Datata Skrevet tirsdag kl 12:22 Del Skrevet tirsdag kl 12:22 En fyr jeg har chattet litt med på epost en tid, oppførte seg etter hvert på en måte som bidro til at jeg sperret ham. Han er asiat og studerer it og datafag. Etter noen dager meldte han seg igjen, han hadde klart å oppheve blokkeringen! Skremmende! Hva bør jeg foreta meg nå? Jeg bruker enheter fra Apple (iPhone og iPad). Lenke til kommentar
barfoo Skrevet tirsdag kl 12:39 Del Skrevet tirsdag kl 12:39 Kva slags blokkering...? 1 Lenke til kommentar
Pop Skrevet tirsdag kl 12:57 Del Skrevet tirsdag kl 12:57 32 minutes ago, Datata said: En fyr jeg har chattet litt med på epost en tid, oppførte seg etter hvert på en måte som bidro til at jeg sperret ham. Han er asiat og studerer it og datafag. Etter noen dager meldte han seg igjen, han hadde klart å oppheve blokkeringen! Skremmende! Hva bør jeg foreta meg nå? Jeg bruker enheter fra Apple (iPhone og iPad). Opphevet blokkeringen? Du mener at han fikk gjennom en epost til deg? Hva slags blokkering? Du blokkert en konkret epost han hadde sendt ifra? Og nå sendte han en ny epost fra en annen adresse? jondoe byttet til jond0e? Vanskelig å si noe nærmere før vi vet litt om tiltaket ditt, hvordan eposten var og hvilket kunnskapsnivå du har om epost. PS. At han er asiat er kanskje ikke helt relevant for tråden...? 3 1 Lenke til kommentar
Datata Skrevet tirsdag kl 14:02 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 14:02 Pop skrev (52 minutter siden): Opphevet blokkeringen? Du mener at han fikk gjennom en epost til deg? Hva slags blokkering? Du blokkert en konkret epost han hadde sendt ifra? Og nå sendte han en ny epost fra en annen adresse? jondoe byttet til jond0e? Vanskelig å si noe nærmere før vi vet litt om tiltaket ditt, hvordan eposten var og hvilket kunnskapsnivå du har om epost. PS. At han er asiat er kanskje ikke helt relevant for tråden...? Hehe, neida, slettes ikke, men jeg kjenner jo til de call-sentrene (les: svindlerne) i India, og denne karen bor ikke langt unna! Jeg blokkerte brukeren ved å peke på eposten og holde fingeren nede til det kom opp et valg som sa «blokker avsender», og da kom det opp en rød sirkel med strek over (🚫), som forteller at kontakten er blokkert. Etter at jeg fikk ny epost fra ham, fra samme epostkonto, var ikke det røde «trafikkskiltet» lenger å se. Lenke til kommentar
Datata Skrevet tirsdag kl 19:21 Forfatter Del Skrevet tirsdag kl 19:21 Ingen som har råd for hva jeg skal gjøre? Lenke til kommentar
Bing123 Skrevet tirsdag kl 19:35 Del Skrevet tirsdag kl 19:35 Epost protokollen er slik at avsender adresse, visningsnavn og svar-adresse er relativt fritt frem for å kunne flikke og endre rundt på. Så en blokkering vil aldri være like "hard" som feks når du blokkerer brukere i lukkede systemer som iMessage, FB messenger og lignende. Prøv å blokkere på nytt og se om han ikke bare gir opp. Lenke til kommentar
Datata Skrevet 15 timer siden Forfatter Del Skrevet 15 timer siden Jeg har liksom ikke har fått avklart er om dette betyr at vedkommende har greid å ta seg inn i min iPad? Og at jeg i så fall må ta noen grep? Skifte noen passord og slikt? Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15 timer siden Del Skrevet 15 timer siden 40 minutes ago, Datata said: Jeg har liksom ikke har fått avklart er om dette betyr at vedkommende har greid å ta seg inn i min iPad? Og at jeg i så fall må ta noen grep? Skifte noen passord og slikt? Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er mailsystemet du bruker som gjør at mail fra denne personen blir synlig i innboksen din. Jeg vet ikke hvilket mailsystem (dvs. mailserver og mail-app) du bruker, så det er vanskelig å gi konkrete råd. Lenke til kommentar
RRhoads Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden Datata skrev (På 28.1.2025 den 15.02): og da kom det opp en rød sirkel med strek over (🚫), som forteller at kontakten er blokkert. Har du sjekket om han fortsatt er på listen over blokkerte kontakter? Lenke til kommentar
Datata Skrevet 14 timer siden Forfatter Del Skrevet 14 timer siden nebrewfoz skrev (21 minutter siden): Tror ikke du trenger å bekymre deg for det. Det er mailsystemet du bruker som gjør at mail fra denne personen blir synlig i innboksen din. Jeg vet ikke hvilket mailsystem (dvs. mailserver og mail-app) du bruker, så det er vanskelig å gi konkrete råd. Jeg har forklart at jeg benytter en iPad (iPhone) og jeg bruker derfor det som finnes der. Kjenner heller ikke til alternativer (men om det finnes, tips meg gjerne om det). Lenke til kommentar
Datata Skrevet 12 timer siden Forfatter Del Skrevet 12 timer siden RRhoads skrev (6 minutter siden): Har du sjekket om han fortsatt er på listen over blokkerte kontakter? Har tidligere skrevet at blokkeringen forsvant da jeg mottok mail fra ham igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå