Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

14 hours ago, :utakt said:

Jeg har litt vondt for å tro at alle som stemte Trump sitter og ser på alt som utspiller seg nå og tenker at det er helt greit. 

Facebookfeeden min viste meg plutselig et innlegg fra den amerikanske nasjonalparkforvaltningen (eller hva det nå heter). Gudene vet hvorfor jeg fikk opp det innlegget, jeg har aldri hatt noe med det å gjøre, men tydeligvis har alle blitt oppsagt. Det er jo ganske spesielt. 

Er tanken å avvikle nasjonalparkene og bygge industri? Hvem vet. 

Alla har inte fått sparken men verkar vara en del.

https://www.theguardian.com/us-news/2025/feb/15/us-forest-service-national-park-service-layoffs

Men det er vel som med det mesta med den der sparingen. De har självklart ikke haft tid för att genomföra några djupare analyser och se på konsekvenser utan försöker spara baserat på överskrifter och vad de själva tror är slösing. 

Effekten av det vi ser kommer ta en del tid innan den får effekt som folk upplever. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Rune_says said:

Nå var poenget her at safe zone er for å beskytte sårbare og en smågal militærveteran vil fort virke truende - så du kommer med et usannsynlig dumt argument.

Beskytte mennesker fra en mann som står for seg selv og ber i stillhet - fordi noen kan oppfatte det som truende..
Effektiv måte å forby ellers lovlige aktiviteter på. Det er jo f.eks. med tilsvarende anti-social behaviour arguentasjoner politiet forsøker å bortvise fotografer, fordi noen oppfatter det som skummelt, truende eller mistenksomt...

Lenke til kommentar
Gargantua skrev (2 timer siden):

Trump har nå skrevet på X og Truth Social: "He who saves his Country does not violate any Law". Det minner mistenkelig om det Napoleon sa, nemlig "Hvis det å redde Frankrike krever at jeg bryter loven, nøler jeg ikke."

Det er akkurat slik diktatorer ordlegger seg. Moral, lover og grunnprinsipper kastes over bord, og målet helliger middelet. Dette er kanskje det sprøeste jeg har sett Trump skrive, og han har skrevet mye rart.

Dette er en typisk feiltolkning av Trumps uttalelser der man ønsker å få Trump til å fremstå i et dårlig lys.

Han mener åpenbart med den uttalelsen at det ikke er ulovlig å redde landet sitt, selv om Democrats misbruker rettsvesenet for å forfølge ham når han gjør jobben sin som president.

• Liker 1
Lenke til kommentar
:utakt skrev (14 timer siden):

Jeg har litt vondt for å tro at alle som stemte Trump sitter og ser på alt som utspiller seg nå og tenker at det er helt greit. 

Facebookfeeden min viste meg plutselig et innlegg fra den amerikanske nasjonalparkforvaltningen (eller hva det nå heter). Gudene vet hvorfor jeg fikk opp det innlegget, jeg har aldri hatt noe med det å gjøre, men tydeligvis har alle blitt oppsagt. Det er jo ganske spesielt. 

Er tanken å avvikle nasjonalparkene og bygge industri? Hvem vet. 

Den så jeg også, det er av og til enkelte dramatiske innlegg som går viralt på Facebook. Den offisielle nasjonalpark Facebook-siden står ikke bak innleggene, men en alternativ side drevet av aktivister, kanskje tidligere ansatte som har fått sparken eller politiske motstandere av Trump.

Det er klart at det blir misnøye blant mange statsansatte når man går inn for å effektivisere og redusere offentlig sektor. Men det er nødvendig når man ser hvordan man har neglisjert og oppblåst offentlig sektor over mange tiår, med sløsing og mangel på respekt for folks skattepenger.

Heldigvis har Trump og Musk begynt å se på hvordan man kan snu dette, og man må huske på at det ikke er en menneskerett å inneha en behagelig og bedagelig stilling betalt av skattepenger med lønn på $250 000 til $500 000 i året med fordeler man kan se langt etter i privat sektor. Hvorfor skal en amerikaner som jobber på Walmart for $19 i timen betale så mye skatt for at en unødvendig og overbetalt byråkrat skal holdes i drift? Det samme skjer i Norge også, vi kan si opp over halvparten av ansatte i offentlig sektor og det hadde gått helt fint. Faktisk hadde vi fått det mye bedre, med færre byråkratiske hindringer, førre skatter og mer frihet.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (4 minutter siden):

Trump er en lovbryter

Bare i fantasien til Democrats. Og når man sitter i en rettssal i en liberal Democrat styrt delstat som NY state, i en liberal Democrat styrt by som NYC, med en Democrat DA, en Democrat dommer, en majoritet Democrat jury, er man allerede skyldig og forhåndsdømt.

Jeg synes godt Hillary Clinton kunne fått seg en runde i rettsvesenet i Texas. Hun og mange andre demokrater er mye større kriminelle enn Trump. Men der har republikanerne behersket seg og ikke misbrukt rettsvesenet til politisk forfølgelse.

Lenke til kommentar
JK22 skrev (11 timer siden):

“We are American farmers, and so we are the people that when we hear ‘America first’..., that message is supposed to be for us,” “We're the ones that are supposed to be elevated and cared for,” she added. “And this is in direct conflict with that ideology.”

Med andre ord, de ble splittet og hersket over. De falt for det eldste trikset i boka.

De visste at GOP ville rævkjøre folk, og det var helt greit for dem, så lenge det ikke skjedde med dem personlig. Alle vil ha omelett, men ingen vil være eggene.

Et velkjent fenomen blant mange, rundt i hele verden. At såkalte "tøffe avgjørelser" og "harde, men nødvendige tiltak" er noe som aldri skjer med dem selv. Til det eventuellt skjer, såklart. Everybody gangsta till "tough decisions" happens directly to them.

Det republikanske partiet og deres entourage laserfokuserte deres fanskare på innvandring og kulturkrig, slik at det var de eneste temaene de så, visste om og pustet dag ut og dag inn. Dermed glemte og overså fanskaren de virkelig viktige tingene i livet, som republikanerne nå raner dem hensynsløst for.

Men de samme folka vil fremdeles klandre innvandrere, transpersoner, og "woke", og andre syndebukker som Fox News serverer som enkle forklaringer for deres ulykkelighet. For all snakk om at de ikke stoler på "mainstream media", så sluker de rått alt som Fox News, Amerikas mest mainstream nyhetskanal, serverer dem. Er jeg for kynisk nå?

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skal en amerikaner som jobber på Walmart for $19 i timen betale så mye skatt for at en unødvendig og overbetalt byråkrat skal holdes i drift?

Kanskje fordi byråkraten er ansvarlig for flere millioner dollar i timen...? Det er flere trillioner dollar som forvaltes av det amerikanske byråkratiet som egentlig ikke er så stor som det norske, fordi det blir flere og flere tjenester som staten måtte enten opprettholde eller overvåke etter hvert som det moderne samfunnet blir komplisert, for når man skal garantere for samtidige innbyggere i et land som har krav på tjenester - som i mange tilfeller er lovpåbudt - er byråkrati strengt nødvendig. 

Byråkrati er svært gammelt, og det hadde vist seg at mens det er mulig å trimme ned eller omstrukturere for å unngå de verste følger og unødvendige ekstrakostnader, har det gjennom historiens løp helt siden de første mesopotamiske bystater oppsto for 5,000 år siden vist seg at intet makthaver med sine fulle fem vil bryte ned hans/hennes byråkrati uten meget seriøse konsekvenser. Byråkrati i virkeligheten er snakk om organisering og omdirigering av makt fra oven. 

Det norske byråkratiet kan slankes, men det som gjør at det "ese ut" skyldes rett og slett velferdsordningen medregnet NAV og det sterke lokaldemokratiet som innbar høy engasjementsintensitet omkring regulering, utvikling, overvåkning etc. - flere hundre liv var satt i fare i Gjerdrum fordi et viktig organ var oversett. Jo mer komplisert, jo mer byråkrati får man. 

I mange tilfeller blir mange liv reddet av byråkratiet, som også er steder der systemsmentaliteten sterkest kom gjennom, som følge til endeløse skandaler, katastrofer og unødvendigheter ved at byråkraten bli gjort uansvarlig med pulverisering av logikk og forstand underlagt et ansiktsløst system. Det betyr at byråkratene må settes under stram ettersyn. Men det bare understreket hvilken viktighet de har for samfunnet. 

"Frihet?"

Hva i all verden babler man om!?? Norge er allerede et meget fritt land der alle og enhver skal kjenne sin plass i et lovbestemt samfunn der alle skal trives. 

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
ForTheImperium skrev (4 minutter siden):

Hvis alle beslutningene Trump tar som han tror vil bedre USAs økonomi, men det motsatte skjer når det er valg igjen, kan velgerne som stemte for han før ikke gjør det igjen? 

Det spør hvor flaska opp på hat de er. Deres hat for innvandrere og transpersoner har til nå vært sterkere enn deres egeninteresser. Kan de klare å bli kurert for det vanvittige hatet?

Og det spørs om hvorvidt USA noensinne vil ha et rettferdig valg igjen.

• Liker 6
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (17 timer siden):

Men, jeg er uenig i det han sa om valget i Romania. Og hva i alle dager? Skal vi bli belært om rettferdige valg og demokrati av en som mener valgresultatet i 2020 var rigget og stjålet fra Trump?

Og hemmeligheten er:

De som ikke vet noe om Romania er enige med hva han sa om Romania.
De som vet noe om alle tingene han sa, er uenig med alt han sa.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FrihetensRegn skrev (45 minutter siden):

Han mener åpenbart med den uttalelsen at det ikke er ulovlig å redde landet sitt, selv om Democrats misbruker rettsvesenet for å forfølge ham når han gjør jobben sin som president.

Mener du oppriktig at han er uskyldig i overgreps- og skatteundragelsesanklagene?

• Liker 6
Lenke til kommentar

Man kan mislike venstresiden, Demokratene, identitetspolitikk og hva har du så mye man vil, men støtter eller sympatiserer man med Trump 2025 er man rimelig skrudd. I hvert fall om du bor i Norge eller Europa. 

Men, MAGA minner jo om en kult.

Det eneste positive jeg kan se er at dette er hva som skal til for at Europa endelig våkner opp fra dvalen og innser at det kanskje ikke er så klokt å lene seg tilbake og tenke at USA alltid skal være der for å redde oss.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (9 minutter siden):

Hvem er flaska opp på hat for innvandrere og transpersoner?

Det er helt legitimt å ønske en restriktiv innvandringspolitikk og anerkjenne to kjønn, uten å nødvendigvis hate dem.

Kjønn i denne sammenhengen er ikke biologiske kjønn.

Det konservative høyre gjør -- folk langt til høyre for Høyre i Norge, som har forstått dette temaet -- er som å mene at det bare finnes en legning: Heterofil.
Som er to forskjellige ting;
Kvinner tiltrukket av menn, og menn tiltrukket av kvinner -- og mene at alt annet er vrangforestillinger.
Det er som å mene at legning er fundert på ens biologiske kjønn, skapt av gud, og at legning ikke er en komponent av hjernen som finnes variasjon i.

Endret av Red Frostraven
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (7 timer siden):

@JK22 Hvor langt tilbake i tid tror du flertallet av velgerne vil?

Det kan sikkert variere fra person til person, men jeg tror mye av økningen de siste årene kommer av folk som synes Greta gjør en dårlig jobb som FNs klimadiktator, butikktyveri og gatevold bør være straffbart  og islam ikke burde være den dominante religionen i Europa. Jeg snakker ikke om 1967, men denne siden av 2000. Mange vil tillate abort og homofili, men ønsker ikke å legge til rette for at flest mulig skolebarn blir trans.

Det har skjedd veldig store forandringer de siste få årene som kan være kontroversielle.

Jeg tror ikke Trump hadde vunnet om ikke Demokratene begynte å fremstå som en parodi på seg selv.

Noen vil bare litt tilbake, Trump vil kanskje gå for langt.

Du har rett i at høyresiden kan være like glad i innvandring som venstresiden er, i et håp om å bruke dem som billig arbeidskraft og undergrave arbeidernes rettigheter. Men det er forskjell på partier. 

Det er forskjell på FrP og Høyre, FrP argumenterer ofte for å begrense islamiseringen, mens Høyre er for mest mulig innvandring.

Trump har vært tydelig på at han er for grensekontroll. Så får vi se i hvilken grad han holder ord, eller om deporteringene av ulovlige og kriminelle tar slutt med en gang. 

Vi burde for ordens skyld kunne skille mellom dokumentert arbeidsinnvandring fra vennlige land, og papirløse asylsøkere. Folk som går på trygd bidrar ikke med arbeidskraft. De som lover at Syrias og Gazas befolkning hovedsaklig består av kristne doktorer som vil dekke vårt behov for arbeidskraft i helsevesenet lyver. De kan dekke Foodoras behov for sykkelbud.

Det er flere her inne som synes å tro at innvandring er bra så lenge de bidrar og får seg jobb. Det er, mildt sagt, en naiv, om ikke farlig, oppfatning. Vi har og er i ferd med å skape et nytt klasseskille i samfunnet vårt. Akkurat som du skriver, "de kan dekke foodoras behov for sykkelbud". Her argumenterer du direkte for at du ønsker et slikt klasseskille velkomment. At det er helt greit. Men det er ikke greit i det hele tatt. Det er ikke greit på et moralsk plan, men også for folk som driter i moral er det ikke greit. Tror du virkelig disse menneskene kommer til å finne seg i å være en tjenerklasse for etniske nordmenn? Dette er mennesker med drømmer og ambisjoner som alle andre, og all den tid nordmenn ikke er interessert i å inkludere innvandrere i vårt egentlige samfunn, så er dette en perfekt cocktail for store problemer noen år frem i tid, når disse underklassene ikke lenger aksepterer å være nettopp det, underklasser.

Innvandring er problematisk, det har det alltid vært enten man snakker om asylsøkere eller arbeidsinnvandring. Det gjør oss late (ingen nordmenn vil i sin villeste fantasi plukke jordbær), dekadente og vi mister kontakt med de virkelige verdiene her i verden. Det er bedre for et menneske å plukke jordbær enn å sitte 8 timer i 30. etasje på et kontor. Men her har veldig mange av oss latt seg lure og manipulere av de såkalte moderne, en utvikling fra 70 tallet hvor alt som var tradisjonelt ble ansett som sirumpa mens det å ha en kontorjobb er det gjeveste man kan få seg. Så har det bare fått utvikle seg mer og mer og vi ender opp med en befolkning som ikke er istand til å tørke seg i ræva.

Lenke til kommentar

Netanyahu sier til israelske medier at det han kaller Trumps "bold vision for Gaza", altså å etnisk rense området ved å deportere 1.9 millioner mennesker permanent, kommer til å bli virkelighet.

– Vi diskuterte den amerikanske presidenten sin nyskapende visjon for Gaza, den blir virkelighet, sier Netanyahu ifølge israelske N12 News.

https://www.tv2.no/direkte/jpybz/siste-nytt/67b1d58194fceffab12e283a/netanyahu-trumps-visjon-for-gazastripen-blir-virkelighet

https://www.mako.co.il/news-diplomatic/2025_q1/Article-5b8db61797e0591027.htm?pId=173113802

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...