Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Atib Azzad skrev (11 minutter siden):

Det er jo en påstand.
Hun ble frikjent fra en tidligere arrestasjon også, jeg antar det er fåfengt å tilstrekkelig oppfylle bevisbyrden nødvendig for dom, når handlingen er så vag.

Uansett synes jeg det blir et smått semantisk enkeltilfelle å skulle argumentere utifra.
Selv om denne damen skulle oppsøke klinikken utenfor stengetid, representerer hun jo likevel samme gruppen som oppsøker den i hensikt å legge press på brukerne, og i siste instans å forby abort.
Og representerer samme tendens med å utnytte at stille bønn ikke eksplisitt er nevnt i reglene for buffersonen, og dermed se hvor langt man kan strekke dette smutthullet.
Hun representerer altså nettop den bruken som buffersonen var innført for å hindre, selv om akkurat denne kvinnen påstår hun var der alene.

Kritikken som i utgangspunktet er hentet frem er jo at denne buffersonen overhodet finnes.
Ikke om det kanskje skulle vært tilatt å be der om natten om man først har sørget for at ingen andre er der.

Eller er det sistnevnte du vil diskutere? For jeg er tilbøyelig til å i prinsippet være enig i at man burde kunne bruke plassen som man vil etter stengetid dersom det ikke plager noen, og det faktisk er folketomt, men det virker jo veldig smalt og helt på siden av poenget Vance forsøkte å illustrere ved å henvise til disse buffersonene.

Altså, det er en kinkig debatt, fordi jeg anerkjenner at abortsøkende kvinner er en sårbar gruppe. Jeg anerkjenner også, når vi nå snakker om kvinnen alene, at noen av dem er usikre når de går inn på.en abortklinikk,  og at noen av dem vil ønske et alternativ, slik som en ser i USA ,.at noen ombestemmer seg når de får tilbud om hjelp av såkalte sidewalk counselors som tilbyr praktisk, økonomisk og sosial hjelp oc håpet de skulle få det. Jeg er selvsagt ikke for trakassering av kvinner som velger abort, det har jeg aldri vært, det vil jeg aldri bli.

Men.akkurat nå er jeg ganske ferdig med dette tema

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 minutes ago, Tussi said:

Altså, det er en kinkig debatt, fordi jeg anerkjenner at abortsøkende kvinner er en sårbar gruppe. Jeg anerkjenner også, når vi nå snakker om kvinnen alene, at noen av dem er usikre når de går inn på.en abortklinikk,  og at noen av dem vil ønske et alternativ, slik som en ser i USA ,.at noen ombestemmer seg når de får tilbud om hjelp av såkalte sidewalk counselors som tilbyr praktisk, økonomisk og sosial hjelp. Jeg er selvsagt ikke for trakassering av kvinner som velger abort, det har jeg aldri vært, det vil jeg aldri bli.

Min tanke er at når kvinnene har gått til skrittet og bestemt seg for abort, er kanskje ikke klinikken de oppsøker for å få utført inngrepet kanskje det beste tidspunktet å skulle forsøke å overtale kvinnen annerledes, eller generelt utrykke avsky over valget kvinnen gjorde.

Når man ser mengden organiserte demonstrasjoner som regelmessig demonstrerte utenfor abortklinikkene, forstår jeg behovet for å beskytte brukerne og de ansatte mot dette.
Hvis målet er å forby abort er vel det en kamp som i større grad bør foregå utenfor der hvor lover vedtas, fremfor å trakassere enkeltindivider.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (10 minutter siden):

Min tanke er at når kvinnene har gått til skrittet og bestemt seg for abort, er kanskje ikke klinikken de oppsøker for å få utført inngrepet kanskje det beste tidspunktet å skulle forsøke å overtale kvinnen annerledes, eller generelt utrykke avsky over valget kvinnen gjorde.

Når man ser mengden organiserte demonstrasjoner som regelmessig demonstrerte utenfor abortklinikkene, forstår jeg behovet for å beskytte brukerne og de ansatte mot dette.
Hvis målet er å forby abort er vel det en kamp som i større grad bør foregå utenfor der hvor lover vedtas, fremfor å trakassere enkeltindivider.

Som sagt ser jeg dilemmaet. Og jeg personlig diskuterer gjerne heavy abort på nett, og folk vet hvor jeg står, men irl, jeg kjenner folk som har fortalt meg om deres abort fordi de stoler på meg, fordi jeg ikke fordømmer individet,.Men loven og praksis. Tro det eller ei.  Jeg fordømmer dog abortleger. 

Men det er nå så. Jeg har aldri hatt noe ønske om å dømme kvinner, men jeg kan heller ikke la være å si fra når jeg mener grov urett blir begått, fordi noen kan bli såret. 

Men jeg kjenner bare at akkurat dette tema er blitt litt mye nå. Dere må gjerne diskutere videre, men for meg holder det, nå ihvertfall 

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Som sagt ser jeg dilemmaet. Og jeg personlig diskuterer gjerne heavy abort på nett, og folk vet hvor jeg står, men irl, jeg kjenner folk som har fortalt meg om deres abort fordi de stoler på meg, fordi jeg ikke fordømmer individet,.Men loven. Tro det eller ei

Men det er nå så. Jeg har aldri hatt noe ønske om å dømme kvinner, men jeg kan heller ikke la være å si fra når jeg mener grov urett blir begått, fordi noen kan bli såret. 

Men jeg kjenner bare at akkurat dette tema er blitt litt mye nå. Dere må gjerne diskutere videre, men for meg holder det, nå ihvertfall 

Det er selvsagt helt greit, og jeg forsøker ikke å utfordre deg på ditt syn på abort her.
Jeg bare opplever disse buffersonene med tilhørende tiltak for å opprettholde forbudene som er gitt, blir mer og mer rasjonelle jo mer jeg leser meg opp.
Når man får store internasjonale organisasjoner som planlegger massedemonstrasjoner i dagesvis, fordrer det naturligvis å opprette et eller annet tiltak dersom man ønsker å beskytte kvinnene som velger abort.
Kanskje var politiet overivrig med å arrestere denne kvinnen, dersom hun faktisk stod der alene midt på natten, samtidig som kvinnen var fullt klar over konsekvensene hun kunne få, og en aktiv deltager i miljøet som førte til at buffersonene ble innført.
Og samtidig som det generelle forbudet ikke synes på meg som dette orwellianske marerittet Vance fremstillte det som, men et ganske rasjonelt forsøk på å beskytte personer i en sårbar livsfase.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Atib Azzad skrev (2 minutter siden):

Det er selvsagt helt greit, og jeg forsøker ikke å utfordre deg på ditt syn på abort her.
Jeg bare opplever disse buffersonene med tilhørende tiltak for å opprettholde forbudene som er gitt, blir mer og mer rasjonelle jo mer jeg leser meg opp.
Når man får store internasjonale organisasjoner som planlegger massedemonstrasjoner i dagesvis, fordrer det naturligvis å opprette et eller annet tiltak dersom man ønsker å beskytte kvinnene som velger abort.
Kanskje var politiet overivrig med å arrestere denne kvinnen, dersom hun faktisk stod der alene midt på natten, samtidig som kvinnen var fullt klar over konsekvensene hun kunne få, og en aktiv deltager i miljøet som førte til at buffersonene ble innført.
Og samtidig som det generelle forbudet ikke synes på meg som dette orwellianske marerittet Vance fremstillte det som, men et ganske rasjonelt forsøk på å beskytte personer i en sårbar livsfase.

Vances hovedmålet var til å imponere sine fans back home, ikke engasjere med europeere i en saklig dialog.   Jeg og strongman Trump fortalte europeerne at theres a new sheriff in town og hva som er galt med disse europeere!  

• Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
15 hours ago, Crooked Cracker said:

Dersom demokratene skjønner at det ikke nytter å gneldre om desinformasjon mot alle en er uenig med så går det kanskje bedre til neste valg. Det var nettopp slik retorikk som gjorde folket drittlei.

Nei man må for all del ikke forsøke å fortelle sannheten til nedsnødde Trumpkultister for da blir de lei og stemmer på Trump.

Ja det var logikken sin det 🤡:rofl:

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
rabler skrev (6 minutter siden):

Det går faktisk ikke an å være litt enig med Trump og Musk. Det er ingen formildende omstendigheter.

reasons.jpg

Trump og Musk er vel både rasister og nazister. Det er vanskelig å ikke tenke slike tanker. Både Putin og Trump har et slags felles idiologi på flere områder.

Jeg tror Europa må tenke at de må klare seg selv . Like greit å sende et tydelig signal til USA om skilsmisse og begynne å bygge opp et formidabelt forsvar og atomvåpen arsenal. Videre bygge opp nye allianser på restene av Nato uten USA.  

• Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
obygda skrev (13 minutter siden):

Trump og Musk er vel både rasister og nazister. Det er vanskelig å ikke tenke slike tanker. Både Putin og Trump har et slags felles idiologi på flere områder.

Jeg tror Europa må tenke at de må klare seg selv . Like greit å sende et tydelig signal til USA om skilsmisse og begynne å bygge opp et formidabelt forsvar og atomvåpen arsenal. Videre bygge opp nye allianser på restene av Nato uten USA.  

Da håper jeg det blir rent Europa, uten Tyrkia

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mens Vance lykkes i å oppildne Europa med mangelfull/falsk info og fornærme europeiske demokratier, så foregår det et kupp av statsmakten til Trump, Musk og de andre oligarkene. 

De tre rikeste har like mye penger som de 170 million lavest lønnede i USA  Skattelettelsene som er planlagt er for å tekkes oligarkene, ikke working man.

De har nå via avsettelse av lederen for "Social Security" og innsettelse av egen Trump utnevnt Commissioner of Social Security (ulovlig, kan kun gjøres av kongressen) fått kontroll på "NAV"

Med det (og IRS) har Musk/Trump nå et ballegrep på alle skattebetalere, pensjonister, uføre og trygdede i USA.

Musk løy fra presidentens kontor når de oppdaget 150 år gamle skattemottagere.  Feil, 1875 ble brukt i systemet for potensielle mottagere som man ikke kjente fødselsåret til og som en måte å ekskludere fra utbetalinger.

Ville forresten tenkt meg om to ganger før jeg evt fløy til i USA for å feriere - Musk/Trump har også nettopp sagt opp mange i FAA (Federal Aviation Authority) -  dvs de som vedlikeholder flyplassenes radarer og kontrollsystemer... (og mye annet relatert til flysikkerhet)

Endret av Rune_says
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
obygda skrev (17 minutter siden):

Videre bygge opp nye allianser på restene av Nato uten USA.  

En ting som hadde økt sjansene for nettopp det, var å vise og ikke minst tillate solidaritet med palestinere.
Jeg snakker til dere kjære, godlundte kosebamser som har littegrann problemer med å anerkjenne folkeslaget palestinere som noe....GISP!!! ...separert fra Hamas. Det er visst en utfordring for mange å ikke se hvilken som helst menneske med arabisk opphav som en del av den samme islamistiske barbarhorden vi har blitt oppflaska til å være mer redd for enn kristenfascisme. Men jeg vet dere kan klare det. Jeg har trua!

En av grunnene til at solidariteten med vesten ang. Ukraina ikke var like sterk som det den kunne ha vært, skyldes i stor grad det kollektive minnet fra Irak-krigen og den generelle "krigen mot terror" fra 2003.

Hvis vi vil ha flere allierte med i NATO fra ikke-vestlige land, bør vi tenke på hva slags kollektivt arvesynd vi risikerer å etterlate oss for verden ang. Palestina-folkemordet.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (24 minutter siden):

Mens Vance lykkes i å oppildne Europa med mangelfull/falsk info og fornærme europeiske demokratier, så foregår det et kupp av statsmakten til Trump, Musk og de andre oligarkene. 

De tre rikeste har like mye penger som de 170 million lavest lønnede i USA  Skattelettelsene som er planlagt er for å tekkes oligarkene, ikke working man.

De har nå via avsettelse av lederen for "Social Security" og innsettelse av egen Trump utnevnt Commissioner of Social Security (ulovlig, kan kun gjøres av kongressen) fått kontroll på "NAV"

Med det (og IRS) har Musk/Trump nå et ballegrep på alle skattebetalere, pensjonister, uføre og trygdede i USA.

Musk løy fra presidentens kontor når de oppdaget 150 år gamle skattemottagere.  Feil, 1875 ble brukt i systemet for potensielle mottagere som man ikke kjente fødselsåret til og som en måte å ekskludere fra utbetalinger.

Ville forresten tenkt meg om to ganger før jeg evt fløy til i USA for å feriere - Musk/Trump har også nettopp sagt opp mange i FAA (Federal Aviation Authority) -  dvs de som vedlikeholder flyplassenes radarer og kontrollsystemer... (og mye annet relatert til flysikkerhet)

Riktig at de 3 rikeste har samme lønn som 170 mill. Derfor blir det helt feil når man sier gjennomsnittslønnen er 30 dollar timen, når de aller laveste har mindre enn 8 dollar timen 

Lenke til kommentar

Riktig at de 3 rikeste har samme lønn som 170 mill. Derfor blir det helt feil når man sier gjennomsnittslønnen er 30 dollar timen, når de aller laveste har mindre enn 8 dollar timen 

Ville tro de bruker median som alle andre oppegående nasjoner? Dog bruker de jo kroppsdeler for å måle volum, så kanskje ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (Akkurat nå):

Ville tro de bruker median som alle andre oppegående nasjoner? Dog bruker de jo kroppsdeler for å måle volum, så kanskje ikke.

Joda, men det hjelper ikke de fattigste at mediasenter øker. Man bruker median som argument for at folk har det bedre, men de gjelder jo kun de som allerede har en noenlunde greit betalt jobb

Lenke til kommentar

Joda, men det hjelper ikke de fattigste at mediasenter øker. Man bruker median som argument for at folk har det bedre, men de gjelder jo kun de som allerede har en noenlunde greit betalt jobb

Median vil jo gi et mer korrekt bilde enn gjennomsnitt ved at de sykt rikes inntekt ikke vil telle noe særlig.

Men de gjør det samme når de skal oppgi skattelette. De gir så stort skattelette til de rikeste at gjennomsnittlig så ser det ut til at arbeiderklassen også får skattelette når de i virkeligheten får skatteøkning.

Endret av sedsberg
  • Liker 1
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Median vil jo gi et mer korrekt bilde enn gjennomsnitt ved at de sykt rikes inntekt ikke vil telle noe særlig.

Men de gjør det samme når de skal oppgi skattelette. De gir så stort skattelette til de rikeste at gjennomsnittlig så ser det ut til at arbeiderklassen også får skattelette når de i virkeligheten får skatteøkning.

Ja, det er slltid de fattigste som taper...

Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (38 minutter siden):

En ting som hadde økt sjansene for nettopp det, var å vise og ikke minst tillate solidaritet med palestinere.
Jeg snakker til dere kjære, godlundte kosebamser som har littegrann problemer med å anerkjenne folkeslaget palestinere som noe....GISP!!! ...separert fra Hamas. Det er visst en utfordring for mange å ikke se hvilken som helst menneske med arabisk opphav som en del av den samme islamistiske barbarhorden vi har blitt oppflaska til å være mer redd for enn kristenfascisme. Men jeg vet dere kan klare det. Jeg har trua!

En av grunnene til at solidariteten med vesten ang. Ukraina ikke var like sterk som det den kunne ha vært, skyldes i stor grad det kollektive minnet fra Irak-krigen og den generelle "krigen mot terror" fra 2003.

Hvis vi vil ha flere allierte med i NATO fra ikke-vestlige land, bør vi tenke på hva slags kollektivt arvesynd vi risikerer å etterlate oss for verden ang. Palestina-folkemordet.

Synes ikke det høres ut som noen god ide å lage forsvarsallianser med ikke eksisterende land,eller land i Midtøsten generelt. Europa bør søke mot vestlige demokratier som styres etter like prinsipper som dem selv. USA er på vei vekk fra hva jeg vil kalle vestlige demokratier. I alle fall Trump sitt USA hører ikke hjemme der. Videre er det like greit å være ærlige overfor amerikanere at den personen dere nå har valgt som president har valgt bort Europa. Er de ikke enige i politikken til Trump så får de rydde opp i eget hus,for Europa har fått nok av denne mannen. Jeg vil i alle fall ikke ønske amerikanere velkommen til Norge når de dytter frem en slik president til leder.  Det er helt ok å ha ulike meninger,men Trump går for langt.  Kreve beskyttelse penger fra Ukraina,drive sensur av barnebøker,slikke etter Putin,gjøre Gaza om til en Riviera for verdens rike..Jeg blir bare kvalm av alt sammen..Og da har jeg ikke begynt å snakke om brannen muskegutten skaper i det offentlige USA. 

• Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...