Gå til innhold

Vaksinemotstand har brakt polio tilbake

Anbefalte innlegg

On 1/26/2025 at 8:59 AM, Morromann said:

Men er det nødvendigvis vaksinemotstand som er årsaken, eller kan det OGSÅ være storstilt migrasjon - lovlig og ulovlig - fra deler av verden hvor polio fortsatt er utbredt?

USA, et land som har kontinuerlig innvandring i hundrevis av år, klarte også å utrydde viruset. Ja, det er vaksinemotstand som er årsaken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
10 minutes ago, rabler said:

At du ikke tror på vitenskap overrasker nok ingen…

Over 99% av livet mitt og valgene mine er basert på vitenskap. Påstanden din er urovekkende feil. Men det skulle vel være forsøk på noe mobbing, ikke en reel påstand. Jeg tilgir deg.

• Liker 5
Lenke til kommentar
rabler skrev (58 minutter siden):

Hvorfor skal det at man ikke forstår vitenskap eller risiko være en god grunn til at man er skeptisk mot vaksiner?

Jeg skriver ikke at det er en god grunn til å være skeptisk fordi man ikke forstår vitenskap eller risiko. Jeg skriver at det er god grunn til å tro at flere har blitt skeptisk fordi dem har blitt presentert informasjon de ikke forstår, altså vitenskap og risiko. 

Jeg sier ikke at det var feil å la informasjon om bivirkninger, effektivitet, virkemåte m.m. være tilgjengelig, eller at det var feil av media å lage saker om det daglig i 2 år. Det jeg derimot sier er at det ikke er urimelig å tenke at en konsekvens av dette er at en større gruppe mennesker har blitt skeptisk fordi dem ikke forstår eller missforstår fakta. 
Jeg har dessverre ikke noen konkrete studier å vise til. Dette er ene og alene en refleksjon fra min side. Det kan hende at jeg tar feil.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (På 26.1.2025 den 17.16):

man kan faktisk pådra seg polio, av selve vaksinen.

avhengig av om man får såkalt inaktiv vaksine, eller levende, svekket vaksine.

Levende, svekket vaksine kan etter utskillelse endre seg ja, den risikoen elimineres ved at alle får vaksinen

• Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (5 minutter siden):

Levende, svekket vaksine kan etter utskillelse endre seg ja, den risikoen elimineres ved at alle får vaksinen

kan det være slikt som er blitt påvist i kloakk/avløpsvann prøvene det snakkes om? altså, "polio" fra vaksine, og ikke "ekte" polio-smitte? Jeg aner ikke om det er mulig, bare lufter tanken om det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (2 minutter siden):

kan det være slikt som er blitt påvist i kloakk/avløpsvann prøvene det snakkes om? altså, "polio" fra vaksine, og ikke "ekte" polio-smitte? Jeg aner ikke om det er mulig, bare lufter tanken om det.

I Gaza var det påvist virus etter at vaksinasjonsprogrammet kollapset pga krigen. Det var en av årsakene til at man satte igang vaksinasjon med våpenhvile 

I Europa er det høyst, høyst sannsynlig naturlig virus det er snakk om, ellers hadde det vært nevnt. Det samme i Gaza, og Kobani i Syria I 2013

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Nedward said:

Jeg skriver ikke at det er en god grunn til å være skeptisk fordi man ikke forstår vitenskap eller risiko. Jeg skriver at det er god grunn til å tro at flere har blitt skeptisk fordi dem har blitt presentert informasjon de ikke forstår, altså vitenskap og risiko. 

Jeg sier ikke at det var feil å la informasjon om bivirkninger, effektivitet, virkemåte m.m. være tilgjengelig, eller at det var feil av media å lage saker om det daglig i 2 år. Det jeg derimot sier er at det ikke er urimelig å tenke at en konsekvens av dette er at en større gruppe mennesker har blitt skeptisk fordi dem ikke forstår eller missforstår fakta. 
Jeg har dessverre ikke noen konkrete studier å vise til. Dette er ene og alene en refleksjon fra min side. Det kan hende at jeg tar feil.

Ok, da har jeg misforstått. Ja det er nok mange som har blitt skeptiske fordi de ikke skjønner hva informasjonen de får faktisk betyr. -Og at de ikke stoler på de som faktisk vet hva det betyr.

Mennesker er også kronisk dårlige til å vurdere risiko så bare det at man vet at "noen" har blitt syk av en vaksine kan være nok til at man tar gale valg.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (15 minutter siden):

I Europa er det høyst, høyst sannsynlig naturlig virus det er snakk om, ellers hadde det vært nevnt. Det samme i Gaza, og Kobani i Syria I 2013

vel, la merke til følgende sitat fra medisinsk leksikon linken:

Sitat

En vaksine bestående av svekkede levende virus (Sabins vaksine), som ble gitt som dråper (peroralt), ble brukt i årene 1965–1980. Denne vaksinen har imidlertid den ulempen at de svekkede virusene i vaksinen i meget sjeldne tilfeller kan forårsake polio hos personer som smittes fra vaksinerte individer.

I de store kampanjene for massevaksinasjon som er blitt gjennomført de siste tiårene i poliorammede land, har man av praktiske grunner brukt denne perorale vaksinen, som har resultert i at man har fått noen få vaksineassosierte tilfeller av polio.

altså, i typiske "bistands-land" gir man den typen vaksine (svekkede levende virus) siden den er lett å administrere (dråper i munnen)

så teorien min var at iom. det kommer mye mennesker fra slike områder til Europa, er det evt. disse tilfellene man har sett spor av i avløpsvannet. men, det får ve vel aldri vite sikkert uansett.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Mr.M skrev (3 minutter siden):

vel, la merke til følgende sitat fra medisinsk leksikon linken:

altså, i typiske "bistands-land" gir man den typen vaksine (svekkede levende virus) siden den er lett å administrere (dråper i munnen)

så teorien min var at iom. det kommer mye mennesker fra slike områder til Europa, er det evt. disse tilfellene man har sett spor av i avløpsvannet. men, det får ve vel aldri vite sikkert uansett.

Men de som kommer, kommer sikkert ikke 3 dager etter vaksinasjon, det er voldsomt spekulativt...  det er ikke mange dager man skiller ut virusene

• Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...