henrik2 Skrevet fredag kl 18:12 Del Skrevet fredag kl 18:12 Min mor døde i midten av november og etterlater seg såpass lite verdier at jeg har bedt tingretten om fullmakt til å ordne opp i boet etter arveloven § 95. Fullmakten er foreløpig ikke mottatt, men saksbehandler i tingretten har sagt at den er på vei i posten. Min mor bodde i en kommunal leilighet (Boligbygg) da hun døde. Saksbehandler i Boligbygg ønsker å få leiligheten raskt tilbake "i produksjon" igjen og er veldig på. De har ikke sendt oppsigelse av kontrakten og hevder at husleieloven § 9-10 ikke er relevant dersom boet skal håndteres etter § 95 i arveloven. Begrunnelsen virker å være at "det ikke er noe bo å sende oppsigelse til", selv om jeg har sagt at den kan sendes til meg. Saksbehandler vil heller ikke gi oss tilgang til leiligheten med mindre vi garanterer at alt blir fjernet derfra for vår regning. Jeg kan ikke skjønne at det vil være mulig å få ordnet opp i boet uten tilgang til papirer som ligger der. I tillegg er det gjenstander der som tilhører meg (utlånt til min mor), samt hjelpemidler som tilhører Nav eller kommunen. Det er også fotoalbum med familiebilder og muligens barnetegninger o.l. vi kunne tenke oss å ta vare på. Stemmer det at husleieloven ikke gjelder når skifte gjøres etter § 95 og at de kan kreve at leiligheten kan overtas svært raskt, uten oppsigelsestid? Har Boligbygg rett til å nekte oss tilgang til leiligheten med mindre vi garanterer at alt blir fjernet/ryddet? (Jeg oppfatter deres krav som at de i praksis vil ha en økonomisk garanti for ryddekostnader utover verdiene i boet). Lenke til kommentar
krikkert Skrevet fredag kl 21:10 Del Skrevet fredag kl 21:10 Det følger av husleieloven § 9-10 at den gjelder ved leierens død. Bestemmelsen inneholder ingen unntak basert på egenskaper ved dødsboet. Det er heller ikke gjort unntak fra § 9-10 i husleieloven § 11-1 om særregler for vanskeligstilte på boligmarkedet. Når en avdød dør så oppstår det et dødsbo. Det oppstår alltid et dødsbo. Men for noen dødsbo har man bestemmelser i arveloven kapittel 14 for bo som ikke skal skiftes. Det gjelder lavverdiboene (§ 95) og uskiftebo (§§ 96 og 97). Det er altså tremånedersregelen som gjelder også for dødsbo av liten verdi. I noen tilfeller kan Boligbygg overta straks etter særregelen i § 10-2 første ledd annet punktum, om at hvis leieren forlater husrommet "på en slik måte at leieforholdet klart må anses oppgitt" så trenger ikke utleier vente ut oppsigelsestiden. Dette vil ofte gjelde i saker om dødsbo av liten verdi. Men denne bestemmelsen kan ikke brukes der hvor det finnes en dødsborepresentant som interagerer om leieforholdet. For § 95-boene er det fullmaktsmottakeren som har rett til å disponere over boets eiendeler (rettigheter etter leiekontrakten er en eiendel) og som har ansvar for å dekke boets forpliktelser (plikten til å betale leie etter leieavtalen). Boligbygg kan ikke nekte dødsboets representant adgang til leiligheten, og kan ikke stille som vilkår at leiligheten blir ryddet. Dødsboets begrensede plikt til å rydde og tilbakelevere leiligheten følger av kombinasjonen av husleieloven § 10-2 (plikt til å levere tilbake leiligheten ryddet etter avsluttet leieforhold) og § 95 første ledd annet punktum (plikt til å sørge for at boets forpliktelser dekkes innenfor rammen av boets eiendeler). Det er ikke unaturlig å prøve seg på å skaffe en slik garanti. Hvis boligen ikke blir ryddet er det Boligbygg som må ta regningen for det, og den regningen kan de dekke av verdisakene som blir stående igjen (husleieloven § 10-4). Hvis du har vært inne og fisket ut det mest verdifulle først blir det lite igjen til å dekke Boligbyggs kostnader. Og de kan bare kreve leie og kostnader dekket så langt du får verdier fra dødsboet. 2 Lenke til kommentar
henrik2 Skrevet 20 timer siden Forfatter Del Skrevet 20 timer siden Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå