skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden (endret) https://www.vg.no/spesial/2025/peder-angel/ Leste denne saken, samtidig som jeg prøvde å holde det som var i magen i magen, hva kan gjøres med mobbing ? Hva kan gjøres med de tarmparasittene som skrev det de skrev til denne stakkars gutten, bør de straffes med 100 piskeslag på pungen, flere år i fengsel, eller kanskje militærskole der de får banket litt folkeskikk inn i skallen ? Noe bør de få, dette er faen ikke ytringsfrihet. Hva kan gjøres for å beskytte de mobbede ? Egne skoler for de mobbede ? De som er annerledes på noe vis i barndommen vil stort sett alltid bli lagt merke til, og med det bli hakkekyllingen. Hva kan vi gjøre for å skape en bedre skole for de som er annerledes, mobbeofrene, og hvem skal betale når det er mobbeofferet som må flytte vekk fra der de bor ? Jeg mener foreldre til mobberne, de har et ansvar for oppdragelsen, og kanskje bør barnevernet involveres, da det kan være at mobberen blir plaget selv av sine foreldre ? Det er åpenbart en vanskelig problem å løse, det er ikke bare bare å slutte i jobb flytte få ny jobb, også kanskje funker det ikke på den nye skolen heller, jeg mener ansvaret må legges på mobberne og deres foreldre i langt større grad, noen tanker rundt dette ? Endret 21 timer siden av skaftetryne32 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Jeg mener at hvis ikke foreldrene får en slutt på mobbing, det gjelder på og utenfor skolen, så må barnevernet inn. Hvis foreldrene ikke klarer oppdragelsen selv må de få hjelp. Og evt bøter Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Tussi skrev (8 minutter siden): Jeg mener at hvis ikke foreldrene får en slutt på mobbing, det gjelder på og utenfor skolen, så må barnevernet inn. Hvis foreldrene ikke klarer oppdragelsen selv må de få hjelp. Og evt bøter Foreldrene til mobberne går jeg utifra? For dette kan fort leses som foreldre til offer og.🫣 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 21 timer siden Forfatter Del Skrevet 21 timer siden Tussi skrev (6 minutter siden): Jeg mener at hvis ikke foreldrene får en slutt på mobbing, det gjelder på og utenfor skolen, så må barnevernet inn. Hvis foreldrene ikke klarer oppdragelsen selv må de få hjelp. Og evt bøter Hva med straff til mobberne, mye snakk om ungdomskriminalitet det siste året, og den kriminelle lavalder er 15 år, frp vil ha den ned til 14, hvor skyldige i mord er egentlig disse tarmparasittene som oppfordrer folk til å sitt eget liv ? Hva er egentlig forskjellen på og stikke kniven selv og det å mobilisere en mobb til å få en person til å gjøre det mot seg selv ? 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden Duriello skrev (1 minutt siden): Foreldrene til mobberne går jeg utifra? For dette kan fort leses som foreldre til offer og.🫣 Til mobberne ja 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 21 timer siden Del Skrevet 21 timer siden skaftetryne32 skrev (Akkurat nå): Hva med straff til mobberne, mye snakk om ungdomskriminalitet det siste året, og den kriminelle lavalder er 15 år, frp vil ha den ned til 14, hvor skyldige i mord er egentlig disse tarmparasittene som oppfordrer folk til å sitt eget liv ? Hva er egentlig forskjellen på og stikke kniven selv og det å mobilisere en mobb til å få en person til å gjøre det mot seg selv ? Ja, hvis man er over den kriminelle lavalder, som godt kan senkes, så er jo mobbing, ihvertfall på dette nivået, straffbar trakassering Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 20 timer siden Del Skrevet 20 timer siden Jeg tenker først og fremst at skolene må ta skikkelig tak i dette, de er alt for tafatte både når det kommer til det å avdekke mobbing og håndtering av det. Også har vi denne mentaliteten som tilsier at vi "ikke kan straffe noen", for det kan jo sette "varige spor".. Setter det ikke varige spor når enkelte får ture frem som de vil altså? Hva med mobbeofferet? Hva med dettes "varige spor"? Handlinger SKAL ha konsekvenser mener nå jeg. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): Hva kan gjøres for å beskytte de mobbede ? Egne skoler for de mobbede ? De har ikke gjort noe galt, og skal få gå på nærskolen sin. Hvis noen skal flyttes er det i tilfelle de som har stått for mobbingen. Det er ikke helt lett det heller, spesielt ikke i småskolen, men hvertfall når barna går over i ungdomsskolen burde det være lavere terskel for utvisning/tvangsflytting av elever som mobber andre. Helst bør de flyttes så langt at de mister kontakt med det gamle miljøet sitt og må begynne på nytt. Bryt opp de gruppene som driver med det og la dem danne nye vennekretser, der det er sunnere sosiale koder dem i mellom. 2 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Samtidig så er det jo klart at dette er en gutt som ikke har kledd seg "normalt". Om man kler eller oppfører seg utenfor det som anses for normalt av jevngamle så blir man ofte utsatt for mobbing. Har også blitt mobbet mye og når jeg ser tilbake så var jeg nok også utenfor "normene" og dermed et lettere mål. Ikke at det forsvarer mobbing, men det er måter man kan prøve å unngå å bli et mål for mobbingen. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden skaftetryne32 skrev (1 time siden): https://www.vg.no/spesial/2025/peder-angel/ Leste denne saken, samtidig som jeg prøvde å holde det som var i magen i magen, hva kan gjøres med mobbing ? Hva kan gjøres med de tarmparasittene som skrev det de skrev til denne stakkars gutten, bør de straffes med 100 piskeslag på pungen, flere år i fengsel, eller kanskje militærskole der de får banket litt folkeskikk inn i skallen ? Noe bør de få, dette er faen ikke ytringsfrihet. Hva kan gjøres for å beskytte de mobbede ? Egne skoler for de mobbede ? De som er annerledes på noe vis i barndommen vil stort sett alltid bli lagt merke til, og med det bli hakkekyllingen. Hva kan vi gjøre for å skape en bedre skole for de som er annerledes, mobbeofrene, og hvem skal betale når det er mobbeofferet som må flytte vekk fra der de bor ? Jeg mener foreldre til mobberne, de har et ansvar for oppdragelsen, og kanskje bør barnevernet involveres, da det kan være at mobberen blir plaget selv av sine foreldre ? Det er åpenbart en vanskelig problem å løse, det er ikke bare bare å slutte i jobb flytte få ny jobb, også kanskje funker det ikke på den nye skolen heller, jeg mener ansvaret må legges på mobberne og deres foreldre i langt større grad, noen tanker rundt dette ? Stygg sak som har mange komplekse aspekter. Mobbing av de som ikke følger normen har skjedd til alle tider, også i dyreverden så dette er en nedarvet egenskap. Jeg har inntrykk av at problemet er økende på tross av omfattende anti-mobbekampanjer og innsats i skolen. Kan det skyldes at langt flere vokser opp i miljøer hvor grenser og normer er fraværende ? Kan det skyldes at langt flere kommer fra miljøer hvor interessekonfliktene er langt dypere, hardere og mer direkte ? Kan det være fordi «alle» elever uansett utfordringer, skal gjennomføre et normert skoleløp i en standard klasse med 1 lærer? 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 7 minutes ago, OC-Freak said: Samtidig så er det jo klart at dette er en gutt som ikke har kledd seg "normalt". Om man kler eller oppfører seg utenfor det som anses for normalt av jevngamle så blir man ofte utsatt for mobbing. Har også blitt mobbet mye og når jeg ser tilbake så var jeg nok også utenfor "normene" og dermed et lettere mål. Ikke at det forsvarer mobbing, men det er måter man kan prøve å unngå å bli et mål for mobbingen. Det er trist når mobbingen får utgjøre en slags funksjon, sosial korreks som du sier, for å befinne seg utenfor en eller annen såkalt normal. Det er også hva som får den til å blomstre. Det mest effektive tiltaket mot mobbing (såvidt jeg har forstått) er å dyrke en kultur hvor mobbing ikke er akseptert, hvis man lykkes med å innføre en uttalt norm blant barna hvor alle er bevisste på hvordan mobbing ikke aksepteres, vil mobbing reduseres kraftig. Mobbere trenger en viss aksept fra det øvrige samfunnet for å kunne utøves, de er litt populister på den måten, det er ikke at de trenger at alle direkte støtter oppførselen, men får de ikke den stilltiende aksepten man kan kjenne igjen ved flere uønskede aspekter i samfunnet (fks. deportasjon av jødene for å velge et dramatisk eksempel), vil ikke mobbingen kunne eksistere i noen utbredt form, hvis de andre kidsa lykkes med å bli anti-mobbere fremfor passive tilskuere er mye gjort. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden :utakt skrev (16 minutter siden): De har ikke gjort noe galt, og skal få gå på nærskolen sin. Hvis noen skal flyttes er det i tilfelle de som har stått for mobbingen. Problemet med det er at mobberen er bare spydspissen, mobbing er en kollektiv greie der veldig mange er mot den mobbede, skal man flytte ut mobberen så er man likevel utstøtt av alle andre. :utakt skrev (19 minutter siden): Det er ikke helt lett det heller, spesielt ikke i småskolen, men hvertfall når barna går over i ungdomsskolen burde det være lavere terskel for utvisning/tvangsflytting av elever som mobber andre. Helst bør de flyttes så langt at de mister kontakt med det gamle miljøet sitt og må begynne på nytt. Bryt opp de gruppene som driver med det og la dem danne nye vennekretser, der det er sunnere sosiale koder dem i mellom. Jeg tror fremdeles det er bedre for den mobbede å flytte, det er aldri sånn at det er en bølle som er ansvarlig, det er hele klassen, det er hele skolen man er utstøtt fra, som et sykt dyr. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden skaftetryne32 skrev (1 minutt siden): Problemet med det er at mobberen er bare spydspissen, mobbing er en kollektiv greie der veldig mange er mot den mobbede, skal man flytte ut mobberen så er man likevel utstøtt av alle andre. Jeg er ikke enig med deg i at man er utstøtt av "alle andre". Ofte vil du se at det er noen få som tar "lederrollen" i mobbing, og så har du en gruppe som står rundt og ser på eller deltar i mindre grad. Det er ikke "alle". Det kan hende det er flere enn én som bør flyttes på, men om man blir kvitt de mest råtne eplene i klassen så går det gjerne bedre for alle. skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Jeg tror fremdeles det er bedre for den mobbede å flytte Hvilke tanker tror du mobbeofferet vil sitte igjen med her? Etter å ha blitt plaget over lengre tid, både verbalt og fysisk, og føler seg som verdens mest ubrukelige menneske, så skal man altså måtte flytte fra vennene sine og nærmiljøet. Mobberen vant, tenker jeg om det. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden OC-Freak skrev (30 minutter siden): Samtidig så er det jo klart at dette er en gutt som ikke har kledd seg "normalt". Om man kler eller oppfører seg utenfor det som anses for normalt av jevngamle så blir man ofte utsatt for mobbing. Har også blitt mobbet mye og når jeg ser tilbake så var jeg nok også utenfor "normene" og dermed et lettere mål. Ikke at det forsvarer mobbing, men det er måter man kan prøve å unngå å bli et mål for mobbingen. Da finner man noen andre å mobbe, de har feil hårfarge, ser ned fordi de er usikre, eller har fregner. Det er ingen unnskyldning for mobbing, punktum 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden :utakt skrev (1 minutt siden): Jeg er ikke enig med deg i at man er utstøtt av "alle andre". Ofte vil du se at det er noen få som tar "lederrollen" i mobbing, og så har du en gruppe som står rundt og ser på eller deltar i mindre grad. Det er ikke "alle". Det kan hende det er flere enn én som bør flyttes på, men om man blir kvitt de mest råtne eplene i klassen så går det gjerne bedre for alle. Om lederen forsvinner så vil noen ta steget opp og det vil fortsette som før, det er nærmest garantert for det er faktisk sånn at enten så er man mobberen eller så er man den mobbede på en skole, fjerne den populære eleven som er lederen, vil bare gjøre ting mye verre. :utakt skrev (4 minutter siden): Hvilke tanker tror du mobbeofferet vil sitte igjen med her? Etter å ha blitt plaget over lengre tid, både verbalt og fysisk, og føler seg som verdens mest ubrukelige menneske, så skal man altså måtte flytte fra vennene sine og nærmiljøet. Mobberen vant, tenker jeg om det. Som sagt så mener jeg at de foresatte kan få lov til å betale omkostningene, Spørs om det er noen god seier. Og å komme til et nytt miljø kan være livreddende for den som blir mobbet. Har man venner så er det egentlig ikke mobbing lenger, men bare barn som er barn, og barn er jo noen rasshøl, de som er mobbet har ofte ingen venner, og de som er venner, ja de distanserer seg. Om mobbing bare hadde vært utrivelige ord engang i blant så er vi alle mobbet, men sånn er det jo ikke, mobbing er en mobb det er konstant og fullstendig nådeløst. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden Vokteren skrev (37 minutter siden): Kan det være fordi «alle» elever uansett utfordringer, skal gjennomføre et normert skoleløp i en standard klasse med 1 lærer? Ja jeg tror det er noe av grunnen, jeg tror det er mange som kunne hatt god nytte av en litt alternativ skolegang. Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden skaftetryne32 skrev (4 minutter siden): Om lederen forsvinner så vil noen ta steget opp og det vil fortsette som før, det er nærmest garantert for det er faktisk sånn at enten så er man mobberen eller så er man den mobbede på en skole, fjerne den populære eleven som er lederen, vil bare gjøre ting mye verre. Som sagt så mener jeg at de foresatte kan få lov til å betale omkostningene, Spørs om det er noen god seier. Og å komme til et nytt miljø kan være livreddende for den som blir mobbet. Har man venner så er det egentlig ikke mobbing lenger, men bare barn som er barn, og barn er jo noen rasshøl, de som er mobbet har ofte ingen venner, og de som er venner, ja de distanserer seg. Om mobbing bare hadde vært utrivelige ord engang i blant så er vi alle mobbet, men sånn er det jo ikke, mobbing er en mobb det er konstant og fullstendig nådeløst. Jeg vil ikke dele personlige ting på et åpent forum på internett, men la meg bare si at mine erfaringer ikke stemmer overens med noe av det du skriver her. Kanskje du har andre erfaringer, det er nok ingen fasit på dette. 2 Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden Så sier jeg ikke at vi skal gjeninnføre spanskrøret, men jeg både ser (har barn i skolen) og hører (av venner som er lærere) at skolen har veldig lite handlingsrom mot elever som oppfører seg dårlig. De eldre elevene er veldig klar over det. Det er også en utfordring. 2 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Forfatter Del Skrevet 19 timer siden :utakt skrev (1 minutt siden): Jeg vil ikke dele personlige ting på et åpent forum på internett Forståelig. :utakt skrev (1 minutt siden): men la meg bare si at mine erfaringer ikke stemmer overens med noe av det du skriver her. Samme. Lenke til kommentar
Vokteren Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden :utakt skrev (1 minutt siden): Så sier jeg ikke at vi skal gjeninnføre spanskrøret, men jeg både ser (har barn i skolen) og hører (av venner som er lærere) at skolen har veldig lite handlingsrom mot elever som oppfører seg dårlig. De eldre elevene er veldig klar over det. Det er også en utfordring. Det er riktig og de siste årenes eksempler på vold mot lærere understreker dette. Langt flere elever enn tidligere med store utfordringer krever så mange ressurser at skolen kommer på etterskudd. Dessverre ligger årsakene ofte i mislykkede forsøk på integrering. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå