rozon Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 32 minutes ago, skaftetryne32 said: Man har også et sterkt incentiv til å forverre rettssikkerheten til alle. Og dessverre så tviler jeg på at vi så alt for ofte får bevist at noen er 100% skyldig. Om noen tar et aktivt valg om å henrette en uskyldig person hva gjør vi da med dommerne ? Om vi skal ha dødsstraff og så sterk rettssikkerhet at uskyldige ikke blir dømt for noe de ikke har gjort så tror jeg vi får et veldig svakt rettssystem, hvor mange skyldige slipper fri om det er så sterkt krav til bevis at alle mordsaker trenger så sterke beviser at de viser nærmest 100% skyld ? Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil. Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne. De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt. 1 Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar rozon skrev (1 time siden): Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil. Som er sånn vi gjør det i dag, og som sagt, ganske mange justismord. rozon skrev (1 time siden): Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne. Altså det er mange som er blitt utsatt for justismord, med andre ord ikke skyldige, om de skal dele ut dødsdommer til noen som viser seg å være uskyldige, da må vel dommerne dømmes til døden også ? rozon skrev (1 time siden): De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt. Akkurat, så da blir de jo skyldige selv da, i justismord, som i dette tilfellet faktisk er bokstavelig talt mord. 4 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 23 minutes ago, skaftetryne32 said: Altså det er mange som er blitt utsatt for justismord, med andre ord ikke skyldige, om de skal dele ut dødsdommer til noen som viser seg å være uskyldige, da må vel dommerne dømmes til døden også ? Straffer du fengselsbetjentene i dag med frihetberøvelse? 23 minutes ago, skaftetryne32 said: Akkurat, så da blir de jo skyldige selv da, i justismord, som i dette tilfellet faktisk er bokstavelig talt mord. Justismord i seg selv er ikke en forbrytelse, men det er resultatet av feil i rettssystemet. Justismord kan skyldes ulike faktorer som feil etterforskning, uriktige vitneforklaringer, pressede tilståelser, eller feilaktige rettslige avgjørelser. Dermed kan handlingene som fører til justismord, som falsk anklage, vitneforklaring eller mishandling under avhør, være straffbare handlinger. Derfor kan de som bidrar til et justismord, være skyldige i andre typer forbrytelser som kan straffeforfølges, dog vil dette være avkoblet fra gjennomføringen av dommen. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar rozon skrev (4 timer siden): Fordi samfunnet feiler å beskytte seg selv. Allerede i 2011 begikk personen 2 lovbrudd som hver for seg har en strafferamme på 10 år. Gitt dette som grunnlag så burde personen vært i fengsel til 2031. Og med tanke på alvorligheten så burde forvaring på livstid vært aktuellt. Uenig. De som ble drept får ingen slik sjanse. Den skyldige gjorde et aktivt valg vel viten om konsekvensene. Driter forsåvidt i den avskrekkende effekten og tenker mer den preventive effekten; avrettede mordere begår få mord. Fengslede mordere begår også få mord rozon skrev (2 timer siden): Jeg tar til takke med bevist over enhver tvil. Henrettelsen skjer jo etter dom, og da er den ikke uskyldig så ser ikke hvordan det skal påvirke dommerne. De skal uansett bare avgjøre skyld spørsmålet da straffen er forhåndsbestemt. Ringer navnet Viggo Kristiansen en bjelle? 4 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 30. januar Del Skrevet 30. januar 40 minutes ago, Tussi said: Fengslede mordere begår også få mord Det viser seg at de som er i fengsel ikke er i fengsel alltid. Enten er de ute på soningsfri, eller så stikker de av. Mitt forslag er mye mer endelig. 41 minutes ago, Tussi said: Ringer navnet Viggo Kristiansen en bjelle? Hvis naboen min ringer til politiet og forteller om den galne gule badeanden som råkjører i nabolaget, mener du det er grunn til å gi meg fartsbot og inndra kjøreseddelen min? Sikkert ikke (håper jeg). Men likevel dømmer vi folk for mord på like absurde forklaringer... Er jo samme greia med nasjonal-fetteren fra Karmøy. Tekniske bevis? Næ, vi hører heller på sludder og vås som kommer ut fra menneskemunn. Jeg kan ikke forsvare dødsstraff i et samfunn der man ikke har en god rettegang. Men jeg ønsker å fikse dèt også. 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 14. februar Del Skrevet 14. februar https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/troms-fpu-onsket-dodsstraff-for-voldtektsdomte_-fpu-leder-simen-velle-tar-avstand-1.17277680 Blir ikke mye sjans for å rette opp en feil med dette forslaget, som jeg forstår heldigvis er avvist. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar (endret) Ungdomslag er nå juniorer som kan være en løs kanon av og til. (I motsetning til Trump som er det konstant) Endret 15. februar av Simen1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar rozon skrev (På 30.1.2025 den 2:30 PM): Justismord i seg selv er ikke en forbrytelse, men det er resultatet av feil i rettssystemet. Justismord kan skyldes ulike faktorer som feil etterforskning, uriktige vitneforklaringer, pressede tilståelser, eller feilaktige rettslige avgjørelser. Det er ikke en forbytelse, da det er loven som avgjør hva som er forbrytelse eller ikke -- men dommeren som dømmer en uskyldig til døden har samme moralske skyld som en som dreper en uskyldig person i hevn. Hvis man mener at drapsmenn skal dømmes til døden på grunn av deres moralske skyld, så er dommeren like skyldig, i et justismord. Jeg mener personlig at justismord som fører til dødsdom er MER alvorlig, mer umoralsk, enn ordinære drap. 2 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 15. februar Del Skrevet 15. februar 56 minutes ago, Red Frostraven said: Det er ikke en forbytelse, da det er loven som avgjør hva som er forbrytelse eller ikke -- men dommeren som dømmer en uskyldig til døden har samme moralske skyld som en som dreper en uskyldig person i hevn. Dommeren avgjør skyld eller ikke. Dommeren kan sikkert erstattes av en maskin, det er ikke en særlig komplisert prosess. 1 hour ago, Red Frostraven said: Hvis man mener at drapsmenn skal dømmes til døden på grunn av deres moralske skyld, så er dommeren like skyldig, i et justismord. Ok, så da bruker vi en AI. 1 hour ago, Red Frostraven said: Jeg mener personlig at justismord som fører til dødsdom er MER alvorlig, mer umoralsk, enn ordinære drap. Tullete holdning synes jeg. Leger gjør slike avgjørelser hver dag, politikere dreper en masse uskyldige hvert år. Men den som forårsaker en annen persons død med forsett bør dø, liket bør oppløses til sine kjemiske bestanddeler og brukes til noe nyttig. 1 Lenke til kommentar
Red Frostraven Skrevet torsdag kl 11:44 Del Skrevet torsdag kl 11:44 rozon skrev (På 15.2.2025 den 12.33): Dommeren avgjør skyld eller ikke. Dommeren kan sikkert erstattes av en maskin, det er ikke en særlig komplisert prosess. rozon skrev (På 15.2.2025 den 12.33): Ok, så da bruker vi en AI. Da blir andre skyldige. Det moralske ansvaret faller på dem som iverksetter prosessen som leder til at en uskyldig person blir drept, og hver som jobber for en maskin er ansvarlige for hva maskinen gjør; Hvis man kjører en lastebil uten manuelle bremser, så er det ikke lastebilen sin skyld når noen dør. At noen andre ville kjørt den om man selv ikke gjorde det er ingen forsvar. rozon skrev (På 15.2.2025 den 12.33): Tullete holdning synes jeg. Leger gjør slike avgjørelser hver dag, politirkere dreper en masse uskyldige hvert år. Leger dreper ikke folk med overlegg, nei. Politikere dreper bare når de plasserer styrker i strid, og der er det strenge regler rundt behovet for å gjøre dette i utgangspunktet. Politikere som forvolder uskyldige sin død unødvendig bør strafegierrfølges. Putin, for eksempel, er absolutt skyldig i massedrap, og er åpenbart et dårligere menneske enn Osama Bin Laden og terroristen fra Utøya, rent moralsk. 2 Lenke til kommentar
Mr. Spaceworld Skrevet torsdag kl 11:46 Del Skrevet torsdag kl 11:46 Jeg har aldri forstått hvorfor folk ser på dødsstraff som den ultimate straffen. For meg ville dødsstraff verdt en lettelse om valget sto mellom isolasjon resten av livet enn å få dø Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet torsdag kl 12:11 Del Skrevet torsdag kl 12:11 Mr. Spaceworld skrev (22 minutter siden): Jeg har aldri forstått hvorfor folk ser på dødsstraff som den ultimate straffen. For meg ville dødsstraff verdt en lettelse om valget sto mellom isolasjon resten av livet enn å få dø Det er mange som misforstår straffeinstituttet. At en person idømmes straff skal ikke sees på som en hevn, men snarere at samfunnet trenger å beskyttes fra den straffedømte i en gitt tid. Dødsstraff kan vanskelig sees som noe annet enn en institusjonalisert variant av blodhevn, og det hører etter min mening ikke hjemme i moderne rettspleie. 1 Lenke til kommentar
Martelè Skrevet torsdag kl 12:31 Del Skrevet torsdag kl 12:31 Det som er så teit er at de som mener man burde torturere eller drepe kriminelle, er de samme personene som sier de hater vold. Med andre ord: de vil være voldelige mot noen, fordi de misliker vold. Veldig intellektuelt begavede mennesker Lenke til kommentar
rozon Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden On 2/20/2025 at 12:44 PM, Red Frostraven said: Det moralske ansvaret faller på dem som iverksetter prosessen som leder til at en uskyldig person blir drept, og hver som jobber for en maskin er ansvarlige for hva maskinen gjør; Enig. Vi skal da ikke avrette uskyldige. On 2/20/2025 at 12:44 PM, Red Frostraven said: Leger dreper ikke folk med overlegg, nei. Joda. Skjer hver eneste dag med å sette pasienter på behandlingsbegrensning. On 2/20/2025 at 12:44 PM, Red Frostraven said: Politikere dreper bare når de plasserer styrker i strid, og der er det strenge regler rundt behovet for å gjøre dette i utgangspunktet. Politikere dreper hele dagen lang de. Eksempelvis med å ikke kjøpe medisiner folk trenger. Fravær av en handling er også en handling. 23 hours ago, <generisk_navn> said: Det er mange som misforstår straffeinstituttet. At en person idømmes straff skal ikke sees på som en hevn, men snarere at samfunnet trenger å beskyttes fra den straffedømte i en gitt tid. Dødsstraff kan vanskelig sees som noe annet enn en institusjonalisert variant av blodhevn, og det hører etter min mening ikke hjemme i moderne rettspleie Hvor humant er det å sette folk i fengsel på livstid? Vi er vel alle enige om at ABB kommer til å sitte inne en stund til. Ser det ut til at det går bedre med ham? Hva med de etterlatte som stadig må lese om ham? 23 hours ago, Martelè said: Det som er så teit er at de som mener man burde torturere eller drepe kriminelle, er de samme personene som sier de hater vold. Med andre ord: de vil være voldelige mot noen, fordi de misliker vold. Jeg er opptatt av hvem volden er rettet mot, og om den kan justifiseres. Det beste er et samfunn uten vold, der vold ikke er nødvendig. Men vi er ikke helt der. Kjenner du noen som er blitt drept? Da tenker jeg overlagt drap, ikke påkjørt i trafikken og sånn. Den følelsen av ubehag det er den dagen du treffer den som drepte kompisen din på bussen kan kanskje endre synspunktet ditt. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 22 timer siden Del Skrevet 22 timer siden rozon skrev (10 minutter siden): Joda. Skjer hver eneste dag med å sette pasienter på behandlingsbegrensning. rozon skrev (10 minutter siden): Politikere dreper hele dagen lang de. Eksempelvis med å ikke kjøpe medisiner folk trenger. Fravær av en handling er også en handling. Jeg er litt overrasket over denne responsen med tanke på at jeg insinuerte at dommere kunne bli ansett som medskyldige i drap, og du var fullstendig uenig i det. rozon skrev (12 minutter siden): Hvor humant er det å sette folk i fengsel på livstid? Vi er vel alle enige om at ABB kommer til å sitte inne en stund til. Ser det ut til at det går bedre med ham? Hva med de etterlatte som stadig må lese om ham? At det ikke er bare trivelig er jo litt av poenget med en straff, vi får fremdeles ikke vekket de allerede døde til live, og om de vil lese om abb så kan de gjøre det, død eller levende, det er ingen som tvinger de etterlatte til å lese om abb. Du kan jo bare tenke deg selv hvor mye media oppstyr det hadde blitt rundt abb om vi skal plutselig innføre dødsstraff, så jeg ser ikke helt logikken der heller. 1 Lenke til kommentar
rozon Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden 2 hours ago, skaftetryne32 said: Jeg er litt overrasket over denne responsen med tanke på at jeg insinuerte at dommere kunne bli ansett som medskyldige i drap, og du var fullstendig uenig i det. Hvis du leser i kontekst så ser du nok feilen din. Jeg mener ikke disse er drapsmenn, men hvis en dommer skal så er disse også med. 2 hours ago, skaftetryne32 said: At det ikke er bare trivelig er jo litt av poenget med en straff Kan fortsatt ha humanitet. 2 hours ago, skaftetryne32 said: plutselig innføre dødsstraff, så jeg ser ikke helt logikken der heller. Ikke sannsynlig denne saken blir tatt opp igjen, så urelevant for ABB. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden rozon skrev (2 timer siden): oda. Skjer hver eneste dag med å sette pasienter på behandlingsbegrensning Behandlingsbegrensng er ikke drap, det er vurderinger tatt for å beskytte pasienter fra unødig lidelse. Men jeg er enig I at leger begår drap ja Lenke til kommentar
ili Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden On 1/24/2025 at 12:29 PM, Guest O4Up8JLFxB said: https://www.vg.no/nyheter/i/Oo0B2O/statsadvokaten-mann-tiltalt-for-to-drap Hvorfor samler vi på sånt avskum i samfunnet? Er faktisk enig at folk som dreper flere ganger uten problem kan like godt drepes istedenfor at vi skal bruke utallige millioner for å holde de fengslet resten av livet. Du kan garantere at han her kommer til å gjøre ny grov kriminalitet på permisjon fra fengsel. Lenke til kommentar
skaftetryne32 Skrevet 19 timer siden Del Skrevet 19 timer siden rozon skrev (41 minutter siden): men hvis en dommer skal så er disse også med. Jeg vil nok påstå at det er omvendt, skal leger med så skal definitivt dommere med, politikere ja det burde vel egentlig være sånn at de som starter krig er førstemann i krigen, men det kommer aldri til å skje. rozon skrev (43 minutter siden): Kan fortsatt ha humanitet. Ikke for de som får dødsstraff. rozon skrev (44 minutter siden): Ikke sannsynlig denne saken blir tatt opp igjen, så urelevant for ABB. Men det kommer til å være relevant, for en henrettelse vil alltid være kontroversiell i et land der menneskerettigheter betyr noe. Lenke til kommentar
rozon Skrevet 17 timer siden Del Skrevet 17 timer siden 53 minutes ago, skaftetryne32 said: Ikke for de som får dødsstraff. Jo det synes jeg. 55 minutes ago, skaftetryne32 said: Men det kommer til å være relevant, for en henrettelse vil alltid være kontroversiell i et land der menneskerettigheter betyr noe. Bare en kort tid, så får vi det fint. Hvis du gjør endringer vil det alltid være litt debatt selv for slike småting. Du skyter på min mening, men presenterer lite vettug selv. Hvordan vil du sikre at en drapsdømt *aldri* får gjenta handlingen? Folk blir drept i fengsel, fangevoktere får psykiske og fysiske skader, fanger rømmer. En norsk høysikkerhetsplass i fengsel koster 1.2M i året. Er kriminelle avskum verd mer enn en minstepensjonist? Løsningen må gi to mål: aldri gjentagelse og lik eller mindre kost. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå