Gå til innhold

Elkjøp kaller dette "som ny". Føler meg lurt. Hva mener du?

Fattiglus

Ville du godtatt dette "som ny" fra Elkjøp  

35 stemmer

1. 1. Ville du vært fornøyd med kun kr 230 rabatt og merket "som ny uten emballasje" i dette tilfellet?

• Ja. Jeg mener denne PC er som ny, Elkjøp har rett
      2
    • Nei. Denne PC har klar slitasje og bruk jeg ikke vil kalle som ny
      33

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
tigerdyr skrev (9 timer siden):

I drift 1176 timer, ca. 50 dager, hvis det er riktig er det i al fall ikke mye, men rent visuelt gir den jo ikke inntrykk av å ha blitt tatt særlig godt vare på.  Kanskje det var vært brukt av en elev, opp og ned i skolesekken osv. men som hadde en mye bedre pc hjemme og derfor lite brukt. 

Samtidig tenker jeg at er det det du har råd til må du akseptere å ikke kunne velge fra øverste hylle og om den ellers fungerer så kan jeg ikke se at litt kosmetisk slit er noe problem.

"Som ny" er en såpass vag og subjektiv betegnelse, men nei, jeg mener ikke den er "som ny".  Jeg har kjøpt mange brukte bøker og "som ny" ett sted kan bety noe radikalt annet enn "som ny" et annet sted. 

Jeg forventer ikke noen rå maskin i spesifikasjoner i min prisklasse. Man får ofte ok kjøp til grei pris i perioden som har vært med de tre store salgsperioder. Nå kommer en lang dødtid uten de store rabatter (tømming av gamle modeller osv).

Som jeg presiserer er det betegnelsen som ny jeg er overrasket over, mest med flekken på skjermen, som jo ikke er like plagsom når skjerm er på, men det ses da også. Når Elkjøp så syntes det er merkelig at jeg reagerer på dette via chat og personlig oppmøte, så er det ikke bare en feilmerking av maskinen (feil kan skje).

Dermed er slik synlig slitasje som eksempelet her reelt betegnet "som ny", det er ingen feil tekst. Når noe er "som nytt" er det også greit at rabatten er minimal. Chatten sjekket ut og sa maskinen kun er utstillig. Elkjøp ansatt jeg pratet med sa også at slitasjen passer med kun utstilling. Den er sendt fra en Elkjøp i Oslo sentrum, det går kanskje hardt for seg på utstilte varer der.... Til og med etiketten med data under maskinen, som ikke er i kontakt med noen flate, slites såpass.

Er enig i at det mer ser ut som maskin dratt opp og ned av en sekk mange mange uten beskyttelse. Å spekulere på bruken har ikke formål her.

Håper ikke Elkjøp drar grensen lengre i som ny enn dette tilfellet, at dette er ytterpunktet. Jeg mener "noe slitasje" hadde passet best.

Elkjøp og Power får sikker en del i retur på åpent kjøp, der varen er i perfekt stand tilbake. At rabatten videre da er minimal vil jeg støtte.

Endret av Fattiglus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Hva er din prisklasse da?

Hvis du svarer 8000 så vil jeg anbefale deg å ta kontakt med han her..

4000, er kun basis enkel bruk (Word). Har begynt deltid på skole. Syntes garanti er kjekt å ha. At maskinen støtter Windows 11 er viktig. En enkel maskin holder selvsagt ikke like mange år som en dyrere med mer kraft under panseret. Tar ikke lån (avbetaling) for en PC når jeg ikke må ha noe stort.

Tanken er å slenge inn mer ram litt senere, at ssd er 128 gjør ikke noe. Så det må ikke være loddet fast. A bytte ram har forlenget brukstid før.

Endret av Fattiglus
Lenke til kommentar
5 hours ago, Fattiglus said:

At maskinen støtter Windows 11 er viktig.

Det er ikke så vanskelig å innstallere Windows 11 selv om maskinen eventuelt mangler TPM chip/støtte.  Har en Lenovo ThinkPad fra 2016 som jeg fikk oppgradert (eller kanskje egentlig nedgradert) til Windows 11 på tross av maskinvaren ikke var støttet. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Roger B84 skrev (5 timer siden):

Hadde sendt den til helvete tilbake! 

Har sendt dem mail og venter på en respons de neste virkedager.

Beholder den kanskje om det gis mer rabatt. Batteriet var ikke særlig  bedre enn min gamle PC. Den virker fortsatt ok.

Dette er billig modell med lite batteri.

Finnes det noe å kjøpe for å polere/slipe bort slitasjemerket på skjermen?

Den ser litt bedre ut når den ikke ses i dagslys 😁

Lenke til kommentar
On 1/26/2025 at 12:45 AM, Fattiglus said:

Ser det er et hav av maskiner på Finn. Har lite peil på alle prosessormodeller osv. kjenner til i3 og i5 og at celeron er dårlig.

Det kommer helt an på generasjonen. i5 er ofte helt kurante og populære gaming-prosessorer i midt-klassen og selv i3 kan være mer enn godt nok i mange tilfeller.

Lenke til kommentar
Fattiglus skrev (3 timer siden):

Beholder den kanskje om det gis mer rabatt.

Elkjip er kjip på rabattene. Tror ikke jeg hadde beholdt den med mindre rabatten var massiv. Halv pris i forhold til ny vare ellers så hadde jeg levert den tilbake.

Dette minner meg om når jeg går i dagligvarebutikken og handler en tilbudsvare fra ukens tilbudsavis. Så kikker jeg innom datovaredisken og ser at det ligger en tilsvarende vare fra et annet merke der, til høyere pris selv etter at datorabatten er gitt. Da velger jeg soleklart tilbudsvaren med god holdbarhet og lavere pris framfor datovaren. Ditt kjøp virker å kunne sammenlignes med datovaren i dette eksemplet. Det kan være lurt å bare la Elkjp få beholde den PCen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (3 minutter siden):

Elkjip er kjip på rabattene. Tror ikke jeg hadde beholdt den med mindre rabatten var massiv. Halv pris i forhold til ny vare ellers så hadde jeg levert den tilbake.

Dette minner meg om når jeg går i dagligvarebutikken og handler en tilbudsvare fra ukens tilbudsavis. Så kikker jeg innom datovaredisken og ser at det ligger en tilsvarende vare fra et annet merke der, til høyere pris selv etter at datorabatten er gitt. Da velger jeg soleklart tilbudsvaren med god holdbarhet og lavere pris framfor datovaren. Ditt kjøp virker å kunne sammenlignes med datovaren i dette eksemplet. Det kan være lurt å bare la Elkjp få beholde den PCen.

Godt poeng. Er jo sprøtt at maskinen er mye hardere brukt/behandlet utseendemessig enn min maskin fra 2017.

Den har reklamasjon etter vanlig lovverk, heldigvis. Hadde uansett ikke kjøpt om det ikke var åpent kjøp. Er en erfaring rikere.

Lenke til kommentar
Fattiglus skrev (På 25.1.2025 den 22.43):

Hei gode folk her inne.

Jeg har lenge jaktet en billig PC på stramt budsjett. Kom så over en maskin på nettsiden til Elkjøp, eldre modell, med grei pris.

De hadde EN maskin med 230 kr rabatt med merknad "som ny- uten original eballasje". Emballasjen var ikke viktig for meg slo til på den, 230 kroner er også penger 😀. Det er ofte en alternativ pris under hovedprisen, da er noe på Outlet.

Når jeg nå mottok maskinen (godt pakket 👌) og så maskinen ble jeg satt ut ☹️:

Svært synlig slitasje på merker og etiketter, noe slitasje på skjerm (ikke så synlig med skjerm på).

Sjekket så på hwinfo harddiskens brukstid: 1176 timer !

Er ingen ekspert på PC, min gamle bærbare som er 6 år ser ut som strøkent eksemplar uten i nærheten av den sliten på maskinen Elkjøp sendte. Vet heller ikke hvor mye 1176 timer brukstid utgjør av slitasje. Det er over dobbelt så mye som min gamle PC.

Slo opp serienummer hos Lenovo, der står det at maksinen er registrer i bruk fra Oktober 2022. Så tiden har tikket derfra. Jeg visste maskinen er noen år, men ikke at den har vært i bruk over tid.

På chat med Elkjøp sier de at den har vært i utstilling et par måneder.

Elkjøp mener at alt overnevnte er "som ny", da jeg lurte på deinisjonen av som ny.

Hva mener dere? Er dette "som ny", et avslag på kr 230 (ja tohundre og tretti kroner) . Desverre er nå maskinen sluttsolgt så jeg får ikke kjøpt en helt ny av denne modellen. Har sikkert gått maskiner ut i Januarsalget.

Er jeg for vant til å ta pent vare på ting og er for kravstor her på "som nytt"??? Jeg vet ikke om 1176 timer er mye eller hvordan det påvirker. Hva med batteriet? Har akkurat hentet den på Posten.

Elkjøp mener at bildene ikke viser noe som gjør at maskinen ikke kan kalles som ny.

Bilder: Bilde med rød merking er slitasje på skjermen (har vasket den med skjermrens), bilde med lyssirkel på blått er et eksempel på en av flere riper på lokket, klistremerker er svært slitt i kanter (mye mer enn min gamle PC).

hwinfo.JPG

skjerm.JPG

topplokk.JPG

under.JPG

under2.JPG

topplokk2.JPG

Det er en grunn til at alle kaller de Elkjip. Handle bare der om de har et sykt godt tilbud/avslag.

Leverte en Xbox på service engang på Elkjøp, fikk tilbake etter 6!!!! Måneder…

Lenke til kommentar
18 minutes ago, Gouldfan said:

Leverte en Xbox på service engang på Elkjøp, fikk tilbake etter 6!!!! Måneder…

Bedre enn siste gjenstand jeg leverte på service, forsvant sporløst og ingen record i systemet. 

Lenke til kommentar
Mag ne skrev (51 minutter siden):

Du vil vi skal finne noe som er bedre enn full returrett?

Enig. Elkjøp er store, mange kunder og mange arbeidsplasser. Feil kan skje.

Ikke at jeg er helt fornøyd nå, men kan jo returnere. Selvsagt kjipt når man får vare som ikke innfrir.

Mange har nok urealistiske forventninger også. Varer på avveie er selvsagt ikke så greit.

Lenke til kommentar
ps5 skrev (2 timer siden):

Bedre enn siste gjenstand jeg leverte på service, forsvant sporløst og ingen record i systemet. 

Min Xbox forsvant også, så jeg fikk ny, men ikke før 6 mnd. Jeg skulle fått ny på flekken, da det var velkjent feil Red ring of death. 360 men fikk først ny etter 6 måneder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...