Gjest 70b30...ac7 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden En kompis av meg har hele livet bodd hos foreldrene sine. Han trives på gutterommet, og gjør nesten ikke noe annet enn å game. Han lager ikke mat, vasker ikke klær, har ingen forpliktelser. Livet hans handler om å få flest mulig timer foran en PC-skjerm. Hvordan orker man å bo så lenge hjemme hos foreldre? Og hvordan orker de å fortsatt ha ungen sin hjemme så lenge? Jeg har snakket med han om det, og spurt om han ikke kunne tenke seg et annet sted å bo? Han sier at han ikke tør å bo alene, han blir redd hvis foreldrene hans er borte om natta. Han sier også at han vil hjelpe dem slik at de klarer seg økonomisk, pluss at han ønsker å tilbringe mye tid med dem. Dette får meg til å innse at kompisen min aldri kommer til å bli voksen. Joda er fint å ville hjelpe dem økonomisk, men er ikke akkurat gratis å ha han i huset heller - til tross for at han bidrar med noen tusen-lapper i måneden. Man kan fint tilbringe mye tid med dem selv om man flytter for seg selv. Hvis vi skal finne på noe sammen, går det nesten alltid i gaming. Hvis jeg foreslår noe annet finner han på unnskyldninger, som at han er sliten, vondt i hodet osv. Jeg har kommet til den alderen hvor gaming ikke er så veldig kult lenger, jeg blir ikke like slukt inni spill som det jeg ble da jeg var 18-20 år. Pluss at jeg har en jobb å gå til, så har ikke den tiden eller energien som jeg hadde før. Mens for han er gaming alt. Han klager over at han er overvektig, men gjør ingenting med det. Dessuten er han sinnsykt kresen, og spiser som et barn. Som igjen fører til overvekt. Han er en god venn på andre måter, så det er ikke bare å kutte han ut. Men merker at jeg begynner å bli frustrert. Han er et barn i en voksen kropp, og han har ikke lyst til å endre på det. Hvordan kan voksne mennesker faktisk like å bo på gutterommet i en alder av 30, uten mål i livet? Er dette normalt? Anonymous poster hash: 70b30...ac7 Lenke til kommentar
Krig og fred Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Dere har vokst fra hverandre. Og hva det er som har gjort han sånn som han er, er det bare han som vet. 1 Lenke til kommentar
Gjest 63944...f51 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Sier det er et problem å få folk til slutte med det. Har sluttet å spille mer enn 3 timer. der jeg faktisk prioriterer andre ting. Anonymous poster hash: 63944...f51 Lenke til kommentar
Gjest 63944...f51 Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Men problemet med sånne folk er at med mindre foreldre hiver dem ut. så kan man nesten ikke gjøre noe. har hatt en fetter liggende på sofaen i flere dager med se på pengevideoer på youtube. først man gjør noe at sånne personer reagerer. Anonymous poster hash: 63944...f51 Lenke til kommentar
leticia Skrevet 6 timer siden Del Skrevet 6 timer siden Jeg vet om et par slike, og som regel så er det noe som ligger bak (muligens en diagnose)? Noen av dem har aldri flyttet fra barndomshjemmet, og har blitt værende der til foreldrene har dødd (og gjerne blitt boende i det hjemmet etterpå også). Har denne personen mange venner, eller skyver han en etter en ifra seg ved å ha så snevre interesser? Og nei, dette er ikke normalt, men det forekommer, og når det forekommer så er det som regel en årsak som ligger bak. Du nevner at han blir redd av å være hjemme alene uten foreldrene om natta, så det høres iallefall ut som om angst er inni bildet på en eller annen måte. Kanskje gaming gir han den tryggheten han trenger i hverdagen. At det er hans måte å ha kontroll over og å mestre livet sitt på. Hva du skal gjøre har jeg ikke noen gode svar på. Du må nesten finne ut av hva du orker å deale med, og i hvor stor grad du orker dette 1 Lenke til kommentar
Selfuniverse Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Hovedsaklig foreldrene som har latt dette skje. Hvis han var lubben som tenåring, så har foreldrene ett ansvar der også. Samfunnet forøvrig har også ett ansvar, som f.eks fremdeles tillater salg av høyt raffinerte oljer som ingrediens i veldig mye, med påfølgende negativ innvirkning på helsen bredt i befolkningen. Så hvis kameraten din er kresen, og bare spiser noen forskjellige matvarer, så kan dere se på ingrediensene til disse. Hvis det står "rapsolje" ett sted, så er det ikke kaldpresset rapsolje som kanskje kunne vært bra. Det er høyt raffinert rapsolje ved bruk av kjemikalier og høy temperatur, fra andre land. Hovedsaklig Danmark. Mange leger og eksperter sier at dette produktet er særdeles saboterende på kroppen. Og vi utsetter oss for det generelt daglig alle mann. Men siden kameraten din er kresen, så kan det hende han får ekstra mye av det, men det kan dere sjekke ut sammen. Han er jo kameraten din, så det skal gå greit. 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Selfuniverse skrev (15 minutter siden): Hovedsaklig foreldrene som har latt dette skje. Hvis han var lubben som tenåring, så har foreldrene ett ansvar der også. Hmm, både enig og uenig. Man kan si at foreldre "enabler" denne adferden, men her er det bakenforliggende årsaker ingen har innsyn i. Ingenting er 100% sort/hvitt. TS, vet du om h*n har vært i kontakt med helse? Når startet denne adferden? Skulle poste en link men er noe hikke i systemet. Google Hikikomori og les litt om det. 1 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden Kanskje han har udiagnostiserte lidelser som asperges eller lettere autisme som igjen hindrer utvikling mot voksenlivet? Jeg kjenner til flere personer som lever hjemme som voksne, og mange av dem har helseproblemer, men jeg vet også om noen som bor hjemme og er i full jobb der de tjener nesten en million kroner men sparer opp til egen bolig mens de ikke betaler husleie og foreldrene dekker utgifter som bil. 1 Lenke til kommentar
Kakkelfant Skrevet 4 timer siden Del Skrevet 4 timer siden (endret) Dette er en dans som krever to parter - foreldrene enabler med en overbeskyttende bobble, gutten blir hjelpesløs og evneveik på sikt og trenger dermed foreldrenes innsats mer enn noen gang, og på denne måten går det rundt og rundt og rundt.. Endret 4 timer siden av Kakkelfant 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 3 timer siden Del Skrevet 3 timer siden https://sml.snl.no/lært_hjelpeløshet 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå