sk0yern Skrevet i går, 13:07 Del Skrevet i går, 13:07 Smule8o skrev (4 minutter siden): Skal si den grafen der endrer seg fort fra 2023 til 2025, når nemlig halvparten av all energi kommer fra fornybare kilder i følge @GP950mAh 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet i går, 13:11 Del Skrevet i går, 13:11 (endret) 19 minutes ago, Smule8o said: Altså, langt fra dødt. Men for all del, kullkraft er det skitneste som finnes. Så kjempebra at det reduseres om ikke annet. Men så lenge Europa insisterer på å bygge ut ustabil og ikke regulerbar produsksjon er det vanskelig å bli kvitt. Om prisene faller har etterspørselen også en tendens til å øke. Just sayin. Dessuten, Europas totale gassforbruk ser ikke ut til å synke nevneverdig. Og det er ingenting i vedtatt politikk som tyder på at det skal drastisk ned med det første Noe som heller på ingen måte er verken billig eller problemfritt. Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Mitt fokus her er ikke miljøvern, men Norges økonomi. Norge er ikke bare avhengig av å eksportere gass, vi er avhengige av å eksportere gass til en høy pris. De siste årene har gassprisene i EU vært ekstremt høye, men jeg forventer at de vil falle, fordi krigen i Ukraina har skapt en ekstraordinær situasjon, og fornybar energi blitt mer konkurransedyktig. Hvis du ser på grafen over, ser du at gassforbruket i EU faktisk har gått ned. De høye prisene skyldes derfor ikke høy etterspørsel, men mangel på produksjon i EU etter at russisk gassforsyning ble kuttet. Ser vi globalt, øker gassproduksjonen, og når tilbudet i EU normaliseres, vil prisene trolig synke. Endret i går, 13:20 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet i går, 13:18 Del Skrevet i går, 13:18 10 minutes ago, sk0yern said: Skal si den grafen der endrer seg fort fra 2023 til 2025, når nemlig halvparten av all energi kommer fra fornybare kilder i følge @GP950mAh Den grafen tror jeg inkluderer Russland som naturligvis bruker sin egen gass. Vi burde heller se på EU Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 13:23 Del Skrevet i går, 13:23 Camlon skrev (3 minutter siden): Den grafen tror jeg inkluderer Russland som naturligvis bruker sin egen gass. Vi burde heller se på EU "electricity generation" Norge eksporterer mer energi til EU som gass, enn det sol og vind utgjør kombinert i den grafen der. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:33 Del Skrevet i går, 13:33 17 minutes ago, Camlon said: Jeg tror vi snakker litt forbi hverandre. Mitt fokus her er ikke miljøvern, men Norges økonomi. Norge er ikke bare avhengig av å eksportere gass, vi er avhengige av å eksportere gass til en høy pris. De siste årene har gassprisene i EU vært ekstremt høye, men jeg forventer at de vil falle, fordi krigen i Ukraina har skapt en ekstraordinær situasjon, og fornybar energi blitt mer konkurransedyktig. Hvis du ser på grafen over, ser du at gassforbruket i EU faktisk har gått ned. De høye prisene skyldes derfor ikke høy etterspørsel, men mangel på produksjon i EU etter at russisk gassforsyning ble kuttet. Ser vi globalt, øker gassproduksjonen, og når tilbudet i EU normaliseres, vil prisene trolig synke. Men det er ingenting som tyder på at norsk gass ikke vil flomme i store mengder til Europa i all overskuelig fremtid. Det eneste som kan endre på det er at Europa plutselig tilgir Russland, da det kun er Norge og Russland som kan levere store mengder til Nord-Europa i rør. LNG vil alltid være dyrere. Men klart, det argumentet at Norge kan bruke gass som "utpressing" ovenfor EU er helt tullete da vi er like avhengige av inntektene fra gassen som Europa er av selve gassen. Og det er nok begge parter fulstendig klar over. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:35 Del Skrevet i går, 13:35 16 minutes ago, Camlon said: Den grafen tror jeg inkluderer Russland som naturligvis bruker sin egen gass. Vi burde heller se på EU EU; 2 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet i går, 13:36 Del Skrevet i går, 13:36 (endret) 17 minutes ago, sk0yern said: "electricity generation" Norge eksporterer mer energi til EU som gass, enn det sol og vind utgjør kombinert i den grafen der. Ja, det er riktig at den ikke inkluderer Norge, så begge grafene blir feil når vi ser på gass. Men da kan vi se på EUs gassimport, og den er på vei ned. Den globale produksjonen har økt over tid, så gassen vil over tid finne veier inn til Europa og prisen på gass vil falle. Endret i går, 13:41 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet i går, 13:37 Del Skrevet i går, 13:37 1 minute ago, Smule8o said: EU; Takk, det blir mer korrekt. Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet i går, 13:43 Del Skrevet i går, 13:43 sk0yern skrev (35 minutter siden): Skal si den grafen der endrer seg fort fra 2023 til 2025, når nemlig halvparten av all energi kommer fra fornybare kilder i følge @GP950mAh EU består ikke av alle land i europa. For EU er fakta altså at nesten halvparten nå kommer fra ren, fornybar energi. 1 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet i går, 13:48 Del Skrevet i går, 13:48 5 minutes ago, GP950mAh said: EU består ikke av alle land i europa. For EU er fakta altså at nesten halvparten nå kommer fra ren, fornybar energi. Det du påstår er ikke bare feil, men kjempefeil! Se data på det i innlegget over 4 1 Lenke til kommentar
GP950mAh Skrevet i går, 13:56 Del Skrevet i går, 13:56 (endret) Smule8o skrev (8 minutter siden): Det du påstår er ikke bare feil, men kjempefeil! Se data på det i innlegget over Tallene jeg postet som er fra EU selv viser at nesten halvparten nå kommer fra ren energi. Tallene for første halvdel av 2024 viser også at mer enn halvparten nå kommer derfra: https://www.cleanenergywire.org/news/eu-surpasses-50-renewable-power-share-first-time-first-half-2024 Endret i går, 13:58 av GP950mAh 1 Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet i går, 14:23 Del Skrevet i går, 14:23 GP950mAh skrev (23 minutter siden): Tallene jeg postet som er fra EU selv viser at nesten halvparten nå kommer fra ren energi. Tallene for første halvdel av 2024 viser også at mer enn halvparten nå kommer derfra: https://www.cleanenergywire.org/news/eu-surpasses-50-renewable-power-share-first-time-first-half-2024 Halvparten av strømproduksjonen... Tror du virkelig alt i EU drives av strøm? Liten fun fact: Midt på natta i dag brukte Tyskland 57GW med strøm. Lille Norge brukte 16,5GW. I Tyskland bor det 84 millioner, i Norge ca 5,5. Hva forteller det deg egentlig? 8 Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 23 timer siden Forfatter Del Skrevet 23 timer siden Vokteren skrev (På 28.1.2025 den 6.26): Energidirektivene fra EU har virkelig fått frem skillelinjene i norsk politikk. Gjennom mange tiår med en EØS-avtale har reservasjonsretten kun blitt benyttet en gang og dette har EUvennene klart å holde under radaren. https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/nou-2024-7/id3033576/?ch=7 Støre & co har åpenbart ligget på rygg for EU altfor lenge. Nå kjører han på med at «folket ikke vet sitt eget beste». Man får et sterkt inntrykk av at Støre trengte en vinnersak for å overleve gnisningene i AP. Hvis han vinner får han et styrket image både i AP og EU. At den norske befolkningen må betale for EUs forsyningssikkerhet, er helt underordnet. 2 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden 16 minutes ago, Vokteren said: Man får et sterkt inntrykk av at Støre trengte en vinnersak for å overleve gnisningene i AP. Hvis han vinner får han et styrket image både i AP og EU. At den norske befolkningen må betale for EUs forsyningssikkerhet, er helt underordnet. Men hva er det den norske befolkningen eventuelt må betale for i den energimarkedspakken det nå er snakk om? Jeg skal lett innrømme at jeg enda ikke helt forstår den. Men siden du er så sikker i din sak vet du vel? Lenke til kommentar
Tåkefyrste Skrevet 23 timer siden Del Skrevet 23 timer siden On 1/28/2025 at 4:27 PM, Vokteren said: Har han fått lovnader om en godt betalt stilling i EUbyråkratiet hvis han lurer Norge enda mer inn i folden mon tro ? Garantert. Han ønsker vel å gå i fotsporene til sine forgjengere i AP som alle har fått godt betalte maktposisjoner i Europa ved å prioritere dem over Norske borgere. Gro i WHO Jagland i Europarådet og Stoltenberg i NATO. Kvalmende. 4 Lenke til kommentar
Smule8o Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden 12 minutes ago, Tåkefyrste said: Garantert. Han ønsker vel å gå i fotsporene til sine forgjengere i AP som alle har fått godt betalte maktposisjoner i Europa ved å prioritere dem over Norske borgere. Gro i WHO Jagland i Europarådet og Stoltenberg i NATO. Kvalmende. Hva har disse organisasjonene med EU å gjøre? Og hvordan har disse prioritert maktposisjonene sine over norske borgere? 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden Smule8o skrev (32 minutter siden): Men hva er det den norske befolkningen eventuelt må betale for i den energimarkedspakken det nå er snakk om? Jeg skal lett innrømme at jeg enda ikke helt forstår den. Men siden du er så sikker i din sak vet du vel? det er estimater på hundre milliarder kroner, og det skal jo betales av noen? enten via fakturaer i postkassa eller på skatteseddelen din. Lenke til kommentar
KalleKanin Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden sk0yern skrev (4 timer siden): Halvparten av strømproduksjonen... Tror du virkelig alt i EU drives av strøm? Liten fun fact: Midt på natta i dag brukte Tyskland 57GW med strøm. Lille Norge brukte 16,5GW. I Tyskland bor det 84 millioner, i Norge ca 5,5. Hva forteller det deg egentlig? Ja, man må se på "Final Energy Consumption", og ikke bare se på produksjon av strøm. Disse tallene er ikke syl-ferske, men viser et mer korrekt bilde over trendene, og det er lite som tyder på en stor endring i disse trendene. Import av energi har holdt seg forholdsvis stabilt de siste årene, og import av naturgass har fortsatt en stigende trend, se Figur 2 Se nederst på denne siden her: https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Energy_statistics_-_an_overview Lenke til kommentar
rabler Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden 1 hour ago, Smule8o said: Men hva er det den norske befolkningen eventuelt må betale for i den energimarkedspakken det nå er snakk om? Jeg skal lett innrømme at jeg enda ikke helt forstår den. Men siden du er så sikker i din sak vet du vel? Den utgjør absolutt ingen forskjell. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) sk0yern skrev (5 timer siden): Halvparten av strømproduksjonen... Tror du virkelig alt i EU drives av strøm? Liten fun fact: Midt på natta i dag brukte Tyskland 57GW med strøm. Lille Norge brukte 16,5GW. I Tyskland bor det 84 millioner, i Norge ca 5,5. Hva forteller det deg egentlig? Og mesteparten av strømmen gikk til den enorme industrien og infrastrukturen som Tyskland har, helt umulig og sammenligne tallene med lille Norge. Endret 21 timer siden av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå