Gå til innhold

Vaksinemotstand har brakt polio tilbake

Anbefalte innlegg

N-4K0 skrev (7 timer siden):

Mange gode poenger, inkl. det uheldige faktum at covidvaksineringen antakelig bidro til vaksineskepsis hos mange.

Det er dog en stor forskjell på "veletablerte", vel utprøvde vaksiner som har eksistert i flere tiår og nye, hasteutviklede vaksiner som følge av en ny pandemi som plutselig oppsto. Vaksiner mot f.eks. polio og meslinger som har eksistert siden før de fleste som lever i dag ble født, er ikke det samme som nye vaksiner mot nye virus, evt. mutasjoner av eksisterende virus.

Med fare for å høres arrogant ut - det er lov å tenke lenger enn "vaccine bad!".

Det er jo også ekstrem polarisering; som til tider virker fordummende som ødelegger for fornuftige diskusjoner som dette når den ene siden mener at alt av vaksiner er dødelig og skadelig mens den andre siden mener at alle vaksiner er bra og stempler enhver kritikk av enkeltvaksiner som "anti-vaxxing"(grovt forenklet; I know men slik er polarisering og ofte mer utbredt på nettforum enn i det virkelige liv). Og selv om man mener at vaksiner som demper symptomer for luftveisvirus er strengt unødig for en selv(et synspunkt jeg deler)er det totalt galskap å være avvisende mot vaksiner rettet mot dødelige sykdommer som rabies, tetanus, tuberkolose eller polio. Om man blir bitt av et dyr med rabies er det rett ut russisk rulett med eget liv å ikke ta rabiesvaksine umiddelbart etterpå. Var visst en mann i USA som nektet å ta rabiesvaksine etter eksponering gjennom bitt av et dyr med rabies; og vel; han utviklet sykdommen og døde selvfølgelig en grusom død da rabies er 100% dødelig og en ekstremt grusom måte å dø på.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selfuniverse skrev (På 27.1.2025 den 22.03):

en uansett hvis antibiotikaresistens hadde blitt 100% over alt i verden, så hadde alle bare automatisk gått over til alle de naturlige opphavende midler som vi har brukt mot bakterier og sykdom i tusener av år.

Du mener den tiden da levealderen var 35 år?

• Liker 4
Lenke til kommentar
On 2/24/2025 at 7:48 AM, Vokteren said:

Hvis bivirkningene holder seg på promillenivå, må man konkludere med at Coronavaksineringen har vært en suksess.

92.4 prosent av de som tok imot sprøytepreparat mot covid rapporterte minst en bivirkning.

78.9 prosent opplevde å bli utmattet.

49 prosent fikk hodepine.

"92.4% of participants reported ≥ 1 side effect (median 3), with injection site reactions (78.9%), fatigue (70.3%), headache (49.0%) reported most frequently. More side effects were reported after the second dose of two-dose vaccines"

3.1 prosent oppsøkte medisinsk hjelp for bivirkninger av preparatet.

0.3 prosent ble innlagt på sykehus.

0.6 prosent fikk alvorlig allergisk reaksjon.

"Few (3.1%) sought medical care for post-vaccination side effects. Hospitalization (n = 17; 0.3%) and severe allergic reactions (n = 39; 0.6%) also were rare."

Link.

Endret av Selfuniverse
Lenke til kommentar
On 2/24/2025 at 7:55 AM, barfoo said:

Du er klar over at dødelegheita av tuberkolose er opp mot 50% ubehandla, og at det kan føre til tiår med sjukdom? Behandlinga er antibiotika; det er ikkje andre kjente legemidler.

Heldigvis har vi eksperter, vitenskap, forskning, og internett til å fortelle oss om vitamin D. Og mange andre midler. Bare noe av det første jeg fant. Finnes sikkert mye mer.

On 2/24/2025 at 7:55 AM, barfoo said:

Viare så er jo mange ting som er trivielle brått farlege uten antibiotika. Halsbetennelse med streptokokker?

oioioi!... ja streptokokker er det bare anti.... nei vent! Det er faktisk mange andre måter å 'lindre' dette på. Du som mange andre, inkludert meg selv for noen år siden, har bare ikke blitt fortalt noe annet. Det er grundig mye informasjon om dette på internett heldigvis. Men hva er det absolutt enkleste? Salt og vann. Ta en (halv) teskje med salt i en (liten) kopp. Hell i kokende vann. rør litt, la koppen stå til vannet ikke er så veldig varmt lenger. også gurgle vannet i 20-30 sekunder, gjør dette noen ganger per dag. Tada! Forbedret hals.

Jeg har andre metoder å lindre vond hals nå for tiden som er enda enklere. Faktisk så enkelt at ingen vil tro det. Men vitenskapen bak det er solid.

Lenke til kommentar
22 minutes ago, Selfuniverse said:

Heldigvis har vi eksperter, vitenskap, forskning, og internett til å fortelle oss om vitamin D. Og mange andre midler. Bare noe av det første jeg fant. Finnes sikkert mye mer.

Vitamin D er pseudovitenskap; det funker ikkje mot infeksjoner.

Andre lenken din handler jo om å finne nye antibiotikum?

23 minutes ago, Selfuniverse said:

oioioi!... ja streptokokker er det bare anti.... nei vent! Det er faktisk mange andre måter å 'lindre' dette på. Du som mange andre, inkludert meg selv for noen år siden, har bare ikke blitt fortalt noe annet. Det er grundig mye informasjon om dette på internett heldigvis. Men hva er det absolutt enkleste? Salt og vann. Ta en (halv) teskje med salt i en (liten) kopp. Hell i kokende vann. rør litt, la koppen stå til vannet ikke er så veldig varmt lenger. også gurgle vannet i 20-30 sekunder, gjør dette noen ganger per dag. Tada! Forbedret hals.

Ofte går infeksjoner over av seg sjølv, men ikkje alltid, og dei kan ha konsekvenser som er veldig lite koselige. Antibiotika gjer at veldig få døyr av enkle infeksjoner i dag.

Saltvatn er ikkje eit alternativ til antibiotika, og det er illustrerande for kunnskapsnivået.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Vaksiner ville aldri fantes om det ikke fantes virus som førte til alvorlig sykdom hos mennesker, og trenden med forekomst av f eks poliovirus er nærmest utryddet etter vaksinasjon, og mennesket lever i beste velgående som vaksinert. Forventet levealder øker stadig, og Norge er faktisk ett av landene hvor forventet levealder fortsetter å stige mens man ser stagnasjon i andre land.

Jeg forundrer meg egentlig hvorfor vaksiner skal hyperfokuseres på. Hva med matindustrien, tobakkindustrien, tekstilindustrien hvor det brukes enorme mengder stoffer som har åpenbart vist seg skadelig for mennesker; flammehemmere, fluorkarboner, tidligere asbest, plast/mikroplast og diverse tilsetningsstoffer i mat, ultraprosessert mat. Dette er stoffer vi eksponeres for HVER DAG, og kanskje ligger mye av sykdommene i dette og ikke fra vaksiner. Jeg bare tenker høyt.

• Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Tussi said:

Du mener den tiden da levealderen var 35 år?

Du mener den tiden plyndringstokt, krig overalt i vesten, helt elendig hygiene, bekymringsfulle boforhold, og skittent vann var vanlig?

Mennesker har visst om naturlige midler mot sykdom i tusener av år, men vi har hatt veldig mange utfordringer gjennom tidene, og ikke i nærheten av alle ville visst om disse naturlige midlene uansett. Nå har vi relativ fred og ett helt ekstremt potensiale for informasjonsutveksling.

Lenke til kommentar
14 minutes ago, barfoo said:

Vitamin D er pseudovitenskap; det funker ikkje mot infeksjoner.

Vitenskapen er uenig med deg.

15 minutes ago, barfoo said:

Andre lenken din handler jo om å finne nye antibiotikum?

Generelt nei. Men spørs hva du legger under ordet antibiotikum.

16 minutes ago, barfoo said:

Ofte går infeksjoner over av seg sjølv, men ikkje alltid, og dei kan ha konsekvenser som er veldig lite koselige. Antibiotika gjer at veldig få døyr av enkle infeksjoner i dag.

Ja, selvfølgelig. Det er jo basert på noe i naturen. Og ett effektivt verktøy vi har i dag. Men det er mye informasjon om ulemper med antibiotika, og hva det kan føre til i kroppen. Anbefaler alle å gjøre seg kjent med dette.

19 minutes ago, barfoo said:

Saltvatn er ikkje eit alternativ til antibiotika, og det er illustrerande for kunnskapsnivået.

Jeg skal la deg sitte høyt på hesten din. Jeg har andre ting å gjøre, men takk for latteren!

Lenke til kommentar
On 1/27/2025 at 10:03 PM, Selfuniverse said:

Jeg er klar over antibiotikaresistens problemet, men jeg tror ikke situasjonen er så graverende som noen skal ha det til. Det ser mer ut som frykt spredning. Frykt trekker ned nivået av kritisk tenkning.

Antibiotikaresistens er vel heller underkommunisert som et problem. Dersom antibiotikaen slutter å fungere vil en lang rekke sykdommer som nå regnes som helt ufarlige plutselig kunne være dødelige igjen. Rutinemessige operasjoner som nå regnes som helt ufarlige vil kunne medføre dødlige infeksjoner osv. Det er vel lite som har større potensiale til å senke levealderen mer enn dette.

Endret av Reg2000
  • Liker 5
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (9 minutter siden):

Så... folk ble flinkere til å holde god hygiene samtidig som vaksiner og antibiotika ble oppfunnet? Virker logisk. 😛

Ja ikke sant, det henger jo sammen med at man faktisk oppdaget mikroorganismer som en årsak til sykdom. 

Tenker på Semmelweis som ville helsepersonell skulle vaske seg før de gikk inn til fødende kvinner og ble ledd ut av legestanden

• Liker 2
Lenke til kommentar

AB-resistens er et alvorlig problem som vil bli verre, selv om det finnes lyspunkt. Interessant nok er vaksinasjon også delvis løsningen på det. 

Man får trolig ikke AB-resistent tuberkulose hvis man er vaksinert mot tuberkulose,.derfor er det alvorlig at denne er fjernet fra barnevaksinasjonsprogrammet. 

Kikhostevaksine til gravide beskytter barnet mot kikhoste, som er en bakterie. Stivkrampevaksinen beskytter mot bakteriestoffer og er med på å redusere mødredødeligheten skarpt i områder med uhygieniske fødsler . 

Forhåpentligvis kommer flere bakterievaksiner i fremtiden

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...