Gå til innhold

Vaksinemotstand har brakt polio tilbake

Anbefalte innlegg

leticia skrev (9 timer siden):

hvorfor angrer du på den? Jeg har tatt det meste, men akkurat denne stod jeg over. Så lurer på hva som er årsaken til at du angrer. 

I etterpåklokskapens lys var den unødvendig for meg å ta. Jeg ble også påvirket av det som ble sagt av personer med kompetanse. Kritikken i ettertid om at faren ble overdrevet var berettiget.

Jeg ble også syk etter vaksineringen, hanglet i lang tid etterpå. Fikk heldigvis ikke narkolepsi.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Dette stemmer ikke.

Jeg kunne lagt ved studier som har informasjon om dette. Men de har alle konfliktinteresser, eller er direkte/indirekte bestilt eller støttet av forskjellige kilder. Blandt annet av de samme som lager sprøytepreparater.

Du svarte ikke ja/nei til mitt spørsmål, men antar at du da har universale verdier vedrørende interessekonflikter, så da hadde alt av studier jeg kunnet linke til være 'fjas' for deg. Også de som var bestilt fra vaksineutviklere. Jeg leser meg opp på alt av studier, selv om de er støttet av vaksineutviklere.

Du hadde hatt ett potensiale for å lære om at en andel av de som tar imot sprøytepreparater også blir smittet av meslinger. Men så og si alt av studier ser det ut til at du har ett prinsipp om å avfeie som fjas. Det er ditt valg, men det gjør informasjonsdeling og kommunikasjon med deg utfordrende.

Selvfølgelig stemmer dette, det er overhodet ikke noe å diskutere. Vis meg en troverdig kilde som hevder det motsatte. Meslingsykdom er uhyre smittsomt, hadde vaksinen fungert dårlig ville man merket det.

Nei, alt er selvsagt ikke fjas. Jeg har lært hvordan man bedriver kildekritikk.

• Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Tussi said:

Kan du gi en eneste kilde som viser at meslinger sprer seg i et miljø med vaksinegrad over 95%? 

Link.

"An outbreak of measles occurred in a high school with a documented vaccination level of 98 per cent. Nineteen (70 per cent) of the cases were students who had histories of measles vaccination at 12 months of age or older and are therefore considered vaccine failures. Persons who were unimmunized or immunized at less than 12 months of age had substantially higher attack rates compared to those immunized on or after 12 months of age. Vaccine failures among apparently adequately vaccinated individuals were sources of infection for at least 48 per cent of the cases in the outbreak. There was no evidence to suggest that waning immunity was a contributing factor among the vaccine failures."

Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (6 timer siden):

Link.

"An outbreak of measles occurred in a high school with a documented vaccination level of 98 per cent. Nineteen (70 per cent) of the cases were students who had histories of measles vaccination at 12 months of age or older and are therefore considered vaccine failures. Persons who were unimmunized or immunized at less than 12 months of age had substantially higher attack rates compared to those immunized on or after 12 months of age. Vaccine failures among apparently adequately vaccinated individuals were sources of infection for at least 48 per cent of the cases in the outbreak. There was no evidence to suggest that waning immunity was a contributing factor among the vaccine failures."

Ok, så det man ser her er at de som er vaksinert for tidlig har en betydelig høyere risiko enn de som er korrekt vaksinert. 

Uansett, det er 1 studie, nesten 40 år gammel. Og etter at man så vaksinesvikt innførte man en ny dose MMR på et senere tidspunkt som eliminerte denne svikten

Sitat

From the 1970s through early into the recent measles epidemic, the majority of measles cases were in highly vaccinated, school-age children. This was due primarily to a 1 to 5% primary measles-mumps-rubella vaccine failure rate and nonrandom mixing patterns among school-age populations. To eliminate susceptible individuals in the school-age populations, a second dose of measles vaccine is now recommended between 5 and 6 years or 11 and 12 years by both the Advisory Committee on Immunization Practices and the American Academy of Pediatrics. Later in the epidemic, measles cases surged among unimmunized preschool children, especially among the poor in inner-city areas

https://pmc.ncbi.nlm.nih.gov/articles/PMC172858/

Sitat

One dose of MMR vaccine is 93% effective against measles, 78% effective against mumps, and 97% effective against rubella.

Two doses of MMR vaccine are 97% effective against measles and 88% effective against mumps.

https://www.cdc.gov/vaccines/vpd/mmr/public/index.html

Prøver du å si at virusitbruddet  I Texas ikke har noe med vaksinegrad å gjøre?

Endret av Tussi
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Tussi said:

Prøver du å si at virusitbruddet  I Texas ikke har noe med vaksinegrad å gjøre?

Jeg kan ikke huske at jeg har prøvd å si noe slikt.

Noen her hevdet hardnakket at personer som tar imot sprøytepreparat aldri, eller nærmest umulig kan bli smittet av meslinger. Dette stemmer ikke. Så jeg ville gjøre alle klar over at det ikke stemmer. Det er nok av informasjon overalt på at personer som har tatt imot sprøytepreparat fremdeles kan bli smittet. Det ser ut til at det kan skje i relativt mindre grad enn de som ikke har valgt sprøytepreparat.

Jeg har sett flere ganger antydninger til at noen kanskje har mistolket meg. Det kan være min egen feil at jeg ikke gjør meg forstått. Jeg jobber kontinuerlig med meg selv, og med å forstå verden. Det er slik jeg har kommet til at aluminium må ut av sprøytepreparater som brukes på barn. Og helst også revurdere hele konseptet med å sprøyte varierende innhold direkte inn i vev og blodbaner. Dette er nærmest steinalder teknologi vi har brukt siden 1960 tallet. Nå er det 2025. Jeg mener det er på tide at vestlig vaksine teknologi gjør noen reformasjoner til gode for folket og samfunn, slik at vi ihvertfall kan slutte med å injisere metall med nervegift egenskaper direkte inn i barna våre! Det er andre måter vaksineutvikling kan foregå, uten bruk av sprøyter.

Endret av Selfuniverse
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Selfuniverse said:

Og helst også revurdere hele konseptet med å sprøyte varierende innhold dirkete inn i vev og blodbaner. Dette er nærmest steinalder teknologi vi har brukt siden 1960 tallet. Nå er det 2025.

Ja, mRNA-vaksiner er jo veldig godt eksempel på framgangen. Dei er kjappe å framstille, betre kontrollerte enn tradisjonelle vaksiner, enklare å tilpasse og bedre immunrespons.

• Liker 5
Lenke til kommentar
1 minute ago, barfoo said:

Ja, mRNA-vaksiner er jo veldig godt eksempel på framgangen. Dei er kjappe å framstille, betre kontrollerte enn tradisjonelle vaksiner, enklare å tilpasse og bedre immunrespons.

mRNA er gentransfusjon av celler i kroppen, som kan ha uante multigenerasjonelle konsekvenser, og også en lang liste av øyeblikkelige og langvarige konsekvenser og helseproblemer for kroppen. Inkludert død.

Er gentransfusjon av kroppens celler, ett bedre alternativ enn å la kroppen bli eksponert for fremmede bakterier, virus, eller etterlignere av disse, i mer kontrollerte omstendigheter?

Jeg mener DEFINITIVT nei.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Selfuniverse said:

mRNA er gentransfusjon av celler i kroppen, som kan ha uante multigenerasjonelle konsekvenser, og også en lang liste av øyeblikkelige og langvarige konsekvenser og helseproblemer for kroppen. Inkludert død.

mRNA endrer ikkje arvematerialet ditt, og mRNA-vaksiner vert jo testa for bivirkninger på linje med andre alternativer, så det du kjem med er som vanleg pissprat.

Forøvrig illustrerande - du etterlyser moderne vaksiner, og når du får det er du imot det og.

Er gentransfusjon av kroppens celler, ett bedre alternativ enn å la kroppen bli eksponert for fremmede bakterier, virus, eller etterlignere av disse, i mer kontrollerte omstendigheter?

Ja, sånn utover at du ikkje har forstått verkemåten til mRNA-vaksiner. Bivirkningene av sjukdommane er stortsett langt meir alvorlege enn vaksinene, og langt vanlegare.

Utover det så er det å diskutere med deg fullstendig bortkasta; du kan kaste ut udokumenterte påstander som tar lang tid å tilbakevise.

Det er tilstrekkeleg å sjå på summen av det du ytrer - og konstantere at du ikkje har overfladisk kjennskap til temaet, og har blitt grundig lurt sjølv.

Endret av barfoo
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
43 minutes ago, barfoo said:

Det er tilstrekkeleg å sjå på summen av det du ytrer - og konstantere at du ikkje har overfladisk kjennskap til temaet

Det stemmer. Jeg har svært mye grundigere kjennskap til temaet, grunnet at jeg hører på eksperter, immunologer, leger, og professorer fra overalt i den vestlige verden. Og har studert rundt 100 forskjellige vitenskapsartikler og studier rundt dette.

Hvilket informasjonsgrunnlag baserer du dine uttalelser på?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det stemmer. Jeg har svært mye grundigere kjennskap til temaet, grunnet at jeg hører på eksperter, immunologer, leger, og professorer fra overalt i den vestlige verden. Og har studert rundt 100 forskjellige vitenskapsartikler og studier rundt dette.

Nei, du ignorerer systematisk alt som ikkje stemmer med ditt verdsbilete, og driv aktiv cherrypicking.

Så godt som alle som faktisk har utdanning er ueinig med deg. Det finst enkelte gærninger ala Wakefield.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (1 time siden):

Noen her hevdet hardnakket at personer som tar imot sprøytepreparat aldri, eller nærmest umulig kan bli smittet av meslinger. Dette stemmer ikke. Så jeg ville gjøre alle klar over at det ikke stemmer.

Jo, det stemmer at det er usannsynlig. Det er vanskelig å ta deg seriøst når du kommer med en hendelse som viser til en artikkel fra 1987, det er andre rutiner i dag.

Jeg er så dristig at jeg velger å hevde at det har sammenheng med at vaksinen mot meslinger fungerer godt.

Figur 1. Tilfeller av meslinger per 100 000 innbyggere i Norge 1900-2023. Kilde: Statistisk sentralbyrå (1900-74) og MSIS (1975-2023).

Graf over meslinger i Norge.

• Liker 4
Lenke til kommentar
9 minutes ago, barfoo said:

Wakefield

For de som lurer på hvorfor barfoo plutselig dro frem dette navnet, som egentlig har så og si ingenting med hva vi snakker om å gjøre, så er det slik at alle legestudenter får opplæring i hva denne mannen gjorde for lenge siden, og at han ble fratatt legelisensen for det. En slags middelaldersk spot og spe, for å eksemplifisere hva som kan skje hvis man tenker å 'gå over grensen'.

Dette er ett fryktelement som skal læres. Legestudenter tror bare at det fortelles om en 'gal mann som konspirerte for å skape falske studier'.

• Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Selfuniverse said:

For de som lurer på hvorfor barfoo plutselig dro frem dette navnet, som egentlig har så og si ingenting med hva vi snakker om å gjøre, så er det slik at alle legestudenter får opplæring i hva denne mannen gjorde for lenge siden, og at han ble fratatt legelisensen for det. En slags middelaldersk spot og spe, for å eksemplifisere hva som kan skje hvis man tenker å 'gå over grensen'.

Dette er ett fryktelement som skal læres. Legestudenter tror bare at det fortelles om en 'gal mann som konspirerte for å skape falske studier'.

Artig at du er tankeleser også.

Wakefield er relevant for diskusjonen, fordi han aktivt forfalska forsking som fortsatt blir brukt for å diskreditere vaksiner, og står i stor grad bak moderne vaksinemotstand.

Forøvrig antar du jo at legestudenter blir fortalt ting. Det er stortsett ikkje det høgare utdanning handler om; høgare utdanning handlar om å lære metoder for å lære, i mindre grad enn å pugge fakta. Del av medisinstudiet er faktisk forskning, statistikk og andre relevante fag for å kunne forstå forsking.

Wakefield er relevant i medisinsk utdanning fordi det illustrerer problema med dårleg eller forfalska forsking.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Selfuniverse skrev (42 minutter siden):

Jeg skjønner at du har gode intensjoner, men jeg mener du tolker fakta feil. 

Wakefield, og også Kennedy, har barneliv på sine hender for den misinformasjonen de har kommet med, så barn har dødd av vaksineforebyggbare sykdommer 

Endret av Tussi
Skrivefeil
  • Liker 2
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (16 timer siden):

Dunning-Kruger-effekten står sterkt hos en del brukere her inne!

Så er det jævlig synd at vaksinemotstand går ut over uskyldige, og ikke bare de som "tenker sjæl". Hadde det enda vært det, så hadde vaksinemotstand vært som en selvrensende ovn som hadde dødd ut med noen generasjoner...

De fleste som lider av denne effekten, ville nok dødd ut i løpet av et par pandemier…

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...