Gå til innhold

Elkjøp kaller dette "som ny". Føler meg lurt. Hva mener du?

Ville du godtatt dette "som ny" fra Elkjøp  

25 stemmer

1. 1. Ville du vært fornøyd med kun kr 230 rabatt og merket "som ny uten emballasje" i dette tilfellet?

• Ja. Jeg mener denne PC er som ny, Elkjøp har rett
      2
    • Nei. Denne PC har klar slitasje og bruk jeg ikke vil kalle som ny
      23

Anbefalte innlegg

Hei gode folk her inne.

Jeg har lenge jaktet en billig PC på stramt budsjett. Kom så over en maskin på nettsiden til Elkjøp, eldre modell, med grei pris.

De hadde EN maskin med 230 kr rabatt med merknad "som ny- uten original eballasje". Emballasjen var ikke viktig for meg slo til på den, 230 kroner er også penger 😀. Det er ofte en alternativ pris under hovedprisen, da er noe på Outlet.

Når jeg nå mottok maskinen (godt pakket 👌) og så maskinen ble jeg satt ut ☹️:

Svært synlig slitasje på merker og etiketter, noe slitasje på skjerm (ikke så synlig med skjerm på).

Sjekket så på hwinfo harddiskens brukstid: 1176 timer !

Er ingen ekspert på PC, min gamle bærbare som er 6 år ser ut som strøkent eksemplar uten i nærheten av den sliten på maskinen Elkjøp sendte. Vet heller ikke hvor mye 1176 timer brukstid utgjør av slitasje. Det er over dobbelt så mye som min gamle PC.

Slo opp serienummer hos Lenovo, der står det at maksinen er registrer i bruk fra Oktober 2022. Så tiden har tikket derfra. Jeg visste maskinen er noen år, men ikke at den har vært i bruk over tid.

På chat med Elkjøp sier de at den har vært i utstilling et par måneder.

Elkjøp mener at alt overnevnte er "som ny", da jeg lurte på deinisjonen av som ny.

Hva mener dere? Er dette "som ny", et avslag på kr 230 (ja tohundre og tretti kroner) . Desverre er nå maskinen sluttsolgt så jeg får ikke kjøpt en helt ny av denne modellen. Har sikkert gått maskiner ut i Januarsalget.

Er jeg for vant til å ta pent vare på ting og er for kravstor her på "som nytt"??? Jeg vet ikke om 1176 timer er mye eller hvordan det påvirker. Hva med batteriet? Har akkurat hentet den på Posten.

Elkjøp mener at bildene ikke viser noe som gjør at maskinen ikke kan kalles som ny.

Bilder: Bilde med rød merking er slitasje på skjermen (har vasket den med skjermrens), bilde med lyssirkel på blått er et eksempel på en av flere riper på lokket, klistremerker er svært slitt i kanter (mye mer enn min gamle PC).

hwinfo.JPG

skjerm.JPG

topplokk.JPG

under.JPG

under2.JPG

topplokk2.JPG

Endret av Fattiglus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ps5 skrev (7 minutter siden):

Du kommer ingen vei her. Hvorfor ikke bare returnere den og få pengene tilbake?

Jeg vurderer det, men har da ingen PC og finner ingen annen ok i mitt billige segment.

Hvis innmaten ikke er påvirket må jeg kanskje beholde den. Tiden for salg er over.

Det jeg lurer på er om jeg er veldig sær på dette. Elkjøp mener fortsatt dette er "som nytt" ette å ha sett bildene og ikke noe å henge seg opp i. De forstår ikke noe av min undering på dette. Viser til at jeg har full garanti osv at dette ikke er noe å reagere på fra min side. Dette etter å ha besøkt lokal Elkjøp dagen etter.

Jeg tok bilder og doumentasjon umiddelbart etter åpning av pakken. Ble nesten redd for at de vil stusse ved en eventuell angring på kjøp.

Endret av Fattiglus
Lenke til kommentar
Fattiglus skrev (9 minutter siden):

Jeg vurderer det, men har da ingen PC og finner ingen annen ok i mitt billige segment.

Hvis innmaten ikke er påvirket må jeg kanskje beholde den. Tiden for salg er over.

Det jeg lurer på er om jeg er veldig sær på dette. Elkjøp mener fortsatt dette er "som nytt" og ikke noe å henge seg opp i.

Det jeg peker på er ingenting å si på maskinen.

Mulig det er jeg som er sær nå, men kunne ikke Elkjøp ha brukt 5-10 minutter på å tørke over og rengjøre den før de la den ut for salg? Greit nok at noe er brukt eller stått som utstillingsmodell, men det går an å presentere produktet på en god måte likevel. 

Du burde bedt om enda mer rabatt.

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (2 timer siden):

Mulig det er jeg som er sær nå, men kunne ikke Elkjøp ha brukt 5-10 minutter på å tørke over og rengjøre den før de la den ut for salg? Greit nok at noe er brukt eller stått som utstillingsmodell, men det går an å presentere produktet på en god måte likevel. 

Du burde bedt om enda mer rabatt.

Hadde de tilbud meg litt mer rabatt nå i ettertid hadde jeg vært glad. Vil jo koste dem å ta den tilbake og gå igjennom maskinen (må vel nullstille den osv), samt registrere den ut til salg på nytt (som ny 🤪).

Innlegget er også litt som advarsel, for de som har tanker om hva som kan kalles som nytt fra Elkjøp

Kjipt det ikke er flere maskiner igjen av den utgåtte modellen, helt sluttsolgt. Hadde ikke nølt et sekund med å kjøpe ny av den samme. Har brukt altfor mange timer å tråle Power og Elkjøp for bærbar med ok innmat til mitt budsjett (15,6 med IPS skjerm).

Hvordan kan batteriet være påvirket?

Vurderte brukt på Finn, men garanti er kjekt å ha.

Takk for bekreftelse på at jeg ikke er totalt sær her, puh 😋.

Jeg skal sende en mail til Elkjøp, er veldig nysgjerrring på definisjonen og grensen på "som ny". Med min gamle PC ved siden av ville ingen gjettet riktig på hvem som er nyest fra utseende. Ikke engang klistremerkene er så slitt. Elkjøp kommenterte at "det bare er klistremerker", når jeg mente det hadde noe med slitasje.

Endret av Fattiglus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
^fmj skrev (5 minutter siden):

Lever tilbake, problemet løst. Skjønner det er surt, jeg måtte selv levere tilbake en maskin. Den var ikke slik som forventet.

Ja. Bør nok det, ble litt stuck også, trenger en maskinen som ikke er så sirup som min gamle.

Uansett, retur er ikke problemet her. Det er hva Elkjøp kaller som nytt og fortsatt står fast på.

Spennende om andre har samme erfaringer på slikt fra Elkjøp?

For "som ny" kan jo ses som ren teknisk slitasje/bruk av innmat også. Elkjøp har vel noen kriterier for sin rating på outlet varer. Slik som noe slitasje, synlig slitasje osv.

Jeg er ikke så data kompetent.

Endret av Fattiglus
Lenke til kommentar
ps5 skrev (58 minutter siden):

Du vil ha mer enn du ønsker å betale for. Det krever dessverre et snev av flaks. 

Ja, har trålet Elkjøp og Power. Var litt å velge på i Januar. Nå er det rensket. Enkelte billig modeller svinger i jojopriser. Nå er perioden med større salg over for en periode. Black week, romjulssalg og Januarsalg er over. Har vært noen eldre i3 og i5 til greie priser, som er litt bedre enn dagens billigste celeron. Lite ram og lagring er ok. Kjenner ikke til Ryzen...

Greia var hva som er som nytt, med så lite som kr 230 i nesten symbolsk avslag så jeg for meg en en fin ny maskin.

Ser andre her er helt enig med Elkjøp, som ny. Dette var en nyttig erfaring når jeg skal selge noe selv på for eksempel Finn, har tydligvis litt høye krav om hva som er som nytt.

Da skal jeg ikke gå på repeat her.

Hvordan påvirkes batteriet hvis den er stått i utstilling siden oktober 2022? Ref data fra Lenovo.

Endret av Fattiglus
Lenke til kommentar
Fattiglus skrev (21 minutter siden):

Da skal jeg ikke gå på repeat her. Hvordan påvirkes batteriet hvis den er stått i utstilling siden oktober 2022? Ref data fra Lenovo.

Du kan få en ca. status ved å skrive i CMD (trykk Windows-tast -> cmd -> Enter)
powercfg /batteryreport

Da får du en HTML-fil lagret på skrivebordet som forteller deg batteriets estimerte gjenværende kapasitet i prosent.
https://learn.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/device-experiences/powercfg-command-line-options

Den maskinen der er langt ifra hva jeg vil betrakte "som ny". Min egen, gamle laptop fra 2010 ser mye bedre ut enn det der! Vi får inn maskiner fra elevene på skolen der jeg jobber som (en sjelden gang) ser bedre ut.

Personlig har jeg sluttet å handle på Elkjøp. Jeg anser de som den norske Ebay: man handler hos dem helt uten garantier.
Jeg klarer ikke engang å finne ut hvordan enkelt komme i skriftlig kontakt med Elkjøp kundeservice, epost eller kontaktskjema, og å kunne gjøre det skriftlig, med kopi til egen epost, er viktig for meg i tilfelle det skulle oppstå en garantisak.

Men 1176 timer oppetid på en harddisk eller SSD er ingenting. Har 3 harddisker og 3 SSD-er i min nåværende stasjonære PC, og den minste oppetiden på en av harddiskene er ~35.000 timer. Dvs. rundt 4 år. De 2 andre diskene har begge over 100.000 timer på seg.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

Min lokale elkjøp har åpningstid 58 timer i uka om jeg husker rett. 1176 timer tilsvarer over 20 uker med konstant bruk i hele åpningstida. Det og merkene synes jeg overhodet ikke ligner nytt.

Når noe selges som nytt så forventer jeg at det er tatt ut av pakken, noen fingeravtrykk her og der, kanskje noen døgn brukstid og sånt, men aldri riper, skrammer, slitte klistremerker og et halvt år aktiv brukstid av totalt over 2 år brukstid. Det er bare å bruke åpent kjøp og si hva du mener om misbruken av "som nytt".

Når det kommer til valg av ny maskin, følg litt med på finn. Det hender det dukker opp noen bra kjøp. Men du må følge med som en hauk og vite hva du skal ha eller så forsvinner godkjøpene raskt til noen andre, eller så kjøper du katta i sekken. Få gjerne hjelp av noen du stoler på hvis du er usikker.

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Min lokale elkjøp har åpningstid 58 timer i uka om jeg husker rett. 1176 timer tilsvarer over 20 uker med konstant bruk i hele åpningstida. Det og merkene synes jeg overhodet ikke ligner nytt.

Når noe selges som nytt så forventer jeg at det er tatt ut av pakken, noen fingeravtrykk her og der, kanskje noen døgn brukstid og sånt, men aldri riper, skrammer, slitte klistremerker og et halvt år aktiv brukstid av totalt over 2 år brukstid. Det er bare å bruke åpent kjøp og si hva du mener om misbruken av "som nytt".

Når det kommer til valg av ny maskin, følg litt med på finn. Det hender det dukker opp noen bra kjøp. Men du må følge med som en hauk og vite hva du skal ha eller så forsvinner godkjøpene raskt til noen andre, eller så kjøper du katta i sekken. Få gjerne hjelp av noen du stoler på hvis du er usikker.

Ser det er et hav av maskiner på Finn. Har lite peil på alle prosessormodeller osv. kjenner til i3 og i5 og at celeron er dårlig.

Derfor var en 4 år gammel i5 (med øvrige svake spesifikasjoner) til under kr 4000 ok, da den er litt bedre enn ny celeron (men ikke så mye, utrolig utvikling for hvert år) til den summen ellers. Tok bare litt klipp og lim på å sammenligne cpu på nett. Jeg forventer ikke gull til under kr 4000,- Men ved Januarsalg kan man få noe ok. Tenker det er greit med maskin som er godkjent for Windows 11.

Selvsagt litt surt når man fikk en så slitt maskin. De andre jeg vurderte er borte i løpet av over en uke.

Min overraskelse er at Elkjøp har en definisjon på som ny som de står fast ved etter å gå rett på chat og oppsøke lokal butikk. Jeg fryktet nesten at de ville nekte å ta den i retur på åpent kjøp, slik den ser ut. Derfor var jeg raskt med å umiddelbart dokumentere.

Takk for reaksjoner og kommentarer. Den går nok i retur, selv om det frister lite å bruke titall timer på å tråle Finn osv. Den gamele gode Lenovo klarer seg en stund til. Trygghet med nytt eller outlet er garanti. Når Elkjøp kaller dette som nytt, sier det meg hva mange anser som normal bruk.

Takk til dere her inne. Da er det nok ikke mer å utfylle her i tråden 💗

Andre kan få en påminner om tilstand man kan forvente (som ny), om man ser denne tråden. Så slipper man mulig skuffelse. Åpent kjøp er flott hos Elkjøp (og Power) 😃

Er de 1176 skrive/lese bruk av ssd? Testet hwinfo på min gamle fra 2017 som sier 480. Det er vel ikke all påslått tilstand? Jeg forstår at timene 1176 ikke er noe kritisk for slitasje.

Hadde vart litt artig om maskinen dukker opp i en tråd her av neste kjøper, ved retur fra meg.

Ikke meningen å lage sutretråd. Flott forum jeg har lært av i flere år ved å lese.

"Brukt - noe slitasje" har Elkjøp også ser jeg. Det hadde vært bedre her. Ser også de har "brukt medium slitasje".

Endret av Fattiglus
Lenke til kommentar
2 hours ago, Fattiglus said:

Slo opp serienummer hos Lenovo, der står det at maksinen er registrer i bruk fra Oktober 2022. Så tiden har tikket derfra.

I drift 1176 timer, ca. 50 dager, hvis det er riktig er det i al fall ikke mye, men rent visuelt gir den jo ikke inntrykk av å ha blitt tatt særlig godt vare på.  Kanskje det var vært brukt av en elev, opp og ned i skolesekken osv. men som hadde en mye bedre pc hjemme og derfor lite brukt. 

Samtidig tenker jeg at er det det du har råd til må du akseptere å ikke kunne velge fra øverste hylle og om den ellers fungerer så kan jeg ikke se at litt kosmetisk slit er noe problem.

"Som ny" er en såpass vag og subjektiv betegnelse, men nei, jeg mener ikke den er "som ny".  Jeg har kjøpt mange brukte bøker og "som ny" ett sted kan bety noe radikalt annet enn "som ny" et annet sted. 

Lenke til kommentar

Ein ting er oppetida ved at maskina har vært påskudd som utstillingsmodell, men produktet er ikkje "som ny" når det er tydeleg slitasje og bruksmerker. 

Kva som er passeleg rabatt på brukte ting blir ei subjektiv vurdering, men personleg så synes eg at prisavslaget som Elkjøp gir på varer som har vært brukt er for lite til at det er aktuelt for min del. Særleg med tanke på at verken eg eller Elkjøp veit korleis produktet har blitt brukt før det vart returnert. Elkjøp tek nok nesten fullpris fordi dei får solgt varen til den prisen, men eg synes ikkje rabattane er gode nok. Elkjøp reklamerer med at outlet varer kan ha opptil 50% rabatt, men mesteparten av det som står i hyllene har fått under 10% i rabatt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...