Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Vance delivers a historic defense of free speech in Europe

Speaking to European leaders at the Munich Security Conference, he shocked his audience by confronting them over their attacks on free speech in the West.

For the free speech community, it was truly Churchillian — no less than the famous Iron Curtain speech in which Churchill dared the West to confront the existential dangers of communism.

Roughly 80 years after Churchill’s speech, Vance called our allies to account not for the growing threat from countries like Russia or China, but from themselves. To a clearly shocked audience, Vance declared that he was not worried about “external actors” but “the threat from within the retreat of Europe from some of its most fundamental values, values shared with the United States of America.”

Vance called out the hypocrisy of these nations asking for greater and greater military assistance “in the name of our shared democratic values” even as they eviscerate free speech, the very right that once defined Western Civilization.

The point was crushing.

Before we further commit to the defense of Europe, he argued, we should agree on what we are defending. These European nations are erasing the very distinctions between us and our adversaries.

In perhaps the greatest single declaration uttered by an American leader since John F. Kennedy in Germany declared “Ich bin ein Berliner,” he added: “If you are running in fear of your own voters, there is nothing America can do for you. Nor, for that matter, is there anything that you can do for the American people that elected me and elected President Trump.”

In a single speech, Vance shattered the hypocrisy of our allies’ calling for a defense of the West while abandoning Western values. They did not like it, and many in the American press joined in dismissing his address.

Bravo, Mr. Vice President, Bravo.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har litt vondt for å tro at alle som stemte Trump sitter og ser på alt som utspiller seg nå og tenker at det er helt greit. 

Facebookfeeden min viste meg plutselig et innlegg fra den amerikanske nasjonalparkforvaltningen (eller hva det nå heter). Gudene vet hvorfor jeg fikk opp det innlegget, jeg har aldri hatt noe med det å gjøre, men tydeligvis har alle blitt oppsagt. Det er jo ganske spesielt. 

Er tanken å avvikle nasjonalparkene og bygge industri? Hvem vet. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
jallajall skrev (7 minutter siden):

In a single speech, Vance shattered the hypocrisy of our allies’ calling for a defense of the West while abandoning Western values.

Ikke alle er like enige med artikkelforfatteren din:

Sitat

[Moulton] also pointed out that the Trump administration recently barred The Associated Press from the Oval Office for refusing to go along with Trump’s attempt to rename the Gulf of Mexico as the Gulf of America.

“So what I heard was a very hypocritical lecture where … there is a lot of things you could agree with in the speech, but the hypocrisy was unbelievable,” Moulton said. “I don’t think I’ve ever heard a more hypocritical speech in my life.

https://www.politico.eu/article/democrats-slam-vance-munich-speech-as-hypocrisy/

• Liker 8
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Zork skrev (2 minutter siden):

Kvalmt at det fremdeles er folk i denne tråden som løper trump/vance ærend etter det som har skjedd den siste uken.

Hva er det egentlig som gjør at dere hater vårt land, våre verdier og det vi og (hovedsaklig) våre forfedre har kjempet så hardt for?

Jeg hater ikke mitt land, hva vi har kjempet for etc, men hvilke verdier er det du mener man hater? For det er ikke alt Norge står for som jeg står for. Ting er ikke svarthvitt 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Jeg hater ikke mitt land, hva vi har kjempet for etc, men hvilke verdier er det du mener man hater? For det er ikke alt Norge står for som jeg står for. Ting er ikke svarthvitt 

Ting er faktisk rimelig svarthvitt i det øyeblikk det står mellom å støtte verdier som vi har bygget landet vårt på og å støtte facismen og jævelskapen trump og hans administrasjon står for. 

Dette har lite med å være enig i alt som skjer i Norge - vi snakker ikke detaljer og diskusjoner om hvordan ting skal være og fordeles her. Vi snakker om helt fundamentale og grunnleggende ting som om en ønsker å støtte demokrati og velferd eller facisme og ondskap.

Vi har forlengst forlatt et gråsone-område her - støtter en trump over Norge og Europa i dagens situasjon så er det rimelig alvorlig.

• Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Zork skrev (7 minutter siden):

Ting er faktisk rimelig svarthvitt i det øyeblikk det står mellom å støtte verdier som vi har bygget landet vårt på og å støtte facismen og jævelskapen trump og hans administrasjon står for. 

Dette har lite med å være enig i alt som skjer i Norge - vi snakker ikke detaljer og diskusjoner om hvordan ting skal være og fordeles her. Vi snakker om helt fundamentale og grunnleggende ting som om en ønsker å støtte demokrati og velferd eller facisme og ondskap.

Vi har forlengst forlatt et gråsone-område her - støtter en trump over Norge og Europa i dagens situasjon så er det rimelig alvorlig.

Jeg er ikke for fascisme og diktatur, og er uenigni mye av det Trump og Vance og Musk gjør, og har kritisert dem betydelig men alt er likevel ikke svarthvitt, det må gå an å påpeke hvis de treffer på noe uten at det betyr vi går full nazi liksom

Endret av Tussi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Tussi said:

Jeg er ikke for fascisme og diktatur, og er uenigni mye av det Trump og Vance og Musk gjør, og har kritisert dem betydelig men alt er likevel ikke svarthvitt, det må gå an å påpeke hvis de treffer på noe uten at det betyr vi går full nazi liksom

Om du er for eller mot putin er svart/hvitt.

Om du er for eller mot kim jong-un er svart/hvitt.

Om du er for eller mot xi jinping er svart/hvitt.

Om du er for eller mot trump er svart/hvitt.

Igjen: vi snakker ikke om detaljer rundt hva som kunne vært bedre i Norge eller Europa - vi snakker om noen som forsøker å forsterke krefter vi har brukt mangfoldige tiår på å bekjempe nettopp fordi de så definitivt befinner seg langt inne på den negative siden som de kan komme.

Det finnes ingen forklaringer eller unnskyldninger for å støtte trump eller noen av hans støttespillere lenger.

Endret av Zork
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Jeg er uenig med deler av dagens politikk, og det er mange amerikanske velgere også. Sirkuset til Demokratene gjorde at de stemte på Trump.
Demokratene og norske/europeiske partier har beveget seg et stykke fra de tradisjonelle verdiene våre bestefedre risikerte livet for. Folk blir nå mer konservative ved å stemme på konservative partier, i et håp om å kunne reversere noe av den progressive politikken som er upopulær.
Hvilken side er det egentlig som forsvarer tradisjonelle verdier?
Er demokratiske partier nødt til å støtte fri innvandring fra land med inkompatibel kultur, selvpåført strømkrise og økt fattigdom og kriminalitet, slik at Trump og AfD fremstår som et tryggere valg?

Det er ei suppe som kunne vært unngått hvis progressive politikere hadde roet ned galskapen litt.
Jeg frykter at Trump kan gå for langt.

• Liker 2
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Zork said:

Kvalmt at det fremdeles er folk i denne tråden som løper trump/vance ærend etter det som har skjedd den siste uken.

Hva er det egentlig som gjør at dere hater vårt land, våre verdier og det vi og (hovedsaklig) våre forfedre har kjempet så hardt for?

Hvorfor dette spørsmålet etter en post om "historic defense of free speec in Europe"?

• Liker 1
Lenke til kommentar
32 minutes ago, Runar said:

Ikke alle er like enige med artikkelforfatteren din:

https://www.politico.eu/article/democrats-slam-vance-munich-speech-as-hypocrisy/

Nei folk er ikke alltid enig med han i alt han har å si, f.eks nettopp rundt dette om free speech. Men så har også vunnet flere priser i det siste nettopp pga sitt forsvar for 1st amendment og ytringsfriheten. En tema som kanskje ikke er like åpenbart lenger.

Vance går nok litt hardt ut, men har helt feil. Though hadde nok både demokratene og europeerne forventet en helt annen tale. "Missed opportunity", sa Gahr Støre, og ville nok heller heller hørt det samme som alle andre snakket om.

Lenke til kommentar
Mbappe09 skrev (26 minutter siden):

...Og Norge ble holdt utenfor... Wuuuu huuu!! . På samme måte som USA utelater Europa, så utelater Europa Norge... Jeg hater Trump... men kanskje vår egen politikk og ståsted trenger en justering. Vil vi være utenfor nå?

https://www.vg.no/nyheter/i/731mKK/usa-utsending-europa-kommer-ikke-til-aa-vaere-en-del-av-fredssamtalene-om-ukrina

Endret av Andre1980
la til lenke til kilde
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, jallajall said:

Hvorfor dette spørsmålet etter en post om "historic defense of free speec in Europe"?

Det er rimelig åpenbart for alle, også deg, at det er fordi det naturligvis ikke var en "historic defense of free speech in Europe" men det sedvanlige våset som pleier komme fra den kanten.

• Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, jallajall said:

Hva var det da?

Jeg har ingen intensjon om å bli dratt inn i ditt sedvanlige "still ett utall spørsmål uten å selv bidra med noe"-debattmønster.

Om du velger å stå med trump fremfor Norge og Europa så er det ditt valg. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Zork said:

Jeg har ingen intensjon om å bli dratt inn i ditt sedvanlige "still ett utall spørsmål uten å selv bidra med noe"-debattmønster.

Om du velger å stå med trump fremfor Norge og Europa så er det ditt valg. 

Da skal jeg omformulere spørsmålet.
Hvordan kan du og Jonathan Turley oppfatte talen til Vance så forskjellig?

Lenke til kommentar
1 minute ago, jallajall said:

Da skal jeg omformulere spørsmålet.
Hvordan kan du og Jonathan Turley oppfatte talen til Vance så forskjellig?

Når jeg sier jeg ikke gidder å leke "jeg stiller en bråte spørsmål uten å bidra med noe selv"-leken din så betyr ikke det at et omformulert spørsmål teller som noe annet enn nok et spørsmål uten å bidra med noe...

Jeg har ingen intensjon om å bruke lørdagskvelden på å late som om jeg tror du faktisk er interessert i svarene på noen av spørsmålene du spammer denne tråden med. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Andre1980 skrev (27 minutter siden):

...Og Norge ble holdt utenfor... Wuuuu huuu!! . På samme måte som USA utelater Europa, så utelater Europa Norge... Jeg hater Trump... men kanskje vår egen politikk og ståsted trenger en justering. Vil vi være utenfor nå?

https://www.vg.no/nyheter/i/731mKK/usa-utsending-europa-kommer-ikke-til-aa-vaere-en-del-av-fredssamtalene-om-ukrina

Da regner jeg med at de heller ikke vil at norge skal være med på å finansere gjenoppbyggingne av Ukraina

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...