Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Kan jeg forsikre ting jeg ikke eier?

Gjest ea3bb...79f

Anbefalte innlegg

Gjest ea3bb...79f

Hei, 

Mitt forsikringsselskap har en ordning hvor hvis du har flere forsikringer får du mer rabatt. For øyeblikket har jeg tre rabattgivende forsikringer som gir 10% rabatt på alle forsikring. Har tenkt også å forsikre bilen til samboer på meg så hun får 10% rabatt. Da mangler jeg bare 1 rabattgivende forsikring for å få 17% rabatt på alle mine forsikringer, men egentlig så har jeg ingenting mer å forsikre. 

Da lurer jeg på, kan jeg f. eks. forsikre en liten båt som foreldrene mine eier? Båten er ikke verdt "noenting" og forsikringen vil aldri bli brukt. Har sjekket pris og forsikringen vil bli betydelig billigere enn det den ekstra rabatten vil bli.

Er jeg i en gråsone, er det ulovlig eller er det bare umoralsk? Kan det få noen konsekvenser hvis man blir "tatt"? Kan man bli svartelistet? Jeg vil jo ikke si det er forsikringssvindel akkurat... 

Anonymous poster hash: ea3bb...79f

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest ea3bb...79f
sedsberg skrev (18 minutter siden):

Er det ikke en rimelig personforsikring eller noe du kan tegne da? Jeg gjorde det da jeg hadde bil og MC og trengte en tredje for å få rabatt.

Kun reiseforsikring som gir rabatt, det har jeg allerede. Har også en ekstra innboforsikring på leiligheten min satt til 100k og høyeste egenandel. Har også MC forsikring der, men det er ikke rabattgivende av en eller annen grunn...

WiiBoy skrev (17 minutter siden):

Det kunne jo vært en god side business for skurker; 

Tegne forsikring på de tingene de skal stjele, stjele tingen og så melde tingen stjålet for å få penger 💰

Tror ikke du har forstått hva det dreier seg om. Forsikringen vil aldri bli brukt uansett hva som skjer.

Anonymous poster hash: ea3bb...79f

Lenke til kommentar

Det vil normalt sett ikke, i det formål å få rabatt, lønne seg å kjøpe forsikringer eller varer man ikke trenger. 10% eller 17% på alle er fremdeles bare  10 eller 17% av totalen. Hvis totalen er 10k er det mye bry for 700 kr. Hvis totalen er flere titusener er det fremdeles å bruke et beløp for å få et relativt lite beløp 

Folk blir lurt hele tiden. Kjøp et ekstra klesplagg og få 50% på den rimeligste. 50% er jo bra, ikke sant? Hvis man kjøper to plagg til 1k stykk, bruker man 1000 kr for å spare 500 kr og det lønner seg kun hvis tanken var å kjøpe to plagg uavhengig av rabatt eller ikke.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar

"Kan jeg forsikre ting jeg ikke eier?" - Interessant spørsmål.

Finner ikke noe direkte i forsikringsavtaleloven som forhindrer dette.

Men i dette forelesningsnotatet så står det dette:

Det er et vilkår for gyldig forsikring at den gjelder en ”lovlig forsikringsinteresse".

https://www.uio.no/studier/emner/jus/jus/JUS5420/v16/presentasjoner/forsikring_3_erst._kajadevibemalling.pdf

Hvis man for eksempel forsikrer en bil som man har til leasing, så har man jo "lovig forsikringsinteresse".

Tror at kravet om "lovlig interesse" følger av ulovfestet rett.

"Båten til mine foreldre", da spørs det vel, men det er vel ikke noen lov som er til hinder, hvis forsikringsselskapet godtar dette. Man kan vel formelt sett ikke forsikre båten som om man selv var eier, hvis man ikke er det. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Så lenge det ikkje er krav til at du skal være eigar av tingen du forsikrer så kan du nok tegne forsikring. Du må likevel ha ein eller anna form for råderett over tingen for at forsikringa skal ha ein verdi. Skal du forsikre båten til foreldra dine så må du nok argumentere at dette er ein båt du får låne når du treng den, og at tap av denne båten vil gi deg eit øknomisk tap ved at du må kjøpe din eigen båt.
Du må nok derfor kunne vise til at dersom det du har forsikra blir stjålet/skada/øydelagt så lir du eit økonomisk tap som forsikringa kan dekke.
Om du forsikrer naboens bil så har ikkje du eit økonomisk tap å kreve dekka, din erstatningsutbetaling må då nødvendigvis blir 0 kr, noko som igjen betyr at heile forsikringa er meiningslaus.

Tilsvarande ordning er ofte vanleg på til dømes innboforsikring. Dersom du har lånt TV frå naboen og huset ditt brenner ned så vil denne TVen vanlegvis være dekt på din innboforsikring fordi du har avtalt råderett over TVen sjølv om du ikkje er eigaren. Men om naboen har glemt igjen mobiltelefonen sin hos deg kvelden før huset ditt brenner ned så er det ikkje gitt at naboens telefon er dekt på din forsikring. For då er ikkje dette ein gjenstand som du hadde råderett over og som då var ein del av din husstand.

Alt det sagt, i denne konkrete saka så ville eg fokusert meir på kva vilkår forsikringsselskapet setter for å gi deg rabatt. Ein ting er kva som det er teoretisk mogleg å tegne forsikring på, det største spørsmålet er om forsikringsselskapet vil anerkjenne dette som ein forsikringsavtale som kvalifiserer til rabatt.

Om forsikringsselkapet gir 10% rabatt på alle forsikringar uansett, så er tre kjappe forsikringar å teikne: livsforsikring, uføreforsikring og sjukdomsforsikring som er tre ulike forsikringar i dei fleste selskap.
Det er også andre forsikringar som du enkelt kan tegne for å utfylle eksisterande forsikringar. Mange forsikringsselskap tilbyr til dømes skadedyrforsikring som tilleggsforsikring til husforsikringa, slike forsikringar kostar vanlegvis veldig lite. Du kan også tegne eigne forsikringar på spesielt kostbare eigedelar, som sykkel, PC, bunad, kunst, osv.
Å skaffe seg fire ulike forsikringar er ikkje vanskeleg i det heile tatt, men det kan fort være vanskeleg å inngå fire forsikringar som forsikringsselskapet er villig til å gi deg rabatt på.

Lenke til kommentar

Det er langt fra uvanlig å forsikre annet enn seg og sitt. Innboforsikring dekker ofte utleiers eiendeler i boligen du leier, f.eks. Mange foreldre har personforsikring på barna, noen helt til barna fyller 25. Så lenge du ikke er uærlig til forsikringsselskapet. 

Vilkåret om at det du må forsikre må være en lovlig forsikringsinteresse handler om at du kan ikke forsikre deg mot konsekvensene av lovbrudd. Det er f.eks. ikke lovlig å forsikre seg mot fartsbøter, og heller ikke mot gebyr på kollektivtrafikk ("Planka"-kollektivet røk på den for mange år siden). 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...