Boing_80 Skrevet 18 timer siden Del Skrevet 18 timer siden Duriello skrev (32 minutter siden): Og han hadde sluppet alt for lett unna. 🙂 Helt enig! Tenk bare på hvor kjent allmenn befolkningen ble med ytre høyre og deres tankegods. Det førte også til at Fjordmannen kom under lupen. Fyren er en feiging som er ut av Norge og skriver for bloggen Gates of Vienna. Skumle greier. Ingenting av dette ville blitt kjent for folk om Breivik bare hadde blitt plaffet ned. Livets harde skole ble dessverre et negativt begrep etter Utøya-tragedien. 1 Lenke til kommentar
JornHansen Skrevet 16 timer siden Del Skrevet 16 timer siden (endret) Hadde jeg vært forelder for ett av ofrene i Utøya saken så hadde jeg ønsket dødsstraff for ABB. Ingen tvil. Det han gjorde er utilgivelig. Han angrer ikke og ser ut til å sole seg i glansen av statusen han har fått blant bermen han tilhører. Endret 16 timer siden av JornHansen 1 Lenke til kommentar
WiiBoy Skrevet 14 timer siden Del Skrevet 14 timer siden On 1/25/2025 at 8:46 AM, Vokteren said: Vis meg et regnestykke som viser hva Anders Behring Breivik koster samfunnet i dag (inkludert de nærmeste tiårene i fengsel) vs hva det ville kostet med en henrettelse … I den saken er vel ikke justismord et tema ? Dersom det en gang i fremtiden viser seg at han var strafferettslig utilregnelig og at dette ble dekket over, så vil jo dette være et justismord. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 51 minutter siden Del Skrevet 51 minutter siden a_aa skrev (21 timer siden): Det er lite gråsoner når man har drept noen. Død er død. Erstatninger kan ikke gis. Tussi skrev (21 timer siden): Fordi da finnes det absolutt ingen sjanse til oppreisning og erstatning. Ingen. Fordi staten har drept en uskyldig Erstatning kan utbetales til arvinger. En som sitter på livstid får uansett ikke særlig nytte av disse pengene, så livstid er egentlig bare en unødvendig trenering av arv. Det sagt, så virker argumentet om justismord mer som en beleilig unnskyldning enn et reelt argument. Justismord forekommer i alle typer saker, særlig de mindre alvorlige på grunn av lavere beviskrav. Hva er den bakenforliggende grunnen til at justismord trekkes så voldsomt fram? Det er jo ikke noen tvil om at ABB er skyldig. Bevisene er overveldende sterke. Lenke til kommentar
barfoo Skrevet 42 minutter siden Del Skrevet 42 minutter siden 7 minutes ago, Simen1 said: Justismord forekommer i alle typer saker, særlig de mindre alvorlige på grunn av lavere beviskrav. Hva er den bakenforliggende grunnen til at justismord trekkes så voldsomt fram? Det er jo ikke noen tvil om at ABB er skyldig. Bevisene er overveldende sterke. Men konsekvensane i mindre alvorlege saker er... mindre alvorlege. For det andre er beviskravet de jure det samme i alle straffesaker - heva over rimeleg tvil. Bevisa skal vere overveldande sterke. Viare - kor relevant er det lage lovverk for brotsverk som er så sjeldne? Handterer ikkje forvaringsinstituttet det på grei måte? Eg har enkelt og greit ikkje sett god argumentasjon for dødsstraff, og faren for justismord er åpenbart argument mot. Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 23 minutter siden Del Skrevet 23 minutter siden Problemet med dødsstraff er at når straffen er fullbyrdet så er den endelig. Dvs. at uansett hvor marginalt antall saker det måtte være der man dømmer feil person så er det ingen vei tilbake. En fengselsstraff (og ja, jeg mener at vi har for kort maksstraff i Norge) kan omgjøres helt frem til den dømte dør eller løslates. En feilaktig idømt fengselsstraff kan i motsetning til dødsstraff til en viss grad kompenseres. Jeg ser også at 22. juli trekkes frem her. AFAIK så har det ikke kommet frem sterke krav fra de fornærmede/etterlatte/pårørende om dødsstraff for massemorderen. Det burde da telle for noe i denne debatten? I den grad noen har et ønske om hevn for de ufattelig grusomme handlingene som ble begått den dagen så er det etter min mening en verre straff for vedkommende å måtte sitte helt glemt livet ut i en celle enn det er å skulle bli henrettet og dermed slippe videre soning. Til norske strafferammer så mener jeg at vi utmerket godt kan ha reell livstid som øverste strafferamme. Jeg mener også at det finnes argumenter for å skulle fradømmes retten til benådning, og fradømmes retten til prøveløslatelse. Enten i hele straffens løpetid, eller frem til domfelte har nådd en viss alder eller sonet en minstetid. Dagens ordning med såkalt forvaring er jo en form for reell livstid allerede, og da er et etter min mening bedre å erkjenne det fremfor å innbille seg at man er så veldig humane bare fordi man kaller livstid for noe annet enn det i realiteten er. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 6 minutter siden Del Skrevet 6 minutter siden Duriello skrev (17 timer siden): Og han hadde sluppet alt for lett unna. 🙂 Jeg ser på døddstraff som en skjerping av eksisterende lovverk. Hvorfor tenker du det er en oppmykning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå