Gå til innhold

Bit eller skrutrekker med Frearson spor (som Philips, men tar bedre tak) - tilgjengelig hvor i norge ?

Anbefalte innlegg

Som tittel indikerer. Dette er ved første øyenkast et skrujern eller bits som synes identisk som stjernejern (philips). Forskjellen fra vanlig philips-spor er at en skrujern med Frearson-spor har en mer butt ende, pluss "vingene" (som går ned i sporet i skruen for å ta tak) ikke blir smalere nærmere bunnpunktet.

Det jeg lurer på er da om det finnes noe norsk betegnelse på denne type skrujern, og evt. hvor kan jeg få kjøpt dette i Norge (nettbutikk eller landsdekkende kjede) ?

Håper å få tak i noen av disse i løsvekt - er lei av dårlige* philips-bits som graver seg inn i metallet i skruhodet og ødelegger både skru og bit.

Noen nettsøk har ledet frem til at noen slike bits kanskje heter "Bosch FR2102" - men får uansett ikke opp noe løsvektalternativer på dette.

* har lest, og skjønt at dette er "by design".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (18 minutter siden):

Dette er en blåkopi av Luna tools - som høyst sannsynlig består av svært dårlig metall. 

Har selv brukt slike kina-kopi-bits. Og tuppen knekker som regel av etter kun et par bruk. Elendig kvalitet. 

Jeg vet du er en STERK forkjemper av Temu, @Woff. Men det å kopiere andre sine produkter (Luna tools) og selge billig dritt. Det blir for dumt. 

Kjøp heller skikkelig vare! koster ikke så mange hundrelappene. Amazon har godt utvalg. Frakt til Norge er ikke så ille heler.

https://www.amazon.com/Mayhew-Steel-Products-Inc-Frearson/dp/B09R527CPL?crid=2QN8GZEA17PTW&dib=eyJ2IjoiMSJ9.h4OyTc_672puQQTfM0uXlPrXzM23T0_XCRMXovDKiS4fr0tlLambRzuI8wvBxYuxaQkqzkCCxhP3cc28W2wrivCi-Ciy80PLSGvmI_--pXtxfvriTuKsp6rLuUZW3HUCwlEAsKX2OfphRBtHUUU56wPjUNSZ3lNy7T3rhpRaeb3zvdvv6U582dKdgJrzciIz7oLEw7J6lVQS7id2QOXRU0IV8zHALl0e3CcoTkKEZvnsghX47n_W4xzy6oCsPxhIVlc5-3xE53NRMJUXwllivXX4QEWI62Htzd_qmdKYk3HAXmaP_xt4YIKB9Ft1wUj0ZCG7QUI_c32Y3LV4p4BCXL8PBug3gYtzjLwxoItUVCxSFoKiYnCGRFxfsChOrWKH1gF70TiKTqrjeIaF9a7VYiU8J71caWFrBcvzdaG8kBw2a9jPb_aW7GQZEteEe17c.1SNbMGS7WRRamoJMJZw91jxY4WQZI5zXlJvs3LKd9mE&dib_tag=se&keywords=frearson+screwdriver+bit+set&qid=1737805673&sprefix=frearson+screwdriver+bit+se%2Caps%2C182&sr=8-6

Stålprodusent fra USA. Varer livet ut....
300 kr,- inkl frakt og mva.

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Milhouse85 skrev (1 time siden):

Har selv brukt slike kina-kopi-bits. Og tuppen knekker som regel av etter kun et par bruk. Elendig kvalitet. 

Jeg vet du er en STERK forkjemper av Temu, @Woff. Men det å kopiere andre sine produkter (Luna tools) og selge billig dritt. Det blir for dumt. 

Takker for svar, men hvis dette er et kopi av Luna tools så trenger jeg litt mer info da jeg ikke finner disse bitsene hos de.
Disse bitsene jeg viste til her har jeg brukt mye / lenge nå og JEG sliter de ikke ut, og tuppen er inntakt  på alle de jeg har. Kanskje du bruker de feil?  Men altså, forklar gjerne litt rundt disse bitsene siden jeg ikke finner så mye data på de annet en at de kalles elektrikerbits og at du finner skruene bitsen passer i over det meste av elektriske produkter.
For øvrig finner JEG ikke disse bitsene stort andre steder enn fra Kina. Enten butikken heter Temu, Ali Express eller eBay så har de det samme utvalget til varierende priser. Jeg har faktisk IKKE funnet denne bitsen hos Biltema, ei sjappe jeg nesten trodde hadde alt av sånne typer verktøy.

Og at jeg er en sterk forkjemper av Temu er så sin sak, jeg er nok heller forkjemper for lavere priser til forbruker her i landet hvis vedkommende tar risikoen det er å kjøpe fra Kina, som nevnt, kall butikken hva du vil. Siden jeg ikke får utbetalt for mye penger hver måned så hender det at jeg foretrekker billigere varer enn det tilsvarende varer koster i Norge, fra Biltema, Clas Ohlson, Jula, Europris og alle de andre som OGSÅ henter produktene de selger fra Kina (ofte fra samme produsenter).
Foretrekker du og andre heller å bruke mer penger så er det din / deres sak det uten at jeg skal legge meg oppi det! Jeg bare foreslår de butikkene JEG har hentet denne varen fra.
Linken du la ved sender meg kun til 'vanlige' Philips bits, de har neppe Luna Tools kopirettighetene til..
"Stålprodusent fra USA. Varer livet ut....
300 kr,- inkl frakt og mva." Livet til hvem da? 😝

Endret av Woff
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Woff skrev (17 minutter siden):

Er det noen her som kan fortelle litt om bitsen FPH2? Og hvor den kommer fra samt hvem som har disse i større kvanta?
Jeg har ikke funnet så mye skriverier om akkurat denne typen på nett..

PH2 er Phillips nr 2, og F står for funksjonen - for eksempel herdet eller magnetisk. PH1 og PH3 er andre varianter.

Lenke til kommentar

PH2 er grei nok, men hva med den F'en da? Sjekk de bitsene jeg har linket til, de heter altså FPH2 og er ikke i nærheten av en vanlig Philips kryssspor.. Og med størrelsen  størrelse M3 M4 og M5 hengene etter navnet. 
Jeg har lyst til å vite mer om den litt rare framtoningen du ser her: Altså IKKE et vanlig kryssspor men heller en mellomting mellom kryss og flat skrutrekker.. Og de fåes både som magnetiske og herdet på forskjellige måter..
De kaller den elektrikerbits og hvorfor?  Jeg finner som sagt skruene som dette sporet passer på i veldig mye elektrisk materiell fra eksempelvis skruene på automatsikringene her, i dekselet på kontaktene osv..
HRC63 ° FPH2 Alloy Steel Magnetic Sandblasting Special Cross Screwdriver Bit - Picture 1 of 29

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (7 minutter siden):

PH2 er grei nok, men hva med den F'en da? Sjekk de bitsene jeg har linket til, de heter altså FPH2 og er ikke i nærheten av en vanlig Philips kryssspor.. Og med størrelsen  størrelse M3 M4 og M5 hengene etter navnet. 
Jeg har lyst til å vite mer om den litt rare framtoningen du ser her: Altså IKKE et vanlig kryssspor men heller en mellomting mellom kryss og flat skrutrekker.. Og de fåes både som magnetiske og herdet på forskjellige måter..
De kaller den elektrikerbits og hvorfor?  Jeg finner som sagt skruene som dette sporet passer på i veldig mye elektrisk materiell fra eksempelvis skruene på automatsikringene her, i dekselet på kontaktene osv..
HRC63 ° FPH2 Alloy Steel Magnetic Sandblasting Special Cross Screwdriver Bit - Picture 1 of 29

Hvis du ser på skruene på mange elektriske skrukoblinger så har de de denne kombinasjonen av kryss og rett spor, og de fungerer veldig bra.

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (2 minutter siden):

Hva med å gå over til Torx? Det er en standard du finner i norske butikker.

Men du finner de altså ikke på veldig mye elektrisk utstyr. Og siden det er en liten bits vi snakker om så er det greit å ha de forskjellige.. Iallefall for sånne som meg som tross alt jobber mye med elektriske komponenter hvor disse skruene brukers..
(Jeg vil tro at også DU har stjernebits og flatbits i tillegg til Torx?)

• Liker 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (13 timer siden):

Som tittel indikerer. Dette er ved første øyenkast et skrujern eller bits som synes identisk som stjernejern (philips). Forskjellen fra vanlig philips-spor er at en skrujern med Frearson-spor har en mer butt ende, pluss "vingene" (som går ned i sporet i skruen for å ta tak) ikke blir smalere nærmere bunnpunktet.

Det jeg lurer på er da om det finnes noe norsk betegnelse på denne type skrujern, og evt. hvor kan jeg få kjøpt dette i Norge (nettbutikk eller landsdekkende kjede) ?

Håper å få tak i noen av disse i løsvekt - er lei av dårlige* philips-bits som graver seg inn i metallet i skruhodet og ødelegger både skru og bit.

Noen nettsøk har ledet frem til at noen slike bits kanskje heter "Bosch FR2102" - men får uansett ikke opp noe løsvektalternativer på dette.

* har lest, og skjønt at dette er "by design".

Du mener ikke reduser PH?

https://www.staypro.no/maskiner-verktoy/maskintilbehor-forbruk/bor-bits/bits/wera-135008-bits-ph2-redusert-25-mm-diamant-2500027?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=P_-_Shopping_-_Push&utm_id=19879691920&gad_source=1&gclid=CjwKCAiAtNK8BhBBEiwA8wVt95MSRHt7ZzAqIZAOxJsT7Lh5cRK3mkqM0j2eyLgpuju7gGd7b0P0TRoCYf0QAvD_BwE

Lenke til kommentar
agvg skrev (2 minutter siden):

Hvis du ser på skruene på mange elektriske skrukoblinger så har de de denne kombinasjonen av kryss og rett spor, og de fungerer veldig bra.

Som jeg altså skrev i innlegget før svaret ditt.. Jeg VET at det fungerer veldig bra, men prøv å finne bits for dette på for eksempel Biltema eller Clas? Og gjerne litt tekst om hvor det kommer fra og av hvem.. :lol:

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Woff skrev (2 minutter siden):

Som jeg altså skrev i innlegget før svaret ditt.. Jeg VET at det fungerer veldig bra, men prøv å finne bits for dette på for eksempel Biltema eller Clas?

Har lett etter de, skrutrekkere får du kjøpt lett men løse bits er ikke like enkelt, regner med Ashell har og sikkert de andre proff leverandørene.

Så jeg kjøpte på Aliexpress, helt grei kvalitet.

Endret av agvg
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (2 minutter siden):

Så jeg kjøpte på Aliexpress, helt grei kvalitet.

Og, som jeg altså linket  til over her, både fra Temu, AliExpress, eBay OG Amazon. Men altså ikke Clas eller Biltema..

Endret av Woff
Lenke til kommentar

Kva skrur du på? Noko der du ikkje kan velge skruer sjølv? Eg går ut frå at du veit forskjellen på Philips og Pozidriv, men nemner det likevel sidan det finnes mange der ute som ikkje er klar over det og bruker feil bits.

Det finnes mange dårlege PH-skruer som ein lett kan glippe på sjølv med nye bits i riktig dimensjon, men eg veit ikkje om Frearson er løysinga. Har du funne nokon som meiner Frearson-bits er betre på PH-skruer enn PH-bits?

Eit par kjelder eg fann på nett indikerer at Frearson ikkje er noko å bruke på PH-skruer:

Sitat

Frearson also doesn't work well in a Phillips head...it'll work, but you're going to blunt the point and only part of the flutes will engage because the angle is different. So if you try to run a Frearson bit at high torque in a Phillips head it's more likely to strip and/or damage the bit.

https://www.reddit.com/r/explainlikeimfive/comments/mguyhv/eli5why_are_both_phillips_screw_and_frearson/

Sitat

The Frearson drive does look a bit like a Phillips at first glance, but the two are not the same. Trying a phillips bit in a frearson drive screw or vice-versa will bring little more than stripped screw heads and fist pounding frustration.

https://www.woodworkingtalk.com/threads/reed-and-prince-frearson-screws.234042/

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Nei, Clas er jo en skygge av seg selv og redusert til ei sjappe for urbane mennesker med leilighet. Biltema har lite utvalg og ett veldig merkelig utvalg, dyre er de også, får bedre pris hos proff leverandørene på mangt.

Elektroimportøren hevdet de hadde disse i ett bitssett men gadd ikke og kjøpe ett helt sett. Men skal du bruke momentnøkkel eller drill i og med du skal ha bits?

• Liker 1
Lenke til kommentar
agvg skrev (Akkurat nå):

Men skal du bruke momentnøkkel eller drill i og med du skal ha bits?

Jeg bruker av og til moment-trekker ja, og jeg vil også ha mulighet til å bruke bitsene jeg har med forskjellige verktøy og da kan man som kjent ikke bruke en skrutrekker.. Jeg har to forskjellige bits-skrutrekkere fra Bosh, jeg har et par elektriske driller med bitsholder og jeg har et utvalg av bitshåndtak som gjør jobben enklere og har også forskjellige skraller for bits (1/4" sekskant).. Og en annen ting som favoriserer bits er plassen den tar, ikke nødvendig  med et langt håndtak, ikke bestandig det er plass heller..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...