privat så er det gode sjansar for at ein interessert kjøpar er i stand til å reparere bilen sjølv. Gir du bilen til ein forhandlar i innbytte så kan dei sjølv få fiksa bilen til ein langt lågare pris sidan dei verken treng å ta avanse på delane som blir brukt og sidan dei kan gjere ein del av dette arbeidet når ein uansett ikkje har fakturerbart arbeid å utføre.

Uansett kva du velger å gjere så vil du ikkje få 20 300 kr meir for bilen etter ein reparasjon, i beste fall gjer du bilen lettare å selge/bytte inn når den er reparert.

Det kokar uansett ned til at du må gjere ei vurdering av kor mykje pengar du ønsker å få for bilen, kontra kor mykje tid du er villig til å bruke på dette. I all enkelheit så vil du ved innbytte få ein relativt låg sum for bilen men med den fordelen at du ikkje treng å bruke tid på verken annonsering, snakke med potensielle kjøparar, eller bruke tid på eventuelle reklamasjonar.
Alternativt kan du selge bilen privat, då kan du ta deg betre betalt for bilen men du må også rekne med å bruke litt tid på å gjennomføre salget. Kva denne tidsbruken er verdt for deg blir høgst individuelt, er dette tidsbruk som du berre synes er gøy eller ser du på dette som ei arbeidsoppgåve? Om du kan bytte denne tidsbruken direkte i anna inntektsgivande arbeid så kan det fort være meir lønnsomt å heller bruke denne tida på å jobbe og få lønn for tidsbruken.

Lenke til kommentar
Deechon skrev (3 timer siden):

Det er forresten ikke snakk om en pære, men hele led lykta som må byttes som bidrar til at det blir over 20k å fikse.

Ny aftermarket lykt koster rundt 1200 kroner. Dvs. 5000 for alle fire lyktene. Det kan bli ganske dyrt å bytte disse på verkstedet ditt etterhvert som de ryker.

Vet du om det er noen foring på toppen av støtdemperen som bør byttes samtidig med fjæra?

Lenke til kommentar
8 hours ago, AndersT2 said:

Selger du med innbytte eller direkte til en forhandler, så får du mindre, men trenger ikke å tenkte på bilen i ettertid. Jeg solgte min egen for mange år siden rett til en som kjøpte brukt biler, og ble kvitt alt på en gang, hadde nettopp måtte byttet 2 ventiler pga. lite bruk (Diesel bil), og tenkte det var beste løsningen, selv om jeg tapte 30 tusen. Men slapp masete kjøpere, og alt slikt, bruke evigheter på å få solgt, og masse henvendelser uten å bli kvitt den. Mange sliter i måendsvis. De jeg solgte til kikket på bilen i 2 minutter, jeg nevnte ventil byttet, og skrev kontrakt og lot bilen stå igjen. Pengene på konto etter ett par dager. Hadde gjort det samme i dag, selv med feil fri bil. (Min bil var ca. 1 år over garantiperioden)

Dette du sier her er grunnen til at jeg i 9/10 tilfeller vil bytte inn/selge til forhandler. Den summen jeg "taper" i reine kroner på et sånt salg er så avgjort verdt det for å slippe hodepina med tullinger som har kjøpt bil til 19.400 og tror dem får ny bil. Jeg orker ikke.

Veldig godt eksempel. Jeg la ut en haug av en Mercedes som delebil for noen år sida. Den hadde gått over 450.000, var rusten, sliten, innrøyka og i det store og det hele ikke verdt mye. Det sto på et sett ganske greie 17" alufelger som aleine var verdt 3000kr. Jeg la ut hele bilen med CD-spiller, høyttalere, forsterker og to sesonger gamle vinterdekk på stålfelg for 5000kr. Noen kom og ville ha den, og etter en prøvetur klaga på slitte bremser?!? Jeg mener - jeg selger den som delebil, til hva som effektivt var 2000kr etter vrakpant.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...