Gå til innhold

Er det greit å kjøpe Tesla fra Elon Musk?

PgUp

Anbefalte innlegg

Musk sin merkevare har definitivt gått ned för en rätt stor del av befolkningen. Hur stor effekten i praktiken blir er jag usikker på. Folk flest ser mest på annat än politik når de köper ting. 

Är i alla fall mye enklare att bojkota Musk sina produkter jämfört med produkter fra Kina eftersom så otroligt mye er lagat där eller rätt indirekta bojkotter som Freie sjoklade. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (Akkurat nå):
Hanhijnn skrev (2 timer siden):

Ingen fare. Det er uansett mest Tesla-haterne som lykkelig griper denne muligheten til å rope ut hvor "etiske" de er som ikke kjøper Tesla. Bare legg merke til markeringsbehovet her. Patetiske greier, tenker jeg. Men dem om det.

De innleggene jeg har lest har inneholdt svært lite hat, faktisk er det du som kommer med det og kaller folk for patetiske. Om du leser innleggene er de ganske godt begrunnet og kommer fra flere brukere jeg absolutt ikke ville kalt akkurat det.

Om man velger bort Tesla pga Musk er vel det greit? På samme måte som om man kjøper en Tesla så bør man ikke automatisk anta at eieren har de samme politiske verdiene.

Nettopp derfor jeg brukte uttrykket "mest", som du glatt overså. Selvfølgelig er det noen normale folk som lar seg rive med i den overivrige moraliseringen som haterne pusher så ivrige for tiden. Ingen som motsier det.

Mesteparten av bilkundene er opptatt av bilene, og ikke av CEO'enes politiske synspunkter. Uansett bilmerke. Det gjelder vel og merke bil-interesserte folk. Politikk-interesserte folk, som er uenig i politikken til Musk vil heller fokusere på den naturlig nok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Mesteparten av bilkundene er opptatt av bilene, og ikke av CEO'enes politiske synspunkter.

Som hadde vært greit, men likevel galt, om han støttet Erdogan, Putin eller Trump.

Men når han betaler millioner av dollar til til, og reklamerer for, og er del av regjeringen til, høyreradikale som bryter ned demokratiet i vesten -- så er det ikke politiske meninger, det er politiske handlinger.

Ekstreme sådan.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (2 timer siden):

På samme måte er det ikke aktuelt med russiske merkevarer, som f.eks. Yango.

På same måte? Selv om Musk er radikalisert så synes jeg det er vel ekstremt å sammenligne Musk med et land som har startet en krig.

Endret av PosteMonopolet
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PosteMonopolet skrev (3 minutter siden):

På same måte? Musk er radikalisert, men jeg synes det er vel ekstremt å sammenligne Musk med et land som har startet en krig.

Jeg sammenlignet ikke Musk med Russland, men at det på samme måte som det er uaktuelt på støtte Musk, er det uaktuelt å støtte russiske Yango.

Forøvrig er Musk kanskje den største sprederen av russisk desinformasjon i verden, og legger ikke skjul på sine anti-ukrainske og tildels pro-russiske synspunkter. Dette er også en parallell det er verdt å nevne.

• Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, AL123 said:

Bortsett fra plassen i en Model Y, så er det ingenting du får i Teslas biler som er en dealbreaker for et bileierskap, og jeg vil tro det er noen ganske få prosent som faktisk trenger akkurat så mye volum (men ikke større). Jeg har iallefall ikke noen problem med å finne gode europeiske elbiler som ikke koster mer enn en Model Y, som jeg kunne trivest godt med. Og jeg trenger plass til både barnesete og barnevogn.

Hvis det er så mange tilsvarende biler, til samme pris, hvorfor er det ingen som kjøper de? Hvorfor endte folk opp med å kjøpe Tesla til tross for at de visste at Musk var en idiot? Folk flest velger ikke å kjøpe en kontroversiell bil, om de har et tilsvarende ikke-kontroversielt alternativ tilgjengelig. Til syvende og sist er det lommeboken som bestemmer.

Selvfølgelig, det finnes unntak, folk som verdsetter spesielle funksjoner/kvaliteter og dermed har bedre alternativer. Men for folk flest, har Tesla den overlegent beste totalpakken for prisen, og det er jo beviselig ved å se på salgsstatistikken. Selv om bilene til Tesla er gamle, var det ingen som var i nærheten av å selge like godt i 2024, selv ikke splitter nye modeller.

(Husk forøvrig at når priser sammenlignes, må en ta med ekstrautstyret. Tesla har alt inkludert, mens mange av konkurrentene tar til og med ekstra betalt for å få med ryggekamera)

Endret av John-B
  • Liker 7
Lenke til kommentar
9 hours ago, tigerdyr said:

Jeg tenker det er sært å kun ville handle hos firmaer der sjefen ikke har de samme politiske synspunkter som en selv.  For de fleste firmaer er dette ikke offentlig viten, men det skulle det kanskje være?  eller er offentlig meningsytring forbeholdt de på gulvet?

Å stemme med lommeboka er å ta ansvar for hva ens egen innsats går med til å støtte opp under. Ingenting sært med det.

Endret av sverreb
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Aldri likt Tesla, så for meg er posisjonen uforandra.

Men, hadde jeg eid en Tesla og hatt positive erfaringer med bilen så hadde jeg nok fortsatt å holde meg til det merket. Det har vært en av dem mestsolgte bilene i Norge et par år nå av en grunn.

Endret av Wheeljack
  • Liker 5
Lenke til kommentar
26 minutes ago, John-B said:

Men for folk flest, har Tesla den overlegent beste totalpakken for prisen,

Tesla var nest best på årets rekkevidde test (vinter), og best pris/kr https://www.motor.no/bil/tallene-som-teller-fra-rekkeviddetesten-sa-mye-far-du-per-krone/303063

Minner på at Tesla var i høst, nest best på Amnesty sin liste på batteri-delen (SCORECARD: Electric car industry ranking on human rights ). Selv om per Amnesty, så er ikke det heller (eller første) spesielt imponerendes. 

https://www.amnesty.org.au/scorecard-electric-car-industry-ranking-on-human-rights/

er viktig å ta med, hvis folk vil prate etikk på elbil. 

også er det jo stadig kinesiske elbiler som klatrer seg opp salgslisten, hvordan blir de stilt etisk av folket?

har selv ikke Tesla (pga svenske union kranglen og et par andre ting) og absolutt mye som man kan klage på de på (og på Musk), men viktig å ta med faktar. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (28 minutter siden):

Hvis det er så mange tilsvarende biler, til samme pris, hvorfor er det ingen som kjøper de? Hvorfor endte folk opp med å kjøpe Tesla til tross for at de visste at Musk var en idiot? Folk flest velger ikke å kjøpe en kontroversiell bil, om de har et tilsvarende ikke-kontroversielt alternativ tilgjengelig. Til syvende og sist er det lommeboken som bestemmer.

Selvfølgelig, det finnes unntak, folk som verdsetter spesielle funksjoner/kvaliteter og dermed har bedre alternativer. Men for folk flest, har Tesla den overlegent beste totalpakken for prisen, og det er jo beviselig ved å se på salgsstatistikken. Selv om bilene til Tesla er gamle, var det ingen som var i nærheten av å selge like godt i 2024, selv ikke splitter nye modeller.

(Husk forøvrig at når priser sammenlignes, må en ta med ekstrautstyret. Tesla har alt inkludert, mens mange av konkurrentene tar til og med ekstra betalt for å få med ryggekamera)

Foreldede betraktninger. Bare ta Tyskland der både vw og bmw selger flere el biler enn tesla.

Den nye model Y til 600 000kr finnes mange gode alternativer til

At Tesla har solgt godt i Norge er sant. Vi har kjøpt biler for 75milliarder hos Tesla. Ikke noe ubetydelig beløp og for mange som kjøper bil basert på naboens valg ikke særlig bevisst. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (32 minutter siden):

Android Auto/Apple Carplay, regnsensor, radar, ultralydsensorer, instrumentcluster, hendler, og girspak og en hel haug annet får man på en billig-Toyota og ikke tilgjengelig på en Tesla. Det at man får "alt" i en Tesla er en myte og det at salget er høyt skylds nok at at disse manglene er underkommunisert.

• Liker 8
Lenke til kommentar

Har en nabo som hilser på meg på den måten når jeg kjører forbi. Tror ikke han har noe baktanke med den hilsenen.

Jeg kjenner flere andre også som hilser på lignende måte i visse settinger. Tror neppe dem heller har noen baktanker med dette. 

Er vel snart 80 år siden 2. verdenskrig nå, så kanskje greit og komme seg litt videre?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...