Gå til innhold

Bil tur

peterjohn

Anbefalte innlegg

Vi skal ha bil tur fra Bergen til Oslo kansje i paske ferie. Vi lurer på hvilke rute vi skal ta. 

Mulighet 1: Gjenom Voss, Hardanger, Geilo, Gol, Hønefoss. 
Mulighet 2: Gjenom Voss, Flåm, følge E16, Hønefoss. 

Hvilke er vakker rute og hvilke rute er raksre. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rv7 Hardangervidden er kortest med ca 45minutter og penest, men oftere stengt eller kolonnekjøring om vinteren.

E16 Filefjell er lenger å kjøre, og de ekstra 45 minuttene er ugudelig kjedelige veier i Sogn med Gudvangen- og Lærdalstunellen. Fordelen er at det som oftest alltid er åpent. Selv når det er dårlig vær og stengt eller kolonne andre steder er det nesten alltid åpent her.

Alltid Rv7 hvis føret tillater det.

Endret av MailMan13
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MailMan13 skrev (47 minutter siden):

ugudelig kjedelige veier i Sogn med Gudvangen- og Lærdalstunellen.

Ja, har pga. kreftbehandling/kontroller pendlet ca. 6 år fra Sogn til Bergen. Og noen år pga. jobb og business. Noen ganger ferie osv. Så spyr snart hvis jeg må gjennom igjen..   

Edit: mener noe sa at hvis man drar fra Bergen til Lærdal så er mesteparten av veiene i tunneler? Og om sommeren kan man kjøre fra Lærdal  til Aurland over fjell. Knall fin vei.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Finnes ikke noe fasitsvar på det du spør om. 

Rv7 Hardangervidda har jeg kjørt mange ganger. Litt smal og kronglete vei til tider, gjelder å øyna godt planta på veien. Som flere nevner; er det ofte kolonnekjøring og stengte veier på vinteren. Kan for noen være litt utfordrende kjøreforhold.

Personlig hadde jeg kjørt strake veien fra Bergen til Norheimsund/Tørvikbygd og tatt ferja rett over til Odda. Du må gjennom to laaaaaaaaaange tuneller. (Der en av tunellene har et skrikende behov for ny asfalt ;p). 

Etter at du passerer Røldal, blir veien fin og snasen å kjøre på - over Haukeli. Ta et obligatorisk stopp på Haukeliseter og spis kjøttkaker. ^^

Men påske sa du? 

Da hadde jeg heller gått for E39 via Haugesund, Stavanger, Kr.Sand og strake veien. Mye kjekt å se på veien der også. Langt tryggere og finere kjøreforhold er det også. Men det blir jo en liten omvei vel å merke. 😜

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (3 minutter siden):

Da hadde jeg heller gått for E39 via Haugesund, Stavanger, Kr.Sand og strake veien. Mye kjekt å se på veien der også. Langt tryggere og finere kjøreforhold er det også. Men det blir jo en liten omvei vel å merke. 😜

Og ørtenhundre kroner i bompenger. Den veien har blitt svinedyr..

• Liker 2
Lenke til kommentar

Som regel kjører jeg over Hemsedal da det er et greit kompromiss. Hardangervidda i påsken kan fort ende i kolonne og en vei jeg ikke ville tatt i påsken. Samme aurland-hol er ikke en vei jeg anbefaler i påsken. E16 Filefjell er den sikreste veien mhp vær. Så mitt valg ville vært mellom E16 Filefjell eller Hemsedal..

• Liker 2
Lenke til kommentar
obygda skrev (42 minutter siden):

Som regel kjører jeg over Hemsedal da det er et greit kompromiss. Hardangervidda i påsken kan fort ende i kolonne og en vei jeg ikke ville tatt i påsken. Samme aurland-hol er ikke en vei jeg anbefaler i påsken. E16 Filefjell er den sikreste veien mhp vær. Så mitt valg ville vært mellom E16 Filefjell eller Hemsedal..

E16 har faktisk blitt ok vei fra Lærdal til Hønefoss i siste årene. Mye kortere vei og bedre standart. Starter opp arbeidet fra Lomen og nesten 5 km frem med ny vei snart. Få vekk de smale partier og vei. Kjører en del til Gardemoen og der har det blitt bedre vei også. Så, sparer ca. nesten en time i forhold til gamle dager.

Edit: Vang og Bang veideler har/hadde en del av betydning..

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Hardangervidda er nok den ruten som har mest å by på mhp utsikt, men jeg liker å ta av ned Numedal (rv40) fra Geilo. Mindre tungtrafikk.

Et annet alternativ kan være over Odda-Haukeli, eventuelt ta av mot Rjukan ved Haukeligrend hvis været tillater det.

Lenke til kommentar
J-Å skrev (12 minutter siden):

Hardangervidda er nok den ruten som har mest å by på mhp utsikt, men jeg liker å ta av ned Numedal (rv40) fra Geilo. Mindre tungtrafikk.

Et annet alternativ kan være over Odda-Haukeli, eventuelt ta av mot Rjukan ved Haukeligrend hvis været tillater det.

Ikke om vinteren, dette har vi fått nok av allerede i år. Stengt på timen, kolonnekjøring, bil havari/grøft i et sett, elbiler uten strøm, trailere/vogntog tvers i ett sett. Vi ser dette daglig i løpet av vinteren. Men, om våren/sommeren/høsten, nydelig vei. Vidda er vel den mest stengte veien om vinteren.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (8 minutter siden):

Ikke om vinteren, dette har vi fått nok av allerede i år. Stengt på timen, kolonnekjøring, bil havari/grøft i et sett, elbiler uten strøm, trailere/vogntog tvers i ett sett. Vi ser dette daglig i løpet av vinteren. Men, om våren/sommeren/høsten, nydelig vei. Vidda er vel den mest stengte veien om vinteren.

Enig..Bare 2 fornuftige veier som er sikre om vinteren...det er E16 Filefjell og Hemsedal. Alt annet er veldig væravhengig.  På vinteren er det heller ikke så mye spennede å se på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...