Gå til innhold

Vi bør ha dødsstraff for sånne folk.

Anbefalte innlegg

32 minutes ago, skaftetryne32 said:

Man har også et sterkt incentiv til å forverre rettssikkerheten til alle. Og dessverre så tviler jeg på at vi så alt for ofte får bevist at noen er 100% skyldig. Om noen tar et aktivt valg om å henrette en uskyldig person hva gjør vi da med dommerne ?

Om vi skal ha dødsstraff og så sterk rettssikkerhet at uskyldige ikke blir dømt for noe de ikke har gjort så tror jeg vi får et veldig svakt rettssystem, hvor mange skyldige slipper fri om det er så sterkt krav til bevis at alle mordsaker trenger så sterke beviser at de viser nærmest 100% skyld ?      

Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil. Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne. De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
rozon skrev (1 time siden):

Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil.

Som er sånn vi gjør det i dag, og som sagt, ganske mange justismord.  

Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne.

Altså det er mange som er blitt utsatt for justismord, med andre ord ikke skyldige, om de skal dele ut dødsdommer til noen som viser seg å være uskyldige, da må vel dommerne dømmes til døden også ?

De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt.

Akkurat, så da blir de jo skyldige selv da, i justismord, som i dette tilfellet faktisk er bokstavelig talt mord. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, skaftetryne32 said:

Altså det er mange som er blitt utsatt for justismord, med andre ord ikke skyldige, om de skal dele ut dødsdommer til noen som viser seg å være uskyldige, da må vel dommerne dømmes til døden også ?

Straffer du fengselsbetjentene i dag med frihetberøvelse?

23 minutes ago, skaftetryne32 said:

Akkurat, så da blir de jo skyldige selv da, i justismord, som i dette tilfellet faktisk er bokstavelig talt mord.

Justismord i seg selv er ikke en forbrytelse, men det er resultatet av feil i rettssystemet. Justismord kan skyldes ulike faktorer som feil etterforskning, uriktige vitneforklaringer, pressede tilståelser, eller feilaktige rettslige avgjørelser.

Dermed kan handlingene som fører til justismord, som falsk anklage, vitneforklaring eller mishandling under avhør, være straffbare handlinger. Derfor kan de som bidrar til et justismord, være skyldige i andre typer forbrytelser som kan straffeforfølges, dog vil dette være avkoblet fra gjennomføringen av dommen.

Lenke til kommentar
rozon skrev (4 timer siden):

Fordi samfunnet feiler å beskytte seg selv. Allerede i 2011 begikk personen 2 lovbrudd som hver for seg har en strafferamme på 10 år. Gitt dette som grunnlag så burde personen vært i fengsel til 2031. Og med tanke på alvorligheten så burde forvaring på livstid vært aktuellt.

Uenig. De som ble drept får ingen slik sjanse. Den skyldige gjorde et aktivt valg vel viten om konsekvensene.

Driter forsåvidt i den avskrekkende effekten og tenker mer den preventive effekten; avrettede mordere begår få mord.

Fengslede mordere begår også få mord

rozon skrev (2 timer siden):

Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil. Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne. De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt.

Ringer navnet Viggo Kristiansen en bjelle?

• Liker 2
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Tussi said:

Fengslede mordere begår også få mord

Det viser seg at de som er i fengsel ikke er i fengsel alltid. Enten er de ute på soningsfri, eller så stikker de av. Mitt forslag er mye mer endelig.

41 minutes ago, Tussi said:

Ringer navnet Viggo Kristiansen en bjelle?

Hvis naboen min ringer til politiet og forteller om den galne gule badeanden som råkjører i nabolaget, mener du det er grunn til å gi meg fartsbot og inndra kjøreseddelen min? Sikkert ikke (håper jeg). Men likevel dømmer vi folk for mord på like absurde forklaringer... Er jo samme greia med nasjonal-fetteren fra Karmøy. Tekniske bevis? Næ, vi hører heller på sludder og vås som kommer ut fra menneskemunn.

Jeg kan ikke forsvare dødsstraff i et samfunn der man ikke har en god rettegang. Men jeg ønsker å fikse dèt også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...