Gå til innhold

Bit eller skrutrekker med Frearson spor (som Philips, men tar bedre tak) - tilgjengelig hvor i norge ?

Anbefalte innlegg

Men hvor finner du disse Frearso skruene? Det er en ganske sært kryssspor?

Min erfaring er at redusert PH2 bits fungere mye bedre enn mye annet på ukurante skruer, særlig på disse skruene som alltid følger med i div asiatiske ting som skal opp på veggen.

Wera 135008 Bits.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis hensikten til TS @geir__hk er å øke grepet på vanlige philips skruer så vil jeg anbefale høykvalitet philips bits. Høy kvalitet betyr verktøystål som skal være mye sterkere enn skruene sånn at skrujernet overlever x tusen skruer. En skrue skal som oftest bare skrues 1-2 ganger, mens et skrujern skal overleve eske etter eske med skruer.

Hvis hensikten derimot er å finne noe som tåler høyt moment uten å glippe, så er løsningen en annen: Bytt ut både skruer og skrujern med noe bedre. Frearson er kanskje bedre enn philips, men er ikke i nærheten av torx. Torx er enerådende vinner på å tåle moment både fordi den fordeler lasta ut på 6 vinger i stedet for 4, men også fordi vingene ikke er koniske (blir smalere mot tuppen). Herding av metallet i bits-vingene blir også bedre på torx enn på philips på grunn geometrien. Siden torx er designet for høyere moment er det ennå viktigere at både skrujernet og skruene har godt metall.

Kina-ræl er i hvert fall ikke noen løsning her. Det er det mest kontraproduktive forslaget så langt i tråden. Og det spiller ingen rolle om det samme rælet selges via Temu, Aliexpress, Clas, Jula, Biltema, Ikea eller Amazon. Søppel er søppel uansett hvem som selger det. Det nest mest kontraproduktive forslaget så langt er å bruke disse spesial-elektrikerskrujernene. Kompatible skruer er praktisk talt ikke å finne noe sted. Å bruke disse på vanlige philips skruer er helt idiotisk. Da bruker man heller philips skrujern.

Endret av Simen1
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (56 minutter siden):

Det er ingen problem å skru med PH. Rett bits og teknikk så går det lekende lett. Skrur man mye PH bør man prøve PH2R eller PH2G bits. Disse sitter ofte vesentlig bedre, de er litt spissere så skruen sitter mer. 

Er ikke spesielt bra, torx og pozidrive er jo langt bedre løsninger, men PH nekter og dø..

Lenke til kommentar

Med gode skruer og gode bits, fungerer PH heilt fint, men på mykje forbrukarutstyr (typisk elektriske duppedittar) brukar dei gjerne billege og dårlege skruer som er lett å øydelegge, spesielt med feil bits. I eit typisk bitssett har du 2-3 PH-variantar, men det finnes over ti ulike bits så vidt eg veit. På vanlege PH-skruer på butikken er det stort sett PH2, men ting og tang du kjøper har gjerne mindre enn PH1.

Ellers einig med Simen. Dropp Temu og kjøp noko lokalt av kvalitet.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (26 minutter siden):

Dropp Temu og kjøp noko lokalt av kvalitet.

Dumt du skal dra ned ett av mange firma fra Kina da.. Skulle nesten tro du / dere har gått i opplæring hos NRK? 😝

Temu er ETT av de som er nevnt tidligere i tråden siden jeg handler akkurat der, men AliExpress, eBay, Amazon og mange andre har akkurat det settet jeg linket til i mitt svar til TS, noe jeg synes er greit og spesielt siden det IKKE spørres etter Philips ELLER Torx- bits. Kanskje dere bør LESE spørsmålet i stedet for å komme med uvesentlige svar? 

Å kjøpe sånne bits LOKALT og i kvalitet vil jeg gjerne vite HVOR @Zeph kjøper?
Har som sagt ikke funnet akkurat denne typen hos noen av de 'norske' Kina-butikkene, Biltema, Jula, Clas eller de andre? Greit at du finner bits av FEIL type hos andre men det var kanskje ikke det det ble spurt etter?
Kanskje TS bør spesifisere litt hva h*n leter etter?
JEG svarte ut fra beskrivingen TS gav og godt mulig det var feil, hva vet jeg.. Men svaret er så langt jeg ser et av FÅ fornuftige svar i tråden.. 😁
Sjekk GJERNE bildet av en automatsikring og sjekk skruene den har..
(Nei, det du skriver "men på mykje forbrukarutstyr (typisk elektriske duppedittar) brukar dei gjerne billege og dårlege skruer som er lett å øydelegge" får du neppe godkjent på fra Siemens!)

På disse automatene fungerer biten JEG linker til perfekt, det gjør IKKE Philips!
Og jeg fatter det at DU ødelegger sånne billige å dårlige skruer når du kommer med din gamle Philips-trekker..

AUTOMATSIKRING 10KA 3P+N D 16A

Endret av Woff
Lenke til kommentar

@Woff

- Jeg ser ingen tegn til at TS skal skru på sikringer. Han kan sikkert oppklare bruksområdet når han kommer tilbake til tråden.

- Kjøp av kinaprodukter har mange negative sider. Både produktspesifikke ting som materialkvalitet, styrke, korrosjonsmotstand, urenheter i og på produktet. Men også negative sider som ikke følger selve produktet, men sånt som støtte til et diktatur som bryter menneskerettigheter og bruker dine penger til blant annet å bygge opp til militære angrep mot vestlige interesser og andre land. Samt at man bidrar til å ødelegge vårt eget land og allierte lands vareproduksjon. osv osv. Dette burde jo være kjent stoff for oss som følger litt med og bryr oss om verdier som strekker seg utenfor vår egen lommebok.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (Akkurat nå):

Samt at man bidrar til å ødelegge vårt eget land og allierte lands vareproduksjon. osv osv. Dette burde jo være kjent stoff for oss som følger litt med og bryr oss om verdier som strekker seg utenfor vår egen lommebok.

Hva TS gjør med sine bits skal ikke jeg legge meg opp i på lik linje med at du bør holde deg langt unna om jeg skrur opp en automat eller flere.

Joda, skjønner den, men når jeg handler er ikke politikken det jeg tenker mest på.. Og det er da mer enn nok av firma / fabrikker som flagger ut av norges fold så vidt jeg har fått med meg..
Men altså, skal det diskuteres politikk eller kan jeg svare på et enkelt spørsmål her uten å bli forfulgt av dere 'besserwissere' her? Så vidt jeg vet importeres det enorme mengder fra Kina, verktøy og mye annet og du finner dette over alt i gamlelandet. Selv USA har mer enn nok der før Trump legger på en straffetoll på 100%... Dem om det.

Lenke til kommentar

Hei, takk for mange gode innspill og tanker. For å oppklare det som ikke fremgikk av opprinnelig tråd:

• Bruksområde - reprasjonsarbeid type hagegjerde bestående av hundrevis av skruer. Her er valget av type spor allerede tatt og jeg må innrette meg etter det (bortsett fra de jeg bytter ut - jeg foretrekker torx)
  • Arbeid på elektriske installasjoner og utstyr ikke relevant.
  • Har allerede liggende PH2-bits som skal/burde være av en viss kvalitet - og ja, har testet ov kjent på kroppen (håndleddet) forskjellen på ulike PH2-bits, men likevel ulik vinkel og spissing på enden.

Jeg har allerede funnet fearson-bits på Ebay og lagt på watchlist, men disse må da fraktes over dammen. Derav ønske om å finne noe i Norge. Blir nok å handle fra ebay da.

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (13 minutter siden):

Hei, takk for mange gode innspill og tanker. For å oppklare det som ikke fremgikk av opprinnelig tråd:

• Bruksområde - reprasjonsarbeid type hagegjerde bestående av hundrevis av skruer. Her er valget av type spor allerede tatt og jeg må innrette meg etter det (bortsett fra de jeg bytter ut - jeg foretrekker torx)
  • Har allerede liggende PH2-bits som skal/burde være av en viss kvalitet - og ja, har testet ov kjent på kroppen (håndleddet) forskjellen på ulike PH2-bits, men likevel ulik vinkel og spissing på enden.

Jeg har allerede funnet fearson-bits på Ebay og lagt på watchlist, men disse må da fraktes over dammen. Derav ønske om å finne noe i Norge. Blir nok å handle fra ebay da.

Har du prøvd redusert PH2?

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Dumt du skal dra ned ett av mange firma fra Kina da.. Skulle nesten tro du / dere har gått i opplæring hos NRK? 😝

Temu er ETT av de som er nevnt tidligere i tråden siden jeg handler akkurat der, men AliExpress, eBay, Amazon og mange andre har akkurat det settet jeg linket til i mitt svar til TS, noe jeg synes er greit og spesielt siden det IKKE spørres etter Philips ELLER Torx- bits. Kanskje dere bør LESE spørsmålet i stedet for å komme med uvesentlige svar? 

Å kjøpe sånne bits LOKALT og i kvalitet vil jeg gjerne vite HVOR @Zeph kjøper?
Har som sagt ikke funnet akkurat denne typen hos noen av de 'norske' Kina-butikkene, Biltema, Jula, Clas eller de andre? Greit at du finner bits av FEIL type hos andre men det var kanskje ikke det det ble spurt etter?
Kanskje TS bør spesifisere litt hva h*n leter etter?
JEG svarte ut fra beskrivingen TS gav og godt mulig det var feil, hva vet jeg.. Men svaret er så langt jeg ser et av FÅ fornuftige svar i tråden.. 😁
Sjekk GJERNE bildet av en automatsikring og sjekk skruene den har..
(Nei, det du skriver "men på mykje forbrukarutstyr (typisk elektriske duppedittar) brukar dei gjerne billege og dårlege skruer som er lett å øydelegge" får du neppe godkjent på fra Siemens!)

På disse automatene fungerer biten JEG linker til perfekt, det gjør IKKE Philips!
Og jeg fatter det at DU ødelegger sånne billige å dårlige skruer når du kommer med din gamle Philips-trekker..

AUTOMATSIKRING 10KA 3P+N D 16A

Eg forstår godt at Philips-bits fungerer dårleg på Pozidriv-skruer. Der brukar eg Pozidriv-bits, normalt PZ1 eller PZ2, gjerne Xeno/Slotted som har ekstra store vinger som kan få betre tak i delen av skrua meint for flate skrujern.

Påstår du at du må kjøpe bits frå Temu eller USA for at det skal passe til tyske sikringar? Med god og riktig bits, gjerne moment, så går det heilt fint.

Eg kjøper ikkje kvalitetsverktøy på Biltema og Clas Ohlson, men Tess eller liknande. Med “lokalt” meiner eg i Norge.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (16 minutter siden):

Du er framleis sikker på at det er PH-spor og ikkje PZ? Er skruene malt eller rusta fast?

Legg gjerne ut bilete.

Lenke til kommentar
Woff skrev (5 timer siden):

PH2 er grei nok, men hva med den F'en da? Sjekk de bitsene jeg har linket til, de heter altså FPH2 og er ikke i nærheten av en vanlig Philips kryssspor.. Og med størrelsen  størrelse M3 M4 og M5 hengene etter navnet. 
Jeg har lyst til å vite mer om den litt rare framtoningen du ser her: Altså IKKE et vanlig kryssspor men heller en mellomting mellom kryss og flat skrutrekker.. Og de fåes både som magnetiske og herdet på forskjellige måter..
De kaller den elektrikerbits og hvorfor?  Jeg finner som sagt skruene som dette sporet passer på i veldig mye elektrisk materiell fra eksempelvis skruene på automatsikringene her, i dekselet på kontaktene osv..
HRC63 ° FPH2 Alloy Steel Magnetic Sandblasting Special Cross Screwdriver Bit - Picture 1 of 29

Kvifor eit bits som tilfeldigvis passar veldig godt til elektrisk utstyr blir kalla “elektrikerbits”? Nei, kva skulle det vere…

Som nemnd er poenget å få betre grep på den type utstyr, som ofte er å finne på elektrisk installasjonsutstyr.

“Slotted bits” er vel det generelle nemninga.

Lenke til kommentar
Zeph skrev (15 minutter siden):

Påstår du at du må kjøpe bits frå Temu eller USA for at det skal passe til tyske sikringar? Med god og riktig bits, gjerne moment, så går det heilt fint.

Trodde jeg skulle slippe å lære folk å lese jeg, men rarere ting har skjedd..
Det jeg skrev var altså: "På disse automatene fungerer biten JEG linker til perfekt, det gjør IKKE Philips!"
Og, den bitsen jeg linket til fungerer 100% på disse skruene som nok heller IKKE er pozidrive som du ser bilde av under her (Sammenlign gjerne bildene, da lærer du litt..).
Det jeg spør om allerede i trådens sjette innlegg, det andre av meg er om NOEN kan komme med mer data på akkurat den skruetypen jeg har linket til både som skrue og bits?

Den heter altså FPH2 (med størrelse M3 M4 og M5).

Screw_Head_-_Pozidrive.svg.pngPOZIDRIV® - The Phillips Screw Company

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (6 minutter siden):

om NOEN kan komme med mer data på akkurat den skruetypen jeg har linket til både som skrue og bits?

Det er SL/PZ eller slotted pozidriv. Poenget med disse er at både pozidriv og flat skrutrekker passer, ikke at man må ha sl/pz bits/skrutrekker for å skru dem. De er ikke noe man skal putte phillips bits/skrutrekker i.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...