Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

AML. 14-1

Gjest 28aae...7c3

Anbefalte innlegg

Gjest 28aae...7c3

I aml. 14-1 står det: 

Arbeidsgiver skal informere arbeidstakerne om ledige stillinger i virksomheten. Innleid arbeidstaker skal informeres på tilsvarende måte.

Betyr det at jeg som arbeidsgiver kun behøver å informere mine arbeidstakere om ledige stillinger men ikke gi mulighet til å søke stillingen eller åpne for søknadsprosess?

At loven sier at det kun er snakk om å informere, ikke retten til å søke?

Anonymous poster hash: 28aae...7c3

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 28aae...7c3 skrev (51 minutter siden):

ikke gi mulighet til å søke stillingen eller åpne for søknadsprosess?

Å gi dem mulighet til å søke er vel ikke en aktiv handling, du må i så fall nekte dem å søke. Hvordan ser du for deg å lovlig kunne nekte innleide/ansatte å søke på stillingene du informerer om?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest 28aae...7c3

Jeg tolker loven følgende: kun ren informasjon, ikke rett til å søke. Våre ansatte får dermed ikke mulighet til å søke stillingen og vi åpner ikke for det. 
Jeg som leder rekrutterer en ny ansatt direkte uten søknadsprosess.

Dette er og har vært praksis i mange år i denne virksomheten. Men er det rett tolkning av lovverket?

Lenke til kommentar

Arbeidsmiljøloven § 14-1 gir bare arbeidsgiver informasjonsplikt. Arbeidstakernes rett til å søke på stillingen - eller manglende rett - følger av andre regler. 

Staten, kommunen, og statseide selskaper har ofte ikke anledning til å direktetilsette uten offentlig utlysning. 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Mistenker at spørsmålet ditt kunne vært bedre formulert som: "Må jeg ha et intervju med disse personene når jeg allerede har bestemt meg for hvem som skal ha jobben?"

Kort sagt så er vel svaret nei, du må ikke det. Men hvis du nekter intervjuer eller gjør andre uheldige ting så kan du utsette deg selv for negativ oppmerksomhet og diskrimineringsanklager.

Hvis en ansatt vil ha et intervju ville jeg gjennomført det. Hvem vet, kanskje den personen er bedre enn den du tenkte deg?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest 28aae...7c3

Vår beskjed til arbeidstakere er: 

Det understrekes at loven kun stiller krav til informasjon om ledige stillinger, ikke om mulighet for å søke disse stillingene. Det vil ikke åpnes for generell søknadsprosess til disse stillingene.

Vi har blitt gjort oppmerksom på følgende kommentar til lovverket (kilde: arbeidsrett.no): Bestemmelsen er ment som en ren informasjonsbestemmelse. Dette innebærer at bestemmelsen i seg selv ikke gir noen fortrinnsrett til ny tilsetting for de ansatte. Vedkommende arbeidstaker må derfor søke på en ledig stilling på vanlig måte og konkurrere om tilsetting på lik linje med andre interne eller eksterne søkere til stillingen

Er det slik å forstå at å informere er underforstått med at man skal kunne søke, men uten forstrinnsrett og på lik linje med andre?

Lenke til kommentar

Eksisterende ansatte har ingen fortrinnsrett etter arbeidsmiljøloven § 14-1. Men bestemmelsen bygger på en forutsetning om at ledige stillinger besettes etter en tradisjonell utlysnings- og søknadsprosess. Hvis stillingen ikke skal besettes på en slik måte så plikter ikke arbeidsgiver å iverksette en utlysnings- og søknadsprosess. Men det vil ofte være nødvendig fordi andre regler forplikter til det.

Etter arbeidsmiljøloven § 14-3 har eksisterende deltidsansatte fortrinnsrett til å få utvidet sin stilling fremfor at arbeidsgiver foretar nyansettelse. Etter § 14-2 har tidligere ansatte i en viss periode fortrinnsrett til å få komme tilbake i arbeid i virksomheten. Tariffavtaler virksomheten er bundet av kan gi ytterligere rettigheter til de ansatte. Og virksomheter med tilknytning til det offentlige vil ofte være forpliktet av ulovfestede prinsipper om offentlig forvaltning til å gjennomføre offentlig utlysning.

For å ivareta virksomhetens forpliktelser etter disse bestemmelsene vil man ofte måtte gjøre en eller annen form for prosess hvor man lar deltidsansatte og forhenværende ansatte, eventuelle tariffberettigede, få gjøre krav på tilsetting. Men dette er ikke forpliktelser som kommer fra § 14-1.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest 28aae...7c3 skrev (8 timer siden):

Jeg som leder rekrutterer en ny ansatt direkte uten søknadsprosess.

Frykter du at ansatte med lavere stilling/stillingsprosent eller innleide skal ha høyere kompetanse og erfaring enn den du rekrutterer? I så fall, hva er bakgrunnen for at du vil ansatte den du har valgt og samtidig forhindre andre fra å konkurrere på like vilkår?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Guest 28aae...7c3 said:

Vår beskjed til arbeidstakere er: 

punkt 1:

Det understrekes at loven kun stiller krav til informasjon om ledige stillinger, ikke om mulighet for å søke disse stillingene. Det vil ikke åpnes for generell søknadsprosess til disse stillingene.

punkt 2:

Vi har blitt gjort oppmerksom på følgende kommentar til lovverket (kilde: arbeidsrett.no): Bestemmelsen er ment som en ren informasjonsbestemmelse. Dette innebærer at bestemmelsen i seg selv ikke gir noen fortrinnsrett til ny tilsetting for de ansatte. Vedkommende arbeidstaker må derfor søke på en ledig stilling på vanlig måte og konkurrere om tilsetting på lik linje med andre interne eller eksterne søkere til stillingen

Punkt 1 og punkt 2 motsier hverandre. Jeg tolker det som at punkt 1 er feil.

Lenke til kommentar

Synes du har gjort det vanskeleg for deg sjølv ved å nekte å behandle eventuelle søknadar, det er jo nærmast å be om å bli anklaga for diskriminering etter AML. Då er det du som arbeidsgivar som må sannsynleggjere ovanfor arbeidstilsynet at det ikkje har foregått diskriminering. 

Dette kunne du styrt mykje betre med å sette krav i utlysingsteksta som dine eksisterande tilsette ikkje oppfyller. 

Det stemmer at AML § 14-1 berre krev at du informerer, men du har heilt sikkert andre reguleringar som du du også må følge, og ikkje berre arbeidsmiljølova. 

Lenke til kommentar
Gjest 28aae...7c3

Bakgrunnen og forarbeidet for loven er å sikre midlertidige ansatte mulighet til fast jobb. Da Norge behandlet rådsdirektivet fra EU kom departementet til den beslutning at loven skulle gjelde alle ansatte og ikke bare midlertidig. ( I dag er midlertidig endret til innleid arbeidstaker).

Jeg begynner å lure på hva hensikten med loven vil være hvis jeg bare informerer, og ikke gir mulighet til at alle som vil kan søke?

Praksisen men å ikke la noen ansatte få lov til å søke har eksistert i mange år, så mange tror nok at det bare er sånn og at det er lov.

Men er det lov?

link til forarbeid og bakgrunn:

https://www.regjeringen.no/no/dokumenter/otprp-nr-64-2001-2002-/id168754/?ch=3

Lenke til kommentar
11 hours ago, Guest 28aae...7c3 said:

Praksisen men å ikke la noen ansatte få lov til å søke har eksistert i mange år, så mange tror nok at det bare er sånn og at det er lov.

Men er det lov?

Nei, og for å sitere i fra lovforarbeidene:

Vedkommende arbeidstaker må således søke en ledig stilling på vanlig måte og konkurrere om tilsetting på linje med andre søkere til stillingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...