Gå til innhold

Er det greit å kjøpe Tesla fra Elon Musk?

PgUp

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på å rekke hånden opp i været og å gjøre en nazihilsen. Og man må ha video for å se forskjellen. Det Musk gjorde var en nazihilsen. Man kan diskutere om det var med vilje, og om det var med vilje, hva som var bakgrunnen for det, men spørsmålet om han gjorde en nazihilsen er egentlig ikke noe å diskutere. Det er åpenbart for enhver som ser videoen.

Personlig tror jeg det var en tiltenkt nazihilsen. Ikke fordi han er nazist, men som en slags latterliggjøring av alle som kaller han og Trump nazist. Helt feilslått tanke.

Personlig ville jeg skilt på person og selskap. Man må ikke like sjefen for et selskap for å kjøpe produktet deres.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Bjerknez said:

Har en nabo som hilser på meg på den måten når jeg kjører forbi. Tror ikke han har noe baktanke med den hilsenen.

Jeg kjenner flere andre også som hilser på lignende måte i visse settinger. Tror neppe dem heller har noen baktanker med dette. 

Er vel snart 80 år siden 2. verdenskrig nå, så kanskje greit og komme seg litt videre?

Tror de fleste av oss en eller flere ganger i løpet av livet har holdt armen opp i en slik vinkel av en eller annen grunn. Så vi er nok nazister alle sammen!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Det er forskjell på å rekke hånden opp i været og å gjøre en nazihilsen. Og man må ha video for å se forskjellen. Det Musk gjorde var en nazihilsen. Man kan diskutere om det var med vilje, og om det var med vilje, hva som var bakgrunnen for det, men spørsmålet om han gjorde en nazihilsen er egentlig ikke noe å diskutere. Det er åpenbart for enhver som ser videoen.

Personlig tror jeg det var en tiltenkt nazihilsen. Ikke fordi han er nazist, men som en slags slags latterliggjøring av alle som kaller han og Trump nazist. Helt feilslått tanke.

Personlig ville jeg skilt på person og selskap. Man må ikke like sjefen for et selskap for å kjøpe produktet deres.

Skal jeg gjette, så var Musk så overveldet og glad og full av et eller annet rusmiddel at han helt glemte hva slags signaler han ga. Hadde litt sansen for fyren tidligere, men synes han bare blir mer og mer uspiselig, men det er nå min mening.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Nå som tesla har åpnet for andre å bruke ladenettverket deres er det ingen grunn til å velge tesla lenger.

Møkkabiler som var et godt alternativ pga kjørelengde og et sømløst ladenettverk som gjør at det er enkelt å kjøre lengre distanser.

Hilsen en med Model Y.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (34 minutter siden):

Skal jeg gjette, så var Musk så overveldet og glad og full av et eller annet rusmiddel at han helt glemte hva slags signaler han ga. Hadde litt sansen for fyren tidligere, men synes han bare blir mer og mer uspiselig, men det er nå min mening.

Han håpet nok på en Sieg Heil i retur, men selv for MAGA-dronene i publikummet så ble det for mye. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
1 hour ago, Trestein said:

Bare ta Tyskland der både vw og bmw selger flere el biler enn tesla

Mange vil kjøpe ID fra VW men bilene må bli kvitt alle sine software-bugs med vinduer, dører og viskere. Ingen vil kjøpe seg daglig irritasjon til 500 høvdinger. Det gjelder enkelte Tesla-biler også som jeg aldri ville rørt i med ildtang igjen.

Ellers virker det som Musk-phobia begynner å ta litt av. Høres ut som han blir verre og verre for hvert innlegg oppi her. Blir nok litt ekkokammer.

• Liker 3
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Vil dette påvirke tesla salg i Norge?

Jeg spår -20% i Norge i 2025 sammenlignet med 2024.

Jeg spår -50% i Tyskland i 2025 sammenlignet med 2024.

En rekke andre Europeiske land vil nok oppleve mellom 0 og 50% reduksjon i antall solgte Teslaer i år, sammenlignet med i fjor. Bokmaerk denne spådommen så vi kan se hvor dårlig jeg traff om et års tid.

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Gavekort said:

Hvorfor det?

En del forskjellige grunner. For det første er det forskjell på hva en sjef for et selskap gjør som privatperson og hva selskapet gjør. Privatpersoner er frie til å gjøre det de ønsker og så fremt det ikke begås lovbrudd bør den friheten respekteres. Et selskap derimot bør bedømmes på den basis av innvirkningen de har på verden. Tesla er en positiv kraft i verden som hjelper til med å oppnå det grønne skiftet, og de har gode produkter til gode priser.

For det andre er det mulig å finne betenkelige sider med ca alt. Hvis man skal kun henge seg opp i det som får oppmerksomhet i media så er det svært vanskelig å unngå å bli en hykler. Hvis det politiske standpunktet til sjefen for et selskap skal ha tyngde så bør det ha det for alle selskaper for å være konsekvent. Da bør man sette seg inn i de politiske standpunktene til alle sjefer i alle selskaper man kjøper produkter og tjenester fra. Eller i hvert fall alle selskaper som man kjøper produkter og tjenester fra som utgjør en betydelig verdi.

Det er noen andre ting jeg kan gå inn på, men dette er hovedpunktene mine.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Friheten til å være en nazi?

I hovedsak, så lenge det ikke er ulovlig å være nazi, så ja. Jeg sier ikke at man trenger respektere de, deres meninger eller deres handlinger, men man bør respektere friheten.

3 minutes ago, Gavekort said:

Jeg anser ikke et selskap som finansierer og styrker Elon Musk sin maktposisjon som en positiv kraft. En positiv kraft er å bruke forbrukermakt til å få Elon Musk ut av Tesla.

Det vil alltid finnes folk som har andre meninger enn seg selv. Man kan ikke fjerne de fra samfunnet. Det eneste man kan gjøre er å utarbeide lover og regler som gir et godt samfunn. Om f.eks politiske donasjoner fra ultramilliardærer er problematisk - begrens dette via lovgivning.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Bing123 skrev (32 minutter siden):

Mange vil kjøpe ID fra VW men bilene må bli kvitt alle sine software-bugs med vinduer, dører og viskere. Ingen vil kjøpe seg daglig irritasjon til 500 høvdinger. Det gjelder enkelte Tesla-biler også som jeg aldri ville rørt i med ildtang igjen.

Ellers virker det som Musk-phobia begynner å ta litt av. Høres ut som han blir verre og verre for hvert innlegg oppi her. Blir nok litt ekkokammer.

Jeg kjørte en ID4 en ukes tid. Kan ikke se at den har store feil. Den hadde kjørt 25000km som leiebil. Helt ok bil. BMW IX1 er også fullt brukenes og noe billigere enn my 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (48 minutter siden):

Du stiller deg ignorant til konteksten av hele bevegelser. Mange av de som poster det bildet gjør det bevisst for å fremme "when everyone is a nazi, nobody is a nazi", som er en klassisk taktikk blant ekstremister.

OK, så det er meg som er ekstremisten her. 😄 Utrolig logikk i den konklusjonen. Og DU er en av de som liksom skal moderere denne siden. Skremmende...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 minutter siden):

OK, så det er meg som er ekstremisten her. 😄 Utrolig logikk i den konklusjonen. Og DU er en av de som liksom skal moderere denne siden. Skremmende...

Det er ikke du som er en ekstremist. Jeg sa du brukte en ekstremistisk retorikk.

Jeg svarte dessuten bare på spørsmålet ditt. @sverreb kan svare på om jeg traff spikeren på hodet.

Endret av Gavekort
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 minutt siden):

OK, så det er meg som er ekstremisten her. 😄 Utrolig logikk i den konklusjonen.

Når du stikker hodet demonstrativt så hardt ned i sanden - så ja. Det er noe sykelig over å ikke ta et steg tilbake og få litt overblikk over hvilke implikasjoner valg av bil og økonomisk støtte til Musk og Tesla gir. Det blir litt som å kjøpe bil fra Hermann Göring i 1938, om han hadde vært sjef for VW og største aksjonær da.

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg misliker folk som leter etter hvordan de kan forsøke å vise at de er moralsk overlegne andre.

Veganere
MDG'ere
Flyskam forkjempere
All Cancel culture (som denne tråden er et eksempel på)

Jeg synes det er bra med næringlivsledere som er åpne om hvor de står politisk.

Det eneste Elon M. har gjort er å gjøre det klart hvem han synes vil gi den beste fremtiden for hver land.

Kan jo minne om at flertallet Amerikanere valgte Trump.

Og at partiet han støtter i Tyskland er det nest største partiet i landet.....

Skal jeg liksom være moralsk forkastelig fordi jeg kjøper en bil fra selskapet hans??

Screenshot 2025-01-29 at 12.43.28.png

Endret av bzzlink
  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...