Exophthalmos Skrevet tirsdag kl 14:06 Del Skrevet tirsdag kl 14:06 Jeg og samboer har litt utfordringer økonomisk som jeg gjerne skulle hatt et eksternt perspektiv på. Vi er begge i slutten av 20 årene. Jeg tok først en utdanning etter vgs og jobbet med dette i noen år. Etter hvert ble jeg lei/ulykkelig og valgte å studere noe annet. Gikk fra en relativt god lønn til å leve på lånekassen og deltidsjobb. Utdanningen jeg tar nå er en typisk "prestisjeutdanning" og jeg er garantert en relativt god lønn allerede når jeg er ferdig utdannet (2 år til) og vil trolig aldri ha problem med å finne jobb. Hun ble ferdig utdannet for noen år siden og har i dag en relativt god lønn på rundt 600k. Hun har altså det beste økonomiske utgangspunktet nå og jeg kommer til å kunne bidra mer på lang sikt. Jeg var veldig heldig og kom meg tidlig inn på boligmarkedet. Dette gjør at jeg nå har en leilighet med godt under 50 % belåning. Nå har rentene gått opp en del så total kostnad er på rundt 12k (inkl. fellesutgifter, tv/internett, og helt syke strømutgifter..). Betaler ikke avdrag. Hun flyttet inn hos meg ganske tidlig i forholdet, nå flere år siden, og har siden den gang betalt ca. 3000k per mnd. for å bidra med boutgiftene. Denne har aldri blitt justert tross at boutgiftene har gått opp ganske kraftig særlig de siste årene. Siden jeg har studert så lenge har jeg ikke nok år igjen med støtte hos lånekassen for å dekke hele studieløpet. Har derfor tatt et par semestre uten støtte for å "spare" støtten til slutten av studiet hvor det er forventet at jeg kan jobbe mindre ved siden av. Så langt har jeg jobbet ekstremt mye ved siden av såpass at det går på helsa løs. I de periodene hvor jeg ikke har hatt studiestøtte har hun vært veldig snill og dekket større andel av utgiftene som mat, ferier og andre dagligdagse ting. Dette setter jeg stor pris på og det har gjort at jeg har kunnet jobbe mindre i eksamensperioder. Nå i det siste har hun begynt å føle på at hun synes økonomien er veldig fe