Gå til innhold

[løst] Formel for å summere basert på delvis treff på tekst

Anbefalte innlegg

Nå kommer jeg med enda et sært problemstilling i Excel.

Jeg har en tabell som viser hvor mange datamaskiner vi har av alle modellene vi har, for eksempel "HP EliteBook 640 G11". Jeg har vasket dette litt og sitter med en kolonne hvor generasjonen av hver modell er filtrert bort, for eksempel "HP EliteBook 640".

Jeg har brukt formelen under for å prøve å finne ut hvor mange vi feks har av "HP EliteBook 640", inkludert alle generasjonene. Jeg har prøvd å bygge formelen slik at den bruker modellnavnet, men ved å legge til wildcard på slutten av modellnavnet tar den med alle generasjonene. Tallet Excel kommer frem til blir 0. Hva gjør jeg feil?

=SUMMER.HVIS.SETT(F$3:F$40;G$3:G$40;F47 &"*")

edit: fant ut av det ved å tenke litt annerledes. Løste det med formelen nedenfor: 

=SUMMER(SUMMERHVIS(F$3:F$40;"*" & A25 &"*";G$3:G$40))

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
  • ilpostino endret tittelen til [løst] Formel for å summere basert på delvis treff på tekst
Videoannonse
Annonse

Flott at du fant en løsning!

Her kommer mitt forslag, enda en Pivottabell... :grin:
Jeg lagde en egen kolonne for generasjon og merket området D1:F10, satte deretter inn Pivottabellen i H1.
Dersom du også krysser av for `Generasjon` får du Pivottabellen med rød ramme rundt.excel--modell--gen--v3.thumb.png.5aa9122c18447c0b40b2b765022b3e2c.png

Lenke til kommentar
backtoback skrev (2 timer siden):

Her kommer mitt forslag, enda en Pivottabell.

Jeg vet Pivot er løsningen på meningen med livet og alt annet, men det er såpass omfattende at det vil ta tid å få inn i fingrene. Og jeg er såpass gammel og satt i excel at og er 2styck" med å bruke formler. 

jeg tror jeg ville gjort det lettere for meg selv med å splitte modell og versjon / avarter av modellene i forskjellige kolonner, og det er vel det jeg langt på vei har funnet formler på i dag. 

Jeg setter pris på forslaget ditt og skal se nærmere på det. 

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...