Gå til innhold

Trenger hjelp på hvordan jeg skal koble høyttalerene mine til forsterkeren

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 høytalere og hver trenger 2 ledninger, altså 4 tilsammen. Så på forsterkeren er det bare plass til 2 ledninger på hver kategori unntatt den ene som har plass til 1. Det er 4 kategorier som er «front speakers» som har plass til 2 ledninger. «Surround speakers» som er plass til 2 ledninger på. «center speakers» som er plass til 1 ledning på. Og så «surround back/room2 speakers på». 
Så jeg lurer på hvor jeg skal koble for å få lyd i begge høytalerene
Bilder av høytalere bak og forsterkeren nede

si ifra hvis jeg skal vise/ ta bilde av noe annet på forsterker eller høytalere hvis det trengs IMG_9637.thumb.jpeg.01c944df49e2fd28487455951d94ff59.jpegIMG_9636.thumb.jpeg.7f3fc46a4e8643ae105e342ee64937df.jpeg👍

Endret av Mats O
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Screenshot_20250125_171119_Chrome.thumb.jpg.2c2c87c4b00de905f6583de9b2de6d7c.jpgDu kan koble sammen, parallelt,  de to inngangene til hver høyttaler. Enten med korte ledninger bak høyttalerne, elker om du får begge inn i samme utgang bak på forsterkeren, og bruker bare front l og r. Kablene ser tynne ut, så det siste går sikkert bra. Du må holde styr på hva som er pluss og minus.

Endret av Mag ne
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mats O skrev (48 minutter siden):

Jeg har 2 høytalere og hver trenger 2 ledninger, altså 4 tilsammen. Så på forsterkeren er det bare plass til 2 ledninger på hver kategori unntatt den ene som har plass til 1. Det er 4 kategorier som er «front speakers» som har plass til 2 ledninger. «Surround speakers» som er plass til 2 ledninger på. «center speakers» som er plass til 1 ledning på. Og så «surround back/room2 speakers på». 

si ifra hvis jeg skal vise/ ta bilde av noe annet på forsterker eller høytalere hvis det trengs IMG_9637.thumb.jpeg.01c944df49e2fd28487455951d94ff59.jpegIMG_9636.thumb.jpeg.7f3fc46a4e8643ae105e342ee64937df.jpeg👍

Hei bedre om du bare kjøper eller lager en kabel skinne.

Biwire blir bare tuvlete med ditt oppsett dvs hjemmekino forsterker.

Eneste jeg synes biwire er godt for er biamping.

Du kan prøve om hifiklubben som Dali kommer fra har skinner, tror de er billige.

Ellers bruker jeg noen ohlbach som jeg fikk for 200kr....

https://www.brl.se/sv/artiklar/oehlbach-jump-kabeljumpers.html?gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtNK8BhBBEiwA8wVt95BgsKO7AvMJewixlVZsErBAyDAnwtzKrKch1ByZT3oigi34YQOC6RoC5dkQAvD_BwE

Jeg bor i Sverige da, men brl i Norge har sikkert samme.

Ellers kan du lage koblinger selv med 4 kabelstumper.

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Du kobler loddrett høyre og venstre kanal diskant og bass sammen på begge høyttalerne.

Diskant er den øvre og bassene er de nedre.

Vanskelig å forklare med ord, men disse Kara fra Sahara "joke" har klart det og har bildene......

IMG_0152.jpeg

Endret av Gouldfan
Lenke til kommentar

Merk at forsterkeren din (receiveren) angir* at den er ment for høyttalere med en impedans på 6 Ohm mens Dali 5005 er angitt å ha en impedans på 4 Ohm. Disse høyttalerne vil da bli ganske tunge å drive for forsterkeren og belaste den mer enn den antageligvis er konstruert for. Høyere strømbehov og i verste fall overoppheting, kortslutning og brann som resultat. Lydbildet kan også påvirkes negativt når impedansen som forsterker er designet for og høyttalere ikke stemmer overens.

Dette er worst case, ved normal bruk (lavt til middels volum) vil det nok ikke bli et stort problem men drar du på kan det ende med 💥🔥

Gjør uansett som forslått tidligere, kjøp bedre (tykkere) høyttalerkabler, koble disse til de øverste terminalene på hver høyttaler og lag bro til de nederste terminalene (rødt-rødt, svart-svart). Høyttalerne kom nok med slike skinner originalt men om du ikke har dem liggende kan det kjøpes eller lages. Ref. manualen;

image.thumb.jpeg.2e4d0dfa747bdeabf3ca1fd8a31f54e1.jpeg

* sjekk om det er innstilling på receiveren direkte eller i menyen dens hvor impedansen (Ohm) kan justeres ned til 4 Ohm.

Lenke til kommentar
11 hours ago, NoBo said:

Merk at forsterkeren din (receiveren) angir* at den er ment for høyttalere med en impedans på 6 Ohm mens Dali 5005 er angitt å ha en impedans på 4 Ohm. Disse høyttalerne vil da bli ganske tunge å drive for forsterkeren og belaste den mer enn den antageligvis er konstruert for. Høyere strømbehov og i verste fall overoppheting, kortslutning og brann som resultat. Lydbildet kan også påvirkes negativt når impedansen som forsterker er designet for og høyttalere ikke stemmer overens.

Alle normalt konstruerte forsterkere som er nye nok til at surround var oppfunnet har beskyttelseskretser mot slikt. Så det går helt fint 

11 hours ago, NoBo said:

sjekk om det er innstilling på receiveren direkte eller i menyen dens hvor impedansen (Ohm) kan justeres ned til 4 Ohm.

Det eneste den funksjonen gjør er å skru ned spenningen forsterkeren jobber på, og dermed blir tilgjengelig effekt redusert. Så sjeldent anbefalt å bruke 

Lenke til kommentar
Smule8o skrev (29 minutter siden):

Alle normalt konstruerte forsterkere som er nye nok til at surround var oppfunnet har beskyttelseskretser mot slikt. Så det går helt fint 

Det eneste den funksjonen gjør er å skru ned spenningen forsterkeren jobber på, og dermed blir tilgjengelig effekt redusert. Så sjeldent anbefalt å bruke 

Den ohm innstillingen risikerer jo å gjøre lyden dårligere også-tilgjengelig effekt redusert..

Lenke til kommentar
Mats O skrev (19 timer siden):

Hva heter forsterkeren din?

Lenke til kommentar
29 minutes ago, Gouldfan said:

Den ohm innstillingen risikerer jo å gjøre lyden dårligere også-tilgjengelig effekt redusert..

Japps. En forsterker vil begynne å låte mye dårligere når den nærmer seg klipping. Og når man reduserer tilgjengelig spenning og effekt vil man komme dit ved lavere volum.

Hele innstillingen er nok der for å tilfredsstille regelverk i enkelte land.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...