Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Probs med NGT ADSL? Har de lov til å droppe meg?


Anbefalte innlegg

har postet dette før, men fikk høre at det var for dårlig topic.

 

hei

 

vi har siden august 2003 hatt en 1 års kontrakt med nextgentel adsl delta 2048/640 med studentrabatt, og til å begynne med fungerte dette kjempeflott. men rundt oktobertider i fjor begynte det å koble seg av i ny og ned. vi måtte da inn på aktiveringssiden deres.(som man kun skal bruke en gang for å aktivere linjafor første gang). Noe som også skjedde var at upload hastigheten (640k) ble kraftig redusert. den holdt seg forøvrig på rundt 160k. så plutselig koblet linja seg helt av. vi tok kontakt igjen, og de fikk en telenormontør til å fikse problemet.

Men det ble ikke fikset, internet kobler seg nå støtt og stadig av i korte perioder( si ca 2-5 min) og download er på 2400-2600 mens upload forblir på 160. Vi tok igjen kontakt og fikk til slutt tilbake denne mailen:

 

-----------------------------

Hei Thomas Aaler Kundenr: x

 

Viser til henvendelse vedrørende hastighet på dere ADSL-abonnement.

Vi har hatt telemontør til å sjekke ut denne linjen, i tillegg til feilsøk på

forbindelsen fra vår side.

Maksimal ytelse vi får på linjen er: 3424 / 160 kbps.

 

Da hastighet ut er under det som anses som normal, må vi be dere ta en

avgjørelse på om dere ønsker å beholde abonnementet med denne hastighet.

 

Alternativet er at vi terminerer linjen, og avslutter abonnementet.

 

Vi imøteser svar fra dere.

-------------------------------

 

De nevner heller ikke at internet kobler seg av og på flere ganger daglig.

Vi tegnet som tidligere nevnt et års abbonement for å kutte ned på de måndedlige utgiftene.

Har nextgentel lov til å si opp kontrakten uten å finne feilen? Burde ikke deres oppgave, koste hva det koste vil være å fikse vår internetlinje når vi har en avtale?

 

Uansett, vi sitter nå igjen med regning på over 700,- i tlf support, en ustabil internet linje som har vært slik siden oktober. Kan vi kreve noen slags form for erstatning av tapt linjekapasitet eller ustabil linje?

hva anbefaler dere at vi gjør??

 

Hilsen fire frustrerte studenter!

 

tlf x

 

//ps jeg vet det er masse skrivefeil/dårlig språk. Det har noe med at jeg skrev mailen 0200 i ren frustrasjon og sinne.

Endret av Jungelbobo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da hastighet ut er under det som anses som normal, må vi be dere ta en

avgjørelse på om dere ønsker å beholde abonnementet med denne hastighet.

 

Alternativet er at vi terminerer linjen, og avslutter abonnementet.

 

Vet ikke om jeg tolker det riktig, men det høres mer ut som om NGT vil ha en bekreftelse fra deg på om du godtar lavere hastighet på linja. Det betyr ikke at de vil terminere linja di helt uten videre, bare ha en bekreftelse. Jeg ville kanskje strukket meg litt og bedt om å få enda litt lavere hastighet for å se om det kan gjøre linja mer stabil? Vet ikke om det er et greit alternativ for deg?

 

p.s. Lurt å droppe/editere vekk slike ting som kundenummer, fullt navn, adresse og mobilnr fra poster i et forum.

Lenke til kommentar

Har du/dere ikke fått en forklaring på hvorfor linjen er så dårlig? Virket liksom litt rart at NGT bare konstaterer at du får for dårlig fart og deretter spør om du vil akseptere det eller si opp abonnementet... Uten noen forklaring liksom :no:

Lenke til kommentar
Har du/dere ikke fått en forklaring på hvorfor linjen er så dårlig? Virket liksom litt rart at NGT bare konstaterer at du får for dårlig fart og deretter spør om du vil akseptere det eller si opp abonnementet... Uten noen forklaring liksom :no:

rekti, bare fikk en mail om at de ikke kunne fikse det.

da sitter vi tross alt igjen med minus på:

etabl 700,-

tlf support ca 700,-

ustabil linje siden oktober.

Lenke til kommentar
I og med at tjenesten ikke tilfredstiller forventningene *tror* jeg at dere kan kreve kjøpet hevet, men dette er jeg langt i fra sikker på. Sjekk kjøpsloven på Lovdata eller ta kontakt med gratis juridisk råd/hjelp.

hvis vi hever kjøper så sitter vi jo ikke igjen med en dritt?

700,- i etabl må vi ut med på ny

ca 700,- i tlf support utgifter for ET problem?

NGT rocker kundeservicen så det ryker...

Lenke til kommentar

Da hastighet ut er under det som anses som normal, må vi be dere ta en

avgjørelse på om dere ønsker å beholde abonnementet med denne hastighet.

 

Alternativet er at vi terminerer linjen, og avslutter abonnementet.

 

Vet ikke om jeg tolker det riktig, men det høres mer ut som om NGT vil ha en bekreftelse fra deg på om du godtar lavere hastighet på linja. Det betyr ikke at de vil terminere linja di helt uten videre, bare ha en bekreftelse. Jeg ville kanskje strukket meg litt og bedt om å få enda litt lavere hastighet for å se om det kan gjøre linja mer stabil? Vet ikke om det er et greit alternativ for deg?

 

p.s. Lurt å droppe/editere vekk slike ting som kundenummer, fullt navn, adresse og mobilnr fra poster i et forum.

de har prøvd alt sier de... de lurer på om vi "godtar 3000mb opp og 160 ned som kobler seg av og på 12 ganger mens jeg skrev 2 replys på detta forumet"

 

sett deg selv i posisjonen med dårlig nett i 3 mnd + 1400 spenn i utgifer.

 

så skal du liksom sitte igjen med intet...

 

ps. jeg posta her også mens jeg var sinna :p

Lenke til kommentar

Ja, kundeservicen til NGT suger dessverre big time. Uten mitt samtykke satt de meg over på en to-årskontrakt, selv om jeg i utgangspunktet hadde en et-årskontrakt (studentavtale f.o.m. aug 2002), og ønsket løpende kontrakt fra sept 2003 på grunn av flytting (gav beskjed om dette i mail og fikk svar at dette skjedde automatisk fra deres side ved kontraktslutt. Tidsrom: fra sept 2003-des 2003). Ettersom jeg brukte avtalegiro tenkte jeg ikke på at de hadde forandret avtalen i september 2003. Når jeg nå har sagt opp ab. fakturer de meg for differansen mellom 1- og 2-årskontrakt, selv om jeg aldri har bestilt noen toårskontrakt.

 

Nå sendte jeg på nytt en henvendelse som følge av det svaret de gav meg i mail, og ber de betale tilbake differansen mellom 1- og 2-årskontrakt til meg, ettersom jeg betalte mnd.avgift tilsvarende 1-årskontrakt i 13 mnd. Morsomt å se hva de svarer på den... Hvis de insisterer på at jeg har en 2-årskontrakt, så skal jeg f**n meg betale 2-årskontrakts mnd.avgift også. J***a møkkafirma!!!

Lenke til kommentar

nilsvn: den er strengt tatt ganske grei da, med mindre de har et papir med din underskrift på som sier at du har kontrakt til sånn og sånn (om e år el noe?) så kan du la vær og betale. Enkelt og greit, evt kan du betale det som løpende kontrakt sier at du skal betale til du er ferdig.

 

edit: Leif

Endret av bergangster
Lenke til kommentar
Har du/dere ikke fått en forklaring på hvorfor linjen er så dårlig? Virket liksom litt rart at NGT bare konstaterer at du får for dårlig fart og deretter spør om du vil akseptere det eller si opp abonnementet... Uten noen forklaring liksom :no:

rekti, bare fikk en mail om at de ikke kunne fikse det.

da sitter vi tross alt igjen med minus på:

etabl 700,-

tlf support ca 700,-

ustabil linje siden oktober.

Har du sendt dem en mail og foreslått en løsning?

 

Er vel litt feil å ta første skritt her, er det ikke? Hadde det vært meg som var i dine sko ville jeg har foreslått en avtale med NGT der jeg fikk lavere hastighet en stund for å se om det fungerte. (Selvfølgelig da til sterkt redusert pris... ;)) Sjansen for at andre ISPer kan levere stabile linjer når NGT ikke kan er veldig liten.

 

Hvis dette ikke fungerer, så ville jeg ha gjort det klart at jeg hadde forventet å få refundert mine utlegg, da levert vare ikke står i henhold til avtale.

 

Men; Ta det med dem. Ikke med oss! :)

 

-KJ

Endret av jevel
Lenke til kommentar

Uten at jeg skal si skråsikkert, så vil jeg tro at en skriftlig kontrakt er en skriftlig kontrakt, og NGT kan ikke kansellere den uten videre.

 

Har forøvrig NGT og har aldri opplevd noe tull med linjen, men har av og til motatt purringer på regninger som er betalt.

 

Håper problemet løser seg på riktig måte for begge parter.

Lenke til kommentar

Det er jo rart at dem ikke kan finne ut hvor feilen ligger hen da.

En jeg jobbet med før hadde Delta2000 fra ngt og byttet til 2mbps sdsl fra nextgentel, og da fikk han problemer med at linjen koblet seg ned til tider osv.

Han fikk si opp hele greia til slutt.

Det som er greit med adsl fra ngt er jo upload hastigheten,det er vel derfor mange går for ngt.det kan ikke være noe med linja inn til huset eller noe da? dårlig kvalitet på linjen eller noe slikt.et eller annet må vel gå ann å gjøre.

Du skulle i hvertfall fått noe som plaster på såret for at linjen har vært ustabil så lenge.Kan du ikke høre rundt der dere bor om det er noen i nærheten som har ngt? høre om det er andre der som kanskje har problemer med det samme.

Det skal jo ikke være umulig å finne ut hvorfor linjen kobler seg ned.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig trist at det er noe galt med linjen, men det virker jo som om nextgentel er villig til å diskutere det i hvert fall. Synes dere burde prøve 3000/160 en stund for å se om det hjelper med opp og nedkoblingene - er jo mulig de kommer av at ruteren er konfigurert litt for optimistisk 2300/640.

 

3000/160 er nå bedre enn 768/128 om ikke annet.

 

Hvis dere spør pent så kanskje dere kan få en god pris på det - de taper jo endel på å avlyse hele greien.

 

Andre alternativet er altså å si opp hele abb - for å se om telenor (+alle som videreselger) greier å levere en bedre tjeneste på linjen da blir det vel noe som 1024/256 linje på dere + mye ventetid.

 

Hadde det vært meg så ville jeg vært skuffet og frustrert en stund, men så ville jeg nok antakeligvis velge dette 3000/160 som nok er levelig - hvis de greier å fikse opp og ned koblingene vel og merke.

Lenke til kommentar

de har prøvd alt sier de... de lurer på om vi "godtar 3000mb opp og 160 ned som kobler seg av og på 12 ganger mens jeg skrev 2 replys på detta forumet"

 

sett deg selv i posisjonen med dårlig nett i 3 mnd + 1400 spenn i utgifer.

 

så skal du liksom sitte igjen med intet...

 

ps. jeg posta her også mens jeg var sinna :p

Bruker dere router?

 

Er du 100% sikker at routeren ikke er problemet?

 

Hadde et lignende problem selv med router, en Corega 4-ports... Dreiv å koblet av nettet med jevne mellomrom, fra 5 timer mellom hver gang til flere gang i minuttet (varierte veldig)... påkobling kom nesten med en gang, tok fra 2-4 sekunder ca...

 

Kjøpte en ny router, og har ikke hatt problemet siden...

 

Som sagt, vær 100% sikkert på at det ikke er et router problem...

 

 

Om dere ikke bruker router, bare se bort i fra denne posten :)

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

de har prøvd alt sier de... de lurer på om vi "godtar 3000mb opp og 160 ned som kobler seg av og på 12 ganger mens jeg skrev 2 replys på detta forumet"

 

sett deg selv i posisjonen med dårlig nett i 3 mnd + 1400 spenn i utgifer.

 

så skal du liksom sitte igjen med intet...

 

ps. jeg posta her også mens jeg var sinna :p

Bruker dere router?

 

Er du 100% sikker at routeren ikke er problemet?

 

Hadde et lignende problem selv med router, en Corega 4-ports... Dreiv å koblet av nettet med jevne mellomrom, fra 5 timer mellom hver gang til flere gang i minuttet (varierte veldig)... påkobling kom nesten med en gang, tok fra 2-4 sekunder ca...

 

Kjøpte en ny router, og har ikke hatt problemet siden...

 

Som sagt, vær 100% sikkert på at det ikke er et router problem...

 

 

Om dere ikke bruker router, bare se bort i fra denne posten :)

Dette er nøyaktig mitt problem.Har holdt på i 2 mnd for å finne ut hva det er .

 

Skal sjekke med en annen router nå......Skal gi besjed om dette fikser problemet.

 

 

Shorty

Lenke til kommentar
Krifos, de bruker mest sannsynlig ruter - ettersom ngt leverer med kombinert ruter/adsl"modem" i en boks om det er noe feil på den må den jo sendes og byttes av ngt. Programvare oppdatering kanskje er verdt et forsøk, men det er vel sannsynligvis prøvd.

Visste ikke hvordan NGT leverte ADSL, men i tilfelle er mitt forslag å sende en seriøs og høflig mail til NGT og forklare at han har hørt at det kan være et router-problem at nettet kobler seg av så ofte, og be dem komme med en ny router/modem boks til han for å se om dette kan være problemet.

 

Shortyboy: Lån en router, eller bruk Elkjøp - 30 dagers garantien - test routern ei ukes tid - og lever tilbake og få pengene igjen, hvis problemet fortsatt oppstår.

Endret av KriFos
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...