Gå til innhold

Er det greit å kjøpe Tesla fra Elon Musk?

PgUp

Anbefalte innlegg

iGlenn skrev (På 29.1.2025 den 0.32):

Der sa du det. En av verdens mektigste personer blir ikke mindre mektig av at 10, 100 eller 1000 personer i Norge ikke kjøper Tesla. Derfor er det teit at dere tror dere gjør en forskjell, men ekkokammeret her inne er en fis i havet. 

Du tenker at elbilsituasjonen i Norge ikke har fått oppmerksomhet i utlandet? Det vil ikke være skrevet om markedsandeler om Tesla's possisjon minker, mens det alltids har vært det når det økte? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, AL123 said:

Du har åpenbart ikke noen kontekst å putte dette inn i, trolig fordi du ikke er særlig interessert i bil. Tidligere har verdens mest solgte bil vært biler som Toyota Corolla (uliker generasjoner) , VW Golf (1 og 4), VW Type 1, Opel Corsa (B) og annet ræl. Mao, det har aldri, iallefall ikke i moderne industriell sammenheng (post WW2)  vært noen korrelasjon produktets egenskaper, pris og salgsvolum. 

Det er jo du som verken har interesse eller kunnskap om bil, når du lister opp det som er allment kjent som noen av tidenes beste biler når pris er tatt i betrakning. Tror aldri jeg har hørt noen omtale Corolla negativt før.

Jeg er virkelig nysgjerrig på hvordan du mener disse har klart å bli verdens mest solgte biler, når det ikke har sammenheng med egenskaper/pris.

• Liker 4
Lenke til kommentar
PgUp skrev (På 28.1.2025 den 23.36):

Jeg vurderte lenge model 3, kjenner også andre som vurderte tesla men ikke gjør det lengre. Dette på grunn av at Musk prøver å blande seg inn høyreekstreme i Europa og promotere politikken deres.

Føler ikke det blir riktig å støtte tesla så lenge musk er leder. Han har utvilsomt autoritære trekk og tillater ikke fagorganisering.

Hva tenker dere?

Vil dette påvirke tesla salg i Norge?

Jeg er litt usikker her, men konkluderer nok med at jeg vil kjøpe Tesla igjen. Hvis vi skal begynne å ta moralske valg så er det mye som må velges bort, inkludert veldig mange store og velkjente varer og merker.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (19 minutter siden):

Ja Musk er fri til å gjøre enda mer skade og har mye større påvirkningskraft på livene våre enn ABB hadde fordi han når ut til mange flere. 

Han er fortsatt ikke dømt. 

Om DU vil dømme han er opp til deg. Da kjøper du noe annet enn Tesla, eller evt. fortsetter å spre galle om fyren. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Han er fortsatt ikke dømt. 

Om DU vil dømme han er opp til deg. Da kjøper du noe annet enn Tesla, eller evt. fortsetter å spre galle om fyren. 

Veldig godt poeng.

Forstår veldig godt at noen ikke ønsker å kjøpe Tesla pga Musk, men er uenig i at det skal være nødvendig å dømme andre som ikke deler denne oppfatningen, og kjøper Tesla.

Han har strengt tatt ikke gjort noe som er direkte ulovlig (i følge domstolen), men omtales likevel som om han er en av tidenes verste massedrapsmenn. "Lovbruddet" hans er å spy ut bullshit, som ingen tar seriøst.

Det hadde vært mye mer alvorlig om han flørtet med høyreekstremisme osv. for 5 år siden, når folk faktisk tok han seriøst og han hadde påvirkningskraft (edit: direkte hos leserne av tweets). De aller fleste i dag anser han for å være en klovn med null troverdighet. Han konverterer ingen, han når kun ut til de eksisterende idiotene.

Trump er jo enda verre, og har direkte makt. Så det gir ikke mening å kun boikotte Tesla.

Om en skal sitte på moralens høyborg og ha integritet, må en boikotte absolutt alt som kommer fra USA, siden du ved å kjøpe noe derfra indirekte støtter Trump og bidrar til å muliggjøre hans handlinger.

Endret av John-B
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (32 minutter siden):

Det hadde vært mye mer alvorlig om han flørtet med høyreekstremisme osv. for 5 år siden, når folk faktisk tok han seriøst og han hadde påvirkningskraft.

Hva i alle dager, hvilken virkelighet er dette?

Musk har en astronomisk stor makt; han er verdens klart rikeste mann, eier et av verdens mest verdifulle selskaper, eier et av verdens største sosiale medier, virker å ha øret til verdens mektigste mann omtrent inni kjeften, leder et statlig departement og har kontor i Det hvite hus-komplekset. For å nevne noe.

Og det er nettopp fordi Musk har en helt enorm påvirkningskraft, og i tillegg er et offisielt medlem av USAs regjering samt en av presidentens aller nærmeste rådgivere at han får mer kritikk for de ekstreme handlingene og ytringene sine.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snikpellik said:

Hva i alle dager, hvilken virkelighet er dette?

Skulle kanskje presisert at med "påvirkningskraft" så var konteksten her uttalelsene hans, og hvordan de påvirket de som leste det direkte, dvs påvirket meningen til befolkningen.

Den politiske påvirkningen han har nå er en annen sak, som vi bare kan spekulere i, men det er fortsatt Trump som har det øverste ansvaret, og jeg mener fortsatt at en derfor må boikotte alt fra USA om en skal være så opptatt av etikk og moral.

Endret av John-B
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oophus said:

Du tenker at elbilsituasjonen i Norge ikke har fått oppmerksomhet i utlandet? Det vil ikke være skrevet om markedsandeler om Tesla's possisjon minker, mens det alltids har vært det når det økte? 

Jeg tenker ikke det, nei. Fantasien din tenker at jeg tenker det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
iGlenn skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker ikke det, nei. Fantasien din tenker at jeg tenker det.

Da møter du deg selv isåfall i døra. For det kan faktisk skje ting om 10, 100 eller 1000 i utgangspunktet tar et standpunkt. Det er slik det alltids starter. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, oophus said:

Da møter du deg selv isåfall i døra. For det kan faktisk skje ting om 10, 100 eller 1000 i utgangspunktet tar et standpunkt. Det er slik det alltids starter. 

Ikke om 100 000 flere kinesere kjøper Tesla for eksempel. Jeg tror ikke folk flest bryr seg om hva Musk tenker når de eventuelt bestiller en Tesla, selv om mange av de moralsk overlegne her i tråden mener det. Så får tiden vise hva som stemmer.

Bare for å presisere så har jeg aldri eid en Tesla og har ingen planer om det, men det har ingenting med Musk sine politiske meninger/handlinger å gjøre. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
iGlenn skrev (1 minutt siden):

Ikke om 100 000 flere kinesere kjøper Tesla for eksempel. Jeg tror ikke folk flest bryr seg om hva Musk tenker når de eventuelt bestiller en Tesla, selv om mange av de moralsk overlegne her i tråden mener det. Så får tiden vise hva som stemmer.

Bare for å presisere så har jeg aldri eid en Tesla og har ingen planer om det, men det har ingenting med Musk sine politiske meninger/handlinger å gjøre. 

Folk som diskuterer på et fora er nok i overkant interessert og løper i forkant av enhver bevegelse, dog det er naturlig at den starter slik. Er det en forandring her inne på et tema, så er sannsynligheten større for at den vil bre seg ut hos den gjengse folkegruppe utenfor.  

• Liker 2
Lenke til kommentar
big_glasses skrev (2 timer siden):

Hvis det er uetisk å kjøpe Tesla pga Musk sin "hilsen"

Det er bare røyken.

Ilden er jobben hans for Trump, har donert minst 134 millioner dollar / 1.4 milliarder kroner foruten støtte gjennom skjulte kanaler, til Trump...

...Musk deltar i spredningen av misinformasjon om som påvirker den demokratiske prosessen og folk sin tillit til den, fordi de tror på hva han sier...
https://www.reuters.com/world/us/wrong-claims-by-musk-us-election-got-2-billion-views-x-2024-report-says-2024-11-04/

...Musk har fått en stilling i Trump sin administrasjon...

...samtidig som at han gir og uttrykker støtte til andre høyreradikale som AdF -- og samtidig, måten han gir platform til og sprer høyreekstreme og nazister sin misinformasjon på platformen tidligere kjent som Twitter.
---

Nå har administrasjonen som Musk er en del av og gir sin støtte til beordret at 30 000 mennesker skal holdes på Guatanamo Bay, som har hatt et max på 300 mennesker på fangeleirens storhetstid.
Det blir den første konsentrasjonsleiren i USA siden verdenskrigen og USA sine konsentrasjonsleirer for 120 000 japanere som var fordelt på 10 leirer.

Dette er bare andre uken av Trump sitt presidentskap.

https://www.bbc.com/news/articles/c5yelgxk3rlo

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (46 minutter siden):

Nå har administrasjonen som Musk er en del av og gir sin støtte til beordret at 30 000 mennesker skal holdes på Guatanamo Bay, som har hatt et max på 300 mennesker på fangeleirens storhetstid.
Det blir den første konsentrasjonsleiren i USA siden verdenskrigen og USA sine konsentrasjonsleirer for 120 000 japanere som var fordelt på 10 leirer.

Genialt av Trump å ta inn Musk i sin administrasjon, siden det da automatisk er Musk sin skyld og sitt ansvar for ALT Trump foretar seg nå. Fantastisk logikk igjen...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (13 minutter siden):

Genialt av Trump å ta inn Musk i sin administrasjon, siden det da automatisk er Musk sin skyld og sitt ansvar for ALT Trump foretar seg nå. Fantastisk logikk igjen...

Hva gjør du om du blir invitert av en høyreradikal anti-demokratisk klovn til å delta i hans arbeid med å bryte ned demokratiet og institusjoner i det?

Forstår du genuint ikke problemet med å takke ja til en slik stilling, eller det å utføre jobben med entusiasme?

Forstår du problemet med at Elon donerte 130 millioner dollar til å få Donald valgt -- eller det at Elon har spredt misinformasjon på platformen tidligere kjent som Twitter for å få Donald til makten?

Forstår du problemet med at han åpent støtter andre høyreradikale som AdF i Tyskland og enda verre folk i Storbritannia?

---

Man er ansvarlige for konsekvensene av hva man betaler for -- eller jobber for -- å få til å skje.

Som er grunnlaget for kritkk av Elon Musk, og grunnlaget for kritikk av dem som støtter Elon Musk med lommeboken, når pengene han tjener går til dette.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
Lenke til kommentar
PgUp skrev (17 timer siden):

Synkende skip  

Interessant, men kilden her er fullstendig ukjent for meg. Det er jo ikke vanlig at regjeringer gjør slikt med et pennestrøk.

(Men så er jo også Polens erfaringer med nazisme og holocaust heller ikke vanlige).

• Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (2 timer siden):

Det hadde vært mye mer alvorlig om han flørtet med høyreekstremisme osv. for 5 år siden, når folk faktisk tok han seriøst og han hadde påvirkningskraft (edit: direkte hos leserne av tweets). De aller fleste i dag anser han for å være en klovn med null troverdighet. Han konverterer ingen, han når kun ut til de eksisterende idiotene.

Musk: Gjør nazi-hilsen fra plattformen til verdens mektigste person uten å bli korrigert eller sanksjonert.

Du: Dette påvirker ingen.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (6 minutter siden):

Interessant, men kilden her er fullstendig ukjent for meg. Det er jo ikke vanlig at regjeringer gjør slikt med et pennestrøk.

(Men så er jo også Polens erfaringer med nazisme og holocaust heller ikke vanlige).

Ministeren ba om en folkeboikott, det er ingenting som tyder på at Polen vil forby Tesla å bli solgt i landet. 

Stort sett eser slike folkeboikotter ut ingenting. 

Lenke til kommentar
Red Frostraven skrev (39 minutter siden):

Hva gjør du om du blir invitert av en høyreradikal anti-demokratisk klovn til å delta i hans arbeid med å bryte ned demokratiet og institusjoner i det?

Forstår du genuint ikke problemet med å takke ja til en slik stilling, eller det å utføre jobben med entusiasme?

Forstår du problemet med at Elon donerte 130 millioner dollar til å få Donald valgt -- eller det at Elon har spredt misinformasjon på platformen tidligere kjent som Twitter for å få Donald til makten?

Forstår du problemet med at han åpent støtter andre høyreradikale som AdF i Tyskland og enda verre folk i Storbritannia?

---

Man er ansvarlige for konsekvensene av hva man betaler for -- eller jobber for -- å få til å skje.

Som er grunnlaget for kritkk av Elon Musk, og grunnlaget for kritikk av dem som støtter Elon Musk med lommeboken, når pengene han tjener går til dette.

Jeg deler ikke noen av Musk eller Trump sine politiske holdninger eller handlinger. Bare så det er klart.

Men det blir så utrolig overforenklet og fordummende når man sier at Trump sine handlinger blir Musk (og derved Tesla) sitt ansvar. Det blir bare hat-retorikk uten rot i virkeligheten. Men jeg ser jo at det er på dette nivået dere liker å diskutere i dette ekko-kammeret.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...