Gjest 0ff72...abd Skrevet tirsdag kl 13:10 Del Skrevet tirsdag kl 13:10 Jeg trenger å beregne nettoformue for 2025. Jeg er usikker på hva som egentlig regnes med som gjeld. Jeg vet jeg kan sjekke årsrapport men jeg er nokså clueless. Derfor jeg håper på svar her. Det jeg har av gjeld er et studielån. Jeg ser på lånekassen sin side at de har satt en sum på alle rentene jeg må betale fremover. Med rentene inkludert blir jo min totale gjeld over 200k mer. Skal jeg plusse disse rentene på lånet mitt og ta det med som gjeld når jeg skal beregne nettoformue for 2025? Eller er det kun de rentene jeg faktisk betaler i 2025? Hvis sistnevnte, vil jo den totale gjelden min bli betraktelig mindre enn det den egentlig er, og dermed vil min nettoformue bli høyere enn det den egentlig er. Håper noen skjønte hva jeg mente. Kanskje dårlig forklart. Anonymous poster hash: 0ff72...abd Lenke til kommentar
MrL Skrevet tirsdag kl 13:27 Del Skrevet tirsdag kl 13:27 Gjelden din pr idag står i klartekst under "Din gjeld" hos lånekassen. Hvis du må regne ut hva den er til en senere dato i 2025 så står det under betalingsplan og lånesaldo hva den er for hver eneste måned fremover gitt du betaler det du skal. 1 Lenke til kommentar
Gjest 0ff72...abd Skrevet tirsdag kl 14:11 Del Skrevet tirsdag kl 14:11 MrL skrev (40 minutter siden): Gjelden din pr idag står i klartekst under "Din gjeld" hos lånekassen. Hvis du må regne ut hva den er til en senere dato i 2025 så står det under betalingsplan og lånesaldo hva den er for hver eneste måned fremover gitt du betaler det du skal. Takk for svar. Ok så rentene blir ikke regnet med som gjeld da ? For når jeg går innpå din gjeld på Lånekassen står det "Din samlede gjeld" , og den er lik lånesummen min. Anonymous poster hash: 0ff72...abd Lenke til kommentar
Penny Skrevet tirsdag kl 14:21 Del Skrevet tirsdag kl 14:21 Rentene teller bare som gjeld i den grad du ikke betaler dem, slik at de akkumulerer oppå lånet. Så lenge du betaler slik du skal i følge nedbetalingsplanen kan du gå ut fra at lånesaldoen på Lånekassens nettsider er korrekt. Lenke til kommentar
Gjest 0ff72...abd Skrevet tirsdag kl 14:33 Del Skrevet tirsdag kl 14:33 Penny skrev (10 minutter siden): Rentene teller bare som gjeld i den grad du ikke betaler dem, slik at de akkumulerer oppå lånet. Så lenge du betaler slik du skal i følge nedbetalingsplanen kan du gå ut fra at lånesaldoen på Lånekassens nettsider er korrekt. Beklager jeg skjønte ikke helt hva du mente. Som sagt jeg er ikke flink med økonomi. Ok så du mener da at lånesaldoen er gjelden min ? Anonymous poster hash: 0ff72...abd Lenke til kommentar
leticia Skrevet tirsdag kl 14:42 Del Skrevet tirsdag kl 14:42 Gjest 0ff72...abd skrev (5 minutter siden): Beklager jeg skjønte ikke helt hva du mente. Som sagt jeg er ikke flink med økonomi. Ok så du mener da at lånesaldoen er gjelden min ? Anonymous poster hash: 0ff72...abd Du er altså ute etter å finne nettoformuen din per 31.12.2025? Når det gjelder lånekassen så går du bare inn i betalingsplanen og ser hva beløpet som er igjen å betale etter du har betalt beløpet for desember 2025 er på. Dette er din gjeld som skal tas med i beregningen. Du sier ikke noe om annen gjeld. Er det sånn å forstå at lånekassen er din eneste gjeld? Formuen din har du kanskje oversikt over selv? Lenke til kommentar
MrL Skrevet tirsdag kl 14:47 Del Skrevet tirsdag kl 14:47 Gjest 0ff72...abd skrev (13 minutter siden): Beklager jeg skjønte ikke helt hva du mente. Som sagt jeg er ikke flink med økonomi. Ok så du mener da at lånesaldoen er gjelden min ? Anonymous poster hash: 0ff72...abd Ja lånesaldo er gjelden din, du finner mao den totale gjelden din slik jeg beskrev i forrige innlegg gitt at du har betalt regningene dine. 1 Lenke til kommentar
Gjest 0ff72...abd Skrevet tirsdag kl 14:48 Del Skrevet tirsdag kl 14:48 leticia skrev (2 minutter siden): Du er altså ute etter å finne nettoformuen din per 31.12.2025? Når det gjelder lånekassen så går du bare inn i betalingsplanen og ser hva beløpet som er igjen å betale etter du har betalt beløpet for desember 2025 er på. Dette er din gjeld som skal tas med i beregningen. Du sier ikke noe om annen gjeld. Er det sånn å forstå at lånekassen er din eneste gjeld? Formuen din har du kanskje oversikt over selv? Ok tusen takk. Da vet jeg hvordan jeg skal beregne dette. Jeg hadde håpet at alle fremtidige renter på lånet mitt ble regnet med som gjeld og. Men forstår fra dere nå at sånn er det ikke. Det er lånesaldo i desember 2025 som blir min gjeld. Formuen er vanskelig å beregne og synes jeg. Siden jeg har pengene på fond og det er vanskelig å beregne hvor mye renter jeg vil sitte med desember 2025. Anonymous poster hash: 0ff72...abd Lenke til kommentar
Gjest 0ff72...abd Skrevet tirsdag kl 14:50 Del Skrevet tirsdag kl 14:50 MrL skrev (2 minutter siden): Ja lånesaldo er gjelden din, du finner mao den totale gjelden din slik jeg beskrev i forrige innlegg gitt at du har betalt regningene dine. Takk for svar. Slik at hvis jeg utsetter betalinger hos lånekassen da vil gjelden min bli høyere siden det blir lagt mer renter på lånet ? Anonymous poster hash: 0ff72...abd Lenke til kommentar
MrL Skrevet tirsdag kl 16:30 Del Skrevet tirsdag kl 16:30 Gjest 0ff72...abd skrev (1 time siden): Takk for svar. Slik at hvis jeg utsetter betalinger hos lånekassen da vil gjelden min bli høyere siden det blir lagt mer renter på lånet ? Anonymous poster hash: 0ff72...abd Stemmer. Dagens rente er vel ca 5,2% så det utgjør rundt 5200 kr i året pr 100.000 du har i lån - altså 433 kr pr mnd du ikke betaler - som legges til. Jeg vet ikke hvor du skal putte disse tallene, men det er sjeldent man tar dette på krona - man gjør et røft estimat. Hvis du har fond så går jo dette opp og ned og, du vet ikke hva slags verdi det har i slutten av 2025. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet tirsdag kl 21:29 Del Skrevet tirsdag kl 21:29 Rente er det du betalar for å ha fått lov til å låne pengane, og du betalar med utgangspunkt i summen du skuldar i dag. Avdrag er pengar du betalar tilbake til dei du lånte av, banken. For kvar kroner du betalar som avdrag blir lånebeløpet du har igjen ei krone mindre. Terminbeløp er summen av renter og avdrag. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå