fredrik1234 Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Har en passat 2.0 tei fra 2008, den har kjørt rundt 360 tusen km og er for det meste kjørt hardt av tidligere eiere, men nå har jeg behov for og at bilen skal vare lengt mulig for å spare penger.. tildigere eier sa at motor var blitt byttet til en som er gått 100 tusen km mindre, men er usikker hvilken modell den nye motoren er..bilen har ganske bra service hefte, mesteparten av bremsesytem er byttet og dekk er gode, aøt i forstilling og bakstilling virker fint og stramt. hva kan hjelpe på for å få bilen til å vare? har hørt at disse kan ha problemer med kjeder mens at andre ikke har dette da di har gir istede, hørte noe også om at oljepumper kan være dårlig på disse, noe forskjell på lengde. Leste st man kunne bygge om til gir og lengere oljepumpe. når begynner clutch å bli dårlig? Er vel ikke noe fasit svar på dette.. er usikker om den og ble byttet da motor ble byttet har plan om å bytte motorolje, og girolje, setter pris på tips til hva som er lurt og gjøre av service og ombygginger. Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 28. januar Del Skrevet 28. januar (endret) Dette er en bil som er verdt 10.000,- ? Minst mulig annet enn nødvendige slitedeler og oljer og filtre på intervall. Min regel når jeg har bil som ikke har verdi utover min bruksverdi er at hvet tusenlapp skal forlenge levetiden med èn måned. Oppstår det noe som koster det mer enn det kan jeg mest sannsynlig selge som den står og finne noe annet som blir rimeligere. Hemmeligheten med å ha billig bilhold med bil som er på slutten av levetiden sin: Man taper ikke penger man ikke har brukt. Endret 28. januar av MailMan13 Lenke til kommentar
MAtroxX Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Skal du tyne ut litt lengre levetid på motor er hyppige oljeskift det viktigste Du behøver ikke den dyreste oljen når du bytter ofte sørg for å ha rette specs på oljen en c3 5w 30 502.00 eller 505.00 mener jeg den skal ha kan sikkert også bruke en 5w40 olje om motoren er litt sliten og trist Lenke til kommentar
Maskinfører Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Oljeskift er viktig på en bil med regkjede Lenke til kommentar
MailMan13 Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar (endret) Hyppige oljeskift er en investering for lang tid fremover. For de en bil som er helt på slutten av levetiden er det nok med en gang i året/per 20000km. Bare å følge "programmet" og ikke bruke ekstra penger som man aldri får tilbake. Endret 7. februar av MailMan13 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Maskinfører skrev (23 minutter siden): Oljeskift er viktig på en bil med regkjede VW TDI har ikke reg kjede. 1 Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Når den er kjørt 75-80% av levetiden er det litt seint med drastiske grep. Bytt olje på 10-15k/km. Se over og evt smør opp bremsekalipter ved hvert hjulskift. hold kostnadene nede. Lenke til kommentar
Orion666 Skrevet 7. februar Del Skrevet 7. februar Bytt olje- og luftfilter på intervall. Følge med intervall på reg.reim dersom du klarer å bytte selv. Dersom du ikke kan bytte selv bare kjører du så lenge det går. Sjekke bremse- og kjølevæske, bytt om nødvendig. Kjøp på Biltema eller lignende og bytt selv. Bremser, fjærer og støtdempere er sikkerhetsutstyr og skal være bra. Dersom du ikke kan skifte dette selv, har du ikke råd til å eie en så billig bil. Vask bile ofte inn- og utvendig. Det holder rusten unna og gir større glede over å eie en bil du har tenkt til å ha lenge. 1 Lenke til kommentar
Paxville Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar kåre b skrev (På 7.2.2025 den 22.13): Når den er kjørt 75-80% av levetiden er det litt seint med drastiske grep. Bytt olje på 10-15k/km. Se over og evt smør opp bremsekalipter ved hvert hjulskift. hold kostnadene nede. Det er ingen biler som har noe "fast" levetid. Passaten hans kan være 50% eller 99%, det er det ingen som vet. Lenke til kommentar
kåre b Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Joda, det er det eier som bestemmer. Om så motoren totalhavarerer kan den byttes eller bygges opp igjen.. det handler bare om vilje til å bruke penger på den. Lenke til kommentar
NoBo Skrevet 8. februar Del Skrevet 8. februar Pass på at ikke kanalene ruster. VAG bruker en beskyttende guffe som funker greit til den ikke gjør det mer. Skader eller sprekker kan gjøre at fuktighet kommer inn mellom guffen og kanalen og da kommer det fort rust. Hvis det er mistanke om skader og påbegynt rustangrep, kan det være en idé å fjerne alt belegg (ned til stålet) og bygge opp på nytt med ny grunning og understellsbehandling. Litt jobb men billigere og mindre omfattende enn å fjerne og sveise på nye kanaler. Fluid film anbefales både inni hulrom (inkl. kanalene) og understellet ellers. Det finnes ferdige pakker med det man trenger av midler og utstyr. Pensle og spray på (krever kompressor). Fluid film pakke - https://www.felleskjopet.no/maskin-og-redskap/vask-og-renhold/vask-rens-og-kjemisk-utstyr/eksterioer/smoering/fluid-film-pakke-mtrykkbegerpi-92400049/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå