Gjest 07651...91d Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Tok for en stund siden småbruket hjemme. Betalte ikke noe for det, og har nå kjøpt leilighet i borettslag til aldrende foreldre som en slags kompensasjon for at jeg ikke betalte noe for småbruket. Lurer på hva som er best å gjøre nå. Vi fjerner tinglyst rett til kår for de på småbruket. Jeg kommer sannsynligvis til å finansiere leilighetskjøpet gjennom lån på småbruket (er gjeldsfri i dag). Bør leiligheten settes på meg, med en privat avtale om at de har rett til å bo der så lenge de ønsker slik at jeg ikke kan selge og kaste de ut? Eller er det en fordel å sette leiligheten i deres navn, med tinglyst pant for meg slik at de ikke kan selge og stikke av med pengene? Jeg ser en betydelig fordel med sistnevnte alternativ, og det er at jeg slipper en del formuesskatt om leiligheten står på mine foreldre (de kommer ikke opp i formuesskatt). Andre skattemessige aspekter enn formuesskatt jeg/vi bør være klar over? Hva anbefales i et slikt tilfelle? Anonymous poster hash: 07651...91d Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 26. januar Del Skrevet 26. januar Så flink og snill du er. 2 1 1 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar For at leiligheten ikke skal oppgis som din formue må den vel være en reell gave som mottaker kan gjøre hva de vil med. 1 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 27. januar Del Skrevet 27. januar Det kan potensielt gjeninnføres arveavgift i framtiden. Ellers ser jeg bare fordeler med å gjøre det byttet slik dere har gjort. Det gir null dokumentavgift begge veier. Går ut i fra at du er enearving. Men gjør gode og skriftlige avtaler, gyldig med vitner og det hele og tinglys. Ikke bare freelance muntlig dere i mellom. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå