Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tips til å få passat 2.0 tdi til å vare lengere

Anbefalte innlegg

Har en passat 2.0 tei fra 2008, den har kjørt rundt 360 tusen km og er for det meste kjørt hardt av tidligere eiere, men nå har jeg behov for og at bilen skal vare lengt mulig for å spare penger..  tildigere eier sa at motor var blitt byttet til en som er gått 100 tusen km mindre, men er usikker hvilken modell den nye motoren er..bilen har ganske bra service hefte, mesteparten av bremsesytem er byttet og dekk er gode, aøt i forstilling og bakstilling virker fint og stramt.

hva kan hjelpe på for å få bilen til å vare?

har hørt at disse kan ha problemer med kjeder mens at andre ikke har dette da di har gir istede, hørte noe også om at oljepumper kan være dårlig på disse, noe forskjell på lengde. Leste st man kunne bygge om til gir og lengere oljepumpe.

når begynner clutch å bli dårlig? Er vel ikke noe fasit svar på dette.. er usikker om den og ble byttet da motor ble byttet

har plan om å bytte motorolje, og girolje, setter pris på tips til hva som er lurt og gjøre av service og ombygginger.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en bil som er verdt 10.000,- ? Minst mulig annet enn nødvendige slitedeler og oljer og filtre på intervall.

Min regel når jeg har bil som ikke har verdi utover min bruksverdi er at hvet tusenlapp skal forlenge levetiden med èn måned. Oppstår det noe som koster det mer enn det kan jeg mest sannsynlig selge som den står og finne noe annet som blir rimeligere.

Hemmeligheten med å ha billig bilhold med bil som er på slutten av levetiden sin: Man taper ikke penger man ikke har brukt.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Skal du tyne ut litt lengre levetid på motor er hyppige oljeskift det viktigste 

Du behøver ikke den dyreste oljen når du bytter ofte 

sørg for å ha rette specs på oljen

en c3 5w 30 502.00 eller 505.00 mener jeg den skal ha

kan sikkert også bruke en 5w40 olje om motoren er litt sliten og trist 

Lenke til kommentar

Hyppige oljeskift er en investering for lang tid fremover. For de en bil som er helt på slutten av levetiden er det nok med en gang i året/per 20000km.

Bare å følge "programmet" og ikke bruke ekstra penger som man aldri får tilbake.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Bytt olje- og luftfilter på intervall. Følge med intervall på reg.reim dersom du klarer å bytte selv. Dersom du ikke kan bytte selv bare kjører du så lenge det går.

Sjekke bremse- og kjølevæske, bytt om nødvendig. Kjøp på Biltema eller lignende og bytt selv.

Bremser, fjærer og støtdempere er sikkerhetsutstyr og skal være bra. Dersom du ikke kan skifte dette selv, har du ikke råd til å eie en så billig bil.

Vask bile ofte inn- og utvendig. Det holder rusten unna og gir større glede over å eie en bil du har tenkt til å ha lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...