Gå til innhold

ny AP forskrift fra januar 2026, nå må man ha løyve for å kjøpe seg en varebil?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (3 timer siden):

Ja, man trenger ikke løyve for egentransport.

Så hele premisset til trådstarter er feil?

Det er vel heller ikke slik at et løye må være dyrt? Det trenger ikke bety annet enn at løyeveinnehaver må tilfredsstille visse formelle krav for å kunne drive transportvirksomhet. 
Hensikten er å få en seriøs transportvirksomhet og et seriøst arbeidsliv.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette kommer nok aldri til og overleve ett regjeringsskifte, hvis all transport mot vederlag krever løyve så vil det bli fryktelig dyrt og upraktisk, etter min mening er hele løyve ordningen klar for skraphaugen.

Lenke til kommentar

Dette blir bare mer byråkrati som er noe Norge ikke trenger. Vil tro siden dette går utover de med større bil, så blir det vel bare enda mer Texas da alle skal ha små biler, og dermed kun små laster som kjøres.

Sjekket kjapt, en ny Citroen e-berlingo har maks tillatt vekt på 2410kg inkl. fører, så den går akkurat under, noe større bil, så er det masse ekstra jobb og dyrere transport.

Det er nok en holdningsendring hos forbruker som skal til for at dette skal til, slik at vi faktisk syntes det er ok å betale for transport. Når en småkappe fra Proshop er 100,- i frakt helt fra Danmark, så er det veldig billig, og bestiller man for over en viss sum, så er det gratis. Betalte 19,- her om dagen for å få en pakke levert på døren fra Sandefjord til Nordre Follo samme dag som pakke ble bestilt. Før så kunne jeg se hvor mange som var foran meg i leveringskøen til Porter Buddy, og normalt 20-25 stk. og de er hos meg ca. midt i leveringsbinduet mellom 17.30 til 21.00 (eller 21.30 husker ikke helt). Og har ofte hatt det gratis eller også betalt 9,- for samme levering. Hvis jeg regner 20,- pr levering, og de har greier å lever 50 pakker så er det 1000,- for 4 timer arbeid, 250,- i timen, som også inkluderer kostnader til bil, da de kjører egne biler. De leverer nok ikke 50 pakker på en tur på den ruten de kjører ute på landet der jeg bor, så det er ikke store timelønnen de har.

De eneste som tar godt betalt er Posten på brevpost, hvor de har monopol. Mener å huske min mor nevnte det nå var 24,- for å sende 1 stk julekort

Lenke til kommentar
agvg skrev (55 minutter siden):

Dette kommer nok aldri til og overleve ett regjeringsskifte, hvis all transport mot vederlag krever løyve så vil det bli fryktelig dyrt og upraktisk, etter min mening er hele løyve ordningen klar for skraphaugen.

Hvorfor det? Forklar.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (8 timer siden):

Så hele premisset til trådstarter er feil?

Det er vel heller ikke slik at et løye må være dyrt? Det trenger ikke bety annet enn at løyeveinnehaver må tilfredsstille visse formelle krav for å kunne drive transportvirksomhet. 
Hensikten er å få en seriøs transportvirksomhet og et seriøst arbeidsliv.

det kommer jo an på hvordan det håndheves når de stopper folk i kontroll?

i verste fall kan det gå utover helt uskyldige ting som at du med varebilen, hjelper en nabo å frakte hjem en komfyr fra Elkjøp, eller noen møbler som en bekjent spurte deg å ta i bilen, dvs. helt dagligdagse private ting som mange av oss har vært borte i. Man har kanskje fått betaling for bensin og litt for bærehjelp, men de fleste anser seg selvsagt ikke "kommersielle" av den grunn.

Intensjonen med dette direktivet/regelendringen er åpenbart å presse mest mulig frakt over til vare/transportnæringen, at du kanskje ikke kan få en bekjent å kjøre en vaskemaskin hjem fra Elkjøp, men tvinges å betale 800 kr. til firmaet butikken har kontakt med.

Hvis det evt. blir såpass ille, er det et stort inngrep i folks liv.

Forskriften åpner jo også for at de kan minske vektklassen, slik at det også gjelder varebiler med tillatt totalvekt under 2500 kg.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (26 minutter siden):

Intensjonen med dette direktivet/regelendringen er åpenbart å presse mest mulig frakt over til vare/transportnæringen, at du kanskje ikke kan få en bekjent å kjøre en vaskemaskin hjem fra Elkjøp, men tvinges å betale 800 kr. til firmaet butikken har kontakt med.

Jeg vil gjerne at du underbygger denne påstanden. Nå er jeg spent!

Lenke til kommentar
7 hours ago, AndersT2 said:

De eneste som tar godt betalt er Posten på brevpost, hvor de har monopol. Mener å huske min mor nevnte det nå var 24,- for å sende 1 stk julekort

Postens monopol ble opphevet i 2015 av Solberg-regjeringen, så nå står du fritt til å bruke andre tjenesteleverandører om du skulle ønske det. (Hvis du finner noen.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
45 minutes ago, Mr.M said:

Intensjonen med dette direktivet/regelendringen er åpenbart å presse mest mulig frakt over til vare/transportnæringen, at du kanskje ikke kan få en bekjent å kjøre en vaskemaskin hjem fra Elkjøp, men tvinges å betale 800 kr. til firmaet butikken har kontakt med.

Nei, det er ikkje det. Poenget er å rydde opp i varebilbransjen etter at det over fleire år er avdekka mange typer arbeidslivskriminalitet i bransjen.

Mot vederlag vil i praksis sei at du har det som næring, ikkje at du tar tilfeldige transportjobber no og da. Ei heller at du køyrer varebil i jobbsamanheng. Regelverket blir som det i dag er for køyretøy over 3500kg.

Det er og løyveplikt for persontransport, uten at eg har registrert at folk er redde for å la naboen sitte på.

Endret av barfoo
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Orion666 skrev (17 minutter siden):

Jeg vil gjerne at du underbygger denne påstanden. Nå er jeg spent!

forrige året var det mye såkalt storkontroller av varebiler langs veien, og alt av gule-vester er med, skattetat, politi, vegvesen,

og de spør ut sjåførene hvorfor de har det de har, i bak i bilen.

er jo tydelig de er ute etter å finne ut om folk driver med "svart" frakt, og skremme over til "seriøse etablerte bedrifter.

jeg bare luftet problemstillingen om at hvem som helst som yter en vennetjeneste fra neste år risikerer ubehageligheter pga. manglende løyve, hvis de har bekjentes ting bak i bilen.

Lenke til kommentar
Mr.M skrev (10 minutter siden):

jeg bare luftet problemstillingen om at hvem som helst som yter en vennetjeneste fra neste år risikerer ubehageligheter pga. manglende løyve, hvis de har bekjentes ting bak i bilen.

Du kom jo med ganske bastante påstander, men OK….

Min tolkning er at de ønsker å komme svart arbeid og dårlig trafikksikkerhet til livs, ikke vennetjenester. Jeg kan ta feil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Milhouse85 said:

Så jeg må ha løyve til min VW T3 fra 89, siden jeg har tillatt totalvekt på 2,5 tonn? 

Høres fjernt ut. Finner ingen detaljer om dette. 

Hvis du driver kommersiell transport av gods eller personer, så, ja.
https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/innforer-loyvekrav-for-varebiler/id3084472/

(Det er en link til endringsforskriften nederst på denne siden.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AndersT2 skrev (9 timer siden):

Betalte 19,- her om dagen for å få en pakke levert på døren fra Sandefjord til Nordre Follo samme dag som pakke ble bestilt. Før så kunne jeg se hvor mange som var foran meg i leveringskøen til Porter Buddy, og normalt 20-25 stk. og de er hos meg ca. midt i leveringsbinduet mellom 17.30 til 21.00 (eller 21.30 husker ikke helt). Og har ofte hatt det gratis eller også betalt 9,- for samme levering. Hvis jeg regner 20,- pr levering, og de har greier å lever 50 pakker så er det 1000,- for 4 timer arbeid, 250,- i timen, som også inkluderer kostnader til bil, da de kjører egne biler. De leverer nok ikke 50 pakker på en tur på den ruten de kjører ute på landet der jeg bor, så det er ikke store timelønnen de har.

Hva du betaler for frakten og hva nettbutikken betaler for frakten er to helt forskjellige ting. Det er åpenbart at frakt ikke er gratis eller grisebillig.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
barfoo skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikkje det. Poenget er å rydde opp i varebilbransjen etter at det over fleire år er avdekka mange typer arbeidslivskriminalitet i bransjen.

Mot vederlag vil i praksis sei at du har det som næring, ikkje at du tar tilfeldige transportjobber no og da. Ei heller at du køyrer varebil i jobbsamanheng. Regelverket blir som det i dag er for køyretøy over 3500kg.

Det er og løyveplikt for persontransport, uten at eg har registrert at folk er redde for å la naboen sitte på.

Nåja, vet ikke helt om det er så liberalt...

 

Hva er vederlag? Enhver form for betaling, godtgjørelse eller lønn i forbindelse med transport av personer eller gods, regnes som vederlag.

Så hvis du jobber på regning mot ett firma så kan du ikke frakte en pakke spiker med mindre du selv skal bruke den i forbindelse med ditt oppdra? Hvis du jobber i firma B men plukker med deg en pakke til firma A på samme jobbsted så utfører du transport mot vederlag?

På lastebil er det helt hysterisk, har du en gammel planbil og kjører ett lass grus til naboen mot noen kr så bryter du løyvereglene osv. Helt idiotisk på alle plan.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
24 minutes ago, agvg said:

Nåja, vet ikke helt om det er så liberalt...

 

Hva er vederlag? Enhver form for betaling, godtgjørelse eller lønn i forbindelse med transport av personer eller gods, regnes som vederlag.

Så hvis du jobber på regning mot ett firma så kan du ikke frakte en pakke spiker med mindre du selv skal bruke den i forbindelse med ditt oppdra? Hvis du jobber i firma B men plukker med deg en pakke til firma A på samme jobbsted så utfører du transport mot vederlag?

På lastebil er det helt hysterisk, har du en gammel planbil og kjører ett lass grus til naboen mot noen kr så bryter du løyvereglene osv. Helt idiotisk på alle plan.

Det er greit å lese samferdsledepartementet sine tanker om det. https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/ytransport/loyver/id444316/
 

Quote

 

Enhver som skal drive transport mot vederlag må ha løyve.

Med ”drive” menes her all transport med unntak av det rent sporadiske. Det vil si at du som privatperson eller et idrettslag kan gjennomføre et transportoppdrag uten løyve når det kun er et enkeltstående tilfelle.

Vederlagsbegrepet favner vidt og omfatter enhver form for godtgjørelse man selv eller andre mottar som følge av at transportoppdraget blir utført. Det omfatter vederlag i form av penger eller naturalytelser, og uavhengig av om det gir fortjeneste.

 

Køyrer du eit gruslass for naboen er det sporadisk. Køyrer du tjue gruslass er det neppe sporadisk. Køyrer du kjøleskapet til naboen på fyllinga er det sporadisk. Om du jobber i Firma B og plukker med deg ein pakke spiker for A, og A ikkje betaler for det, så utfører du neppe transport mot vederlag. Spesielt ikkje om det er sporadisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
barfoo skrev (27 minutter siden):

Det er greit å lese samferdsledepartementet sine tanker om det. https://www.regjeringen.no/no/tema/transport-og-kommunikasjon/ytransport/loyver/id444316/
 

Køyrer du eit gruslass for naboen er det sporadisk. Køyrer du tjue gruslass er det neppe sporadisk. Køyrer du kjøleskapet til naboen på fyllinga er det sporadisk. Om du jobber i Firma B og plukker med deg ein pakke spiker for A, og A ikkje betaler for det, så utfører du neppe transport mot vederlag. Spesielt ikkje om det er sporadisk.

Hva om firma A hentet ett lite  bilhengerlass med plank til firma B og sender regning på jobben?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...