Gå til innhold

Er det greit å kjøpe Tesla fra Elon Musk?

PgUp

Anbefalte innlegg

27 minutes ago, Maabren said:

Tesla har samme problemet som Kina biler(EL) der di "ringer heim" alt av info utan at eg kan ha noko kontroll over dette.

Alle moderne biler gjør dette. Det er essensielt for at en del av moderne funksjoner som feks mobil-app skal fungere. Blir det også misbrukt? Kanskje. Men det er ingen holdepunkter for at Tesla er noen verre enn andre der, Tesla har i det minste i over 10 år klart å unngå at data blir lekket, i motsetning til f.eks VW og Subaru nå nylig.

Hvis du ikke liker dette må du enkelt og greit kjøpe en gammel bil uten internett. Men hvis du har en mobiltelefon så blir jo allerede det meste du foretar deg sendt til serverene til produsenten...

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg er også kansellert av de store mediene:
Jeg har aldri blitt tilbudt sinnsyke mengder penger for en jobb av noen TV-aktører.

sverreb skrev (40 minutter siden):

Jeg mener det bildet er så totalt avslørt i en allerede utdebattert tråd at det å trekke det frem igjen er et åpenbart tilfelle av villet desinformasjon. Utover det kan intresserte oppsøke den aktuelle tråden:

Så flott, da kan man fokusere på at Musk åpent støtter autoritære høyreradikale, mange av dem nynazister i dress som kaller seg nasjonalister -- den nye aksepterte formen for nynazisme -- og gir den eldre typen nynazister en platform hvor de får betale for å få amplifisert propagandaen sin og løgnene sine til unge nysgjerrige menn.

https://www.nbcnews.com/tech/social-media/x-twitter-elon-musk-nazi-extremist-white-nationalist-accounts-rcna145020

Endret av Red Frostraven
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Gavekort said:

Da bør du også respektere friheten min til å be Elon Musk og alle nazivennene hans om å dra til helvete der de hører hjemme.

Det gjør jeg.

3 hours ago, Gavekort said:

Hva i alle dager er det du driver på med? Forsøker du å be meg om å stille meg ignorant til en mektig fyr som sympatiserer med en av det 20. århundrets verste katastrofer?

Nå tror jeg ikke i et øyeblikk at Musk faktisk er en nazist. Han har i mitt syn utviklet problematiske autoritære trekk, og har blitt helt oppslukt av kulturkrig, men det er ikke det samme som å være nazist. Og nei, jeg sier ikke at du skal gjøre noe som helst. Kritiser Musk alt du ønsker.

Men det at Musk har blitt koko betyr ikke at man ikke bør kjøpe Tesla. Selskapet er en positiv kraft som hjelper verden gjennom det gjønne skiftet. Det er en bra ting, uansett hvem som styrer eller eier selskapet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

For å spille videre på det @Gavekortsier: Musk forsøker å få en kompensasjon på helt vanvittige 500+ milliarder fra Tesla i form av aksjer og tilsvarende. Det er da store mengder verdier i fra Tesla som forsøkes å kanaliseres i retning Musk. Om dere på ramme alvor ikke ser hvordan å legge igjen penger hos Tesla gir økonomiske fordeler til Musk, og da igjen politisk innflytelse (til eksempelvis å flørte med nazipartier i Tyskland, kalle Storbritannia for et regimestyrt land, marginalisering av sårbare grupper, samt at fagforeningene vi har i Norden må knuses m.m.), ja da er dere gått full sirkel og endt opp i samme leir som Maga-folkene som helt blint støtter sin «sterke» mann.

Noen har tidligere forsøkt å argumentere for at kunstnere må skilles fra deres kunst (produkt). Jeg kan til dels være litt enige om man tar forutsetningen at personen det gjelder er død, men, så lenge personen lever og kan spre sin vranglære takket være at folk gir økonomi og innflytelse, er det helt umulig å skille disse fra hverandre. 

Endret av The Very End
  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det virtue signaling og moralpoeng å bruke stemmeretten sin? Din egen stemme har jo ikke noe å si isolert sett på hvem som blir valgt uansett.  Så å gå til stemmelokalet er bare tull og bare for å late som om man bryr seg.

/sarkasme

• Liker 8
Lenke til kommentar
John-B skrev (16 timer siden):

Er det virkelig verdt å betale så mye penger på å føle at du har tatt et moralsk godt valg?

Ja så går de hen og kjøper en Kinesisk bil. Så tror de at de er så moralske ! Dette tar kaka angående hykleri og hysteri. Jeg kjøper ikke Tesla på grunn av kvaliteten, og ikke på grunn av Musk.

• Liker 4
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (14 minutter siden):

Ja så går de hen og kjøper en Kinesisk bil.

Dette er en stråmann. Hykleriet er et scenario du selv diktet opp der en fiktiv person er moralsk sensitiv ovenfor Elon Musk sine ytringer, men ikke Kina sitt regime. Skulle ikke det være tilfellet så må de få lov til å gjøre rede for hvorfor, men stråmenn kan som kjent ikke snakke.

De fleste som er så moralsk bevisste i sine valg vil nok også reagere på om en bil er kinesisk.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (6 minutter siden):

Dette er en stråmann. Hykleriet er et scenario du selv diktet opp der en fiktiv person er moralsk sensitiv ovenfor Elon Musk sine ytringer, men ikke Kina sitt regime. Skulle ikke det være tilfellet så må de få lov til å gjøre rede for hvorfor, men stråmenn kan som kjent ikke snakke.

De fleste som er så moralsk bevisste i sine valg vil nok også reagere på om en bil er kinesisk.

Bare tull, jeg nevnte ikke TS i det hele tatt, men det vanvittige hykleriet rundt dette her. Musk har like rett til å ytre seg som Soros og Bill Gates om ting han mener ikke er rett i verden.

• Liker 4
Lenke til kommentar
En Gedi skrev (1 minutt siden):

Bare tull, jeg nevnte ikke TS i det hele tatt, men det vanvittige hykleriet rundt dette her. Musk har like rett til å ytre seg som Soros og Bill Gates om ting han mener ikke er rett i verden.

Tror ikke du skjønner hva jeg prøver å si til deg.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (Akkurat nå):

Tror ikke du skjønner hva jeg prøver å si til deg.

Så har man to tanker i hodet sitt samtidig er man en "stråmann" når man vet at mange faktisk tenker slik ? Det var poenget mitt, og det du kaller stråmann, det kaller andre debatt. Og det er frivillig å delta i den.

• Liker 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (3 minutter siden):

Det er i alle fall fristende å kommentere enhver ny Tesla eier fremover som en som har gitt penger til nazismen. Vil tippe det både blir surt og ensomt etterhvert å eie en Tesla

Hva med å gå opp til neste Tesla eier du ser på gata og spill the beans? Tipper det blir en morsom samtale...

• Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (20 timer siden):

Jeg vurderte lenge model 3, kjenner også andre som vurderte tesla men ikke gjør det lengre. Dette på grunn av at Musk prøver å blande seg inn høyreekstreme i Europa og promotere politikken deres.

Føler ikke det blir riktig å støtte tesla så lenge musk er leder. Han har utvilsomt autoritære trekk og tillater ikke fagorganisering.

Hva tenker dere?

Vil dette påvirke tesla salg i Norge?

Dette burde jo være en enkel avgjørelse for deg som er så glad i å angripe de som er anti-woke ☺️

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...