automatikerelev Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Hei! Havnet i en litt konflikt med meg selv om jeg skal enten skal velge offshore eller hos Haneseth energi. Har søkt begge områder, men greia er jeg tror jeg blir å lære mye mer på haneseth enn på offshore, siden haneseth består av flere avdelinger der man kan lære litt av hverandre. Har hørt at på offshore er alt delt inn i avdelinger der man holder bare holder på med det man er i avdelingen for. Har fått halvårsvurdering på VG3 AUT og fikk 6 i 3/4 fag (5 i elenergisystemer), så sjansen er over gjennslittlig å komme inn kanskje. Har vært på utplassering hos haneseth og trives ganske godt, og i tillegg er det byen jeg holder til. Holder på med robot programmering (UR robots), 3D design (fusion360), Sveising, PLS, Bygging av trykkammer, oxyo AS, (trykkammer for behandling), og mye mer som, reiseoppdrager lokalt og utenbys på fjells og land, vann. På den andre siden, offshore, er jeg litt mer usikker man man holder på med. Jeg har en forventning at det blir for det meste vedlikehold. På haneseth kan jeg forvente en startlønn på 150kr/t men offshore blir det en del mer derfor setter det interesse hos meg + 2/4 ordningen dem har. Takk Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Spørs hva som er viktigst for deg da. Men får du muligheten til å jobbe offshore, hadde jeg lett valgt det. Veldig bra betalt, selv om du kun holder på med «vedlikehold» der. Lenke til kommentar
automatikerelev Skrevet 27. januar Forfatter Del Skrevet 27. januar Iterion skrev (24 minutter siden): Spørs hva som er viktigst for deg da. Men får du muligheten til å jobbe offshore, hadde jeg lett valgt det. Veldig bra betalt, selv om du kun holder på med «vedlikehold» der. Ja skjønner den. må tenke litt, men takk for svaret 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Velg interesse, da er det gøy å gå på jobb. Kunne aldri jobbet som automatiker i Equinor eller tilsvarende. De laffer rundt å bytter ett manometer her og der. Under stans er det litt interessant men resten av året er det bare generelt vedlikehold og lærlingene får skiten de andre ikke vill ha. Min Kilde til dette er fra Kårstø. Om du jobber i en service bedrift(les Aibel) er det litt lotto hvor du havner, på lengre prosjekter kan en ende opp med å trekke kabel og bøye rør hele læretiden. Mens på feks modifikasjoner så går en igjennom hele prosessen med installasjon, test og commissioning. Men dette er kun en liten del av livet ditt, så du bør ikke stresse så mye med valget:) Jeg drømte også om offshore hele utdanningen, jobbet som sagt på landanlegg og synes majoriteten var pyton selv om jeg var på en god avdeling/prosjekt. Men selve utstyret og miljøet er pyton. Jeg gikk så over til lager automasjon/roboter. Kjempe spennende, men offshore satt fortsatt i meg så prøvde meg 2 år som service ingeniør hvor en del arbeid var på sjøen. Endte opp med å gå tilbake til robotene. Industrien er for kjedelig for meg(utstyret) og en jobber veldig lite. Mye venting og kjedsomhet. Ikke minst er det skittent og harde forhold til tider. Og pengene kommer når en blir dyktig i sitt fagfelt, trenger ikke reise offshore. Selv om det er greit betalt for hvermannsen om en står litt over og jobber overtid etc. Men en er også borte mye av året, ikke særlig fett med barn etc. 1 Lenke til kommentar
automatikerelev Skrevet 28. januar Forfatter Del Skrevet 28. januar Salvesen. skrev (20 timer siden): Velg interesse, da er det gøy å gå på jobb. Kunne aldri jobbet som automatiker i Equinor eller tilsvarende. De laffer rundt å bytter ett manometer her og der. Under stans er det litt interessant men resten av året er det bare generelt vedlikehold og lærlingene får skiten de andre ikke vill ha. Min Kilde til dette er fra Kårstø. Om du jobber i en service bedrift(les Aibel) er det litt lotto hvor du havner, på lengre prosjekter kan en ende opp med å trekke kabel og bøye rør hele læretiden. Mens på feks modifikasjoner så går en igjennom hele prosessen med installasjon, test og commissioning. Men dette er kun en liten del av livet ditt, så du bør ikke stresse så mye med valget:) Jeg drømte også om offshore hele utdanningen, jobbet som sagt på landanlegg og synes majoriteten var pyton selv om jeg var på en god avdeling/prosjekt. Men selve utstyret og miljøet er pyton. Jeg gikk så over til lager automasjon/roboter. Kjempe spennende, men offshore satt fortsatt i meg så prøvde meg 2 år som service ingeniør hvor en del arbeid var på sjøen. Endte opp med å gå tilbake til robotene. Industrien er for kjedelig for meg(utstyret) og en jobber veldig lite. Mye venting og kjedsomhet. Ikke minst er det skittent og harde forhold til tider. Og pengene kommer når en blir dyktig i sitt fagfelt, trenger ikke reise offshore. Selv om det er greit betalt for hvermannsen om en står litt over og jobber overtid etc. Men en er også borte mye av året, ikke særlig fett med barn etc. Ja, er ute etter å lære mest mulig gjennom læretiden fordi tenker å studere etter fagbrev. Haneseth har en gjeng med ingeniører som er utrolig dyktige på å dele kunnskapen sin. Vi gjør alt mulig siden vi ønsker å være selvstending. Derimot offshore der man kan havne på et skift og skifte par manometere, føler man ikke lærer så mye da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå