The Avatar Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Dubious skrev (8 minutter siden): Jeg har fått opplyst/hørt/lest at en trenger gangfelt oppmerking eller skilt. Skal ikke trenge begge deler for at en må vike. Her har vi alle 3. Gangfeltskilt uten oppmerking. Oppmerking uten skilt Oppmerking med skilt. Det følger av myndigheitspyramiden. Heilt på bunnen ligg vegtrafikklova og trafikkreglane, du skal alltid følge trafikkreglane. Unntaket er der vegmerkinga gir beskjed om noko anna. Om vegmerkinga strider mot dei generelle reglane så er det vegmerkinga som gjeld. Deretter kjem skiltinga. Skilt har høgare prioritet enn vegmerking, så om det er skilta fotgjengarovergang så er det skiltet gjeldande sjølv om fotgjengarovergangen ikkje er malt i vegbana eller er dekt av snø. Neste trinn over der igjen er lyssignal. Får du grønt lys i eit lyskryss så får du forkjørsrett framfor den generelle regelen om vikeplikt frå høgre. Og heilt på toppen er politiets anvisningar. Om politiet dirigerer deg så overstyrer det både trafikklys, skilting, vegmerking og trafikkreglar. 1 Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 Skrevet 30. januar Forfatter Del Skrevet 30. januar Uansett hva dere sier om vikeplikt for trikken, å se seg for, kjøpe briller osv.: Nå når Bymiljøetaten har fjernet alle fotgjengerfeltene, det ikke fins et eneste fotgjengerovergangskilt over 1 km langs ei tett befolka gate og trikkeførerne i stor grad overskrider fartsgrensa på 30 km/t, er dette blitt et svært farlig sted. Denne politikken viser ekstrem uansvarlighet både fra Sporveien, Ruter og Bymiljøetatens side. "Hvert år blir omkring 850 fotgjengere drept eller skadet i trafikkulykker i Norge", ifølge offisiell ulykkesstatistikk står det i Trafikksikkerhetshåndboken: https://www.tshandbok.no/del-2/3-trafikkregulering/doc663/ Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 21 minutes ago, Rolf.Odd1 said: "Hvert år blir omkring 850 fotgjengere drept eller skadet i trafikkulykker i Norge", ifølge offisiell ulykkesstatistikk står det i Trafikksikkerhetshåndboken: Kvifor bruker du ikkje energien på store SUVer som er lite fotgjengervennlege? Eller argumenterer for fleire fartskontroller generelt? FYI så vil fartsgrense gjelde fører av sporvogn også, slik at vedkommande kan straffast for å bryte fartsgrenser. Det du driv med framstår som soapboxing, og engasjementet ditt virker i større grad å vere retta mot trikk enn mot trafikkskader. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Det er lov å gå over gaten hvor du vil, men du må passe på at du rekker over før trikken kommer... 1 Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Rolf.Odd1 skrev (På 27.1.2025 den 18.08): Et særtrekk ved de nye trikkene er at de er tunge, antakelig 58 tonn, at de har en toppfart på 70 km/t og kan akselere raskt. Dette til sammen gjør de i uansvarlige hender til drapsmaskiner og før eller siden vil alvorlige ulykker skje. Ja, trikker er tunge, men de nye trikkene (SL-18) er 22 tonn lettere enn de gamle trikkene (SL-95). SL-18 veier 42,7 tonn uten passasjerer. Nå skal jeg ikke uttale meg om din opplevelse, men de siste gangene jeg har kjørt trikk i Oslo har jeg tenkt tanken at stakkars folk som kjører disse trikkene. Folk bryr seg overhodet ikke om at en trikk er i farta, men løper/går rett ut i gata uten å se seg om. Ofte har vedkommende hodetelefoner, og lever helt i sin egen verden. Lenke til kommentar
Jalla21 Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar Rolf.Odd1 skrev (23 timer siden): I flere av sidegatene på Grünerløkka fins det hvitmalte fotgjengerfelt, men ikke i hovedgata Thorvald Meyers gate. Der er samtlige overganger fra nederst til øverst på Grünerløkka, fjerna. Det må jo få folk til å tenke: Hvorfor i all verden? Ja, det er meget gode grunner til at de er fjernet. Det er for å hindre at slike som deg tror de har rettigheter ovenfor en trikk hvis det er merket med fotgjengerfelt. – Trafikksikkerhetsmessig er det ikke ønskelig med gangfelt i trikketraseer. Årsaken er at det kan være uklart for fotgjengerne at de har vikeplikt for trikken, sier hun. Forskning har vist at risikoen for påkjørsler kan øke ved etablering av gangfelt, og at mange ulykker skjer i forbindelse med gangfelt, forklarer Olsen. Hun henviser til Vegdirektoratets nasjonale retningslinjer for hvor gangfelt kan etableres. – Etablering av gangfelt er normalt ikke et tiltak som bedrer trafikksikkerheten. Forskning har vist at risikoen for påkjørsler kan øke ved etablering av gangfelt. Årsaken er at bilistenes overholdelse av vikeplikt i gangfelt dessverre ofte er lav. Kombinasjonen av disse og med kryssende fotgjengere som forventer at bilene stopper kan være uheldig 3 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Hadde vært en fordel om det var obligatorisk trafikkopplæring på skolene. 1 Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Dubious skrev (6 timer siden): Hadde vært en fordel om det var obligatorisk trafikkopplæring på skolene. Hva om det hadde fantes en form for serfikat for voksne som gir dem opplæring i trafikk reglene. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Ja vi må for guds skyld ikke lære trafikkregler for tidlig! 1 Lenke til kommentar
mronym Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar 12 hours ago, Rolf.Odd1 said: Uansett hva dere sier om vikeplikt for trikken, å se seg for, kjøpe briller osv.: Nå når Bymiljøetaten har fjernet alle fotgjengerfeltene, det ikke fins et eneste fotgjengerovergangskilt over 1 km langs ei tett befolka gate og trikkeførerne i stor grad overskrider fartsgrensa på 30 km/t, er dette blitt et svært farlig sted. Denne politikken viser ekstrem uansvarlighet både fra Sporveien, Ruter og Bymiljøetatens side. "Hvert år blir omkring 850 fotgjengere drept eller skadet i trafikkulykker i Norge", ifølge offisiell ulykkesstatistikk står det i Trafikksikkerhetshåndboken: https://www.tshandbok.no/del-2/3-trafikkregulering/doc663/ BYM har fjernet fotgjengerovergangene akkurat fordi de opplevde at folk hoppet ut i gata på overgangen med forventning at trikken skulle bremse for dem. Alle har vikeplikt for trikken, og dette blir understreket av å fjerne fotgjengerovergangene. Det er ellers lov å krysse hvor som helst så lenge man gjør det på en ansvarlig måte. 1 Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar mronym skrev (30 minutter siden): Alle har vikeplikt for trikken Grønn mann > Trikken. Utrykningskjøretøy > Trikken. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Rolf.Odd1 skrev (12 timer siden): Uansett hva dere sier om vikeplikt for trikken, å se seg for, kjøpe briller osv.: Nå når Bymiljøetaten har fjernet alle fotgjengerfeltene, det ikke fins et eneste fotgjengerovergangskilt over 1 km langs ei tett befolka gate og trikkeførerne i stor grad overskrider fartsgrensa på 30 km/t, er dette blitt et svært farlig sted. Denne politikken viser ekstrem uansvarlighet både fra Sporveien, Ruter og Bymiljøetatens side. "Hvert år blir omkring 850 fotgjengere drept eller skadet i trafikkulykker i Norge", ifølge offisiell ulykkesstatistikk står det i Trafikksikkerhetshåndboken: https://www.tshandbok.no/del-2/3-trafikkregulering/doc663/ Klarer du ikke krysse gata uten å bli overkjørt så trenger du en verge da som leier deg over når det er trygt, eventuelt flytte til en gågate hvor det ikke finnes kjøretøy, eventuelt i det minste flytte til et sted hvor det ikke finnes trikker. Hvorfor er du så opphengt i overgangsfeltene? Du har blitt forklart gang på gang at det er HELT irrelevant siden du uansett SKAL og MÅ vente til trikken har passert før du går over veien helt uavhengig av om du befinner deg på et overgangsfelt eller ei. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Barny Aråstad skrev (1 time siden): Hva om det hadde fantes en form for serfikat for voksne som gir dem opplæring i trafikk reglene. Det forundrer meg ofte når jeg ser at folk etterlyser at syklister overholder trafikkreglene. Men syklistene har jo ingen opplæring i trafikk eller trafikkregler. Da kan man ikke forvente at de skal overholde et regelverk de ikke kjenner til. Man kan ikke ta for gitt at syklister og fotgjengere har tatt sertifikat på bil/mc. Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Jalla21 skrev (12 timer siden): Ja, det er meget gode grunner til at de er fjernet. Det er for å hindre at slike som deg tror de har rettigheter ovenfor en trikk hvis det er merket med fotgjengerfelt. – Trafikksikkerhetsmessig er det ikke ønskelig med gangfelt i trikketraseer. Årsaken er at det kan være uklart for fotgjengerne at de har vikeplikt for trikken, sier hun. Forskning har vist at risikoen for påkjørsler kan øke ved etablering av gangfelt, og at mange ulykker skjer i forbindelse med gangfelt, forklarer Olsen. Hun henviser til Vegdirektoratets nasjonale retningslinjer for hvor gangfelt kan etableres. – Etablering av gangfelt er normalt ikke et tiltak som bedrer trafikksikkerheten. Forskning har vist at risikoen for påkjørsler kan øke ved etablering av gangfelt. Årsaken er at bilistenes overholdelse av vikeplikt i gangfelt dessverre ofte er lav. Kombinasjonen av disse og med kryssende fotgjengere som forventer at bilene stopper kan være uheldig Har litt motsatt problemer utenfor jobben hos oss. Heldigvis ikke trikk her. De har drevet veiarbeid, og i tiden det pågikk, så flyttet de det ene forgjengerfeltet lenger ned i gaten, til ett sted det kommer en gangvei direkte på, så egentlig bra plassering. Når arbeidet var ferdig, så fjernet de skiltene, og gjorde en ekstremt dårlig jobb med å fjerne merkingene i veien. Det gjør at fotgjengene fortsatt bruker det som overgang. Problemet er når det kommer snø, og bilistene ikke ser merkingene i veien mer, og det er fotgjengerovergang med skilt både ovenfor og nedenfor. Mens fotgjengerne som er vant med å gå der, bare går rett ut i veien. De kommer fort også, siden gangveien videre for det meste er dekket til av mur. Lenke til kommentar
Barny Aråstad Skrevet 31. januar Del Skrevet 31. januar Dubious skrev (7 timer siden): Grønn mann > Trikken. polit > grønn mann Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 Skrevet 3. februar Forfatter Del Skrevet 3. februar (endret) Er forbausa over 90% av de svar som er gitt angående denne saken på dette forumet. Har dere tenkt over hvor farlig et kjøretøy på 40 til 50 tonn er? Forstår dere hvorfor myndighetene har satt maks-hastigheten for trikk som ikke har skjerma spor, til 30 km/t? Er dere ikke klar over at de fleste av Sporveiens trikkeførere hver eneste dag helt uansvarlig overskrider 30 km/t-forbudet? Er det riktig at bukken (Oslo Sporveier) skal passe havresekken (fartskontrollene)? Så lenge dette middelalderske systemet fortsetter, vil vi få alvorlige trikkeførerulykker her i Oslo. Endret 3. februar av Rolf.Odd1 Lenke til kommentar
qualbeen Skrevet 3. februar Del Skrevet 3. februar Rolf.Odd1 skrev (23 minutter siden): Er forbausa over 90% av de svar som er gitt angående denne saken på dette forumet. Har dere tenkt over hvor farlig et kjøretøy på 40 til 50 tonn er? Forstår dere hvorfor myndighetene har satt maks-hastigheten for trikk som ikke har skjerma spor, til 30 km/t? Er dere ikke klar over at de fleste av Sporveiens trikkeførere hver eneste dag helt uansvarlig overskrider 30 km/t-forbudet? Er det riktig at bukken (Oslo Sporveier) skal passe havresekken (fartskontrollene)? Så lenge dette middelalderske systemet fortsetter, vil vi få alvorlige trikkeførerulykker her i Oslo. Politiet kan når som helst stille seg opp med laser og kontrollere all trafikk i gaten. Også trikk. Det er ikke opp til Oslo Sporveier å påse at trafikkreglene overholdes. Virkelig ikke. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Rolf.Odd1 skrev (18 timer siden): Forstår dere hvorfor myndighetene har satt maks-hastigheten for trikk som ikke har skjerma spor, til 30 km/t? Er dere ikke klar over at de fleste av Sporveiens trikkeførere hver eneste dag helt uansvarlig overskrider 30 km/t-forbudet? Er det myndigheitene som har satt fartsgrensene? Så vidt eg klarer å finne ut av så er det ikkje skilta med eigne fartsgrenser for trikk. Det finnes skilt for sporvegar som er oransje og med eit stort tal på der skilt med talet 1 betyr 10 km/t, talet 2 betyr 20 km/t, osv, men slike skilt har eg ikkje sett langs trikkeskinnene i Oslo. Så det får meg til å tru at det er Sporveien sjølv som har bestemt fartsgrenser for dei ulike rutene gjennom interne instruksar, og at det ikkje er myndigheitsfastsatte fartsgrenser. Trikken i Oslo har i alle tilfelle ikkje ei fastsatt fartsgrense på 30 km/t, fartsgrensa varierer og så vidt eg har fanga opp så er 40 km/t også veldig vanleg. Lenke til kommentar
Dubious Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Trikkesporene er som regel eldgamle og tide for utskiftning, men det er billigere å sette ned fartsgrensen. Lenke til kommentar
Markiii Skrevet 4. februar Del Skrevet 4. februar Rolf.Odd1 skrev (På 27.1.2025 den 18.08): Trikkefører var på vei oppover og holdt svært høy fart. Kanskje det er ønskelig å holde oppe farten for å komme seg oppover, hvis det er oppoverbakke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå