Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Finnes det en brøkdel sannhet i nyheten om DeepSh...ink, kan dere som håper på kjøp av et nytt 50-kort, glede dere til en litt lavere pris på kortene. Den der famøse 2-3 doblingen i antallet AI TOPS ikke nødvendigvis er så nyttig for AI-bobla.
Lenke til kommentar

Modellen kan i litt mindre størrelse kjøres hjemme hvis man har en 5090/4090 så her kan man teste selv. Imponerende er forsiktig sagt og definitivt en påminnelse at ingenting vokser inn i himmelen uten avbrudd.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Kjøleskap skrev (12 minutter siden):

Kjelleren? Ser ut som den fortsatt befinner seg i toppetasjene, bare noen få etasjer lavere enn i forrige uke. 

nvidia.jpg

Takk! 

Ikke overraskende at kursen fremdeles er høy. Kunstig høy, kanskje? Eller? 

Jeg har tro på AI, men har ikke tro på at NVIDIA er viktig for oss. Under en hype er det umulig å vite hva som er fornuftig pris på en aksje, men dersom hypen er over (?), og vi kan se vekk fra hype-effekten, så må vel aksjekursen tilbake til å speile bedriftens tilstand og fremtidsutsikter.. 

Kommer NVIDIA til å ramle helt tilbake til $50-tallet (pre 2024), eller vil kursen stabiliseres et godt stykke over?

P.t. er det fortsatt langt ned til kjelleren, hvertfall.

• Liker 1
Lenke til kommentar

nVidia har hatt lignende drop i verdi før, så hvor alarmerende dette er kan diskuteres. Det berører vel bare de som hadde tenkt å selge seg ut akkurat nå.

Men når det er sagt så ser jeg jo for meg at de andre chip-produsentene vil ta innpå nVidia, så at de vokser inn i evigheten har jeg vanskelig for å se uten at jeg er noen ekspert innenfor markedet.

Hadde jeg sittet med aksjer så ville jeg nok sittet stille en stund til, men samtidig hatt en plan om å selge om ikke så alt for lenge.

Endret av Ping7
Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt det her, billigere ai modell betyr jo bare at de kan gjør mer for samme kraft, I tillegg til etterspørselen øker siden flere får mulighet til å bruke det. AI agent systemer begynner å komme seg, som igjen øker det ytterligere. Tror ikke toppen er nådd helt enda. 

Lenke til kommentar
Ping7 skrev:

nVidia har hatt lignende drop i verdi før, så hvor alarmerende dette er kan diskuteres. Det berører vel bare de som hadde tenkt å selge seg ut akkurat nå.

Men når det er sagt så ser jeg jo for meg at de andre chip-produsentene vil ta innpå nVidia, så at de vokser inn i evigheten har jeg vanskelig for å se uten at jeg er noen ekspert innenfor markedet.

Hadde jeg sittet med aksjer så ville jeg nok sittet stille en stund til, men samtidig hatt en plan om å selge om ikke så alt for lenge.

HAr en del tusenlapper i Nvidia aksjer og merker dette selv en del. Har langt i fra tapt alt, så venter å ser litt. EN ting jeg har sett er at folk kan bli litt for ivrige, og det litt for ofte. Verste tilfelle taper jeg litt, men det er risikoen i leken her.
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Curuion said:

Skjønner ikke helt det her, billigere ai modell betyr jo bare at de kan gjør mer for samme kraft, I tillegg til etterspørselen øker siden flere får mulighet til å bruke det. AI agent systemer begynner å komme seg, som igjen øker det ytterligere. Tror ikke toppen er nådd helt enda. 

Det markedet priser inn er at den eksponensielle veksten i etterspørsel kan se ut til å bli kraftig bremset da behovet for hardware teoretisk nå er kanskje 1% av hva det var (tall tatt ut av luften). På makronivå kan dette være svært gode nyheter, men for ai bransjen (og spesielt hardware siden) potensielt det som punkterer ballongen på kort sikt - openai ble etter sigende parkert med noen millioner dollar over 6 mnd noe som er særdeles sjokkerende for spesielt openai og de direkte konkurrentene. 

Endret av ps5
Lenke til kommentar
Curuion skrev (9 minutter siden):

Hvorfor betale i dyre dommer for spesialisert hardware, når du kan gjøre samme jobben like effektivt med billig hardware? 

Lenke til kommentar
21 minutes ago, TheKims said:

Hvorfor betale i dyre dommer for spesialisert hardware, når du kan gjøre samme jobben like effektivt med billig hardware? 

Tenk hva man kan gjøre med spesialisert hardware da? Åpner opp for mye mer enn bare språkmodell. 

Lenke til kommentar
23 minutes ago, Tåka said:

Den Kinesiske bobla blir borte i løpet av 1 års tid så er verdiene på aksjene til Nvidia på topp igjen tror jeg!

Vil tru det snur seg kjapt, med mindre de har brukt kinesisk hardware da, og lyger at de bruker billigere nvidia gpu. Tvilsomt når de har delt alt. 

Blir spennende å se hva de andre modellene kommer med nå etterhvert.

Lenke til kommentar
Curuion skrev (27 minutter siden):

Vil tru det snur seg kjapt, med mindre de har brukt kinesisk hardware da, og lyger at de bruker billigere nvidia gpu. Tvilsomt når de har delt alt. 

Blir spennende å se hva de andre modellene kommer med nå etterhvert.

De har valgt å open source hele sulamitten, og i koden er det referanser til spesifikke API'er fra NVIDIAs grafikkort. 

Mye tyder altså på at også dette kjører på NVIDIA grafikkort. 

Hvorvidt de trenger færren kort og mindre energi for å utføre samme antall operasjoner, har jeg ingen formening om. Det bør undersøkes, før vi tar påstanden for god fisk.

Dersom fremtidens AI klarer seg med halvparten så mange grafikkort, så vil NVIDIA fremdeles være leverandør. Og i førersetet. Men på langt færre enheter.

Lavere etterspørsel gir ofte lavere fortjeneste ... Og lavere aksjekurs.

Lenke til kommentar
qualbeen skrev (7 minutter siden):

De har valgt å open source hele sulamitten, og i koden er det referanser til spesifikke API'er fra NVIDIAs grafikkort. 

Mye tyder altså på at også dette kjører på NVIDIA grafikkort. 

Hvorvidt de trenger færren kort og mindre energi for å utføre samme antall operasjoner, har jeg ingen formening om. Det bør undersøkes, før vi tar påstanden for god fisk.

Dersom fremtidens AI klarer seg med halvparten så mange grafikkort, så vil NVIDIA fremdeles være leverandør. Og i førersetet. Men på langt færre enheter.

Lavere etterspørsel gir ofte lavere fortjeneste ... Og lavere aksjekurs.

Jeg tror mer effektiv AI vil øke utbredelsen.

Forøvrig om "sjokkfallet", aksjen er etter fallet opp 94% siste år, 440% på tre år, så det gjelder tydeligvis å tenke kortsiktig.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Salvesen. said:

Ryktes at DS også bruker invidia, men de har "ikke lov" til det så det holdes hemmelig. Unfair for aksjeen!

Om det stemmer såklart, er snakk om mange titalls tusen kort.

De bruker uansett brikker fra NVIDIA Spørsmålet om de bruker H800 som antatt eller om de bruker H100 som andre aktører.

Lenke til kommentar
12 hours ago, Ping7 said:

NVIDIA produserer ikke brikker. De designer og leverer brikker og programvare. TSMC, SAMSUNG med flere produserer mikrobikker og NVIDIA er fabless.

fabless

Denoting or relating to a company which designs microchips but contracts out their production rather than owning its own factory.

Endret av BadCat
Lenke til kommentar
BadCat skrev (44 minutter siden):

De bruker uansett brikker fra NVIDIA Spørsmålet om de bruker H800 som antatt eller om de bruker H100 som andre aktører.

H100 var påstanden og 50 000 om jeg ikke husker feil. Men som sagt, kun en påstand. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...