Gå til innhold

Fartsgrensa for trikk er 30 km/t!


Rolf.Odd1

Anbefalte innlegg

Tirsdag 7/1-25 kl. 15.50 holdt jeg på å bli kjørt ned av en av de nye trikkene da jeg skulle krysse Thorvald Meyers gate ved Leirfallsgata. Trikkefører var på vei oppover og holdt svært høy fart. Jeg klarte å hoppe inn på fortauet, og det var bare 10–15 centimeter mellom meg og trikken. 

Jeg har siden vært i kontakt med Sporveien og Ruter – som høyst sannsynlig ikke har undersøkt saken overfor trikkefører.

Ruter AS svarer 9/1 bl.a: Hei og takk for at du kontakter oss. Det er synd å høre at du hadde en dårlig opplevelse med trikken. Trikkeførerne skal følge trafikkreglene til enhver tid og har et særlig ansvar for å kjøre mykt, defensivt og sikkert. Dette av hensyn til både passasjerer og medtrafikanter. Vi har full forståelse for at det du beskriver er ubehagelig. Vi har videresendt henvendelsen din til Sporveien. De vil følge opp saken internt hos seg, og vil ta direkte kontakt med deg. 

Sporveien svarer deretter 10/1 ved leder for kommunikasjon bl.a: Sporveien Trikken AS er selv ansvarlig for å gjennomføre fartskontroller av trikken, og vi gjennomfører hyppige kontroller med laser som måler trikkens eksakte hastighet. Førere som kjører for fort følges opp gjennom en reaksjonsmodell. Når det gjelder Thorvald Meyers gate har vi kontrollert hastigheten til 141 trikker i denne gaten de siste to årene, og 96 % av disse overholdt fartsgrensen. Vi bekrefter at vi har fulgt opp de 6 trikkeførerne som ikke overholdt fartsgrensen i henhold til personalmessige rutiner. Fartskontroller er et viktig verktøy for å sikre at vi overholder fartsgrensene, og for å følge opp eventuelle førere som ikke gjør det. 

Jeg har siden på telefon fått vite av leder for kommunikasjon i Sporveien at trikken har en fartsgrense på 30 km/t!

Dette stiller, slik jeg oppfatter det, Sporveiens egne målinger i Thorvald Meyers gate i et tvilsomt lys. Alle og enhver som har erfaring med bilkjøring forstår at trikkenes hastighet i deler av denne gata, er langt høyere. Det samme gjelder videre oppover Vogts gate og Grefsenveien. Og ut fra mine observasjoner også i Storgata mellom Brugata og Hausmannsgate. 

En kan undre seg over hvorfor det ikke er politiet som utfører disse fartskontrollene? Hvor lurt er det å sette bukken til å passe havresekken...

Et søk på nettet viser at det de siste årene har vært trikkeulykker i Thorvald Meyers gate, bl.a. denne:
https://www.ao.no/trafikkulykke-mellom-trikk-og-bil-pa-gr-nerlokka/s/5-128-556530

Et særtrekk ved de nye trikkene er at de er tunge, antakelig 58 tonn, at de har en toppfart på 70 km/t og kan akselere raskt. Dette til sammen gjør de i uansvarlige hender til drapsmaskiner og før eller siden vil alvorlige ulykker skje. 

De fleste husker sikkert trikken som sporte av i krysset Nygata/Storgata og braste inn i Apple-butikken. Ifølge en publikummer, hadde trikkefører, i den bare 100 meter lange Nygata, klart å få trikken opp i en hastighet av 40 km/t før han fikk et illebefinnende. 

Etter hva jeg har hørt må trikkefører holde i to håndtak for overhode å kunne kjøre. Rart er det da at denne «nødbremsen» ikke løste ut, slik at trikken først stoppet inne i butikken.

Når det gjelder min skrekkopplevelse i Thorvald Meyers gate, da jeg faktisk holdt på å bli drept, er det uforståelig at trikkefører ikke bremset. Jeg har spurt «fagleder» i Ruter om dette, og vedkommende har ikke noe svar – antakelig fordi verken Ruter eller Sporveien konkret har fulgt opp saken. Fagleder sier imidlertid noe som er veldig rart: De nye trikkene har en nødbrems, «men den bør helst ikke brukes». Forstå det den som kan. Har ikke de nye trikkene vanlige bremser?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Rolf.Odd1 skrev (13 minutter siden):

Når det gjelder min skrekkopplevelse i Thorvald Meyers gate, da jeg faktisk holdt på å bli drept, er det uforståelig at trikkefører ikke bremset.

Ser du deg ikke for før du går over veien? Det er jo ganske oversiktlig i det krysset der, så du ville jo sett at trikken kom. Fotgjengere har vel også vikeplikt for trikken.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (36 minutter siden):

De nye trikkene har en nødbrems, «men den bør helst ikke brukes». Forstå det den som kan. Har ikke de nye trikkene vanlige bremser?

Bruk av nødbrems vil trolig medføre rask nedbremsing som kan føre til folk på trikken faller og skades. I tillegg kan det mulig medføre flate områder på hjulene på trikken.

Instruks for bruk av nødbrems er trolig når det er påkrevd, ikke i vanlig trafikk.

Lenke til kommentar

Trikken kan i utgangspunktet halde fartsgrensa.

Og du har vikeplikt for trikk. Det er et unntak og det er når trikk svingar til høgre inn i gate med fotgjengerfelt der fotgjenger har grønn mann.

Og nei, ledere for trikken har ikkje fortalt deg det der.

Forøvrig lukter jo dette av trolling. Flett by bruker med lang harang og lag av pathos.

Endret av barfoo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Her på fotoet nedenfor er stedet jeg, med to handleposer i hendene, skulle gå over gata. Jeg så trikken omtrent der nede hvor den hvite bilen er. Trikken akselererte imidlertid voldsomt, slik at det bare var så vidt jeg fikk hoppa inn på fortauet, og unngikk å bli kjørt ned.

Legg også merke til at de hvite stripene i fotgjengerovergangen er frest bort. Det samme gjelder også hundre meter lenger nede der Søndre gate munner ut. Og ellers hele veien oppover Thorvald Meyers gate helt til Schleppergrels gate øverst på Grünerløkka. Over en strekning på 1 km, er altså absolutt alle overgangene fjernet. En kan da lure på hvor folk, i Oslos tettest befolkede bydel, skal kunne gå over denne gata.

Jeg har spurt Sporveien og Ruter om dette, som begge sier at de ikke har noe med dn saken å gjøre. Det er Bymiljøetaten som har fjernet fotgjengerovergangene.

Thorvald Meyer:Leirfallsgata.JPG

Lenke til kommentar
40 minutes ago, Rolf.Odd1 said:

Her på fotoet nedenfor er stedet jeg, med to handleposer i hendene, skulle gå over gata. Jeg så trikken omtrent der nede hvor den hvite bilen er. Trikken akselererte imidlertid voldsomt, slik at det bare var så vidt jeg fikk hoppa inn på fortauet, og unngikk å bli kjørt ned.

En trikk har ikkje den akselerasjonen du tilskriver den. Grunnen er enkelt og greit den samme som begrensa bremseeffekt: stål mot stål har relativt lite friksjon. I tillegg er altså vikeplikta di for sporvogn absolutt. Om det er gjort feil i trafikken her er det du som står for dei.

41 minutes ago, Rolf.Odd1 said:

Jeg har spurt Sporveien og Ruter om dette, som begge sier at de ikke har noe med dn saken å gjøre. Det er Bymiljøetaten som har fjernet fotgjengerovergangene.

Fullstendig korrekt, og at du stiller spørsmålet er på kanten til underlig. Forøvrig ville du hatt vikeplikt for sporvogn sjølv om det var fotgjengerovergang der.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å beregne farten på et kjøretøy som kommer rett mot deg. Det er mye av grunnen til kollisjoner i oversiktlige kryss hvor man skal krysse vegen.

Så her her du nok bare feilberegnet farten på hurtigtoget, unnskyld, trikken som kom mot deg.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle har vikeplikt for trikken, uansett hvor i bybildet de befinner seg. Det inkluderer deg
Hvis du sliter med å se kjøretøy som er så nærme at du ikke klarer å krysse gaten
uten å nesten bli påkjørt selv om du ser begge veier før du går ut i veien tenker
jeg det er på tide å gå til en optiker

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I flere av sidegatene på Grünerløkka fins det hvitmalte fotgjengerfelt, men ikke i hovedgata Thorvald Meyers gate. Der er samtlige overganger fra nederst til øverst på Grünerløkka, fjerna. Det må jo få folk til å tenke: Hvorfor i all verden?

Tiltaket var til og med så viktig, at etaten brukte skattepenger på å leie inn et firma til å frese overgangene bort!

Er det sannsynlig at Bymiljøetaten ikke har rådført seg med Sporveien/Ruter, i ei gata som har tre av byens trikkelinjer? Svarer er opplagt nei. Så her er det noen som juger.

Dessuten: Hvor skal folk nå krysse Thorvald Meyers gate?

Apropos bremser: De fleste husker sikkert trikken som sporte av i en nedslitt pens i krysset Nygata/Storgata og braste inn i Apple-butikken. Ifølge en publikummer, hadde trikkefører, i den bare 100 meter lange Nygata, allerede klart å få trikken opp i en hastighet av 40 km/t før trikkefører fikk et illebefinnende. Det viser hvor raskt disse trikkene kan akselere. Dette er veldig farlig, det vet jeg av egen erfaring.

Etter hva jeg har hørt må trikkefører holde i to håndtak for overhode å kunne kjøre. Rart da at denne «nødbremsen» ikke løste ut i ulykken i Nygata/Storgata, slik at trikken først stoppet inne i butikken?

https://www.nettavisen.no/nyheter/sporveien-trikkeforer-skadd-avsporing-skjedde-i-sporveksel/s/5-95-2097332

Dessuten, at de ansvarlige i Sporveien/Ruter har kjøpt inn en type trikker som har en toppfart på 70 km/t, gjør ikke saken bedre. Gjør ikke Sporveien/Ruter noe med dette problemet nå, vil det høyst sannsynlig komme flere ulykker. Sannsynligvis har de kjøpt inn en type trikk som egner seg som forstadsbane, der trikkesporene er skjermet med gjerder.

Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (2 timer siden):

I flere av sidegatene på Grünerløkka fins det hvitmalte fotgjengerfelt, men ikke i hovedgata Thorvald Meyers gate. Der er samtlige overganger fra nederst til øverst på Grünerløkka, fjerna. Det må jo få folk til å tenke: Hvorfor i all verden?

Tiltaket var til og med så viktig, at etaten brukte skattepenger på å leie inn et firma til å frese overgangene bort!

Er det sannsynlig at Bymiljøetaten ikke har rådført seg med Sporveien/Ruter, i ei gata som har tre av byens trikkelinjer? Svarer er opplagt nei. Så her er det noen som juger.

Dessuten: Hvor skal folk nå krysse Thorvald Meyers gate?

Nå er det mange som har svart deg at fotgjengerfelt ikke gir trikken vikeplikt for fotgjengere. Jeg, og de fleste andre jeg vet om, går over akkurat der vi vil, unntatt når trikken kommer. Hva er det du vil frem til?

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Tviler på at sporvogn har juridisk plikt til å holde seg under 30 km/t på det aktuelle sted. Det virker litt lavt. Eller? Er fartsgrense for bil også 30?

Samtidig er det noe begrenset hva slags fart som er praktisk mulig å oppnå i et bybilde. 

Trikken skal tross alt stoppe (rolig) ved hver holdeplass. Og helst ikke spore av i svingene (jmf. Eplehuset).

Som andre har vært inne på: fotgjengere har faktisk vikeplikt for trikk. Ikke omvendt! Dette kan være lett å glemme. Så om du ser et fotgjengerfelt eller ei; stopp! Vent!

Trikken har ikke vikeplikt for deg!

Lenke til kommentar
Rolf.Odd1 skrev (10 timer siden):

Tiltaket var til og med så viktig, at etaten brukte skattepenger på å leie inn et firma til å frese overgangene bort!

Skulle berre mangle. Det verste eg veit er når ein berre skrur ned skilta og lar vegmerkinga stå igjen. Då blir det berre usikkerheit om kva som eigentleg gjeld, dei som er lokalkjente og veit at skiltet er skrudd ned køyrer som vanleg frodi fotgjengerfeltet ikkje lenger er gjeldande, og alle som ikkje er 100% oppdaterte på kva byetaten har fatta vedtak om må køyre som at dette er ein gyldig fotgjengarovergang som ikkje er skilta. Får du litt snø i vegbana i tillegg så er det omtrent 50/50 på kven som oppdager at det er sebrastriper i vegen og dei som ikkje oppdagar det på grunn av manglande skilt.

 

Og for ordens skuld; Trafikkreglane:

Sitat

§ 10.Fri veg

[...]

2. Trafikant skal gi fri veg og om nødvendig stanse for sporvogn og for jernbanetog.

Før passering av planovergang skal trafikant være oppmerksom på om jernbanetog eller sporvogn nærmer seg. Dette gjelder selv om overgangen er særskilt sikret. Kjørende skal holde så liten fart at stans om nødvendig kan skje i trygg avstand fra overgangen.

[...]


Trafikant betyr alle som ferdes i trafikken. Det er derfor vi i til dømes ulykkesstatistikk skiller mellom mjuke og harde trafikantar.

Lenke til kommentar

Jeg har fått opplyst/hørt/lest at en trenger gangfelt oppmerking eller skilt.
Skal ikke trenge begge deler for at en må vike. 

Her har vi alle 3.
Gangfeltskilt uten oppmerking.
Oppmerking uten skilt
Oppmerking med skilt.

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...