Gå til innhold

Er det greit å kjøpe Tesla fra Elon Musk?

PgUp

Anbefalte innlegg

5 minutes ago, Trestein said:

Musk er faktisk aksjonær i tesla og eier en stor del av bilmerket. Det betyr at for hver tesla som selges går endel av overskuddet i hans lommer. Disse pengene bruker han slik han måtte ønske. Blant annet til en valgkamp (over en milliard kr ) som ga oss en president som gir Putin mandat til å legge naboland under seg. 

Han kjøpte også tidligere Twitter, nå kalt X. Tror ikke han får mindre råd av at et fåtall nordmenn ikke vil kjøpe Tesla før han går av som CEO, men men. Dere får ha troa ihvertfall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 minute ago, Trestein said:

Se hvordan vesten reagerer mot Russland? Man lar være å kjøpe russiske tog/biler/gass osv osv. Ikke selger vi de noe heller. Har det virkning?

Hva har dette med saken å gjøre? Om det har virkning kan diskuteres men da må det i så fall bli i en annen tråd. Ser ikke helt sammenhengen med sanksjoner mot et land og at enkelte boikotter et bilmerke av politiske årsaker. Det kan vel ikke sammenlignes. 

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, iGlenn said:

Der sa du det. En av verdens mektigste personer blir ikke mindre mektig av at 10, 100 eller 1000 personer i Norge ikke kjøper Tesla. Derfor er det teit at dere tror dere gjør en forskjell, men ekkokammeret her inne er en fis i havet. 

Ingen snøfnugg tar ansvar for skredet.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
iGlenn skrev (Akkurat nå):

Hva har dette med saken å gjøre? Om det har virkning kan diskuteres men da må det i så fall bli i en annen tråd. Ser ikke helt sammenhengen med sanksjoner mot et land og at enkelte boikotter et bilmerke av politiske årsaker. Det kan vel ikke sammenlignes. 

Neivel

• Liker 2
Lenke til kommentar
John-B skrev (34 minutter siden):

Hvor mye har dere egentlig råd til å betale for å ta det moralsk riktige valget?

Hadde det vært mulig å velge en Tesla eller en annen helt tilsvarende bil til samme pris er jo valget åpenbart.

Men faktum er at det vil koste deg minst 50 000 kr ekstra å gå for en annen bil med tilsvarende egenskaper, og da får du likevel en bil som er dårligere på mange områder.

Nå gjør du samme feil som veldigmange Terslaentusiaster gjør. Du velger ut hvilke parametre som er viktige, og hvilke som ikke er viktige. Bortsett fra plassen i en Model Y, så er det ingenting du får i Teslas biler som er en dealbreaker for et bileierskap, og jeg vil tro det er noen ganske få prosent som faktisk trenger akkurat så mye volum (men ikke større). Jeg har iallefall ikke noen problem med å finne gode europeiske elbiler som ikke koster mer enn en Model Y, som jeg kunne trivest godt med. Og jeg trenger plass til både barnesete og barnevogn.

John-B skrev (34 minutter siden):

Uansett, ved å velge bort Tesla, er det ikke Elon Musk du straffer mest. Du straffer først og fremst alle de ansatte hos Tesla som misliker Elon like mye som oss andre.

Det er faktisk ikke riktig. Det er hard konkuranse om bilmekaniker i Norge, så alle med fagbrev vil kunne få seg en annen jobb på dagen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
iGlenn skrev (26 minutter siden):

.Tror ikke dette blir å påvirke salget i Norge eller andre land, nei. Ser ikke hvorfor man skal ta en CEO sine politiske meninger inn i valget av bil, men noen tenker vel kanskje det er et viktig punkt på sjekklista. Kanskje viktigere enn rekkevidde for enkelte her inne. 

Virkelig? Du tror ikke Teslasalget i feks Danmark og Canada vil synke merkbart? Jeg har aldri brydd meg om CEOsitt politiske syn i valg av bil, men dette handler om noe mer. For det første handler det om politiske gjerninger og ikke bare politisk syn, for det andre så har Tesla alltid skrytt av at de ikke bruker penger på markedsføring. Bare bullshit selvfølgelig, men de markedsfører på en annen måte, bla ved å bruke wonderboyen Musk som posterboy for merket. Da er det helt naturlig at det får konsekvenser når wonderboyen ikke er like spiselig lengre.

• Liker 8
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Hva tenker dere?

Jeg tenker det er sært å kun ville handle hos firmaer der sjefen ikke har de samme politiske synspunkter som en selv.  For de fleste firmaer er dette ikke offentlig viten, men det skulle det kanskje være?  eller er offentlig meningsytring forbeholdt de på gulvet? 

Jeg kunne aldri sett meg selv i en Tesla, ikke pga Musk sine ytringer, men pga det jeg oppfatter som elending kvalitet på produktet, villedende prising der de trakk fra antatte besparelser fra bilens "salgspris" selv om det ikke var det de solgte bilen til, hans BS-lovnader om selvkjørende biler, hyperloop og alt det annet som han har hatt "klar neste år" de siste 10 årene selv om det er klart for enhver med peiling at det bare er BS fra ende til anden. 

Det er altså nok av grunner til å ikke kjøpe fra en slik person, men hans private politiske holdninger er etter min mening ikke en av de, og det uansett hvilken holdning det hadde vært. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, AL123 said:

Virkelig? Du tror ikke Teslasalget i feks Danmark og Canada vil synke merkbart? Jeg har aldri brydd meg om CEOsitt politiske syn i valg av bil, men dette handler om noe mer. For det første handler det om politiske gjerninger og ikke bare politisk syn, for det andre så har Tesla alltid skrytt av at de ikke bruker penger på markedsføring. Bare bullshit selvfølgelig, men de markedsfører på en annen måte, bla ved å bruke wonderboyen Musk som posterboy for merket. Da er det helt naturlig at det får konsekvenser når wonderboyen ikke er like spiselig lengre.

Nei, jeg tror ikke det. Ikke at det har så veldig mye å si hva jeg (eller du) mener. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (6 timer siden):

Hvor mye har dere egentlig råd til å betale for å ta det moralsk riktige valget?

Hadde det vært mulig å velge en Tesla eller en annen helt tilsvarende bil til samme pris er jo valget åpenbart.

Men faktum er at det vil koste deg minst 50 000 kr ekstra å gå for en annen bil med tilsvarende egenskaper, og da får du likevel en bil som er dårligere på mange områder.

Er det virkelig verdt å betale så mye penger på å føle at du har tatt et moralsk godt valg?

Når du først har valgt bort Tesla, hvor mange andre produkter må du velge vekk hvis du skal følge den samme etiske standarden? Det meste fra Kina kan jo bare glemmes.

Og selvfølgelig, om du kjøper en annen elbil, kan du jo bare glemme å lade på Tesla ladere, det ville jo vært ekstremt dobbeltmoralsk.

Uansett, ved å velge bort Tesla, er det ikke Elon Musk du straffer mest. Du straffer først og fremst alle de ansatte hos Tesla som misliker Elon like mye som oss andre.

Ingen fare. Det er uansett mest Tesla-haterne som lykkelig griper denne muligheten til å rope ut hvor "etiske" de er som ikke kjøper Tesla. Bare legg merke til markeringsbehovet her. Patetiske greier, tenker jeg. Men dem om det.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Elon Musk is putting buyers off Tesla, survey reveals(UK)

"Tesla’s CEO, Elon Musk, might be losing the brand its edge in the competitive electric vehicle market, according to new research from Electrifying.com. In the survey, 60% of car buyers now say Musk’s controversial reputation actively puts them off buying a Tesla."

De som tror det å velge vekk Tesla ikke har noen betydning tar forøvrig veldig feil. Elon Musks makt er basert på en gedigen børsboble og stor fremtidig vekst. En betydelig salgsnedgang kan få dette vakleverdige korthuset til å falle.

• Liker 8
Lenke til kommentar
PgUp skrev (9 timer siden):

Jeg vurderte lenge model 3, kjenner også andre som vurderte tesla men ikke gjør det lengre. Dette på grunn av at Musk prøver å blande seg inn høyreekstreme i Europa og promotere politikken deres.

Føler ikke det blir riktig å støtte tesla så lenge musk er leder. Han har utvilsomt autoritære trekk og tillater ikke fagorganisering.

Hva tenker dere?

Vil dette påvirke tesla salg i Norge?

Du kjøper ikke Tesla fra Elon Musk, du kjøper den fra Tesla. Personlig hadde jeg ikke kjøpt Tesla av mange grunner, Elons armbevegelser er bare den siste i en lang rekke grunner. 

Om Tesla er bilen i ditt hjerte så kjøper du Tesla. Om du eier Tesla sier ingen ting om dine ideologiske ståsted. Men det finnes etterhvert en stor andel gode elbiler på markedet, mange av dem som har forbigått Tesla for lenge siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...