Gå til innhold

Trump 2025

Anbefalte innlegg

Mr.M skrev (11 minutter siden):

"Å tale fritt og ytre meninger er ikke valgpåvirkning. Selv når folk ytrer meninger utenfor sitt eget land, og selv når disse menneskene er svært innflytelsesrike – og tro meg, jeg sier dette med humor – hvis amerikansk demokrati kan overleve ti år med Greta Thunbergs formaninger, kan dere overleve noen måneder med Elon Musk."

:p

Å tale er å påvirke valg, det er jo hele poenget.  Problemer skjer når løgner og usannheter har mer innflytelse enn fakta.  Er dette fremtiden hos oss pga demokratisering av ytringer?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jjkoggan skrev (3 minutter siden):

Å tale er å påvirke valg, det er jo hele poenget.  Problemer skjer når løgner og usannheter har mer innflytelse enn fakta.  Er dette fremtiden hos oss pga demokratisering av ytringer?

så mye tenkte jeg ikke over, var bare denne passusen jeg synes var morsom

"hvis amerikansk demokrati kan overleve ti år med Greta Thunbergs formaninger, kan dere overleve noen måneder med Elon Musk"

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg liker det ikke, men vi har valgt denne utviklingen litt selv også. For Barth Eide var det viktigere å stemme med arabiske diktaturer og forbryterstater i FN enn å være venn med USA f.eks. "Vennskap" vi får 0 igjen for og som selvsagt ikke bryr seg en tøddel om Ukraina. Bra jobbet Barth Eide, Spania og Irland spesielt. Andre land i Europa er vel litt mer "en fot i begge leire".

• Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (17 minutter siden):

Jeg liker det ikke, men vi har valgt denne utviklingen litt selv også. For Barth Eide var det viktigere å stemme med arabiske diktaturer og forbryterstater i FN enn å være venn med USA f.eks. "Vennskap" vi får 0 igjen for og som selvsagt ikke bryr seg en tøddel om Ukraina. Bra jobbet Barth Eide, Spania og Irland spesielt. Andre land i Europa er vel litt mer "en fot i begge leire".

Må dessverre si meg enig her. Skyldfølelse, skam har ødelagt vesten. 

Endret av Mbappe09
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
JK22 skrev (7 timer siden):

Du skjønner ikke at Trump hadde regelrett ljuget seg til makten og at bare halvparten hadde stemt på ham - han vant i virkeligheten bare på 49,8 % ved å ha kun to millioner flere stemmer - og dobbelt så mange i dag er velgergruppene som nå angret på deres valg, mens andre kandidater stjålet fra Harris. Dessuten hadde mange velgerne vært ekstraordinær dum som sett med kvinnene som stemt "ja" til Trump og "nei" til abortforbud - nå får de abortforbud på grunn av Trump. 

Det var ikke flertallet som valgt Trump. Bare 77 mill. ut av til sammen to hundre millioner stemmegivere - av dette hadde bare 63,9 % valgt å delta i valget - hadde stemt på ham. Altfor mange nektet å ta advarslene på alvor og ville ikke innse at det var et skjebnevalg om USAs fremtid, de hadde latt seg forledet av sosiale medier, uansvarlige medier og løgnkampanjer mens 75 mill. satt seg imot. 

Demokrati er ikke flertallsstyre, da vil det kalles majoritetstyranni, og det er noe som grunnlovsfedrene hadde vært opptatt av, for de ville ha kompromiss, samarbeid og bred representasjon i det fremtidige politiske systemet som involvere mange delstater som ved dette tidspunktet var faktiske stater - det er noe av motivet for å overse partipolitiske realiteter, som vist seg å være en meget stor feil, og eventuell folkelig representasjon. Republikanerne allerede i Bush juniors tid hadde med overlegg gått inn for majoritetstyranni som i dixiekratene i sør, og nå er det klart at de har forbrutt seg mot den amerikanske konstitusjonen. 

Du og flere deltagere her ser ut til å ha manglende forstand omkring ytringsfrihet, demokrati, pluralisme og statsstyring ved å ha meget forenkle ideer preget av sterke fordommer og tiltrekning mot fascistiske ideer. Uten å skjønne at det betyr død og lidelse. 

Det er ingen som fikk abort forbud grunnet trump. Han lar statene bestemme dette selv og sin du fikk med deg så var det mange stater som hadde valg på dette samtidig med presidentvalget.

At hverken du eller meg er motstander av abort er en annen ting. Abort er en helt ypperlig måtte å kvitte seg med fremtidige kriminelle. 

At du ikke mener at valget i usa fører til flertallsstyre i usa er rimelig søkt og helt feil. 

Lenke til kommentar
Crooked Cracker skrev (1 time siden):

Det er 0 løgn i mine poster, at du er for forvrengt i hodet til å begripe det er ikke mitt problem.

Forøvrig, her er talen oversatt og diskutert.

https://inyheter.no/15/02/2025/na-pa-norsk-jd-vance-sin-historiske-tale-i-munchen/

Skriver "null løgn i mine poster", for så poste en link med landets verste løgnhals, Helge Lurås...

Snakk om selvmotsigelse!

• Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Rune_says skrev (1 time siden):

@freedomseeker Du må jo ta hensyn til at norsk valuta har minsket i verdi ca 40% siste årene.

Danmark og Sverige har det gått bedre med.  De er ikke så eksponert ift oljeinntekter og andre forhold.  De gar litt industri osv.  Hos oss liker politikerne og Statkraft å selge norsk strøm på billigsalg til f.eks. Deutsche Bahn til fastpris 30 øre i 10 år.

Er en grunn til at norske ferier og eiendommer er på billigsalg sett med utenlandske øyne (pga svak norsk krone).  Men levestandarden internt i Norge er fortsatt ganske god for de fleste.

Men uansett er dette ikke akkurat Trump 2025 tema...  utover at han med tollsatser etc kan gjøre varer dyrere for stort sett alle.

Det eksisterer ikke noen normalverdier for en valuta, den verdien den har idag er den nye normalen.

Herifra så kan det enten holde seg stabil, svekke seg, eller styrke seg.

Med tanke på at det ikke er like lønnsomt å drive med kraftkrevende industri, man har jaget ut eierskapet av norske bedrifter, storstilt kapitalflukt og nå flagger finansinstitusjoner ut itillegg(fordi norske myndigheter praktiserer eu reglene for strengt).

Ja da vil den svekke seg videre, ingen vil ha kronen. Den er søppel.

Og nå har jeg ikke engang nevnt at gjennom denne hodeløse innvandringspolitikken så blir det norske lønnsnivået effektivt holdt nede.

• Liker 1
Lenke til kommentar
5 hours ago, Rune_says said:

Det kan sikkert oppleves som truende for pasienter og leger til abortklinikken om en kjent motstander av abort står innenfor "safe zone" gjentatte ganger.  Forøvrig likhet for loven, pro-abort aktivitet er heller ikke tillatt i denne sonen.

Det som ikke står i artikkelen som ble linket først er at Smith-Connor sendte email til myndighetene dagen før om sin intensjon om å bryte reglene.  Og han hadde gjentatt denne typen (vigil kan oversettes) minnemarkering med bønn flere ganger.

https://www.bbc.com/news/articles/c4g9kp7r00vo

Han fikk også god tid til å fjerne seg, men nektet.  Så hva montro (appelerer til litt IQ her) kan grunnen være til det... kanskje ønsket om å få klinikkens leger eller pasienter til å føle ubehag eller truet kanskje ?  En stille bønn kan man jo be hvorsomhelst... 

Om han er kjent eller ukjent motstander av abort er ikke spesielt av betydning.
I England bruker man ofte bylaws og "anti-social behaviour" for å indirekte forby lovlige aktiviteter. Det samme er tilfelle her; det er ikke forbudt å be i seg selv, men en slik type aktivtet gir politiet hjemmel til å bortvise deg, og gjør man dømt for å ikke følge politiets pålegg, ikke bønnen i seg selv.

Hvis vedkommende hadde befunnet seg innenfor oppmerket område, men politiet ikke hadde hatt noe grunnlag for å tro at han syslet med bønn, hadde de heller ikke hatt noe grunnlag for å bortvise han.

Som du sier, en stille bønn kan man jo be hvorsomhelst...hvorfor ikke innenfor det oppmerkede området så sant man ikke er til hinder eller oppsøker andre mennesker.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Eneste reelle grunnen til at tyskerne nå ikke brennkvikt innfører innvandringsstopp for å demme opp for AfD, er vel strengt tatt bindingene til næringslivet og det faktum at vesten har satt seg i en situasjon hvor vi er "avhengige" av innvandring for å besette jobbene vi trenger. Og da er vi tilbake til hvem vi er som befolkning og det jeg mener er selve roten til alle problemene vi opplever. Mennesker i vesten i dag er i det store og det hele blitt til batterier for økonomien. Vi blir mer og mer syltet ned i forbruk, vi blir faktisk dummere og dummere, vi blir mer og mer usunne, og vi blir mer og mer apatiske. Er det rart det går galt, når man MÅ opprettholde en innvandring fordi vi for eksempel har 800000 NAV-klienter som nekter å plukke jordbær? Vet du hva - hvis vi ikke kan plukke våre egne jordbær så kan vi ikke ha jordbær i butikkene. Dette går ikke.
Vi må ta tilbake menneskeheten vår.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det hjelper ikke å slippe inn innvandrere for å jobbe, når mange av dem ikke er her for å jobbe, men for å gå på trygd.
Det er lett å få innvilget asylsøknaden. Si du er palestiner, så kan du ikke sendes tilbake. Si du er homofil, så blir du norsk statsborger uten at noen krever at du jobber.
Må ikke forveksles med arbeidsinnvandring.

Jobber som jordbærplukking er så lavt lønnet at det ikke er vits for nordmenn med norske utgifter, strømregninger, bompenger og boligpriser. Lønningene trekkes ned av innvandrere. Vi kan betale litt mer for jordbær, og samtidig få det igjen på skatten når vi ikke har flere hundre tusen trygdede innvandrere.

Endret av Mannen med ljåen
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg likte deler av talen til Vance. Mye av det han sa var helt korrekt. 

Men, jeg er uenig i det han sa om valget i Romania. Og hva i alle dager? Skal vi bli belært om rettferdige valg og demokrati av en som mener valgresultatet i 2020 var rigget og stjålet fra Trump?

Og ytringsfrihet? I følge Trump er jo alle som ikke slikker han opp etter ryggen fake news. AP har jo blitt kastet på dør i det hvite hus. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
DukeRichelieu skrev (6 minutter siden):

Jeg likte deler av talen til Vance. Mye av det han sa var helt korrekt. 

Men, jeg er uenig i det han sa om valget i Romania. Og hva i alle dager? Skal vi bli belært om rettferdige valg og demokrati av en som mener valgresultatet i 2020 var rigget og stjålet fra Trump?

Og ytringsfrihet? I følge Trump er jo alle som ikke slikker han opp etter ryggen fake news. AP har jo blitt kastet på dør i det hvite hus. 

Det ble visstnok NYP under demokratene også... Men enig i at det er lite lurt, men det gjelder jo begge parter

Lenke til kommentar
7 hours ago, Mannen med ljåen said:

Tror du forvekslet arbeiderklassen med innvandrere fra ikke-vestlige land. Arbeiderklassen er de som blir voldtatt og banket opp, ikke de som forårsaker det.

Føler du deg ikke dum når du faller for slik åpenbar propaganda og løgn? Er det bare fordi du ønsker at det er sant at du holder på slik.

https://www.theguardian.com/politics/2020/dec/15/child-sexual-abuse-gangs-white-men-home-office-report

The majority of child sexual abuse gangs are made up of white men under the age of 30, an official paper has said.

The report, which covers England, Scotland and Wales and summarises a range of studies on the issue of group-based child sexual exploitation (CSE), also known as grooming gangs, said there was not enough evidence to conclude that child sexual abuse gangs were disproportionately made up of Asian offenders.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...