Gå til innhold

Fartsgrensa for trikk er 30 km/t!


Anbefalte innlegg

23/1-25: En av de nye trikkene, 50 tonn tung og med en toppfart på 70 km/t, sporte av på Jernbanetorget. Bare flaks at ingen fotgjengere ble skadet. Foto Arash A. Nejad. Har Sporveien vært for mye opptatt av fart, sett bort fra at det er farten som dreper og kjøpt feil type trikk?

 

7:2-25 kl. 11.35 En av de nye trikkene sporer av på Jernbanetorget. Foto Arash A. Nejad.jpg

Endret av Rolf.Odd1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rolf.Odd1 skrev (1 time siden):

Har Sporveien vært for mye opptatt av fart, oversett at det er farten som dreper og kjøpt feil type trikk?

Nei, jeg synes ikke det virker sånn. Om du ønsker å diskutere avsporingen du omtaler, så må du nesten poste en link. Jeg har ikke lest om den saken i noen aviser i dag.

Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (7 timer siden):

23/1-25: En av de nye trikkene, 50 tonn tung og med en toppfart på 70 km/t, sporte av på Jernbanetorget. Bare flaks at ingen fotgjengere ble skadet. Foto Arash A. Nejad. Har Sporveien vært for mye opptatt av fart, sett bort fra at det er farten som dreper og kjøpt feil type trikk?

 

7:2-25 kl. 11.35 En av de nye trikkene sporer av på Jernbanetorget. Foto Arash A. Nejad.jpg

Har tidligere fått opplyst at det ikke er trikken det er noe galt med -- men skinnegangen. 

 

Disse trikkene har annerledes hjul-plassering og annen tyngde enn tidligere trikker. Skinnegangen er gammel og slitt, og innimellom bittelite inkompatibel. 

 

Så - ok - gikk den infrastrukturen de faktisk har, så har de vel på sett og vis kjøpt inn feil trikker. 

Løsningen er nok å fikse skinnegang. De fleste andre moderne trikker vil slite med eksakt samme problem! 

Lenke til kommentar
wampster skrev (På 29.1.2025 den 9.00):

Alle har vikeplikt for trikken, uansett hvor i bybildet de befinner seg.

Ikke overfor biler i visse rundkjøringer. Selv om trikkeføreren sikkert har lyst til å torpedere deg..

Lenke til kommentar
Sovna skrev (2 timer siden):

Ikke overfor biler i visse rundkjøringer. Selv om trikkeføreren sikkert har lyst til å torpedere deg..

Hvilke rundkjøringer da? I f.eks. Oslo har du tilogmed rundkjøringer med varsellys for bilister slik at de kan få med seg når trikken kommer for å forhindre ulykker. 

Lenke til kommentar
wampster skrev (5 timer siden):

Hvilke rundkjøringer da? I f.eks. Oslo har du tilogmed rundkjøringer med varsellys for bilister slik at de kan få med seg når trikken kommer for å forhindre ulykker. 

Rosenhoff. Blinkende lys for et varsel? Ja. Men også et eget vikepliktskilt for trikken inn mot rundkjøringen. De har dermed vikeplikt. Har fått dette bekreftet av vaktleder ved trikkestall. Førerne er selvsagt instruert under opplæringen.

Kikker du litt nøye vil du se at trikkene/førerne er ekstra varsomme inn i akkurat den rundkjøringen. Ingen pløye-holdning der..

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
qualbeen skrev (På 7.2.2025 den 19.21):

Har tidligere fått opplyst at det ikke er trikken det er noe galt med -- men skinnegangen. Disse trikkene har annerledes hjul-plassering og annen tyngde enn tidligere trikker. Skinnegangen er gammel og slitt, og innimellom bittelite inkompatibel. 

 Spørsmål: Har noen av de gamle trikkene sport av i en pens?

Lenke til kommentar

Takk for svar lki !

Det kan tyde på at det er manglende vedlikehold som er hovedproblemet!

Når det gjelder avsporingen i Nygata/Storgata sier imidlertid et øyenvitne til media at trikken gjennom pensen holdt 40. VG melder også: «Vitner forteller til VG at trikken kom i høy fart da ulykken skjedde.»
https://www.nettavisen.no/nyheter/sporveien-trikkeforer-skadd-avsporing-skjedde-i-sporveksel/s/5-95-2097332
Sporveien har tidligere sagt at trikkeførerne er pålagt å holde maks 15 km/t gjennom penser.

Tre spørsmål: 
For høy fart er antakelig en viktig grunn til at denne trikken sporte av?
Kan det også være at falsen på hjulene på de nye trikkene er for lav?
Har Sporveien forsømt vedlikeholdet av pensene? 

Når det gjelder det generelle vedlikeholdet av skinnegangen i Oslo, kan en her som eksempel vise til et inferno av smelling fra hjulene når trikkene krysser Biskop Gunnerus gate ved Byporten. Og dette gjelder også andre steder i byen.

To viktige spørsmål reiser seg:
Har Sporveien kjøpt nye, tydeligvis sårbare trikker før de har utført nødvendig vedlikehold på skinnegangen?
Er det på bakgrunn av disse problemene, grunn til å stille spørsmål ved Sporveisledelsens tekniske kompetanse?

Endret av Rolf.Odd1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (3 timer siden):

For høy fart er antakelig en viktig grunn til at denne trikken sporte av?

Det er nok all grunn ja.

Det var et akutt illebefinnende som førte til den høye farten. Det var ifølge etterforskningen ikke feil på verken trikken eller skinnene. Kan nok sammenlignes med en bilfører som får et illebefinnende og legger foten på gasspedalen. Du har noen systemer som kan hjelpe, og flere kommer nok på plass, men på et tidspunkt så har føreren nok kontroll til å kunne gjøre skade om noe slikt skjer.

https://www.tv2.no/nyheter/politiet-henlegger-saken-glad-det-ikke-gikk-verre/17300477/

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er likevel noe som ikke stemmer her. Etter hva jeg forstår må trikkefører holde i og vri på et håndtak for å kunne kjøre. Dette er en del av sikkerhetssystemet slik at hvis fører får et illebefinnende, vil nødbremsen slå inn. Det skjedde ikke i pensen i Nygata og isteden fortsatte trikken 35 meter rett fram og inn i databutikken på den andre sida av Storgata. En skal her ikke se bort fra at Sporveien i sin forklaring lyver, for å dekke over alt for høy fart. At trikkeførere bryter fartsgrensa – som er 30 km/t, er forøvrig blitt et daglig kjennetegn her i Oslo, som kommer til å gi flere ulykker.

 

Trikk inn i Eplehuset.jpg

Endret av Rolf.Odd1
For stort foto (4MB)
Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (1 time siden):

Det er likevel noe som ikke stemmer her. Etter hva jeg forstår må trikkefører holde i og vri på et håndtak for å kunne kjøre. Dette er en del av sikkerhetssystemet slik at hvis fører får et illebefinnende, vil nødbremsen slå inn.

Ved f.eks et krampeanfall er det ikke sikkert at man slipper "gassen", men vi får vel en konklusjon fra politi og domstol om den saken med tiden.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (41 minutter siden):

Krampeanfall... Veldig lite sannsynlig!

Eksperten har talt 🙄. Merkelig å starte et korstog mot trikk fordi du holdt på å bryte vikeplikten mot en trikk en gang. Det kommer til å være hendelser relatert til alt som er i trafikken. Om du skal fokusere på noe så er det ikke trikken som er din fiende, sikkert 100 andre ting som er mer farlig.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (16 timer siden):

Det er likevel noe som ikke stemmer her. Etter hva jeg forstår må trikkefører holde i og vri på et håndtak for å kunne kjøre. Dette er en del av sikkerhetssystemet slik at hvis fører får et illebefinnende, vil nødbremsen slå inn.

Ulike trikkar vil nok ha ulike system for "dødmannsknapp".
Slike sikkerheitsinnretningar kan ha ulike funksjonar, både at ein har eit handtak eller bryter som må holdast i ei bestemt stilling, men det kan også være ein knapp som føraren må trykke på med eit bestemt tidsintervall.

Teknisk ukeblad har laga ein artikkel om denne aktuelle trikken etter akkurat denne ulykka: https://www.tu.no/artikler/det-kan-ga-opptil-35-sekunder-for-trikkens-nodbremser-slar-inn/552936
Det er dessverre ei plussak, men i artikkelen så står det at Oslo-trikken (SL-18) har to dødmannsknapper. Den fyrste er at det er ein sensor på køyrehendelen som løyser seg ut om føraren slepp køyrehendelen, den andre er ein pedal i dørken.
Trikken vil stadig veksle mellom to ulike modusar, dei ein modus er at føraren må trykke kvart 5 sekund, og den andre modusen er at knappen må holdast inne og må sleppast kvart 30 sekund.

Det medfører at dersom føraren får eit illebefinnande utan å sleppe knappen eller flytte foten så vil det ta opp til 30 sekund før alarmen går. Når alarmen går så får ein varsellys i 2,5 sekund, deretter ein lydalarm i 2,5 sekund, og fyrst etter 5 sekund med ignorert varsel så vil nødbremsene aktiverast. I denne modusen vil det kunne ta mellom 5 og 35 sekund før bremsene aktiver seg alt etter kvar i syklusen ein er i det føraren får eit illebefinnande. 
I den andre modusen der du må trykke kvart 5 sekund, så får du også 2,5 sekund med lys og 2,5 sekund med lyd, som då medfører at bremsene aktiveres etter 5 til 10 sekund alt etter kvar i syklusen ein er.

Det er også gjort berekningar på at denne trikken hadde i fart på opptil 40 km/t ved avsporinga basert på videomaterialet som er samla inn. Med 10 sekunds forsinking på nødbremsinga så vil trikken då forflytte seg 110 meter før bremsene aktiveres, var trikken i den andre modusen slik at bremsene fyrst slo seg inn etter 35 sekund så kunne trikken potensielt forflytta seg 390 meter.

Dei nye trikkane har også årvåkenheitsfunksjon som skal kunne gi betre overvåking av føraren, men her manglar det både regelverk og utprøving for korleis funksjonen skal brukast.

 

Eit vist slingringsmonn må det uansett være på dødmannsknappen. Aktivert nødbrems kan både utgjere ein fare i seg sjølv, i tillegg til unødig slitasje på hjulsetta. Det er derfor ikkje ønskeleg at trikken skal gå i nødbrems kvar gong føraren treng å strekke på tommelen eller klø seg i panna.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Takk skal du ha Avatar! 

Endelig et svar fra en som har greie på ting og som er saklig!

Alt for mange av de andre svarene på dette forumet har vært forbausende usaklige, der en mer har vært opptatt av å mobbe meg – som tross at holdt på å bli kjørt ned av en trikkefører som holdt alt for høy fart, enn å se på farene ved disse høyhastighetstrikkene.

I Thorvald Meyers gate har Sporveien til og med klart å overtale Bymiljøetaten til å fjerne absolutt alle fotgjengerovergangene. Hvor skal folk – ikke minst elevene på barneskolene i området, krysse den 1 km lange gata? 

Daglig kan en i denne gata observere en farlig lek der trikkeførere som ligger etter ruta, speeder seg gjennom Oslos tettest befolkede bydel. Og det samme skjer mange andre steder i byen. 

Innkjøpet av de nye trikkene viser at ledelsen og de teknisk ansvarlige både i Sporveien og i Bymiljøetaten, grovt har nedprioritert publikums sikkerhet. Med trikkeførere som på det verste speeder opp mot 70 km/t, vil alvorlige ulykker før eller siden naturnødvendig måtte skje. Da vil innkjøpet av høyhastighetstrikkene, bli til en skandale.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker å rette opp i noen påstander fra denne tråden som er halv-riktige eller feil.

1. Det er ingen generell hastighetsbegrensing for sporvogn i sporvei (blandet trafikk). I sporvei kjører sporvogn etter samme hastighetsbegrensninger som annen trafikk, med unntak av i sporveksler der grensen er 15kmt. Et annet unntak er dersom det er skiltet lavere hastighet for sporvogn, slik som det for øyeblikket er ved bislett pga. nedslitt skinnegang. (detter brukt ved unntak, ikke som regel).

Trikken kan altså i teorien kjøre i 50kmt opp f.eks trondheimsveien. (Vi gjør det ikke fordi skinnegangen er så dårlig at da hadde trikken blitt rista i fillebiter).

Jeg tviler på at noen leder i sporveien mente å fortelle deg at trikken har en generell hastighetsgrense på 30kmt. Det må ha vært en misforståelse, for det har den ikke. Den har dog fartsgrense på 30 innenfor Ring 1 (på samme måte som all annen trafikk) og den har fartsgrense på 30 nettopp i Thorvald Meyers gate (også som all annen trafikk).

2. Det er et par ganger trikken har vikeplikt. Trikken har vikeplikt for fotgjengere med grønn mann, og på vei inn i rundkjøringer. Ja, trikken har alltid vikeplikt på vei inn i rundkjøringer. Det er ikke bare i noen. Likevel kjører vi som regel på fordi biler viker først i 90% av tilfellene.

3. Trikken som sporet av ved eplehuset hadde alt for høy hastighet gjennom en ganske krapp sving/sporveksel, og det er ikke usansynlig at det er derfor den sporet av. Dette var på grunn av at fører fikk et illebefinnende. Det er ikke hverdagsmat at slikt som dette skjer, og burde ikke sees i sammenheng med påstanden din om at trikkeførere driver med uansvarlig råkjøring (en påstand jeg heller ikke er enig i).

4. Dødmann på SL18 (de nye trikkene) fungerer med at fører har tommelen på en touch-sensor på hendelen. Dersom fingeren ligger stille på sensoren i over 30-sek starter vogna å pipe. Deretter det går noen sekunder til starter den å bremse. Dersom fører fjerner fingeren fra sensoren går det 5 sekunder før vogna begynner å pipe, og deretter starter nedbremsing 5 sekunder etter pipinga har startet.

 

Videre:

Quote

I Thorvald Meyers gate har Sporveien til og med klart å overtale Bymiljøetaten til å fjerne absolutt alle fotgjengerovergangene. Hvor skal folk – ikke minst elevene på barneskolene i området, krysse den 1 km lange gata? 

Folk flest sliter ikke med å krysse Thorvald Meyers gate. Det er ikke værre enn å se seg for, og vente dersom du ser en trikk på vei mot deg. Fotgjengerfelt vil ikke hjelpe fotgjengere med å krysse Thorvald Meyers gate, da fotgjengere fortsatt har vikeplikt for trikk i fotgjengerfelt. Det fotgjengerfelt gjør i trikkegater er å skape forvirring, og gir selvsikkerhet til usikre fotgjengere.

Det er faktisk ikke ulovlig å krysse en vei som ikke har fotgjengerfelt. Dette sier tryggtrafikk om å krysse veier utenfor gangfelt: 

Quote

Krysser du veien der det ikke er gangfelt, skal du gå rett over veien og helst ved et veikryss. Før du krysser vei utenfor gangfelt, skal du forsikre deg om at du overfor andre trafikanter:

  • Ikke skaper fare
  • Ikke er til unødig hinder
  • Ikke forstyrrer

Det har vært flere artikler i avisa de siste ukene om trikkens hastighet, og det viser seg at trikken er under hastighetsgrensa 90% av tiden. Det er enkelte steder trikken er kjent for å kjøre litt for fort (gjerne gjennom sporveksler eller steder med god sikt), og Thorvald Meyers Gate er generelt sett ikke et av disse stedene, nettopp på grunn av kollisjonsfare.

 

Se deg for før du krysser veien!

 

Kilde: Jeg har kjørt mye trikk i Oslo

Endret av ElekTrikk
  • Liker 4
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...