Gå til innhold

Vi bør ha dødsstraff for sånne folk.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vokteren skrev (47 minutter siden):

Vis meg et regnestykke som viser hva Anders Behring Breivik koster samfunnet i dag  (inkludert de nærmeste tiårene i fengsel) vs hva det ville kostet med en henrettelse …
I den saken er vel ikke justismord et tema ?

Jeg har ikke noe regnestykke, men klarer ikke å se for meg at det å stille en massemorder opp mot en vegg og trekke av 10 gevær skulle være særlig dyrt sammenlignet med et helt liv i høysikkerhetsfengsel. Som rema reklamen sier, det enkle er ofte det beste. Det trenger ikke gjøres vanskeligere enn det er.

Sjørøver skrev (39 minutter siden):

Hva skal være kriterie for at noen får dødstraff da? At de gjør noe i ren ondskap? At du ikke liker det? Skal det være folkeavstemning? 

Kriterie: Massemord. Det må selvsagt utarbeides en egen lov eller tillegg til straffeloven som definerer dette nærmere. Dommer avgjøres selvsagt ikke av tilfeldige forumbrukere eller folkeavstemninger. Så fordummende trenger du ikke gjøre denne debatten.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Abigor skrev (6 timer siden):

Dødsstraff er vel voldsomt, men hva med å innføre testikkelknusing med murstein?

klarer ikke helt forstå menn som har lyst å skade andre menns kjønnsorgan ass. er andre steder på kroppen jeg hadde starta om jeg var tilstrekkelig sint. 

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 time siden):

Kriterie: Massemord. Det må selvsagt utarbeides en egen lov eller tillegg til straffeloven som definerer dette nærmere. Dommer avgjøres selvsagt ikke av tilfeldige forumbrukere eller folkeavstemninger. Så fordummende trenger du ikke gjøre denne debatten.

Jeg er egentlig enig med OP om at det burde være dødsstraff, jeg lurer bare på hva folk mener skal til for at det skal bli gitt. Jeg mener at en burde kunne bli henrettet når en begår noe som er ren ondskap, feks det å brenne noen levende, bregrave noen levende, tortur osv. 

Det er ingen grunn til at Breivik skal leve.

• Liker 4
Lenke til kommentar
bakoversalto skrev (1 time siden):

kan vi ikke holde fast ved prinsipper som er edle som at ideen om staten ikke skal drepe noen.  Jeg synes ikke vi skal gi etter for misantropi og kynisme.

Det er svært ugrei hersketeknikk å kalle dine meningsmotstandere for menneskeforaktere og kyniske. Det er også helt bakevendtland:

• Dødsstraff er medmenneskelighet på mange måter. Både ved å få satt et endelig mentalt punktum for lidelsen det er å vite at en voldsomt brutal forbryter kan bli ferdig sonet og satt fri en gang i framtida, eller potensielt benådet før den tid. Dette setter et endelig punktum i sorgprosessen til etterlatte og sårede i svært omfattende og smertefulle saker, som terrorangrepet på Utøya og i Oslo. Nå er neppe dødsstraff særlig preventivt, men hvis det finnes et snev av preventiv virkning så er det også medmenneskelig i form av preventiv livredning. All den tid livsvarig fengsling har svært høy kostnad på grunn av sin lange varighet og risiko for følgekostnader (som vi nå ser med Breivik) så må man også se at disse pengene kunne vært brukt på ofre, livredning, preventive tiltak, helsevesenet og andre ting som trygger folks liv og helse. Dette støtter opp om liv og livskvalitet. Å kalle dette menneskeforakt er rent løgn og personangrep i den hensikt å sverte noen, uten å ha saklig grunnlag for det.
  • Kynisme handler om egen vinning og egoisme. Det er ingen snev av personlig vinning i saker om dødsstraff ettersom det ikke er ofrene selv som utmåler dommer i det norske rettsvesenet. Det er usaklig personangrep å hevde at tilhengere av dødsstraff er kyniske.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er kontroversielt, men man kan ikke helt se bort i fra fordelene ved å henrette en mann som ABB. Det er iskaldt det han gjorde og de pårørende lider voldsomt hver gang han dukker opp i offentligheten. Det at han også ikke blir drept kan også gi et håp til de grupperingene han tilhører om at han en gang skal bli fri. Det viktigste for meg er at pengene vi bruker på å holde han i et eget privat fengsel kunne blitt brukt på langt bedre ting. Men dette må diskuteres av folk som kan mer om rettsvesenet og effekten av en slik dødsstraff, jeg synser bare.

• Liker 2
Lenke til kommentar
JornHansen skrev (1 minutt siden):

Men dette må diskuteres av folk som kan mer om rettsvesenet og effekten av en slik dødsstraff, jeg synser bare.

Må det egentlig det? Burde ikke folket kunne kreve at det blir gjort via folkeavstemning? Innen juss er det nok ikke alltid det som er rett på papiret, som faktisk er rett å gjøre. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (20 minutter siden):

Det er ingen grunn til at Breivik skal leve.

Grunnen til at han skal leve er at det er en straff, å være død er ikke en straff, det er absolutt ingenting, å leve helt alene, hatet og miserabel det er en straff, det er så nærme man kommer det motsatte av et liv, og den straffen unner jeg ham, jeg vil at han skal leve sånn resten av livet, å ta livet av ham vil være humant, men det unner jeg ham ikke.  

• Liker 3
Lenke til kommentar
Vokteren skrev (3 timer siden):

Vis meg et regnestykke som viser hva Anders Behring Breivik koster samfunnet i dag  (inkludert de nærmeste tiårene i fengsel) vs hva det ville kostet med en henrettelse …
I den saken er vel ikke justismord et tema ?

2700,- per døgn i norske fengsler.

Det blir ca 1 million per år.

Breivik er et spesielt tilfelle, så han koster oss 5,2 millioner i året.

Samtidig koster dødsstraff rundt 19 milliarder kroner per person.

Dvs at vi må holde på Breivik i rundt 3600 år før det lønner seg med dødsstraff.

Jeg tviler litt på at han holder ut såppas lenge.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (4 minutter siden):

Dvs at vi må holde på Breivik i rundt 3600 år før det lønner seg med dødsstraff.

Jeg tviler litt på at han holder ut såppas lenge.

Hvor har du dette fra?? 😅

Lenke til kommentar
Paxville skrev (Akkurat nå):

Hvor har du dette fra?? 😅

Tallene for de norske fengslene er fra NRKs dekning av ulike saker, inkludert Breivik.

Tallene for dødsstraff er tatt fra California, hvor dem betalte 22 milliarder dollar for å henrette 13 personer. (Det inkluderer selvsagt alle utgiftene til dem er i bakken)

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Iki skrev (7 minutter siden):

Tallene for de norske fengslene er fra NRKs dekning av ulike saker, inkludert Breivik.

Tallene for dødsstraff er tatt fra California, hvor dem betalte 22 milliarder dollar for å henrette 13 personer. (Det inkluderer selvsagt alle utgiftene til dem er i bakken)

Har du link til dette?

https://www.nettavisen.no/nyheter/sa-mye-koster-n-dodsstraff/s/12-95-8516855

Sitat

Én dødsstraff i Nevada koster allmennheten i gjennomsnitt mellom én million og 1,3 millioner dollar. Det tilsvarer et beløp mellom syv millioner og 9,1 millioner kroner, melder nyhetsbyrået AP.

Lenke til kommentar
Iki skrev (15 minutter siden):

Dette er et rent tulle-tall noen har funnet på for å sable ned all motstand mot å holde de i live. Det trenger overhodet ikke være så dyrt eller vanskelig. En patron koster noen få kroner. 10 stk koster under hundrelappen. Å organisere et lag til å stille en forbryter opp til en vegg, pusse noen gevær etterpå og løfte den døde over i en kasse og gravlegge og sånt koster et titalls timeverk. Det er alt. Det trenger ikke gjøres vanskeligere eller dyrere.

En dom må uansett utmåles og det skal ikke koste rettsvesenet mer å utmåle dom A enn dom B.

Det er synd at Norge ikke hadde på plass en straffelov som er designet for så alvorlige massedrap som det ABB gjorde, i tide før hans sak. Men det bør vi få på plass for å være føre var, i tilfelle vi opplever noe så alvorlig igjen. Dette lovarbeidet bør gjøres uansett om det kommer slike saker eller ei, fordi det er for sent å gjøre spesifikke lovendringer i ettertid, etter at en så alvorlig forbrytelse er begått. Det bør være på plass på forhånd. Derfor bør ikke kostnaden av et slikt arbeid regnes inn under en bestemt sak.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Paxville skrev (8 minutter siden):

"Another study released in 2011 found that since 1978 capital punishment has cost California about $4 billion. A 2011 article by Arthur Alarcon, long-time judge of the Ninth Circuit Court of Appeal, and law professor Paula Mitchell, concluded that "since reinstating the death penalty in 1978, California taxpayers have spent roughly $4 billion to fund a dysfunctional death penalty system that has carried out no more than 13 executions.""

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Capital_punishment_in_California

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Er egentlig ikke for dødsstraff, men det er jo virkelig skammelig hvor mye penger samfunnet må bruke årlig på ABB. Kunne gjerne vært skutt og så kunne pengene gått til andre nyttige formål som vi stadig hører at kommunene "ikke har råd til".

Må innrømme at den tanken har streifet meg ihvertfall.

• Liker 4
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (43 minutter siden):

Grunnen til at han skal leve er at det er en straff, å være død er ikke en straff, det er absolutt ingenting, å leve helt alene, hatet og miserabel det er en straff, det er så nærme man kommer det motsatte av et liv, og den straffen unner jeg ham, jeg vil at han skal leve sånn resten av livet, å ta livet av ham vil være humant, men det unner jeg ham ikke.  

Det at han er i live er en enorm belastning for alle pårørende. Det er en enorm belastning for alle han kommer i kontakt med. Han trenger ekstremt mye ressurser. Jeg err forsåvidt enig I at det er mindre straff for han å dø. Samtidig lurer jeg på om han er psykotisk og ikke helt forstår hva som skjer. Jeg synes uansett hensynet til de pårørende burde stå øverst. 

Simen1 skrev (10 minutter siden):

En patron koster noen få kroner. 10 stk koster under hundrelappen

Hvilken type ammo brukes egentlig i henrettelser? Standard militær? 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil ikke at staten skal ha mandat til å ta livet av mennesker, spesielt ikke hvis vi snakker om individer som allerede er i forvaring.

Hva som skjer med individer som ABB eller eksemplet i TS, feller jeg personlig ingen tårer over, men å opprettholde institusjonen som en sivil og human rettstat er viktig for meg.

Og jeg ser også argumenter for om hvorvidt å innføre dødsstraff vil være mer økonomisk beleilig for samfunnet. Akkurat den logikken er en skummel vei å gå. Det blir en pandoras eske hvor "økonomi" blir en slags catch-all argument for å fremme mer og mer drastiske løsninger og et hardere statsapparat.

• Liker 4
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg vil ikke at staten skal ha mandat til å ta livet av mennesker, spesielt ikke hvis vi snakker om individer som allerede er i forvaring.

Hva som skjer med individer som ABB eller eksemplet i TS, feller jeg personlig ingen tårer over, men å opprettholde institusjonen som en sivil og human rettstat er viktig for meg.

Og jeg ser også argumenter for om hvorvidt å innføre dødsstraff vil være mer økonomisk beleilig for samfunnet. Akkurat den logikken er en skummel vei å gå. Det blir en pandoras eske hvor "økonomi" blir en slags catch-all argument for å fremme mer og mer drastiske løsninger og et hardere statsapparat.

Enig! Og dette er så viktig nå som verden er i en ubalanse flere steder. For hva blir det neste? Privateide fengsler?

Endret av Boing_80
  • Liker 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (5 minutter siden):

Der fikk du en like av meg 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...